Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012

- Καλοκαίρι τι μας φέρνεις;

- Την τρεχάλα μες στα αλώνια
το κολύμπι τα τζιτζίκια
κι όλη νύχτα τα τριζόνια.    Γιώργης Κρόκος
 01/06/2012  Παρασκευή
Καλό μήνα!
Ξεκινά ο μήνας και περιμένουμε ανυπόμονα την εκδρομή μας στη Γλυκή Θεσπρωτίας και βέβαια την γιορτή λήξης " ΄Το ταξίδι στη μαγική χώρα των συναισθημάτων".

























Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012

Θάρρος, γνώση κι αξία-στη ζωή θα σε κάνουν δυνατό!

Πέμπτη 24-05-2012
 Κι αν έχεις και φαντασία,
    τότε ιππότες, νεράϊδες
   θα στήσουν για σένα χορό...     





"Θάρρος ή Δειλία" είναι το σημερινό μας θέμα. 


Έχετε ξανακούσει αυτές τις λέξεις; Τι σημαίνουν;
Λέξεις που έχουν σχέση με το θάρρος: δύναμη, τόλμη
Αντίθετες λέξεις με το θάρρος: δειλία, άτολμος, απογοήτευση, θλίψη


Μπορείτε να θυμηθείτε ένα γεγονός που σας έκανε να νιώσετε δυνατός και να το καταφέρετε με θάρρος:



Ήρωες παραμυθιών που έδειξαν θάρρος ή δειλία:
Ο Κοντορεβυθούλης, Ο Τζάκ και η φασολιά, 
 Ο Παπουτσωμένος γάτος,
 Ο Βασιλιάς των λιονταριών κ.ά.







Παρασκευή 25-05-2012
Θάρρος- Αυτοεκτίμηση-Αυτοπεποίθηση:


Μπορούμε όλοι να δείχνουμε θάρρος πάντα; (όχι, είμαστε διαφορετικοί, νιώθουμε διαφορετικά συναισθήματα κάθε φορά στη ζωή μας).


Με την αφήγηση της ιστορίας "Βρες τη γαλάζια πεταλούδα" θέτουμε τον προβληματισμό στα νήπια: εαν μερικές φορές νιώθουν ότι δε θα τα καταφέρουν, η πίστη στον εαυτό τους και η δύναμη της θέλησης τους, μπορεί να δώσει τη λύση στο πρόβλημα;







Κυριακή, 20 Μαΐου 2012

3o Σεμινάριο Μαθηματικών

Παρασκευή 18-05-2012 (Παγκόσμια ημέρα Μουσείων)
"Μετρήσεις, αριθμοί και πράξεις"
α) Φυσικοί αριθμοί: αριθμητικά σύμβολα
β) Άμεση αναγνώριση
γ) Καταμέτρηση ποσοτήτων
δ) Διάταξη ποσοτήτων και αριθμών
ε)Πρόσθεση-Αφαίρεση
στ)Πολλαπλασιασμός- Διαίρεση
- Στο Πάνθεον πραγματοποιήθηκε το τρίτο μέρος του Σεμιναρίου που διοργάνωσε η Σύμβουλος κα Μαρίνα Μπέση .
- Οι ομάδες των Νηπιαγωγών εν ώρα δράσης:
- Η κα Ζωή Νικηφορίδου κατά τη διεξαγωγή της βιωματικής ενεργοποίησης του σεμιναρίου στις ομάδες εργασίας.
Επικοινωνία: zoi_nikiforidou@hotmail.com
- Η ομάδα μας είχε αυτό το θέμα εργασίας: Ομάδα 1η
Απάντηση: Συνέχεια ποιήματος με έμφαση στο 0:
1) Το άμοιρο μηδενικό                    
    που 'χε μείνει μοναχό                      
    κάλεσε τους αριθμούς                    
            κι είπε σαν κι εσάς είμαι κι εγώ.
             Μόνο ένα θα σας πω
         αν στο πλάι σας βρεθώ
          αξία θα σας δώσω εγώ
           και εκτίμηση θα βρω.
             Κι έτσι το μηδενικό
            πήρε το δρόμο το σωστό 
          κι από τότε οι αριθμοί
             γίναν φίλοι κολλητοί!   

