Κυριακή, 27 Ιανουαρίου 2013

Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά...

28/01/2013 Δευτέρα
με τα χεράκια της και γέμισε όλο άνθη
η πλάτη, τα μαλλιά και τα χεράκια της.   Γεώργιος Δροσίνης

- Παροιμία (το νόημά της): Η αμυγδαλιά, το δέντρο και οι καρποί της. " Η καλή αμυγδαλιά ανθίζει το Γενάρη και βαστάει τα μύγδαλα όλο τον Αλωνάρη". 
Ποιο είναι το νόημα της παροιμίας;
- Τα άνθη της: Περιγραφή του άνθους, πέταλα, σέπαλα, στήμονες, γύρη, μπουμπούκι. Πως γίνεται η γονιμοποίηση του άνθους και ο καρπός της τον Αύγουστο μήνα. Παρατηρούν το βάζο με τα κλαδιά της αμυγδαλιάς.


---------------------------------------------
- Παιχνίδια παλιότερα και σήμερα: Γιατί παίζουμε; Ποια είναι τα παιχνίδια (ομαδικά,ατομικά); Ποιο είναι το αγαπημένο μου παιχνίδι;
Ας γνωρίσουμε παιχνίδια που έπαιζαν οι παππούδες μας και οι γονείς μας. Σήμερα  με τι παίζουμε; Μπορούμε να παίξουμε στις πόλεις ελεύθερα ή στο χωριό;


- Μπλοκ ζωγραφικής: Παιχνίδια παλιότερα και σήμερα. Με τι μου αρέσει να παίζω;



29/01/2013 Τρίτη
- Θέμα-η αμυγδαλιά: Περιγραφή εικόνων με θέμα την αμυγδαλιά. Τα νήπια μιλούν για τα μέρη ενός δέντρου (ρίζα, κορμός, κλαδιά, μπουμπούκια, άνθη, φύλλα, αμύγδαλο) και περιγράφουν εικόνες ξεκινώντας από τα έμψυχα.(καλλιέργεια προφορικού λόγου και άσκηση παρατηρητικότητας και μνήμης).


- Παιδικό θέατρο-"Ο Σιμιγδαλένιος: Με τα νήπια παρακολουθήσαμε το παραδοσιακό παραμύθι" Ο Σιμιγδαλένιος" στο θεατρικό εργαστήρι "ο Αρλεκίνος" που βρίσκεται κοντά στο νηπιαγωγείο μας.
-----------------------------------
- Φύλλο εργασίας: Παιχνίδι με το φώνημα Α,α και τα νήπια βρίσκουν λέξεις που αρχίζουν από αυτό το γράμμα. Στη συνέχεια δείχνουμε το σχέδιο του δέντρου της αμυγδαλιάς το ζωγραφίζουν, γράφουν τη λέξη ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ ή αμυγδαλιά(επιλέγουν) πάντα με καρτέλες αναφοράς. Ανακαλύπτουν ένα πράγμα που αρχίζει από Α,α και το ζωγραφίζουν, γράφουν επίσης τη λέξη.
- Τραγούδια: Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά, σαν νυφούλα στολισμένη.
- Ελληνική Μυθολογία: Ήφαιστος-Ποσειδώνας - Δήμητρα. Διαβάζουμε την ιστορία και τα χαρακτηριστικά των Ολύμπιων αυτών θεών. Τα νήπια παρατηρούν εικόνες των θεών με την ενδυμασία τους και την ασχολία τους.
30/01/2013 Τετάρτη
- Οι τρεις ιεράρχες: Σχολική αργία
31/01/2013 Πέμπτη
- Ελληνική Μυθολογία: Ο Θησέας και η περιπέτεια του. Από τη σχολική Βιβλιοθήκη η κυρία Χριστίνα διαβάζει μέσα από εικόνες την ιστορία του ήρωα Θησέα. Ποιες δυσκολίες συνάντησε στο δρόμο του; Ποια τα κατορθώματα του; Τι φορούσε, η ενδυμασία του; (Συζήτηση με τα νήπια-καλλιέργεια του προφορικού λόγου, άσκηση προσοχής και μνήμης).
- Ομαδικά παιχνίδια: α) Αλήθεια ή ψέμματα; Η νηπιαγωγός λέει κάποιες προτάσεις και αντίστοιχα τα νήπια αν είναι αλήθεια χτυπούν τα χέρια παλαμάκια ή αν είναι ψέμματα χτυπούν τα πόδια. Όποιος χάνει βγαίνει έξω από την παρεούλα.
β) Μίμηση εργασίας και αναγνώριση: Το νήπιο αφού σκεφτεί μια εργασία την παρουσιάζει με το σώμα του και τις κινήσεις του και πρέπει οι άλλοι να την αναγνωρίσουν. Νικητής όποιος σκεφτεί κάτι δύσκολο και μη αναγνωρίσιμο.
-------------------------------------------------------
- Φύλλο εργασίας: Στο μπλοκ ζωγραφικής τα νήπια καλούνται να ζωγραφίσουν μόνο με το μολύβι τους ασπρόμαυρο πίνακα ζωγραφικής και να μιλήσουν για το θέμα τους παρουσιάζοντάς το στην τάξη.

