Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

Ο ΧΕΙΜΩΝΑΣ

1/12/2011 - Πέμπτη: "Μες του χειμώνα την παγωμένη αγκαλιά..."


- Πόσο άλλαξε ο καιρός και τι παρατηρούμε γύρω μας, στη μικρή μας αυλή; Τι άλλαξε στα ρούχα μας,στις ασχολίες των ανθρώπων; Η παρατήρηση με μετρήσεις καθημερινά την εβδομάδα του θερμομέτρου της τάξης και η παρατήρηση στον εβδομαδιαίο πίνακα του καιρού, είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε το Χειμώνα.
Στόχος: Να απολαύσουμε τραγούδια,ποιήματα, παροιμίες για το χειμώνα και τον πρώτο μήνα το Δεκέμβρη.
- Δείχνουμε το εξώφυλλο των παραμυθιών με τους μήνες του χειμώνα και τα παιδιά πρέπει να φανταστούν γιατί μιλάει το παραμύθι. Στη συνέχεια τους διαβάζουμε τον τίτλο.
Αλλάζουμε τα παραμύθια στη βιβλιοθήκη με χειμωνιάτικες και γιορτινές ιστορίες.
-Τα νήπια περιγράφουν χειμωνιάτικες εικόνες και μαθαίνουν τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα για το χειμώνα. 
- Διαβάζουμε την ιστορία για  το μικρό σπουργιτάκι cipi (από απόδοαση του Mario Lodi, Torino).
Cipi
Ποιό είναι το κύριο πρόσωπο;
Σε ποιά εποχή εκτυλίσσεται η ιστορία;
Τι χρειαζόταν ο cipi;
Πού το αναζητούσε;
Ποια δέντρα του αρνήθηκαν το καταφύγιο;
Ποιο δέντο του το έδωσε;
Τι έκανε ο βασιλιάς των ανέμων;
Με ποιό τρόπο πήρε βραβείο το παραθαλάσσιο πεύκο;
Τι θα κάνει ο cipi σχετικά με το φαγητό;
Πως γίνεται να βοηθήσουμε τον cipi και πουλάκια σαν κι αυτόν;
 Ο Χιονούλης μας λέει:ΚΑΛΗΜΕΡΑ
- Προκύπτει συζήτηση με τα παιδιά για τις λέξεις καταφύγιο πουλιών, ανθρώπων, πουλιά του χειμώνα, πως προστατεύονται από το κρύο οι άνθρωποι και τι ρούχα φορούν(παλτό,πουλόβερ κ.ά.).
- Τα χρώματα του χειμώνα: γκρι, μαύρο,άσπρο και γιατί; και κόκκινο για τις γιορτές.....Τα νήπια ταξιδεύουν με τη φαντασία τους και λένε τι τους θυμίζουν τα χρώματα του χειμώνα           (π.χ.  μαύρο: νύχτα μεγαλύτερη,μαύρη σοκολάτα, άλογο, γκρι: καπνός, ομίχλη, άσπρο: χιόνι, χιονάνθρωπος, τα γένια του Αι Βασίλη).

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2011

ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ

23-11-2011 - Τετάρτη 
Πρωί ο ήλιος βγαίνει απ΄την Ανατολή......αυτό το τραγούδι έδωσε την αφόρμηση 
 να γνωρίσουν τα νήπια τα σημεία του ορίζοντα: Ανατολή-Δύση, Βορράς-Νότος. Το τραγούδι: Πρωί ο ήλιος βγαίνει
απ' την ανατολή
το βράδυ κατεβαίνει
μ' ολόχρυση στολή.
Μα ύπνος πριν τον πάρει
αφήνει προσταγή
στ' αστέρια στο φεγγάρι
να φέγγουνε στη γη.
Στη συνέχεια διαβάσαμε το μύθο
Ο ήλιος το φεγγάρι και ο κόκκορας.
Δώσαμε οδηγίες στα νήπια να προσέξουν τους ήρωες και τα λόγια τους, γιατί στη συνέχεια θα δραματοποιούσαμε το μύθο. ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ:
- Τα νήπια μίλησαν για τους ήρωες και χάρηκαν με τους ρόλους των ηρώων του μύθου. 






Στόχος μας ήταν η καλλιέργεια του προφορικού λόγου,
 της μνήμης και της χαράς στη δημιουργία.