2) Με πλαστική ταινία σε διαφορετικά χρώματα, μετρούμε από το πάνω μέρος της μύτης, επίσης με πλαστελίνη και κόβουμε το μήκος. Μπορούμε να κάνουμε και το καλούπι της μύτης κι όταν το ανοίξουμε θα δούμε ένα τρίγωνο. Παραθέτουμε σε διάγραμμα ως προς τον άξονα χ τα ονόματα των παιδιών και ως προς το ψ το μήκος της      μύτης.              Εντοπίζουμε μεγαλύτερη μικρότερη μύτη.
- Η ομάδα εργασίας μας: (από δεξιά:Ευγενία, Σοφία, Άννα, Μαριάνθη, Βάσω).
3) Αφόρμηση: Ζητάμε περιγραφή εικόνας και εντοπίζουμε τους αχυρώνες. Επίσης θέτουμε τον προβληματισμό: Σε ποιόν αχυρώνα χρειαστήκαμε περισσότερο-λιγότερο άχυρο;
Υλικά: χρησιμοποιούμε συνδετήρες ή μικρά κομματάκια γλασσέ ίσου μεγέθους για να μετρήσουμε την επιφάνεια αυτών ή και πλαστελίνη. Μέτρηση όγκου: Αρχικά ρωτάμε ποιόν πιστεύουν ότι είναι μεγαλύτερος- μικρότεροςή μετράμε την επιφάνεια και με πλαστελίνη.
Διαίρεση: α) Μέσα στους αχυρώνες υπάρχουν 2 στρώματα, αν θέλουν να κοιμηθούν 4 αραπάκια πως θα μπορούσαν να ξαπλώσουν;
ή είναι 4 αραπάκια σε πόσα κρεββάτια μπορούν να κοιμηθούν αν         


ξαπλώσουν ανά 2.
Επαλήθευση: Δοκιμάζουμε τις απαντήσεις των παιδιών ωσότου βρούμε τις σωστές και τις λάθος με βιωματικές καταστάσεις.


Απάντηση: Ομάδα 2η


              Ιστοσελίδες για μαθηματικά:

Μαθηματικές έννοιες ανά ηλικία: PK and K
http://www.primarygames.com/curriculum/math.htm
Υλικό για το Νηπιαγωγείο:
http://users.sch.gr//athdimoger/dowlonds.htm
Μαθηματικά παιχνίδια:
http://www.coolmath4kids.com
http://www.ferryhalim.com/orisinal
http://pbskids.org/games/index.html
http://uptoten.com/

                      Disney:
http://funschool.kaboose.com/preschool/index.html
Μαθηματικά για κάθε έννοια και για κάθε επίπεδο: PRE-K &Κ
www.ixl.com















      






Τετάρτη, 16 Μαΐου 2012

2o Σεμινάριο Μαθηματικών

 16-05-2012 Τετάρτη
- Το σεμινάριο είχε ως κεντρική ενότητα: 
Έννοιες και σχέσεις χώρου στο Νηπιαγωγείο (Ζωή Νικηφορίδου)
Μαθηματικό περιβάλλον μάθησης: α) Υλικές καταστάσεις
β) Νοητικές καταστάσεις
Σχέσεις χώρου-Γεωμετρία:
α) Χώρος
β) Γεωμετρικά σχήματα
γ) Μετασχηματισμοί και συμμετρία
δ) Οπτικοποίηση και χωρικός συλλογισμός
Στην ομάδα μας δόθηκε το θέμα της 1ης Ομάδας:
Λύση: 







Πέμπτη, 10 Μαΐου 2012

Γιορτάζοντας τη μητέρα...

11-05-2012 Παρασκευή
Μαμά σ' αγαπάω!!!
- "Λέω της μαμάς μου με καμάρι
πόσο εγώ πολύ την αγαπάω και για δώρο έναν όρκο δίνω
να τη σκέφτομαι όπου κι αν πάω!"
Χρόνια Πολλά μαμά, μανούλα, μαμάκα, μητέρα, μάνα!!!


