Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

O καιρός και οι αλλαγές του...

29/10/2012  Δευτέρα
Νέο πρόσωπο στην παρεούλα μας: Καλωσορίζουμε με παιχνίδι γνωριμίας το νέο μέλος της ομάδας μας, ο Βοηθός του εξηγεί και του δείχνει τις γωνιές.
- Ο καιρός - Το μετεωρολογικό δελτίο: Με την ενημέρωση του πίνακα του καιρού της εβδομάδας μιλήσαμε στην παρεούλα για τις ξαφνικές αλλαγές του...τι συμβαίνει; Μιλάμε για τους ανέμους:Βοριά, Νοτιά, Ζέφυρο και τον Ανατολικό. Δείχνουμε στο χάρτη της Ελλάδας από που φυσάει ο καθένας.
 Παραμύθι:" Ο Τομ το σαλιγκάρι" από το ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο,  γιατί τα νήπια στον εξωτερικό μας κήπο με τους σπόρους είδαν ένα σαλιγκάρι. Συνδέσαμε με αυτό τον τρόπο τις ξαφνικές αλλαγές του καιρού με τα ζώα που κάνουν την προετοιμασία τους για το χειμώνα.
Τα νήπια προσπάθησαν και με μεγάλο ενδιαφέρον αποτύπωσαν εικόνα του παραμυθιού που τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση.
Ζαβολιές στις γωνιές παιχνιδιού: Με αφορμή τη συμπεριφορά δυο νηπίων στη μεσημεριανή ζώνη που σκόπιμα δεν έπαιζαν και δεν βοηθούσαν τα άλλα νήπια της ομάδας τους και δημιουργούσαν ένταση, το θέμα μας επικεντρώθηκε στο παραμύθι το σκανταλιάρικο κουταβάκι, από τη Βιβλιοθήκη μας.
Στη συνέχεια τα νήπια εντόπισαν τους ήρωες και τις ζαβολιές τους και μίλησαν για τον εαυτό τους τόσο στο σχολείο, όσο και στην οικογένειά τους.
30/10/2012  Τρίτη Πραγματοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα "Ένα Νηπιαγωγείο για όλους" σχετικά με τα θέματα ένταξης στο Νηπιαγωγείο.
31/10/2012  Τετάρτη  Ημέρα αποταμίευσης: "Φασούλι το φασούλι -  γεμίζει το σακούλι", "Σταλαγματιά, σταλαγματιά, γεμίζει η στάμνα η πλατιά".
- Συζητάμε: για το τι μπορεί να σημαίνει η λέξη "αποταμίευση":
Πότε αποταμιεύουμε;
Που αποταμιεύουμε;
Γιατί αποταμιεύουμε;

       Μέσα από τη συζήτηση τα παιδιά κατανοούν τη σημασία της αποταμίευσης και σε μια προσπάθεια  καλλιέργειας του προφορικού λόγου τα παιδιά: Διηγούνται προσωπικές τους εμπειρίες και περιγράφουν γεγονότα.
  Γιατί χρειαζόμαστε τα χρήματα στη ζωή μας
  Που τα χρησιμοποιούμε 
  Αν είχαν και πως ήταν τα χρήματα στα παλιά  χρόνια.
  Πως γινόταν ανταλλαγές προϊόντων παλιά. Συζητήσαμε για το ότι αντάλλασσαν προϊόντα παλιά οι άνθρωποι, μιας και δεν υπήρχαν χρήματα. (γάλα με κρέας, αυγά με σιτάρι κ.λ.π.).  Στο σημείο αυτό συζητήσαμε με τα παιδιά για το  πως επικράτησε οι περισσότεροι κουμπαράδες να έχουν σήμερα τη μορφή γουρουνιού. "Οι αγροτικές οικογένειες είχαν τη συνήθεια να κρατούν κατά μέρος ένα γουρουνάκι, για να μπορούν να το πουλήσουν σε περίπτωση οικονομικής ανάγκης. Επίσης το κρέας του μπορούσαν να το διατηρήσουν για πολύ καιρό ως απόθεμα.Έτσι οι πρώτοι κουμπαράδες απέκτησαν το σχήμα του γουρουνιού ", για να συμβολίσουν το προνοητικό πνεύμα εγκράτειας και αποταμίευσης.
-    Με αφορμή το ευρώ διαβάσαμε το μύθο της Ευρώπης.

