Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

Μέσα επικοινωνίας - Επικοινωνιακά κείμενα

25-02-2013 Δευτέρα
- Ποια μέσα επικοινωνίας γνωρίζουμε; Ερέθισμα μια αφίσα στο σχολείο μας για την παγκόσμια ημέρα 6 Μαρτίου κατά της βίας στο σχολείο; Καταγραφή αυτών στον πίνακα  και αρίθμηση.  Θα μπορούσαμε κι εμείς να συνθέσουμε τη δική μας αφίσα για το ίδιο θέμα;
- Αφήγηση ιστοριών-εμπειριών; Μικρές ιστορίες-εμπειρίες των νηπίων στην επαφή τους με τηλέφωνο,ραδιόφωνο,τηλεόραση, γράμμα, Ε-mail, μήνυμα, αφίσα, διαφημιστικό προϊόντων,Φαξ κ.ά. (καλλιέργεια προφορικού λόγου)
Η επαφή των παιδιών με επικοινωνιακά κείμενα έχει ως στόχο: να συνειδητοποιήσουν ότι η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας και ότι ο γραπτός λόγος εξυπηρετεί καθημερινές λειτουργικές μας ανάγκες.
---------------------------------------
- Αφήγηση ιστορίας: ΦΟΒΟΣ-φόβος
"Θα μου μάθεις να πετάω;" της Γεωργία Λαττα, εκδ. Διάπλους
Που να φανταστεί κανείς πως στα έντομα θα βρεις ότι βρίσκεις στους ανθρώπους, όλους της ζωής τους τρόπους! Σε έναν ανθισμένο κήπο μια μικρή χρυσαλίδα αρνείται πεισματικά να βγει από το κουκούλι της. Φοβισμένη, παρακολουθεί σκηνές από τη ζωή των άλλων εντόμων που εκτυλίσσονται μπροστά της. Τελικά θα ακούσει τη μαμά της που την προτρέπει να βγει έξω; Θα τολμήσει να αφήσει τη φωλιά της και να ζήσει τα όνειρά της; Ένα έμμετρο παραμύθι που βοηθά τα παιδιά να ξεπεράσουν το φόβο.
Μπορούμε να ανακαλύψουμε λέξεις που αρχίζουν από Φ,φ.
Τι είναι ο φόβος; Απαντήσεις νηπίων: - Τον φόβο τον φανταζόμαστε (Δέσποινα)
- Ο φόβος είναι κάτι μέσα στο μυαλό μας (Γιώργος Σταμούλος)
- Ο φόβος είναι αυτό που μας τρομάζει (Γιώργος Σταμούλος)
- Είναι κάτι τρομακτικό, το νιώθουμε. (Μάνος)
- Είναι κάτι που μας κάνει να τρέμουμε (Λυδία)
- Συναίσθημα-Φόβος-Φύλλο εργασίας:  Πότε έχουμε νιώσει φόβο και τι είναι αυτό που μας τρομάζει; Πως μπορούμε να το ξεπεράσουμε;
26-02-2013 Τρίτη