-  Η μάνα που γιορτάζει τη δεύτερη Κυριακή του Μαϊου, (13 Μαϊου) σε όποια χώρα ζει, σε όποια κατοικία βιώνει την ίδια αγωνία για το παιδί της. Ο αγώνας για το παιδί της δεν σταματά ποτέ, δεν γνωρίζει σύνορα. Πονάει για το παιδί που μεγαλώνει και τη θυσία μόνο γι' αυτό λογαριάζει. Μπορεί οι ισχυροί του κόσμου να μετρούν την αξία με αριθμούς στο χαρτί και με γραμμές στον χάρτη, η μάνα όμως ζυγιάζει της ψυχής το πλάτεμα με την αγάπη, την ελπίδα. Γι αυτό μπροστά στη μάνα να μην ντρεπόμαστε να λέμε << αισθάνομαι - πονάω - αγαπάω >>.

- Τι θα ετοιμάσουμε σήμερα γι' αυτό το γλυκό πρόσωπο στη ζωή μας που γιορτάζει; Ρωτάμε τα νήπια και δεχόμαστε τις απαντήσεις τους-ιδέες. Tα νήπια κατασκεύασαν τη δική τους κάρτα έκπληξη για τη μαμά.






- Μανούλα μου
                  σου εύχομαι
                               Χρόνια Πολλά!
έγραψαν τα νήπια στην κάρτα που ζωγράφισαν με το δικό τους τρόπο...

Τετάρτη, 9 Μαΐου 2012

Σεμινάριο Μαθηματικών 09-05-2012

09-05-2012 Τετάρτη
Μαθηματικές έννοιες:  ανάλυση δεδομένων και άλγεβρα στο Νηπιαγωγείο: (Ζωή Νικηφορίδου)
Ένα πολύ αξιόλογο σεμινάριο παρακολουθήσαμε οι Νηπιαγωγοί της Θεσπρωτίας που οργάνωσε η σύμβουλός μας κα Μαρίνα Μπέση και αφορά τα μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο. Το σεμινάριο θα υλοποιηθεί σε τρεις ενότητες. Θα ήθελα να παραθέσω το βιωματικό μέρος της δικής μου ομάδας (7 ατόμων) με τη λήξη του πρώτου μέρους.
2η Ομάδα
Με αφορμή το παρακάτω ποίημα:  Να σχεδιάσετε από 1 δραστηριότητα σχετικά με τις έννοιες:
  • πιθανότητα, κανονικότητα
  • Να κατασκευάσετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
  • Να κατασκευάσετε ένα γράφημα με χρήσιμες πληροφορίες από το ποίημα
Ποίημα που έχει γράψει ένα παιδί από την Αφρική και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο του 2006.
Όταν γεννιέμαι, είμαι μάυρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και λες εμένα έγχρωμο;
Απάντηση και λύση των παραπάνω ζητημάτων:
Στην αρχή αφού διαβάσαμε και κατανοήσαμε το ποίημα, βρήκαμε τα στοιχεία που θα δουλέψουμε στα μαθηματικά: τα χρώματα (που είναι οκτώ) και τις καταστάσεις (που είναι έξι).
1ο Βήμα:  Διαβάζουμε στα νήπια το ποίημα και συζητάμε τα λόγια, ποιοί συμμετέχουν, σε τι καταστάσεις βρίσκονται και περιγράφει το ποίημα καθώς και τα χρώματα ανάλογα την κατάσταση τόσο στον λευκό, όσο και στον μαύρο άνθρωπο.
2ο Βήμα:  Φτιάχνουμε καρτέλες ή ζωγραφίζουμε σε πίνακα τα χρώματα (8) που συμμετέχουν και τις καταστάσεις (6). Στη συνέχεια ρωτάμε τα νήπια ποιά είναι περισσότερα τα χρώματα ή οι καταστάσεις; Γίνεται αρίθμηση των καρτελών και σημειώνουμε τους αριθμούς. Πόσα είναι περισσότερα τα χρώματα;
3ο Βήμα:  Ρωτάμε τα νήπια: Είναι πιθανό να αλλάξει χρώμα ο μαύρος άνθρωπος ή ο λευκός στις διάφορες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα και γιατί ; Δεχόμαστε τις απαντήσεις των νηπίων που συμβολίζουμε στον πίνακα με ανάλογο σημάδι, σύμβολο: +, Ι, ν
4ο Βήμα:  Το ποίημα είναι μια κανονικότητα γιατί στα στοιχεία που περιγράφει δεν εντοπίζουμε λάθη ή δεν λείπουν στοιχεία. Συνθέτουν στη συνέχεια ένα μοτίβο: πρώτα τις καρτέλες στις διάφορες καταστάσεις μαύρος, λευκός άνθρωπος και μετά αντιστοιχούν το ανάλογο χρώμα. Μπορούν επίσης να περιγράψουν με λόγια το μοτίβο που ειναι κατασκευασμένη η κανονικότητα (σύμφωνα με τα λόγια του ποιήματος).
5ο Βήμα:  Το επιτραπέζιο παιχνίδι που σκεφτήκαμε είναι: Φτιάχνουμε ένα ζάρι που έχει 6 χρώματα σε κάθε πλευρά. Υπάρχουν καρτέλες με τις ανάλογες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα.Το νήπιο θα πρέπει να περάσει από όλες τις καταστάσεις για να βγει νικητής. Εαν φέρει ρίχνοντας το ζάρι το ίδιο χρώμα χάνει τη σειρά του.
6ο Βήμα:  Το γράφημα είναι μια πίτα μαύρη που ανταποκρίνεται στο μαύρο άνθρωπο και αφορά την 1η στροφή του ποιήματος και μια πίτα χωρισμένη σε 7 ίσα μέρη που ανταποκρίνεται στον λευκό άνθρωπο και στη 2η στοφή του ποιήματος.