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

28η Οκτωβρίου 1940

24/10/2012 Τετάρτη
Μικρή  Ελλάδα - Όμορφη Πατρίδα: 
- Δεν χορταίνω να βλέπω τον ήλιο
που το φως του σκορπάει στην πλάση...
 το ποίημα-τραγούδι για τη χώρα μας που εξυμνεί τα κάλλη της, ήταν ξεκίνημα του θέματος της σημερινής μέρας συζήτησης στον κύκλο.
- Η εναλλαγή θέσης στον κύκλο φέρνει τα νήπια σε θέση να γνωριστούν καλύτερα και να μιλήσουν με θετικά λόγια για το βοηθό της τάξης, παρατηρώντας καλύτερα τα εσωτερικά χαρίσματα και ικανότητες κάθε νηπίου στην ομάδα.
- ΟΧΙ: Μια λέξη που τη λέμε συχνά για διάφορες καταστάσεις που μας δυσκολεύουν, πολύ σημαντική για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940.
 Πως λέμε το ΟΧΙ σε ξένες γλώσσες, Αλβανικά, Γερμανικά, Αγγλικά; 
Περιγραφή εικόνας και στεφάνι από δάφνη στη μνήμη των ηρώων... Ποιοι ονομάζονται ήρωες; Με ποιο τρόπο τους τιμούμε; Είναι εύκολο να γράψουμε κι εμείς τη λέξη; Ανακαλύπτουμε ονόματα φίλων μας που αρχίζουν από το πρώτο φώνημα-γράμμα της λέξης ΟΧΙ.
25/10/2012 Πέμπτη
- Με την πρόβα της σχολικής μας παράστασης και τιμής στους ήρωες του ΄40 ξεκίνησε η σημερινή μέρα στον κύκλο συζήτησης, την παρεούλα μας.

Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

Ειρήνη - Πόλεμος

22/10/2012 Δευτέρα
Θέμα:
 Ειρήνη - Πόλεμος:
- Τα παιδιά εκφράζουν τι σημαίνει πρώτα η λέξη Ειρήνη και μετά τι σημαίνει πόλεμος.
- Εντοπίζουν στο παγκόσμιο χάρτη χώρες, όπου γίνεται σήμερα πόλεμος.
Στον γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας σημειώνουμε με καρτελάκια τα μέρη όπου έγινε ο πόλεμος του '40.
- Ποια είναι τα συναισθήματα των ανθρώπων στην Ειρήνη και ποια στον πόλεμο;
Θα μπορούσαν να ζήσουν σε ανάλογες συνθήκες;
Παραμύθι (απόσπασμα): Ο Γίγαντας και ο νάνος, από το ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο. Τα νήπια αποκαλύπτουν στο τέλος του παραμυθιού ποιος είναι ο γίγαντας και ποιος ο νάνος.    -Μιλάμε για τη φιλία των λαών και τα σύνορα κάθε χώρας, τις συναλλαγές, τα ταξίδια,τη γνώση.
23/10/2012 Τρίτη


Μαθαίνουμε τι γνωρίζουν τα νήπια λέγοντας τη λέξη Ελλάδα!

- Ασπρογάλανο πανί: Διαβάζουμε την ιστορία από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο.
Από που πήρε το χρώμα της η Σημαία μας;

Ποιες είναι οι ομορφιές και οι δυσκολίες στη χώρα μας;




Σε φύλλο εργασίας αντιγράφουν τη λέξη και περιγράφουν με εικόνα τις ωραίες προτάσεις που θέσαμε στον κύκλο, σύμφωνα με τις ιδέες των παιδιών και τις εικόνες παρατήρησης τοπίων   στη χώρα μας.

Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2012

Πέφτει, πέφτει η σταγόνα!