- Τα νήπια ταύτισαν εικόνες των ηρώων και λέξεις.
- Επίσης μίλησαν για τα χρώματα τη νύχτα και την ημέρα. ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
- Σε κύκλους στεφανιών μπλε για τη νύχτα και κίτρινο για την ημέρα, έδειξαν με το σώμα τους δραστηριότητα που κάνουμε μόλις βραδιάζει και μόλις ξυπνάμε, την ημέρα. Τα άλλα νήπια έπρεπε να ανακαλύψουν την δραστηριότητα και να πουν ολοκληρωμένη την πρόταση:π.χ. Μόλις βραδιάζει  νυστάζω και θέλω να κοιμηθώ κ.ά.
Τα νήπια μετά την δραματοποίηση του μύθου θυμούνται πολύ εύκολα τα λόγια των ηρώων και συντάσσουν προτάσεις στη ζωγραφική τους:
Η Ραφαέλα είπε:
"Εγώ θα έχω την ημέρα και εσύ τη νύχτα-είπε ο ήλιος στο Φεγγάρι" 
Η εργασία μας: Τα νήπια θυμούνται τα λόγια του ήρωα του παραμυθιού που τους άρεσε περισσότερο και τον παρουσιάζουν με εικόνα, αντιγράφουν το όνομά του.
Η Μαγδαληνή είπε:
"Το φεγγάρι διέταξε τον ήλιο και του είπε: πήγαινε να μαζέψεις το κοπάδι από τον κάμπο"
ΠΕΜΠΤΗ-24-11-2011
- Επίσης τα νήπια μιλούν και συζητούν για δραστηριότητες της ημέρας και της νύχτας.(Πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ).


Στο μπλοκ σχεδίου και ζωγραφικής (με κατευθυνόμενες δραστηριότητες) τα νήπια ζωγραφίζουν τη μέρα και τη νύχτα.

"Εγώ και ο ξάδερφός μου ο Παντελής παίζουμε στην αυλή"για τη μέρα.
"Έρχονται Χριστούγεννα κι εγώ κοιμάμαι" για τη νύχτα.
- Μιλάμε για τους πλανήτες (τον ήλιο, το φεγγάρι, τη γη) και τη θέση τους στο διάστημα. 
- Παρουσιάζουμε στα νήπια την υδρόγειο σφαίρα και με απλό παράδειγμα ένα πορτοκάλι με ένα μολύβι δείχνουμε πως περιστρέφεται η γη στον άξονά της και γύρω από τον ήλιο. Για τη σελήνη που είναι ο δορυφόρος της γης και τον ήλιο ( ένας πλανήτης φωτιά) γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η γη.
- Επίσης τα νήπια παρουσιάζουν με το σώμα τους τη θέση των πλανητών και τις περιστροφές της γης και της σελήνης.

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2011

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

20-11-2011 ΚΥΡΙΑΚΗ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ: 
(πατώντας επάνω μπορείτε να δείτε στο you tube και να συζητήσετε μέσα από εικόνες τα δικαιώματα του παιδιού).


Εικόνες για αφόρμηση και συζήτηση με τα παιδιά: Τα νήπια περιγράφουν τις εικόνες.


























Συζητάμε τα δικαιώματα των παιδιών.
Τα νήπια ζωγραφίζουν σε δραστηριότητα με θέμα:
Έχω δικαίωμα να.......







Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

Ο καιρός και οι αλλαγές του....

18-11-2011-Παρασκευή
Ο ΚΑΙΡΟΣ:
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς έχουμε συμφωνήσει με τα παιδιά να ενημερώνουμε τον πίνακα της εβδομάδας με τον καιρό. Διαπιστώνουμε ότι την τελευταία εβδομάδα, στην περιοχή μας κάνει περισσότερο κρύο και έχει πέσει η θερμοκρασία.
Φυσικές Επιστήμες: Να κατανοήσουν πως χρησιμοποιούμε τα κατάλληλα εργαλεία, τα όργανα (π.χ. θερμόμετρο χώρου). Τη χρησιμότητά τους (συλλογή πληροφοριών από το περιβάλλον).
Σε όλα τα δελτία καιρού επαναλαμβάνεται η λέξη θερμοκρασία. Τι είναι η θερμοκρασία; Πώς τη μετράμε; Παρουσιάζουμε το θερμόμετρο της τάξης και το παρατηρούμε προσεκτικά. Από τι αποτελείται; Έχει πάνω του κάτι που είναι γνωστό στα παιδιά (αριθμούς). Έχουμε τη φωτογραφία του:
Αν το βγάλουμε έξω θα αλλάξει άραγε κάτι; Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις. Ποια είναι η άποψη που συμφωνούμε; Βγάζουμε έξω το θερμόμετρο και γράφουμε τη θερμοκρασία και εξηγούμε τι συμβαίνει. 
Δελτίο καιρού:

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ!