Τρίτη, 8 Μαΐου 2012

Η φύση τον Μάιο: (τα έντομα-τα πουλιά)


8-05-2012 Τρίτη: 
Τα έντομα:
Τι θέλουμε να μάθουμε για τα έντομα: Τα νήπια είπαν
Ποιά είναι, ποιό είναι το σπίτι τους;
Τι τρώνε; Τι γεννούν;
Σε τι χρησιμεύουν; Ποιοί είναι οι εχθροί τους;
Πως είναι φτιαγμένο το σώμα τους; Πόσο καιρό ζουν;
Ποιά εποχή έρχονται και πότε πεθαίνουν; Τι μας προκαλούν όταν αμύνονται και μας τσιμπούν;
Εξερευνήσαμε την μικρή αυλή του σχολείου μας και ανακαλύψαμε μυρμήγκια,μέλισσες, μύγες να πετούν, πεταλούδες. Τις επόμενες ημέρες θα προσθέσουμε στόχους σε αυτό το σχέδιο εργασίας, που προκύπτει από το ενδιαφέρον των νηπίων και βασίζονται στο ΔΕΠΠΣ.
9-05-2012 Τετάρτη:
- Τα νήπια εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο και απομνημονεύουν αινίγματα , μικρά ποιήματα που σχετίζονται με τα έντομα.
- Τα νήπια εντοπίζουν και ταυτίζουν σε καρτέλες λέξεις εντόμων με κεφαλαία και πεζά γράμματα. 

Δευτέρα, 7 Μαΐου 2012

Τι ξέρουμε για τα έντομα; Η μέλισσα


2-05-2012 Τετάρτη: 
Η μέλισσα:Τα νήπια παρατηρούν το σώμα μιας μέλισσας και μιλούν για τα έντομα της Άνοιξης.
Συζητούν για το σπιτάκι της, τον μελισσοκόμο και τα σύνεργά του, τον τρόπο ζωής των μελισσών. Επίσης γνωρίζουν τη χρησιμότητα στη διατροφή του μελιού και της κυρήθρας, του κεριού.