- Τα μέσα επικοινωνίας : Τηλέφωνο, Ραδιόφωνο, τηλεόραση: Συζητάμε για τη χρησιμότητα των μέσων επικοινωνίας στη ζωή μας, στην καθημερινότητά μας. Δείχνουμε εικόνες για τεχνολογία μέσων επικοινωνίας στο παρελθόν και σήμερα. Ποιος είναι ο εφευρέτης του τηλεφώνου; "Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ Φυσικός με εξειδίκευση στην ακουστική"- (αυτοσχέδιο τηλέφωνο με πλαστικά ποτήρια και σκοινί). Η εφεύρεση του κινητού τηλεφώνου: Θεωρείται ως η πιο σύγχρονη εφεύρεση. Το πρώτο κινητό εφευρέθηκε πριν από 25 σχεδόν χρόνια. Φυσικά δεν είχε τη μορφή που έχει σήμερα.Το 1972 ο εφευρέτης της κινητής τηλεφωνίας, Αμερικανός Μάρτιν Κούπερ, δούλευε στη Motorola στο Σικάγο και ανέπτυξε ένα τηλέφωνο χωρίς καλώδια, με το οποίο μπορούσε κάποιος να τηλεφωνήσει παντού.
- Φύλλο εργασίας: Τα ονόματα και τα επίθετα των νηπίων: μπορούν να γράψουν το ονοματεπώνυμό τους με κεφαλαία και πεζά χωρίς τη βοήθεια της καρτέλας τους;
- Μουσικό παιχνίδι με τα ονόματα νηπίων: Τις καρτέλες τους κρατούν τα νήπια και με τη μουσική κινούνται σε κύκλο. Μόλις σταματήσει η μουσική αφήνουν το όνομά τους κάτω. Συνεχίζουμε με μουσική πότε αργή και πότε γρήγορη, μόλις σταματήσει πρέπει να βρουν τη σωστή καρτέλα, ενώ λείπουν μερικές. Αυτοί που δεν βρίσκουν χάνουν και συνεχίζουμε μέχρι να βγει ο νικητής. Χάνει επίσης όποιος βρει λάθος κάρτα.(άλλο όνομα).      27-02-2013 Τετάρτη
- Ανταγωνισμός: "Εγώ είμαι αρχηγός" Πόσο συχνά το λέω και σε ποιον; Διαβάζουμε την ιστορία της Μαρίας Ιορδανίδου με τίτλο "Εγώ είμαι αρχηγός". Στη συνέχεια τα νήπια εκφράζουν στιγμές που θέλουν να γίνουν αρχηγοί στην ομάδα ή σε παιχνίδια με φίλους τους.
Ανταγωνισμός λοιπόν ή συναγωνισμός; Πολλές ή λίγες φορές εκδηλώνουν αυτή την συμπεριφορά τους; Πως μπορούν να την αποφύγουν και να συνεργαστούν;
- Φύλλο εργασίας: Μικρές καθημερινές στιγμές των νηπίων που εκδηλώνουν το συναίσθημα του ανταγωνισμού και γιατί;
28-02-2013 Πέμπτη
- Μέσα ενημέρωσης: Ποια είναι η αγαπημένη σου εκπομπή και γιατί;