15/10/2012 Δευτέρα
- Ο κύκλος του νερού -
 Οκτώβρη και δεν έσπειρες ... οχτώ σακιά δεν έκαμες!
- Παρουσιάζουμε στα παιδιά τα λαϊκά ονόματα του Οκτώβρη: Αϊδημητριάτης και Σποράς. Γιατί αποκαλούσαν τα παλιά χρόνια τον Οκτώβρη μ΄αυτά τα ονόματα; Εμείς μπορούμε παρατηρώντας τη φύση να δώσουμε τα δικά μας ονόματα; όπως: Κιτρινόφυλλος, Βροχερός κ.ά.
- Συζητάμε με τα παιδιά για τα πρωτοβρόχια: τι χρειαζόμαστε για να προφυλαχτούμε από μια ξαφνική βροχή; Για να τα θυμόμαστε θα φτιάξουμε μια λίστα! Πως όμως γράφεται μια λίστα; Παρατηρούμε με τα παιδιά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός τέτοιου κειμένου και στη συνέχεια συνθέτουμε τη λίστα μας.
- Λίστα-Φύλλο εργασίας:
- Ανακοινώνουμε στους γονείς να φέρουν ένα κεσεδάκι άδειο και καθαρό με βαμβάκι και λίγα όσπρια για τη δική μας σπορά.
16/10/2012 Τρίτη
 Σχήματα-Ο κύκλος: Στόχος: Να γνωρίσουν το σχήμα του κύκλου. 
Μα ποιος είναι αυτός ο κύκλος; Τα παιδιά σχηματίζουν το τρενάκι και σε δυο ομάδες γύρω-γύρω σχηματίζουν τον κύκλο. Ανάλογα στις ομάδες παίζουμε δυο παιχνίδια τα: "γύρω-γύρω όλοι" και το "φύγε -φύγε ποντικάκι". Επισημαίνεται ο διαχωρισμός ομάδα σχήματα και στερεά.

Βρίσκουμε αντικείμενα που έχουν κυκλικό ή σφαιρικό σχήμα.
 Μα πως είναι; Στρογγυλός . Επίσης ζητάμε  σκορπώντας στο πάτωμα διάφορα σχήματα να μας βρουν τους κύκλους.
 Τους ψηλαφίζουμε, φτιάχνουμε με πλαστελίνη κύκλους και γνωρίζουμε το έργο-πίνακα ζωγραφικής με θέμα "Η χαρά της ζωής" του Rober Delone που έχει χρωματιστούς κύκλους.
Πειραματιζόμαστε κι εμείς με πατρόν να συνθέσουμε ανάλογο πίνακα ζωγραφικής με μαρκαδόρους και κέρινα χρώματα.
Φύλλο εργασίας: Με διάφορους τρόπους προσεγγίζουμε τον κύκλο: διαχωρισμός από άλλα σχήματα, γραφή, αναγνώριση αντικειμένων με κυκλικό σχήμα και κατάλληλο χρώμα.



17/10/2012 Τετάρτη
 Σημαίες-η Σημαία μας: Ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν την Ελληνική Σημαία: Ποια χρώματα έχει; Μας αναφέρουν αντικείμενα που έχουν το ίδιο χρώμα, όπως ουρανός, θάλασσα, αφρός θάλασσας, καταράχτη , το φως της μέρας, το μπλε της νύχτας...
 Μαθηματικά:
  Σημαίες χωρών της Ευρώπης που εμπλέκονται στο πόλεμο του '40: Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία.
 Οι σημαίες των χωρών είναι μια πανδαισία χρωμάτων, τα νήπια ανακαλύπτουν κοινά στοιχεία όπως: χρώμα, γραμμές-λωρίδες, άλλα χαρακτηριστικά αστέρι, αετός, ήλιος...
 Τόμπολα ταύτισης σημαιών και αναγνώριση των χωρών τους.
 Συναισθήματα: Με αφορμή την ανυπομονησία των παιδιών να πάρουν τη σειρά στο τρενάκι, να προλάβουν τη θέση στον κύκλο συζήτησης, να μιλήσουν διαβάζουμε την ιστορία της μικρής Ρόζας που ήταν ανυπόμονη και δεν γέμιζε το χρόνο της με ευχάριστες δραστηριότητες για να περάσει η ώρα και να γιορτάσουν το πάρτυ των γενεθλίων της.
-Ανακαλύπτουμε σε εικόνα ένα ευχάριστο για τα παιδιά παιχνίδι και ζητούν να το κάνουμε κι εμείς το μεσημέρι.
Τα παιδιά διασκέδασαν περιμένοντας τη σειρά τους και το παιχνίδι αυτό έγινε το αγαπημένο τους.
18/10/2012 Πέμπτη


 Χάρτες Ευρώπης-Ελλάδας-Παγκόσμιος χάρτης:

Τι είναι αυτός ο πίνακας, τι μας δείχνει;
Μπορεί κάποιος να βρει την Ελλάδα μας;
Ποιες  χώρες συμμετείχαν στον πόλεμο του '40; Μπορούμε να τις δούμε στον χάρτη της Ευρώπης.