Σάββατο, 19 Ιανουαρίου 2013

Ο Θερμούλης μας μαθαίνει...

Δευτέρα 21/01/2013
- Τι είναι Θερμότητα και τι Θερμοκρασία; Πηγή θερμότητας ο ήλιος και ο Θερμούλης αυτή τη μορφή έχει.
 Μας μαθαίνει για το κρύο ή τη ζέστη...
Τι μας αρέσει περισσότερο και γιατί; Ποια εικόνα έρχεται στο μυαλό μας με τη λέξη κρύο ή τη ζέστη αντίστοιχα; Σημειώνουμε τις πληροφορίες από τα νήπια στον πίνακα μαρκαδόρου.
'Ηλιος: Πηγή ζωής - τα νήπια μιλούν για τη θερμότητα του ήλιου και διαπιστώνουν την άνοδο της θερμοκρασίας όταν η μέρα είναι ηλιόλουστη. Έχουν συμπληρώσει το φύλλο εργασίας με τη θερμοκρασία της προηγούμενης εβδομάδας και συμπληρώνουμε σε κύκλο τη μεγαλύτερη και τη μικρότερη θερμοκρασία.
- Διαβάζουμε το μύθο:" Ένα μαγικό Τζίνι  ταξιδεύει σε παγωμένες και ζεστές περιοχές της γης και αντίστοιχα ζεσταίνει ή δροσίζει τα ζώα και τους ανθρώπους.Ποια είναι αυτά τα ζώα; Πως λέγονται οι άνθρωποι που ζουν σ΄αυτές τις περιοχές; Πως είναι η ζωή τους; Ο κακός μάγος  έκλεισε το Τζίνι σε ένα μπουκάλι και θέλησε να τον εξαφανίσει στο βυθό της θάλασσας. Το Τζίνι όμως τον παρακάλεσε να του βάλει λίγο ζεστό νερό μέσα στο γυάλινο μπουκάλι. Όταν λοιπόν τον έριξε στο βυθό το καπάκι άνοιξε και το ζεστό νερό ανέβηκε ψηλά , στην επιφάνεια της θάλασσας μαζί με το Τζίνι... Άραγε αυτό μπορεί να συμβεί αληθινά; 
Για να το δούμε με ένα πείραμα: (Μαθαίνουμε ποια είναι η διαδικασία-δοκιμή και οι προφυλάξεις που παίρνουμε κατά την εκτέλεσή του).
Πείραμα: έχουμε μια λεκάνη γυάλινη, ένα μικρό κουτάκι διαφανές με καπάκι, χρώμα νερομπογιάς. Αν βυθίσουμε το ζεστό χρωματιστό νερό μέσα στο παγωμένο διαπιστώνουμε ότι το χρωματιστό ζεστό νερό ανεβαίνει ψηλά.(τα νήπια ενθουσιάζονται με τα πειράματα).
-----------------------------------------------------
- Ελληνική Μυθολογία: "Ο Ιάσονας και η Αργοναυτική εκστρατεία". Συνεχίζουμε να διαβάζουμε τα παραμύθια από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Στο τέλος της αφήγησης συζητάμε για τους ήρωες και τα κατορθώματά τους. Επίσης  ρωτάμε ποια ήταν η εμπλοκή των Θεών στην ιστορία μας και ποιον βοήθησαν και με ποιο τρόπο. Συζητάμε για την ενδυμασία των ηρώων και την καθημερινή ζωή τους.(εργασίες, σκεύη, εργαλεία).
Tρίτη 22/01/2013
- Τι μας μαθαίνει ο Θερμούλης; Τι είναι θερμότητα; είναι ενέργεια και μεταφέρεται από ένα θερμότερο σε ένα ψυχρότερο σώμα. Για να το καταλάβουμε καλύτερα: αγγίζει ο ένας τις παλάμες του άλλου, τρίβουμε τα χέρια μας, το σώμα μας. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλους τρόπους: με τις ακτίνες του ήλιου, με τη καύση (τζάκι και ξύλα).
- Τραγούδια: "Στου καινούριου χρόνου την αυλή", "Μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει", "Δώδεκα μήνες αθλητές". Στην ενότητα ο χρόνος και η σειρά του, μαθαίνουμε σχετικά τραγούδια.
--------------------------------------------
Συναίσθημα-(Λύπη): Διαβάζουμε την ιστορία "Μη  μαλώνετε, με πληγώνετε" και ζητάμε από τα νήπια να περιγράψουν την εικόνα με ένα κοριτσάκι που είναι λυπημένο. Ποια είναι η έκφραση στο πρόσωπό της, στο σώμα της; Γιατί ένιωσε λύπη και πως την εκδήλωσε; Εσείς θυμάστε κάποια στιγμή που νιώσατε το ίδιο συναίσθημα; 