- Εφημερίδα, Διαφήμιση,Πρόσκληση, Επιστολή, Αφίσα: να έρθουν σε επαφή με ενημερωτικά κείμενα, να συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργία δικών τους ενημερωτικών κειμένων για να εξυπηρετήσουν λειτουργικές τους ανάγκες.  Εμπειρίες τους με ενημερωτικά κείμενα.

Παρασκευή, 15 Φεβρουαρίου 2013

Μέσα μεταφοράς - Οδική ασφάλεια:


18/02/2013 Δευτέρα
- Ποιες λέξεις λείπουν; Διαβάζουμε στα παιδιά μια ιστορία από την οποία λείπουν κάποιες λέξεις. Τα νήπια καλούνται να τις ανακαλύψουν, (οι λέξεις αναφέρονται σε μέσα μεταφοράς).Διαβάζουμε ολοκληρωμένη την πρόταση. Μπορούν τα νήπια να θυμηθούν στο τέλος της ιστορίας μας τις λέξεις που ξεχάσαμε; Μπορούν να προσθέσουν στις εικόνες τις λέξεις στο κείμενο;
Γράφουμε τις λέξεις αυτές που λείπουν στον πίνακα.
 Προφορική επικοινωνία: Σε ποια ομάδα ανήκουν τα μέσα που μας βοηθούν στη μετακίνησή μας; Μπορούν τα νήπια να μας διηγηθούν προσωπικές τους εμπειρίες στη μετακίνησή τους, ταξίδια; Ποιες είναι οι γνώσεις τους όσο αφορά την οδική συμπεριφορά;
Παιχνίδι με τις φωνές-συλλαβές: Έχουμε γραμμένες σε καρτέλες τις συλλαβές των λέξεων: τρέ-νο, κα-ρά-βι, λε-ω-φο-ρεί-ο, α-ε-ρο-πλά-νο, πο-δή-λα-το, α-μά-ξι. Τα νήπια με μουσική κινούνται στο χώρο και ανακατεύουν τις συλλαβές. Μόλις σταματήσει η μουσική πρέπει να φτιάξουν τις λέξεις. Θα τα καταφέρουν;
Φύλλο εργασίας: Μπορούν τα νήπια να βάλουν σε κύκλο και να γράψουν τις συλλαβές-φωνές που σχηματίζουν το όνομα κάποιου μεταφορικού μέσου; (υπάρχουν πάντα καρτέλες αναφοράς με τις φωνές των λέξεων).
Τραγούδια: "Ταξιδεύω με το τρένο", "Ήταν ένα μικρό καράβι", "Το αεροπλάνο".
19/02/2013 Τρίτη
- Ομάδες μέσων μεταφοράς: Χωρίζουμε στον πίνακα τα μεταφορικά μέσα σε ομάδες (στεριά-θάλασσα-αέρα) και μια μεγάλη ομάδα (Μεταφορικά μέσα). Κάνουμε καταμέτρηση-αρίθμηση των μέσων μεταφοράς, σε κάθε ομάδα. Ποια είναι περισσότερα; Ποια είναι λιγότερα; 
- Ιστορίες νηπίων με μέσα μεταφοράς: Ζητάμε από τα νήπια να μας μιλήσουν για ένα ταξίδι που θυμούνται με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο; Ρωτάμε για δυσκολίες που συνάντησαν στη διαδρομή. Ποιοι ήταν οι κίνδυνοι στο δρόμο και ποιες προφυλάξεις οφείλουν να παίρνουν τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες;
- Η Πιπίτσα ταξιδεύει: (εκδ. Διάπλαση-Μάρω Θεοδωράκη)-Ακούμε το cd των τραγουδιών για τα μέσα μεταφοράς στο ελεύθερο παιχνίδι στις γωνιές.