Ο χάρτης της Ελλάδας: Που βρίσκεται η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, τα Γιάννενα, η Ηγουμενίτσα, τα βουνά της Πίνδου, τα σύνορά μας.
Πως φυλάμε τα σύνορα-όρια μια χώρας;
Ποιος είναι γεωφυσικός και ποιος πολιτιστικός χάρτης;
Ποια είναι τα χρώματα στον χάρτη και τι συμβολίζουν; Έχει η πατρίδα μας θάλασσα, βουνά κι ακρογιάλια, ήλιο... 
Τραγούδια: Δεν χορταίνω να βλέπω τον ήλιο, το τραγούδι της ειρήνης, της σημαίας.



 Στολές στρατού: Ξηράς-Θάλασσας- Αέρα
Ο στρατός μας - οι Παρελάσεις:

Μιλάμε στα παιδιά για τον στρατό μας και τη θητεία στη χώρα μας (συμμετέχουν τα αγόρια για ένα χρόνο), αλλά και πολλά κορίτσια υπηρετούν στο στρατό και στην αεροπορία ή στο ναυτικό σε υψηλές θέσεις.
19/10/2012 Παρασκευή 
 Ο πόλεμος του'40: 72 χρόνια πριν -
Μέσα από έργα του ζωγράφου Αλέκου Αλεξανδράτου παρουσιάζουμε τον πόλεμο του '40 στα βουνά της Αλβανίας.

Υπήρχαν δρόμοι, μεταφορικά μέσα, πολεμοφόδια, τροφή και νερό;  Ποιες ήταν οι συνθήκες ζωής των Ελλήνων στα χωριά και στις πόλεις;;


Με ποιο τρόπο γινόταν η επικοινωνία; Μιλάμε και δείχνουμε στα παιδιά εφημερίδα της εποχής, ακούμε τραγούδια της Σοφία Βέμπο.
Ποιοι ήταν οι αρχηγοί των κρατών - χωρών ; (Μεταξάς, Μουσολίνι, Χίτλερ) και η δύναμη του στρατού τους.

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Χρώματα του Φθινοπώρου

11/10/2012 Πέμπτη 
Ημερολόγιο: Μέσα σε μια τσάντα βρίσκονται τα ονόματα όλων των παιδιών. Το πρωί  ο-η βοηθός της τάξης επιλέγει ένα όνομα που τοποθετείται στην παρεούλα κι αυτό το νήπιο λέει το ημερολόγιο. Τι είναι το ημερολόγιο; Μικρές προτάσεις που έχουν σχέση με την εβδομάδα, την ημερομηνία, την εποχή, τους μήνες και τον καιρό. Τα νήπια μ΄αυτό τον τρόπο έρχονται σε επαφή και γνωρίζουν τα ονόματα των φίλων τους, λένε μικρές προτάσεις ολοκληρωμένες, έρχονται σε επαφή με τον προφορικό λόγο και συμμετέχουν υπεύθυνα στην ομάδα.

Η ιστορία ενός φύλλου: Μέσα από μια ιστορία που αφηγούμαστε στα νήπια ξεκινά η συζήτηση για τα χρώματα που βλέπουμε στα δέντρα, στη φύση γύρω μας το Φθινόπωρο.
 Η  φύση γύρω μας αλλάζει. Τι είναι αυτά που παρατηρούμε γύρω μας και μας κάνει εντύπωση; Γιατί πέφτουν τα φύλλα στην αυλή του σχολείου μας; Προμηθεύουμε τη γωνιά της φύσης με θησαυρούς.
Φύλλο εργασίας: Να διαχωρίσουν το Φθινόπωρο μέσα από τις τέσσερις εποχές του χρόνου και να την ζωγραφίσουν με τα κατάλληλα χρώματα.
Μαθηματική επιδίωξη: Ανοιχτό - Κλειστό: Να διακρίνουν τα όρια περιοχών(μιλήσαμε για τη διαχωριστική γραμμή που χρησιμοποιεί η τροχαία, τα όρια των κρατών - χάρτης). Όλα αυτά ξεκίνησαν με το παιχνίδι 

της γάτας και του ποντικού, όπου θέσαμε μια πόρτα εισόδου και εξόδου. Συνεχίσαμε με συζήτηση για την κατοικία που μένουμε (μονοκατοικία-Διώροφο, πολυκατοικία) για ανοικτά και κλειστά σπίτια. Τα νήπια σχημάτισαν με κορδόνια κόκκινα ανοιχτές και πράσινο  κλειστές γραμμές.                     
 Φύλλο εργασίας: Να εντοπίσουν τα ανοικτά σπίτια στη ζωγραφική και να σχηματίσουν ανοικτές και κλειστές γραμμές.