Τι ξέρουμε για τα έντομα:
Τα νήπια είπαν: έχουν φτερά, έχουν κεραίες, τους αρέσουν τα λουλούδια, περπατούν στη γη και πετούν στον ουρανό, έχουν πολλά χρώματα και σχήματα, μας τσιμπούν όταν αμύνονται, είναι μεγάλα ή μικρά, κάνουν θόρυβο, ένια πεταλούδες-κουνούπια-μύγες-ακρίδες-μυρμήγκια-πασχαλίτσες κ.ά.
Τα έντομα - Φύλλο εργασίας:
-Αναγνωρίζουν λέξεις σε καρτέλες και τις ταυτίζουν με ανάλογες εικόνες που σχετίζονται με τη μέλισσα.


3-05-2012 Πέμπτη: 
Οι επικείμενες εκλογές ήταν το θέμα μας:  Τι είναι; Με ποιά διαδικασία πραγματοποιούνται; Ποιοί τις κάνουν και γιατί; Τι είναι ψήφος-ψηφίζω; Ποιοί έχουν δικαίωμα και ψηφίζουν; Ποιος είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο Πρωθυπουργός, οι βουλευτές, η βουλή των Ελλήνων;
Δεν ψηφίζω γιατί είμαι ακόμη μικρός-η, τι θα ήθελα όμως από έναν "μεγάλο" άνθρωπο(Βουλευτή- Πρωθυπουργό) που παίρνει αποφάσεις στην πόλη μου και στη χώρα μου; Τα νήπια απαντούν στον προβληματισμό που τέθηκε.
- Σήμερα στο σχολείο μας θα κάνουμε τις δικές μας εκλογές, ψηφίζουμε το αγαπημένο μας χρώμα και ζωγραφίζουμε με αυτό.
Εκλέξαμε το αγαπημένο μας χρώμα που ήταν το ροζ-φούξια, καθώς είναι Μάιος. Τα νήπια ψήφισαν και γνώρισαν τι σημαίνει η λέξη εκλογές. Επίσης ζωγράφισαν με το εκλεγμένο χρώμα μια ζωγραφιά.


Το ημερολόγιο και οι παγκόσμιες μέρες του Μάη


Το ημερολόγιο και οι παγκόσμιες ημέρες του Μάη

·         Έτσι , το Μάιο , ξεκινώντας με την Πρωτομαγιά  μπορούμε να μιλήσουμε για τα λουλούδια , τα αγριολούλουδα , τις πινελιές της φύσης .
http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/07/blog-post_7203.html

·         Επίσης , λαμβάνοντας υπόψη της γιορτές , μπορούμε να μιλήσουμε για την παγκόσμια ημέρα γέλιου :

·         
  Τη διεθνή ημέρα οικογένειας :

·         Των μέσων μαζικής ενημέρωσης (17/5) :

         Ακόμη μπορούμε να πούμε τα λαογραφικά του Μάη και τις γιορτές του , όπως η γιορτή της μητέρας: 
ή του Άγιου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης

        Ακόμη , μπορούμε να ασχοληθούμε με περιβαλλοντικά θέματα , όπως η Παγκόσμια ημέρα της βιοποικιλότητας (22/5) , της χελώνας (23/5) ή των πάρκων (24/5) .

·       Επίσης , μπορούμε να ασχοληθούμε με θέματα αγωγής υγείας , όπως την παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος στις 31 του μήνα .

·       Ακόμη μπορούμε να ασχοληθούμε με θέματα πολιτισμού (21/5) και μουσειακή αγωγή (18/5) .

·         Επιπλέον , μπορούμε να κάνουμε ένα  αφιέρωμα στον ποντιακό ελληνισμό (19/5 - ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων

·         Επίσης μπορούμε να εντάξουμε στο πρόγραμμά μας και θέματα κοινωνικής και πολιτικής αγωγής , όπως οι επικείμενες εκλογές , αλλά και η ημέρα της Ευρώπης (9/5) .