20/02/2013 Τετάρτη
- Μεταφορικά μέσα στη Ξηρά: Καταγράφουμε στον πίνακα τα μέσα μεταφοράς στη ξηρά που γνωρίζουν τα νήπια και κάνουμε την αρίθμηση (βρήκαμε 13). Με ποιο τρόπο κινούνται τα μέσα μεταφοράς στην ξηρά; (ρόδες, δρόμοι, τιμόνι, οδηγός, δίπλωμα οδήγησης,ταχύτητα, σήματα).
Γιατί τα τρένα δεν φεύγουν από τις γραμμές τους;(η κίνηση στις ράγες).
- Φύλλο εργασίας: Στο μπλοκ ζωγραφικής τα νήπια ζωγραφίζουν και μαθαίνουν τα μέσα μεταφοράς. Με ποιο θα ήθελαν να ταξιδέψουν;
- Μαθηματικά: Διάταξη πληθικοτήτων από τα λιγότερα στα περισσότερα( 1-5). Με υλικό του νηπιαγωγείου (ξύλινα τουβλάκια), τα νήπια μαθαίνουν το κριτήριο διαχωρισμού σε ομάδες, μπορεί να είναι ένα ή και περισσότερα, μέχρι τρία κριτήρια. Αντιστοίχιση ένα προς ένα, περισσότερα- λιγότερα.
- Μεταφορικά μέσα στη Θάλασσα: Καταγράφουμε στον πίνακα τα μέσα μεταφοράς στη Θάλασσα που γνωρίζουν τα νήπια και κάνουμε την αρίθμηση (βρήκαμε 8).Ποια είναι περισσότερα; Ποια είναι λιγότερα σε σχέση με τα μέσα της ξηράς;Γιατί δε βουλιάζουν τα πλοία;(τα πλοία είναι βαριά, αλλά κούφια κι έχουν ψηλές πλευρές. ένα πλοίο μπορεί να βουλιάξει μόνο αν φορτωθεί πάρα πολύ και γίνει βαρύτερο από το νερό που διώχνει). Πως βουλιάζουν τα υποβρύχια;(Γεμίζουν τις ειδικές δεξαμενές με νερό και γίνονται βαρύτερα). Τα μέσα μεταφοράς στη θάλασσα ακολουθούν κανόνες ναυσιπλοϊας και χρειάζονται απαραίτητα τη πυξίδα και το ραντάρ. Τα νήπια γνωρίζουν την πυξίδα και τα σημεία προσανατολισμού. (Μπροστά μου η Ανατολή πίσω μου είναι η Δύση, αριστερά μου ο Βορράς και δεξιά μου ο Νότος).
Ποιους ήρωες στην ελληνική μυθολογία γνωρίσαμε που ταξίδεψαν με πλοία; Ποια ήταν τα καράβια τους; (Θησέας, Ιάσονας, Οδυσσέας- ιστιοφόρο,τριήρεις,βάρκα).
 21/02/2013 Πέμπτη
- Μεταφορικά μέσα στον αέρα: Καταγράφουμε στον πίνακα τα μέσα μεταφοράς στον αέρα που γνωρίζουν τα νήπια και κάνουμε την αρίθμηση (βρήκαμε 5).Ποια είναι περισσότερα; Ποια είναι λιγότερα σε σχέση με τα μέσα της ξηράς και της θάλασσας; Γιατί τα αεροπλάνα έχουν φτερά;(για τον ίδιο λόγο που τα έχουν και τα πουλιά:για να πετάνε).