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω στο πρόσωπο τα χαρακτηριστικά του να νιώθει λύπη. Στη συνέχεια ζωγραφίζω εικόνα που ένιωσα λυπημένος-η.
Τετάρτη 23/01/2013
- Ελληνική Μυθολογία: "Το χρυσόμαλλο δέρας". Συνεχίζουμε να διαβάζουμε τα παραμύθια από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Συζητάμε για τον Ιάσονα και τις περιπέτειες του. Μας θυμίζει τον Οδυσσέα στον γυρισμό του στην πατρίδα και ποιες δυσκολίες συνάντησε; 
-----------------------------------------------------
- Μαθηματικά-Συγρίσεις- Εκτιμήσεις μεγεθών: Οι έννοιες μακρύ-κοντό και φαρδύ-στενό προσεγγίζονται στα νήπια μέσα από την αφήγηση ιστορίας "Το ποντίκι και ο ιπποπόταμος". Μέσα από εικόνες τα νήπια συγκρίνουν αντικείμενα ως προς το μήκος και το πλάτος. Με αυθαίρετες μονάδες μέτρησης (π.χ. ένα κορδόνι, την παλάμη τους) συγκρίνουν το μήκος των αντικειμένων. Αναφέρεται ως μονάδα μέτρησης, όργανο αναφοράς το μέτρο, η μεζούρα.
Φύλλο εργασίας: Μέσα από εικόνες τα νήπια αντιλαμβάνονται τις μαθηματικές έννοιες που προαναφέραμε.
Πέμπτη  24/01/2013
- Η μέρα της γυμναστικής: Πως μπορούν μόνα τους τα νήπια να φτιάξουν τον κύκλο με τη γραμμή-το τρενάκι. Μπορούν να φτιάξουν δυάδες και πάλι γραμμή, τριάδες και πάλι γραμμή με το κατάλληλο σφύριγμα ή το χτύπημα στο ταμπουρίνο. Ποια είναι η μεταβολή, σημειωτόν, ανάπαυση, προσοχή; Μπορούν να ακολουθούν οδηγίες απλές και σύνθετες όπως ενός ομαδικού παιχνιδιού; Μουσική Χόκυ-Πόκυ για ζέσταμα και στη συνέχεια ομαδικά παιχνίδια.
----------------------------------------------------
- Μαθηματικά-Συγκρίσεις- Εκτιμήσεις μεγεθών: Οι έννοιες κοντά- μακριά και ψηλά-χαμηλά σχετικές με το ύψος και τις μονάδες μέτρησης (μέτρο, μεζούρα). Οι μετρικές έννοιες αυτές προτρέπουν το παιδί να συγκρίνει αντικείμενα μεταξύ τους και να μετρήσει μεγέθη: μήκος, απόσταση, πλάτος, ύψος. Οι μετρήσεις αυτές έχουν ως αφετηρία το σώμα του παιδιού, το ύψος τους, το μέγεθος της παλάμης, το πήδημα ή το βήμα του. Σημαντικό είναι να καταλάβει το παιδί το αμετάβλητο του μήκους. Με κορδέλες σε διαφορετικό χρώμα μετράμε το ύψος κάθε παιδιού και τις συγκρίνουμε τοποθετώντας αυτές από το κοντότερο στο ψηλότερο παιδί.
Φύλλο εργασίας: Μέσα από εικόνες τα νήπια αντιλαμβάνονται τις μαθηματικές έννοιες που προαναφέραμε.
Παρασκευή  25/01/2013
- Ο Θερμούλης μας μαθαίνει: Ας δούμε τι παθαίνει το νερό με τη ζέστη ή το κρύο: το νερό εξατμίζεται ή παγώνει. Τι κάνουμε στους παγωμένους δρόμους για την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων με ασφάλεια; Πόσο είναι η θερμοκρασία στο βάθος της θάλασσας; Τι γνωρίζουμε για το φαινόμενο του θερμοκηπίου;
- Φύλλο εργασίας: Ο Θερμούλης μας θυμίζει ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ και ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ σχετικές με τη θερμότητα, θερμοκρασία(π.χ. "Μαθημένα τα βουνά από τα χιόνια" τι σημαίνει; ή "Σαν τα χιόνια", ή "Κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα". Μπορούν τα νήπια να ζωγραφίσουν σε εικόνα κάποια παροιμία ή έκφραση.