14-11-2011- Δευτέρα- Εδώ Πολυτεχνείο!


Α) Σχολείο- Εκλογές  (Ελευθερία - Δημοκρατία): Τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ την αντικαθιστούμε με (φωνήματα -γράμματα)     Ε-Λ-Ε-Υ-Θ-Ε-Ρ-Ι-Α που κρατούν τα παιδιά από ένα και σχηματίζουν τη λέξη όπως και στην εικόνα.


Ετοιμάζουμε φωτογραφικό υλικό με τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε τα νήπια να γνωρίσουν το Πολυτεχνείο. Παράλληλα με "την ιστορία της κυρά Δημοκρατίας", εκδ. Κέδρος, τα νήπια αντιλαμβάνονται την έννοια της Δημοκρατίας και ετοιμάζουμε εκλογές στην τάξη με τα ονόματά μας( από το παρουσιολόγιο) και την καταμέτρηση ψήφων.
Στόχος: Να αναγνωρίσουν οικείες λέξεις. (Ανάγνωση).

Β) "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο", οι στίχοι του τραγουδιού γράφονται σε ένα μεγάλο χαρτί και αντικαθιστούμε κάποιες λέξεις με εικόνες. Εμείς διαβάζουμε τις λέξεις και  τα νήπια μαντεύουν τη λέξη που αντικαθιστά η εικόνα. Ψάχνουμε τα φωνήματα-γράμματα που έχει η λέξη που βρήκαμε στα ονόματά μας, που γνωρίζουμε καλά ή από οικείες λέξεις της παρεούλας - (Πίνακας παρατήρησης εποχής, με ημέρες, μήνες κ.ά.) -ΣτόχοςΔιαδικασία ανάγνωσης.
Τα παιδιά τραγουδούν το τραγούδι αυτό με τη βοήθεια cd. (Μουσικό υλικό).
Γ) ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ: Η ιστορία με τις μαύρες καμινάδες που θέλουν να γκρεμίσουν το σχολείο είναι η πιο επίκαιρη για το Πολυτεχνείο.
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ:


Μπορείτε να κατεβάσετε το μουσικό υλικό της Ντενεκεδούπολης στον υπολογιστή σας, πατώντας save file to your computer   και μετά download  στο RAPIDSHARE που θα ανοίξει. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ανοίξετε (αποσυμπιέσετε) το αρχείο είναι το πρόγραμμα winrar.
Μια διαφορετική άποψη των νηπίων:
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τους αγαπημένους ήρωες της Ντενεκεδούπολης.
Εκφράζουν την άποψή τους γιατί τους αγαπούν.


α) "Μηλίτσα: γιατί μου αρέσουν τα μήλα,
Σαρδέλας: γιατί είναι ψάρι,
Οκέι -μπαμ-μπαμ: γιατί αρέσει η κόκα κόλα στο μπαμπά μου".


β) "Ο Λαδένιος έτρωγε όλο το φαγητό του και ο Οκέι -μπαμ-μπαμ γιατί έκανε πολλά αστεία".

Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011

Ο ΝΟΕΜΒΡΗΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΚΡΥΟ ΚΑΙ ...ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

7-11-2011 - Δευτέρα - Νοέμβρης:
Ο τρίτος μήνας του Φθινοπώρου έφτασε! Ποιά να είναι τα ονόματα που του έδωσε ο λαός μας τα παλιά χρόνια; (Βροχάρη, Μεσοσπορίτη, Σκιγιάτη, Κρασομηνά).Μπορούμε να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες ρωτώντας και τους γονείς τους τα νήπια, όπως και τους παππούδες τους καλύτερα. Ελέγχουμε τον καιρό, ρωτάμε και μαθαίνουμε για τον γεωργό και τη σπορά, παρακολουθούμε τη διάρκεια του μήνα τι ώρα βραδιάζει κι αν η μέρα μικραίνει, γιατί γιορτάζει ο Μηνάς(11/11) και το κρασί ζεσταίνει τους       μεγαλύτερους.
Στόχος: Να απολαύσουν την ιστορία "Η υπόσχεση του Νοέμβρη", από το βιβλίο "Τα παιδιά του Φθινοπώρου"            ( Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, εκδ. Πατάκη) και μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις: Πώς περιγράφεται ο μήνας από τη συγγραφέα; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά του;  Ποια είναι η υπόσχεση που θέλουμε να δώσουμε και σε ποιον; Μπορούμε να εικονογραφήσουμε την ιστορία; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε σκηνές και να τις ζωγραφίσουμε;