 - Αφήγηση παραμυθιού-μικρής ιστορίας: Μια θαυμάσια ιστορία για ένα μικρό αεροπλάνο που όλοι το περιφρονούν και τόσο θαρραλέο που καταφέρνει να νικήσει τους φόβους του και να προσφέρει βοήθεια. Στο τέλος όλοι το θαυμάζουν και προσφέρει με τη δουλειά του βοήθεια σε άρρωστα παιδιά. (Γενικές γνώσεις για τα αεροπλάνα και την πτήση τους).
- Φύλλο εργασίας: Τα νήπια ζωγραφίζουν ένα ταξίδι με αεροπλάνο και τι βλέπουν από ψηλά.
Γενικές γνώσεις: πτήση, αεροδρόμιο, επιβάτες, εισιτήριο, πιλότος, αεροσυνοδός, φτερά-ουρά-τουρμπίνα, πυξίδα, ραντάρ, έλικας, αερόστατο, πύραυλος κ.ά. Ποιο είναι το γρηγορότερο μεταφορικό μέσο; Ποιο το αργότερο; Γνωρίζουμε ήρωες στη μυθολογία που πέταξαν με φτερά;
22/02/2013 Παρασκευή
- Μεταφορικά μέσα παλιά και σήμερα:
 Ποια μέσα μεταφοράς γνωρίζετε στο παρελθόν-παλιότερα στη χώρα μας; Είχαν μηχανές; Τι χρησιμοποιούσαν τα πρώτα τρένα για να κινηθούν; Πως ήταν τα πρώτα καράβια; Ποιο ήταν το πρώτο μεταφορικό μέσο που χρησιμοποίησαν οι άνθρωποι; Πως μπορούμε να βρούμε πληροφορίες για τους τρόπους μετακίνησης παλιότερα;(φωτογραφίες, αφηγήσεις μεγαλύτερων, internet).]
- Μαθηματικά: Διάταξη πληθικοτήτων από τα περισσότερα στα λιγότερα ( 5-1). Στόχοι: 1) Να ερμηνεύουν τα γενικά στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από μια διαδικασία παρατήρησης, περιγραφής και αντιστοίχισης.2)  Να βρίσκουν τις σχέσεις των αντικειμένων δυο διαφορετικών συνόλων και να κάνουν συσχετίσεις(κριτήρια επιλογής ομάδων-συνόλων).3) Να κάνουν αντιστοιχίσεις όμοιων αντικειμένων(π.χ. ζώα της θάλασσας, της ζούγκλας, ήμερα ζώα, ζώα του δάσους), αλλά και αντιστοιχήσεις διαφορετικών αντικειμένων που συνδέονται με μια σχέση που έχουν την ίδια πληθικότητα (δυο,τρία, κ.ο.κ.). 
4) Να αντιληφθούν τη διατήρηση της ποσότητας.(μαρκαδόροι και καπάκια, πλαστελίνη).
- Tραγούδια: "Ήταν ένα μικρό καράβι", "Βου,βου το αεροπλάνο", "Άσπρα καράβια τα όνειρά μας", "Άσπρα κόκκινα, κίτρινα μπλε", "Το ποδήλατό μου", "Το ναυτάκι του Αιγαίου".