Κυριακή, 13 Ιανουαρίου 2013

Τι θερμοκρασία έχει;

14/01/2013 Δευτέρα
- Τα νήπια συζητούν στην παρεούλα τα νέα τους από το Σαββατοκύριακο. Μας περιγράφουν εικόνα του χειμώνα με πρωταγωνιστή το ίδιο το νήπιο.
- Παρουσιάζουμε στα παιδιά το θερμόμετρο χώρου και τα ρωτάμε αν γνωρίζουν τη χρησιμότητά του. Στη συνέχεια εντοπίζουμε που τελειώνει η κόκκινη γραμμή, πάνω στο θερμόμετρο και διαβάζουμε με τα παιδιά τη θερμοκρασία (σε βαθμούς Κελσίου).Τα ρωτάμε αν η θερμοκρασία των 20-25 βαθμών (που περίπου έχει η τάξη) τους ικανοποιούν και αισθάνονται άνετα. Κρυώνουν ή ζεσταίνονται;
 Ύστερα τοποθετούμε το θερμόμετρο στην αυλή του σχολείου, και μετράμε τη θερμοκρασία μετά από μια ώρα. Κάθε μέρα αυτή την εβδομάδα θα καταγράφουμε σε φύλλο εργασίας την ίδια ώρα τη θερμοκρασία στην αυλή, σχολιάζοντας και συμπεραίνοντας αν είναι μια κρύα ή μια ζεστή μέρα.
- Φύλλο εργασίας: Στο τέλος της εβδομάδας θα μπορούμε να δούμε αν η θερμοκρασία κυμάνθηκε σε υψηλά ή χαμηλά επίπεδα.
- Ειδικοί: Ρωτάμε τα νήπια αν γνωρίζουν τα επαγγέλματα, τους ειδικούς για τη θερμοκρασία σώματος-πυρετός, θερμοκρασία γλυκών, θερμοκρασία χώρου.
- Στόχοι: Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία των μετρήσεων στην καθημερινή ζωή. (Ποια θερμόμετρα γνωρίζουν; ψηφιακό πυρετού,γλυκισμάτων-βρασμού, εξωτερικού χώρου).Να αναπτυχθεί η μαθηματική τους σκέψη.Να μάθουν να κάνουν εκτιμήσεις. Να διατυπώνουν υποθέσεις. Να μάθουν να καταγράφουν. Να πειραματιστούν με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Να οργανώνουν και να παρουσιάζουν πληροφορίες.
--------------------------------------------------------------
- Χαρακτηριστικά του χειμώνα: Τα νήπια βρίσκουν λέξεις που χαρακτηρίζουν το χειμώνα ως εποχή, όπως ΚΡΥΟ, ΧΙΟΝΙ, ΠΑΓΩΝΙΑ, κ.ά. Στη συνέχεια παίζουμε με τις λέξεις αφού πρώτα βρίσκουν το αρχικό φώνημα-γράμμα, στη συνέχεια μετράμε τις φωνές-συλλαβές και βρίσκουμε λέξεις άλλες που αρχίζουν από το αρχικό φώνημα. Τα νήπια σε φύλλο εργασίας ανακαλύπτουν με την παρατήρηση και με καρτέλες αναφοράς ποια γράμματα λείπουν από κάθε λέξη. (με κεφαλαία). Στη συνέχεια ζωγραφίζουν χειμωνιάτικο τοπίο.
 15/01/2013 Τρίτη
- Τα νήπια παρατηρούν εικόνα του χειμώνα και μετρούν πόσοι χιονάνθρωποι, πουλιά, παιδιά, χιονόμπαλες κ.ά. βρίσκονται στην εικόνα. Συσχέτιση ποσότητας και αριθμού-μέτρηση (0-5). Επίσης μετρούν τις ποσότητες με σύμβολα ανάλογα κουκίδες.