14-11-2011 - Δευτέρα - Νοέμβρης:
Εδώ Πολυτεχνείο!
Είδαμε στο ημερολόγιο του μήνα Νοέμβρη την επέτειο του Πολυτεχνείου. Έχουμε ζητήσει από τα νήπια να ρωτήσουν τους μεγαλύτερους αν μπορούν να τους δώσουν πληροφορίες για το γεγονός.
Φωτογραφίες: τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης στην χώρα μας (Σχολείο-Πολυτεχνείο, φωτογραφικό υλικό για την 17 Νοέμβρη 1973 (38 χρόνια πριν), βιβλία, εφημερίδες, οπτικοακουστικό υλικό, εκλογές στην τάξη.
"Τα νήπια ζωγράφισαν την κυρά Δημοκρατία" 


Γνώρισαν σε καρτέλες και εικόνες τις λέξεις: Πολυτεχνείο- το σύνθημα:Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία -Παιδεία-Δημοκρατία-Ελευθερία,  με απλά παραδείγματα,  με ιστορίες, με τραγούδια, προσπαθήσαμε να κατανοήσουν τα παιδιά τις λέξεις αυτές.












Το τραγούδι:"Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο", είναι η αρχή της σχολικής μας γιορτής με το σύνθημα: Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία.
Προσπαθήσαμε με εικόνες να μάθουν εύκολα τα λόγια του τραγουδιού.

Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2011

Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ

4-11-2011 - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 
 ΑΦΟΡΜΗΣΗ: η έξοδος από το Νηπιαγωγείο και η σύνδεση του μικρού μας κόσμου με τον κόσμο των ενηλίκων, είναι μια εμπειρία πλούσια σε ερεθίσματα. Ίσως μας οδηγήσει σε μια σειρά από ενδιαφέροντα θέματα για τα παιδιά. Η επίσκεψή  μας σε μανάβικο της γειτονιάς, στο φούρνο, σε ανθοπωλείο, σε γειτονικό Νηπιαγωγείο, στο Μουσείο της πόλης μας, κ.ο.κ.για να είναι ωφέλιμη πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα.(Θα εστιάσουμε περισσότερο σε θέματα υγείας και διατροφής, σε ότι αφορά τα καταστήματα)
Α) Παρατηρούμε στη 2η έξοδό μας και καταγράφουμε τα καταστήματα, τα σχολεία, τα πάρκα, το Μουσείο, κ.ά. δηλ. τα μέρη που θέλουμε να επισκεφθούμε. 

       Στόχος μας: με την έξοδό μας από το νηπιαγωγείο, θέλουμε να   
παρατηρήσουν τα παιδιά όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα ή και να εστιάσουν σε κάτι 
συγκεκριμένο (κτίρια, καταστήματα, σχολεία, υπηρεσίες, εκκλησία) - οικοδομικά τετράγωνα. 
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξέρουμε γιατί βγήκαμε από το σχολείο μας, τι θα προσέξουμε, πως θα θυμηθούμε αυτές
τις πληροφορίες-καταγραφή σε ομάδες, φωτογραφίες της γειτονιάς μας.


Κύριος στόχος είναι η εξέλιξη του προφορικού τους λόγου, η καταγραφή πληροφοριών και  η άσκηση παρατήρησης-μνήμης.
- Στόχος: να καταγράψουν με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού τις επιγραφές των καταστημάτων από φωτογραφίες και τη σχεδίαση της γειτονιάς μας σε χαρτί του μέτρου με τα οικοδομικά τετράγωνα και τους δρόμους-οδούς.
Στη συνέχεια παροτρύνουμε τα παιδιά να μας πουν τι ακριβώς θέλουν να μάθουν από τους επαγγελματίες και διαμορφώνουμε κατάλληλα τις ερωτήσεις:

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
  • Τι ακριβώς κάνετε στη δουλειά σας;
  • Πόσα χρόνια κάνετε αυτή τη δουλειά;
  • Απο ποιον τη μάθατε;
  • Σας αρέσει και γιατί;
  • Είναι κουραστική η δουλειά που κάνετε;
ΣΤΟΧΟΣ: Να πλουτίσουν και να εξελίξουν τον προφορικό τους λόγο, διαμορφώνοντας ένα ερωτηματολόγιο με βασικές ερωτήσεις που θα απευθύνουν στους καταστηματάρχες, ανά ομάδες - που θα επισκεφθούμε τις επόμενες εβδομάδες.