Τετάρτη, 6 Φεβρουαρίου 2013

Γνωρίζω τα επαγγέλματα

7/02/2013 Πέμπτη
 - Πυροσβέστης: μας βοηθά σε δύσκολες καταστάσεις (φωτιά,τροχαίο,κ.ά.). Σε ποιες καταστάσεις μας βοηθά; Είναι δύσκολο το έργο του και γιατί; Πως λέγεται η υπηρεσία και ποιο είναι το τηλέφωνο που την καλούμε; 
- Πυροσβέστης: Π,π γνωρίζω τα φωνήματα-γράμματα και βρίσκω λέξεις με το ίδιο γράμμα. Σχηματίζω μια πρόταση με δύο λέξεις π.χ. Πυροσβέστης-φωτιά κ.ά.
-  Κρεοπώλης: μας προσφέρει αγαθά.
-  Κρεοπώλης: Κ,κ συνεχίζω τις ίδιες ασκήσεις για κάθε επάγγελμα που συζητάμε στην παρεούλα. Οι εικόνες βοηθούν τα νήπια να σχηματίζουν προτάσεις. Έχετε επισκεφτεί κρεοπωλείο;

- Γιατρός: γιατρεύει τους ασθενείς. Περιγραφή εικόνας και χαρακτηριστικών εργαλείων. Που δουλεύει ο γιατρός και ποιες ειδικότητες γνωρίζουμε;
-  Γιατρός-γιατρίνα: Γ,Γ συνεχίζω τις ίδιες ασκήσεις για κάθε επάγγελμα που συζητάμε στην παρεούλα. Οι εικόνες και οι ερωτήσεις βοηθούν τα νήπια να σχηματίζουν προτάσεις. Έχετε επισκεφτεί ιατρείο; Ποιους γιατρούς γνωρίζετε; (ειδικότητα)
-  Συμβολικό παιχνίδι: Μπορούν ανά τρία τα νήπια (σε ομάδα συνεργασίας) να παρουσιάσουν μια σκηνή των προηγούμενων επαγγελμάτων και τα υπόλοιπα νήπια να ανακαλύψουν το επάγγελμα (πρώτα με μίμηση ρόλου και μετά με διάλογο).(Συνεργασία- γλώσσα)
--------------------------------------------------------------------
-  Φύλλο εργασίας και παιχνίδι: Γραμματόσουπα: ο καιρός  βροχερός και κρύος, μπορούν τα νήπια να ανακαλύψουν σε ένα μπωλ ανάμεσα σε πολλά γράμματα, (από το αλφάβητο μας), τα γράμματα που συνθέτουν τη λέξη χειμώνας -ΧΕΙΜΩΝΑΣ;
8/02/2013 Παρασκευή
- Γιατρός-γιατρίνα: γνωρίζουμε και συζητάμε για το επάγγελμα του γιατρού. Τι κάνει ο γιατρός; Ποια εργαλεία του γνωρίζουμε; Ποιον καλούμε όταν αρρωστήσουμε; Που δουλεύει ο γιατρός;
- Τα γένη των ουσιαστικών: με υλικό διάφορες εικόνες επαγγελμάτων, ζητάμε από τα νήπια πως λέγεται ο άνδρας και πως η γυναίκα που κάνει  το κάθε επάγγελμα και αντιστρόφως.
- Η ιστορία μας: Δίνουμε στα παιδιά μερικές λέξεις και τα προτρέπουμε να φτιάξουν μια ιστορία, χρησιμοποιώντας τις λέξεις αυτές. π.χ. Γιατρός, παιδί, εμβόλιο, μαμά κ.ο.κ.
- Τραγούδια: (ήταν ένας μια φορά τιρολίλο-λίλο...ιατρός για τα μωρά..), " η αλεπού γιατρός" κι ένα θαυμάσιο τραγούδι για την αξία της υγείας στη ζωή μας "πες μου που 'ναι πιο καλά;" τα λόγια του τραγουδιού είναι:
Φεγγαράκι φεγγαράκι που κρέμεσαι στον ουρανό
Πες μου και που ναι πιο καλά στον κάμπο ή στο βουνό; (2)
Όπου είναι υγεία και χαρά κι όπου κανένας δεν πεινά
Και κανένας δεν κρυώνει ούτε πονάει εκεί ναι πιο καλά…

Ποταμάκι ποταμάκι που τρέχεις όλον τον καιρό
Πες μου και που ναι πιο καλά στην πόλη ή στο χωριό; (2)
Όπου είναι υγεία και χαρά κι όπου κανένας δεν πεινά
Και κανένας δεν κρυώνει ούτε πονάει εκεί ναι πιο καλά…