- Φύλλο εργασίας: Σε φύλλο εργασίας βρίσκουν την ποσότητα των πραγμάτων και κυκλώνουν τον ανάλογο αριθμό(από 0-5).
-  Παιχνίδι: Μέρα ή νύχτα: επανάληψη του παιχνιδιού που τόσο αρέσει στα νήπια. Τα νήπια διαλέγουν τις κάρτες με Μ και Ν αντίστοιχα και διαχωρίζονται σε δυο ομάδες.(της Μέρας και της Νύχτας). 
-Ομοιότητες και διαφορές(συγκρίσεις): Τα νήπια ανακαλύπτουν ομοιότητες και διαφορές σε υλικό της τάξης. Διαχωρίζουν το υλικό σε ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά, π.χ. είναι όλα ζώα, είναι όλα τουβλάκια και στη συνέχεια βλέπουμε ποιο δεν ταιριάζει π.χ. είναι ζώα του δάσους κι αυτό δεν ταιριάζει, είναι ψάρι και κολυμπά.
- Φύλλο εργασίας: Σε φύλλο εργασίας βρίσκουν και ενώνουν με γραμμή τα όμοια-ίδιο σχέδιο σε γάντια και τα ζωγραφίζουν με ίδια χρώματα.
16/01/2013 Τετάρτη
- "Οι Θεοί του Ολύμπου", Δίας-Ήρα-Αθηνά: από τη Βιβλιοθήκη μας διαβάζουμε στα νήπια για τους 12 θεούς του Ολύμπου. Συζητάμε ανά τρεις θεούς τα χαρακτηριστικά του καθένα και ποια η δύναμή του, σε τι ήταν προστάτης.(π.χ. Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία, Ο Δίας ήταν ο πατέρας των θεών και των ανθρώπων. Ζούσε στον Όλυμπο και από εκεί έβλεπε τα πάντα. Συχνά θύμωνε και τότε έριχνε στη γη κεραυνούς).
(Φύλλο εργασίας):στο μπλοκ ζωγραφικής τα νήπια αναπαριστούν τους τρεις Ολύμπιους θεούς.
17/01/2013 Πέμπτη
- "Μια πριγκίπισσα που την έλεγαν Φιλία", σήμερα που είναι η μέρα της φιλίας τα νήπια διαχωρίζονται ανά δύο με παζλ και διαβάζουμε την ιστορία της Φιλίας. Στο τέλος της αφήγησης επαναλαμβάνουμε το κεντρικό νόημα-αφόρμηση για συζήτηση.
" Στο κέντρο του κόσμου, ζούσε μια πριγκίπισσα που τη έλεγαν Φιλία. Το παλάτι της ήταν χτισμένο ψηλά, έτσι που όλα να τα βλέπει κι όλοι να μπορούν να τη δουν. Την προστάτευαν οι φίλοι της: Η Αγάπη, η Αλήθεια, ο Σεβασμός, η Συνεργασία. Λίγο πιο κει όμως παραμόνευαν οι εχθροί της: Ο Θυμός, η Ζήλια, το Μίσος, η Εκδίκηση. Κάθε μέρα ένας από τους εχθρούς έκανε επίθεση κι οι φίλοι αγωνίζονταν να την προστατεύουν..." 
- Γιατί στενοχωρούμε τους φίλους μας και τι λέμε όταν θυμώνουμε; τα νήπια απαντούν με μικρή αφήγηση περιστατικού που τους θύμωσε πολύ:
Δε σε αγαπάω (είπε η Ασημίνα) ---Δεν θέλω να έρθεις σπίτι μου(είπε η Ραφαέλα)
Δεν σε έχω φίλη (είπε η Μαρία)---Είσαι χαζός-η (είπε η Δέσποινα)
Δεν θα παίξω ποτέ άλλο μαζί σου (είπε ο Οδυσσέας)