12/10/2012 Παρασκευή
Ημερολόγιο:
Φύλλα: Διάφορα φύλλα: Τι χρώμα έχουν; Τι σχήμα έχουν; Είναι μαλακά ή σκληρά; Ο διαχωρισμός των φύλλων σε φυλλοβόλα και αειθαλή. Τα δέντρα ποιους έχουν φίλους το Φθινόπωρο; Τι τα ευχαριστεί και τι τα δυσαρεστεί; Τι βλέπει από εκεί ψηλά που βρίσκεται;
 Φύλλο εργασίας: Να διαχωρίσουν την εποχή Φθινόπωρο από τις άλλες εποχές. Στο μπλοκ ζωγραφικής ζωγραφίζουν το θέμα " Ένα φθινοπωρινό φύλλο ταξιδεύει και πέφτει ..."

Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

"Γονιός...Εμπνευστής ζωής"


Τετάρτη 10/10/2012
-  Η συνάντηση-συζήτηση με θέμα:
              "Γονιός...Εμπνευστής ζωής"
πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Νηπιαγωγείου μας
 τις 5.30 μ.μ 
-  Μας τίμησαν με την παρουσία τους οι προσκεκλημένοι μας Ψυχολόγος  κα  Άννα Παπαγιάννη και η Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής κα Μαρίνα Μπέση.

 Οι Νηπιαγωγοί του σχολείου ευχαριστήσαμε τους συμμετέχοντες προσκεκλημένους και γονείς των νηπίων και ως Προϊσταμένη του σχολείου έθεσα τον προβληματισμό μου: ποια πλαίσια-όρια θέτουμε στα παιδιά μας μέσα από το διάλογο, επικοινωνία, επιλογή πληροφοριών και ερεθισμάτων στη σύγχρονη κοινωνία μας.
-  Η κα Παπαγιάννη έθεσε το θέμα και ζήτησε απ΄όλους μας λίγα λόγια για την οικογένειά μας, ως  γνωριμία - επικοινωνία της νέας ομάδας.
-  Η σημασία του ανοίγματος - συνεργασίας σχολείου οικογένειας ήταν αυτή που προλόγισε η Σύμβουλος προς τους γονείς των νηπίων.
-   Η νέα ομάδα άρχισε να θέτει προβληματισμούς και να δίνει απαντήσεις σε ερωτήσεις της ψυχολόγου στο πλαίσιο των σχέσεων στην οικογένεια και της συνεργασίας με το σχολείο.


-   Η συζήτηση-ομιλία θεωρώ ότι κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον όλων μας, παρουσιάστηκε η ανάγκη επανάληψης της συνάντησης αυτής και αργότερα, αφού η κα Παπαγιάννη επισκεφτεί και γνωρίσει και τα νήπια στο χώρο τους.
                            Τους ευχαριστούμε όλους θερμά.
                                       Οι Νηπιαγωγοί 

Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2012

Το Φθινόπωρο και οι μήνες του...

8-10-2012 Δευτέρα
Φθινοπωρινό παιχνίδι:
Οι καρτέλες της εποχής του Φθινοπώρου και τα ονόματα των παιδιών με κοινά φωνήματα-γράμματα. Ποιος είναι ο πρωταθλητής μήνας που έχει τα περισσότερα κοινά γράμματα με τα παιδιά της τάξης; Ποια ονόματα νηπίων έχουν κοινά γράμματα και με τους τρεις μήνες; Ποια με ένα μήνα;

Φύλλο εργασίας:
 Να απολαύσουν τη διήγηση της ιστορίας " Η φαντασία του Οκτώβρη".
Μπορούμε να συγκρίνουμε τα όσα ακούσαμε με τον πίνακα του καιρού; Μπορούμε να παίξουμε την ιστορία; Πόσοι ήρωες χρειάζονται; 
Πως θα τους ζωντανέψουμε;

9-10-2012 Τρίτη
Χωρικές έννοιες -Μαθηματικά:

- Προσεγγίζοντας τις έννοιες δίπλα, ανάμεσα, ανοιχτό-κλειστό δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα στις σχέσεις των αντικειμένων, χωρίς να υπάρχει σημείο αναφοράς. Πρόκειται για τοπολογικές σχέσεις που το παιδί προσεγγίζει ευκολότερα με την παρατήρηση των αντικειμένων, αν είναι δίπλα,ανάμεσα-(διαδοχή), αν γειτονεύουν- (γειτνίαση) κ.ά.
Κατασκευάζουμε με το οικοδομικό υλικό μια πόλη και 5 παιδιά διαλέγουν το σπίτι τους. Τα καλούμε να προσανατολιστούν στην πόλη και να μας περιγράψουν τη θέση τους σε σχέση με τα άλλα σπίτια της πόλης, των φίλων τους. Ερωτήσεις: Ποιος είναι ο γείτονάς σου; - Ποιος μένει μπροστά σου; Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις έννοιες μακριά-κοντά.


Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2012

4 Οκτώβρη-Ημέρα των ζώων:

4-10-2012 Πέμπτη
Ημέρα των ζώων:
Συνεχίζουμε το προηγούμενο θέμα μας και τα νήπια στην πρωινή συζήτηση μιλούν και παρουσιάζουν τη φωτογραφία-ιες της οικογένειάς τους. Μιλάμε για το πρόγραμμα που ακολουθεί η οικογένεια, για τα παιχνίδια, αγαπημένες μας συνήθειες καθημερινές.

- Αγαπημένα ζώα που ζουν στην αυλή, στη θάλασσα και στο δάσος αλλά και ζώα άγρια που ζουν μακριά μας, έχουν την ανάγκη μας και θέλουν την φροντίδα μας. Συζητάμε για την τροφική αλυσίδα στη φύση και χρήσιμες πληροφορίες για τη ζωή και τις συνήθειές τους. 
Συζητάμε  για το αν έχουμε κατοικίδια ζώα και αν θέλουν την φροντίδα  μας. 
Τα νήπια συνδέουν σε παιχνίδι τα ζώα με την τροφή τους και τα διαχωρίζουν σε κατοικίδια, ζώα του δάσους και ζώα της ζούγκλας.
Μαθηματική έννοια: Μέσα - Έξω
Τα νήπια με τα παιχνίδια : γύρω-γύρω όλοι, φύγε-φύγε ποντικάκι, πουλάκια και φωλιές με τα στεφάνια αντιλαμβάνονται τις έννοιες γύρω, γύρω- μέσα-έξω, ανοιχτό-κλειστό.
Τα νήπια σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν τουβλάκια έξω από το καλάθι και μπάλες μέσα στο καλάθι.

5-10-2012 Παρασκευή
Η μαθηματική έννοια  Μπροστά-Πίσω:
Ζητάμε από ένα νήπιο να σηκωθεί όρθιο και ακίνητο. Του λέμε να κοιτάξει μπροστά και να μας πει τι βλέπει, επίσης τον προτρέπουμε να κοιτάξει πίσω του και να μας περιγράψει τι βλέπει. Ένα άλλο παιδί στέκεται αντίθετα και του δίνουμε τις ίδιες οδηγίες.Διαπιστώνουμε ότι το μπροστά και το πίσω εξαρτάται από το που κοιτάμε τη δεδομένη στιγμή.
Μαθησιακή επιδίωξη: να αντιληφθούν το μπρος-πίσω σε σχέση με το σώμα τους.
- Παίρνουμε 3 αντικείμενα ένα ποτήρι, μια μπάλα και τον φιλαράκο του Μάνου. Τοποθετούμε με την εξής σειρά: το ποτήρι, τον φιλαράκο και μετά την μπάλα. Ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν τη θέση των αντικειμένων με ερωτήσεις π.χ. - Που είναι ο φιλαράκος;
Μαθησιακή επιδίωξη: να αντιληφθούν τη θέση των αντικειμένων μπρος-πίσω από...
Aρκούδες στο δάσος: Τα μισά παιδιά γίνονται αρκούδες και τα άλλα μισά δέντρα. Όταν σταματήσει το ταμπουρίνο που χτυπά τα παιδιά κρύβονται πίσω ή εμφανίζονται μπροστά από τα δέντρα ανάλογα με την οδηγία. Μετά απαντούν στην ερώτηση "Που βρίσκεσαι;"
Μαθησιακή επιδίωξη: να αντιληφθούν το σώμα τους μπρος-πίσω από... και να το εκφράσουν λεκτικά.