Είσαι πολύ κακός (είπε ο Μάνος) ---Δεν θέλω να σε ξαναδώ (είπε ο Γιώργος Σταμούλος)
Δεν θέλω να σου ξαναμιλήσω ποτέ (είπε η Αντιγόνη)
Φύγε από κοντά μου  (είπε ο Γιώργος Παππάς)
"Όταν οι φίλοι μαλώνουμε οι λέξεις μας πληγώνουνε. Δε σε έχω φίλο, Δεν σε έχω φίλη, λέτε συχνά ο ένας στον άλλο. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; (Φύλλο εργασίας).
-------------------------------------------------------------
Η μέρα της γυμναστικής σήμερα και η κυρία Κατερίνα ακύρωσε την επίσκεψη στο σχολείο μας, όμως εμείς ετοιμάσαμε το πρόγραμμα και δεν το αλλάζουμε με τίποτα και για κανέναν λόγο. Θα κάνουμε γυμναστική κάθε Πέμπτη μία ώρα γιατί μας χαρίζει υγεία και δύναμη. Και γυμνάστριά μας η κυρία Σοφία πρωί ή απόγευμα  μια φορά την εβδομάδα, ίσως και δύο (την Τρίτη) ακόμη καλύτερα. Ξεκινάμε με ελαφρύ ζέσταμα σε κύκλο και με διάφορους βηματισμούς. Παίρνουμε ανάσες και ζεσταίνουμε όλο το σώμα μας. Αλλαγή θέσης νηπίων και γραμμές ανά δύο, ανά τρία ως πέντε νήπια στη σειρά. Τα παιχνίδια σύμμαχος της γυμναστικής μας:
 1ο Παιχνίδι: Ο κυνηγός στο δάσος: τα νήπια στέκονται όλα μαζί σε μια ευθεία γραμμή. Ο κυνηγός (η κυρία) προχωρά με ανάλογο βηματισμό(περπατώντας, τρέχοντας, χοροπηδώντας, κ.ά.)και τα νήπια ακολουθούν το ένα  πίσω από το άλλο, στη γραμμή που σχηματίζει ο κυνηγός. Μόλις ο κυνηγός φωνάζει μπαμ! τα νήπια πρέπει γρήγορα να μπουν στην αρχική τους αφετηρία-γραμμή. Όποιο νήπιο πιάσει ο κυνηγός σηκώνει την παλάμη του χεριού και περιμένει ακίνητο να τον ελευθερώσει άλλο νήπιο χτυπώντας του την παλάμη.
- 2ο  Παιχνίδι: Μέρα ή νύχτα: επανάληψη του παιχνιδιού με διαχωρισμό τυχαίο σε ανάλογες κάρτες με Μ ή Ν αντίστοιχα σε κάθε ομάδα 9 νήπια.
18/01/2013 Παρασκευή
- "Τα ζώα του πάγου και του χιονιού", ποια ζώα γνωρίζουν τα νήπια; Πως είναι το περιβάλλον στους Πόλους της γης;
Ποια ζώα κινδυνεύουν να εξαφανιστούν; Τι συμβαίνει με την άνοδο της θερμοκρασίας και το λιώσιμο των πάγων;
"Αφήγηση μικρής ιστορίας εσκιμόου σε ιγκλού" Άσκηση γλώσσας-προφορικού λόγου-φαντασίας:
- (Φύλλο εργασίας):Τι νομίζεις ότι σκέφτεται η λευκή αρκούδα στην εικόνα; Τι θα ήθελες να την ρωτήσεις;
Ζωγράφισε κάτι που θα ήθελες να κάνεις αν ζούσες σε χώρες των πάγων κοντά με αυτά τα ζώα.
----------------------------------------
- "Στου καινούριου χρόνου την αυλή", Διονύσης Σαββόπουλος, μαθαίνουμε τα λόγια του τραγουδιού για τον χρόνο και τις εποχές του.

Τετάρτη, 9 Ιανουαρίου 2013

"Το Γενάρη κόβε ξύλα και φεγγάρι μην κοιτάζεις"

08/01/2013 Τρίτη
- Μετά από τις διακοπές των Χριστουγέννων τα νήπια επιστρέφουν με πολλές ιστορίες και εμπειρίες. Ο χρόνος έχει αλλάξει. Τι σημαίνει αυτό; Ποιος είναι ο νέος χρόνος και ποιος ο πρώτος μήνας του νέου χρόνου; Πως εμείς οι άνθρωποι οργανώνουμε το χρόνο μας; Ώρες, μέρες, εβδομάδα, μήνας, χρόνος- τι μπέρδεμα! Μπορούμε άραγε να βάλουμε μια τάξη και να μάθουμε το χρόνο;
- Αφήγηση παραμυθιού: "Ο παππούς ο χρόνος". Τα νήπια αφού ακούσουν με προσοχή την ιστορία, αναπαριστούν το τραπέζι του χρόνου με τα παιδιά του, τις εποχές και τα εγγόνια του, τους μήνες. Επίσης μας παρουσιάζονται λέγοντας λίγα λόγια για κάθε εποχή που αντιπροσωπεύουν και κάθε μήνα αντίστοιχα.
- Αινίγματα-Παροιμίες για το χρόνο: Μέσα από εικόνες τα νήπια διαβάζουν παροιμίες και αινίγματα και ανακαλύπτουν το κρυφό τους νόημα.
- Τραγούδια και ποιήματα για το χρόνο:Τα νήπια μαθαίνουν τα λόγια των τραγουδιών: "Δώδεκα μήνες αθλητές" και  "Στου καινούριου χρόνου την αυλή", ένα τραγούδι που μας ταξιδεύει στις εποχές και δείχνει πως μεγαλώνουμε... (πολύ αγαπημένο μου). Τα νήπια εντοπίζουν τους μήνες και μας λένε τα χαρακτηριστικά τους (μνήμη-προφορικός λόγος).
--------------------------------------------------
- Από τη Βιβλιοθήκη μας διαβάζουμε "Το κουτί της Πανδώρας" και εντοπίζουμε την ελπίδα για υγεία, χαρά και ευτυχία στους ανθρώπους. Μιλάμε για την Ελληνική Μυθολογία που τόσο αρέσει στα νήπια και συζητάμε για την εσωτερική δύναμη που οφείλει να έχει ο άνθρωπος για να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες στη ζωή του ( με ανθρώπους που τον αγαπούν γύρω του και φίλους).
09/01/2013 Τετάρτη
- Πως περάσαμε την περίοδο των διακοπών; Τι κάναμε; Ποιες δραστηριότητες θυμόμαστε περισσότερο; Μπορούμε να τις διηγηθούμε με τη σωστή σειρά; Με τη βοήθεια εικόνων βοηθάμε τα νήπια να βάλουν σε σωστή χρονική σειρά τα γεγονότα των διακοπών τους και να τα διηγηθούν χρησιμοποιώντας λέξεις όπως: Πρώτα, ύστερα, αργότερα, μετά, ...στο τέλος.
Για να συμμετέχουν όλα τα νήπια ζητάμε να μας περιγράψουν επίσης το πρωινό τους ξύπνημα ή την επιστροφή τους από το σχολείο στο σπίτι ή το βράδυ.
- Τα νήπια φτιάχνουν το τρενάκι με τη σωστή σειρά και συγκρίνουν τη θέση τους με τη θέση των άλλων: Πρώτος, δεύτερος ....τελευταίος.
- Φύλλο εργασίας(σύγκριση ως προς τη σειρά): Τα νήπια αφού πρώτα παίξουμε το παιχνίδι "αναγνωρίζω τη θέση μου" σημειώνουν σε φύλλο εργασίας και χρωματίζουν σύμφωνα με οδηγίες το πρώτο, το τελευταίο ζώο κάθε ομάδας. Επίσης συγκρίνουν τις ομάδες ζώων με κοινά χαρακτηριστικά τον τόπο που ζουν.
--------------------------------------------------------
- Η ώρα- το ρολόϊ: Τα νήπια μαθαίνουν την ώρα μιλώντας για το ρολόϊ χειρός, τοίχου, ξυπνητήρι, κινητού τηλεφώνου, κτύποι της καμπάνας εκκλησίας για την ώρα κ.ά. Μαθαίνουν για τους δείκτες και την ώρα πότε είναι ακριβώς και πότε είναι και μισή.
- Παιχνίδι με το ρολόϊ: Τα νήπια αφού ακούσουν από τη "Μαργαρίτα" τους κανόνες του παιχνιδιού παίζουμε το παιχνίδι"Βασιλιά, βασιλιά τι ώρα είναι;" Επίσης μαθαίνουμε το αίνιγμα "Βασιλιάς δεν είναι κορώνα φορά, ρολόϊ δεν είναι τις ώρες μετρά. Τι είναι;"
10/01/2013 Πέμπτη
-  Ελληνική Μυθολογία: Τι γνωρίζουν τα νήπια αρχικά για την Ελληνική Μυθολογία; Ποιοι είναι οι ήρωες ή Βασιλιάδες που συμμετέχουν; Σε ποιους θεούς πιστεύουν και πως ερμηνεύουν την αλλαγή των εποχών, τις αστραπές και την αλλαγή του καιρού; Ποια δύναμη, χάρες είχαν και ποιος τους την χάριζε; Μπορούν να μας περιγράψουν κάποιον ήρωα που θαυμάζουν ή κάποιον από τους θεούς του Ολύμπου και να μας αφηγηθούν  κάποια περιπέτειά του; Γράφουμε στον πίνακα τις πρώτες μας σημειώσεις για το τι γνωρίζουν τα νήπια αρχικά για τη Μυθολογία.
- Παιχνίδι με τη μέρα ή νύχτα: Η Μαργαρίτα δίνει τις οδηγίες του παιχνιδιού. Τα νήπια χωρίζονται σε δυο ομάδες τα παιδιά της νύχτας και της μέρας διαλέγοντας το αρχικό γράμμα Μ ή Ν τυχαία η επιλογή των ομάδων. Έχουμε έναν κοινό χώρο οριοθετημένο αριστερά με χαρτοταινία το σπίτι της νύχτας και δεξιά το σπίτι της μέρας. Στο κέντρο (στον κοινό χώρο) η κυρία πετά στον αέρα ένα χάρτινο πιάτο με δύο όψεις ζωγραφισμένες με ήλιο και αστέρια αντίστοιχα. Αν έρθει μέρα τα παιδιά της μέρας πιάνουν τα παιδιά της νύχτας που φεύγουν και παρακολουθούν τη συνέχεια του παιχνιδιού απ' έξω. Νικητής είναι όποια ομάδα μείνει τελευταία.Ένα παιχνίδι που άρεσε πολύ στα νήπια και επιθυμούν να το ξαναπαίξουν.
-Ημέρα της γυμναστικής: Η κυρία Κατερίνα γυμνάστρια ήρθε στο σχολείο μας και ρυθμίσαμε μια ώρα κάθε Πέμπτη ( 12.15' - 01.00' ) θα ' ναι η μέρα της γυμναστικής. Τα νήπια συμφώνησαν να φτιάξουν καρτέλες με το όνομά τους και διάφορα σχέδια που αγαπούν, για να είναι εύκολο στο πρώτο μάθημα η αναγνώρισή τους.
---------------------------------------------------------------------
- Φύλλο εργασίας- Ελληνική Μυθολογία: Τα νήπια ζωγραφίζουν στο μπλοκ ζωγραφικής ποιον ήρωα προτιμούν και μας αφηγούνται την περιπέτειά του. (Οδυσσέας-Οδύσσεια)
11/01/2013 Παρασκευή
Ποιοτικές σχέσειςΟι συγκρίσεις βοηθούν τα νήπια να συνειδητοποιήσουν τη σημασία που έχουν οι διαδικασίες ομαδοποίησης, ταξινόμησης, σειροθέτησης και αντιστοίχισης, μέσα από την ενεργή τους συμμετοχή με ευχάριστες δραστηριότητες-παιχνίδια και χρησιμοποιώντας το υλικό του Νηπιαγωγείου.
- Οι ομαδοποιήσεις και οι ταξινομήσεις:ασκούν τα νήπια στην παρατήρηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των αντικειμένων και το καλούν να εντοπίσει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους και να τις εκφράσει λεκτικά.(υλικό: τουβλάκια ξύλινα,σχήματα, ζώα πλαστικά, χρώματα-μαρκαδόροι). Παράλληλα εξοικειώνεται με την έννοια των κανόνων και των κριτηρίων, αφού ταξινομεί και ομαδοποιεί τα αντικείμενα με βάση ένα ή περισσότερα κριτήρια. 
- Τα παιδιά δημιουργούν ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά (υλικό: ζώα) και μετά ανακαλύπτουν ομάδες αντικειμένων που δεν έχουν μια συγκεκριμένη ιδιότητα π.χ που δεν ζουν στη ζούγκλα ή που δεν πετούν.