Χελιδόνι χελιδόνι που βλέπεις πόλεις και χωριά
Πες μου και που ναι πιο καλά στο νότο ή στο βοριά;
Όπου είναι υγεία και χαρά κι όπου κανένας δεν πεινά
Και κανένας δεν κρυώνει ούτε πονάει εκεί ναι πιο καλά…
11/02/2013 Δευτέρα
- Γειτονιά και επαγγέλματα: γνωρίζουμε στη γειτονιά μας αν υπάρχουν καταστήματα και πως λέγονται τα ανάλογα επαγγέλματα;Π.χ. υπάρχει κομμωτήριο-κομμώτρια, υπάρχει σούπερ μάρκετ-υπάλληλος κ.ο.κ.
- Γλώσσα και επαγγέλματα: γνωρίζουμε σε εικόνες τα επαγγέλματα:φούρναρης,ψωμί-Δασκάλα,πίνακας, Χορεύτρια,κορδέλες. Υπάρχουν αντίστοιχες καρτέλες με λέξεις σε κεφαλαία και πεζά γράμματα. Τα νήπια καλούνται να ταξινομήσουν τις εικόνες με τις λέξεις.
- Φύλλο εργασίας: ταύτιση επαγγέλματος και εργαλείων-λέξεις με αντίστοιχες καρτέλες.
-----------------------------------------------------------------
- Παραμύθι-η εργατικότητα: Διαβάζουμε από το Ανθολόγιο του Δημοτικού σελ. 139 "Η μηρμηγκοφωλιά" και συζητάμε για την εργατικότητα και την προετοιμασία των γνώσεων που χρειάζεται ο άνθρωπος σε κάθε δουλειά-επάγγελμα στη ζωή.
12/02/2013 Τρίτη
- Τραγούδι: "Πες μου και που΄ναι πιο καλά".
- Μαθηματικά: Καταγράφουμε τα επαγγέλματα που γνωρίσαμε στον πίνακα και τα νήπια κάνουν την καταμέτρηση, γράφουν μπροστά τον αριθμό. Μπορούν τα νήπια να συνδιαλλαγούν με πραγματικά χρήματα; Παρουσιάζουμε κέρματα του ενός, δύο και χαρτονομισμάτων πέντε,δέκα,είκοσι ευρώ. Σε ένα κατάλογο έχουμε γράψει τις τιμές στο φούρνο. Ζητάμε από τα νήπια να μας δείξουν το 1 ευρώ που χρειάζεται για να αγοράσουμε 2 κουλούρια, πενήντα λεπτών για ένα κουλούρι κ.ο.κ.
-------------------------------------
- Οι ομοιοκατάληκτες λέξεις: Διαβάζουμε στα παιδιά ζεύγη λέξεων και τα προτρέπουμε να δείξουν προσοχή στο τέλος της λέξης, αφού πρώτα δούμε και τις ανάλογες εικόνες.
Σε κάθε εικόνα που τους δείχνουμε, έχουμε γραμμένη από κάτω και την ονομασία της με μεγάλα γράμματα.Π.χ. Δασκάλα -σκάλα, αστυνόμος-τροχονόμος, βελόνι-μπαλόνι, χέρι-μαχαίρι, πόδι-χταπόδι.Τροποποίηση της δραστηριότητας:α) Δίνουμε την περιγραφή της εικόνας και τα παιδιά βρίσκουν σε ποια εικόνα αναφερόμαστε. Π.χ. για τις λέξεις πόδι-χταπόδι -Το χρησιμοποιούν οι ποδοσφαιριστές για να κλοτσούν τη μπάλα. -Ζει στη θάλασσα και έχει οχτώ πόδια.   β) Αναφέρουμε στα παιδιά μια λέξη και ζητάμε να μας βρουν άλλες λέξεις που να έχουν την ίδια κατάληξη.  γ) Ζητάμε να βρουν τη λέξη που δεν ομοιοκαταληκτεί με τις άλλες. Υλικό: Εικόνες που οι λέξεις τους να ομοιοκαταληκτούν.                    
13/02/2013 Τετάρτη
- Συμβολισμοί-επαγγέλματα και λέξεις: γνωρίζουμε την σημασία σημάτων-συμβόλων. Τα σύμβολα είναι ενδείξεις:α)  σήματα που μας παρέχουν πληροφορίες(π.χ. σήματα στα προϊόντα) β) μας προφυλάσσουν από κινδύνους (π.χ. σήματα στο δρόμο) γ) μας βοηθούν να καταλάβουμε γεγονότα και καταστάσεις (π.χ. η ένδειξη από τον ήχο του ασθενοφόρου.
Στόχοι: 1) Να αναγνωρίζουν σήματα και σύμβολα και ενδείξεις στο περιβάλλον(π.χ. μην καπνίζετε, ησυχία-νοσοκομείο) 2) Να κατασκευάζουν τα δικά τους σήματα, σύμβολα για να αναπαραστήσουν συμβολικά γεγονότα και καταστάσεις.Κατασκευή σημάτων-κολλάζ. 3) Να συνδυάσουν επαγγέλματα -σύμβολα και λέξεις αυτών σε φύλλο εργασίας. Τα σύμβολα μέσο επικοινωνίας και γνώσης.
14/02/2013 Πέμπτη
- Επαγγέλματα στο παρελθόν: - Γνωρίζουμε δουλειές στην περιοχή μας που συνεχίζονται μέχρι σήμερα ενώ άλλες έχουν εκλείψει; Πως δούλευαν οι άνθρωποι τα παλιότερα χρόνια;
Απαντήσεις νηπίων: Δούλευαν με μεγάλη δυσκολία και κούραση(είπε η Ραφαέλα).
Δεν υπήρχαν μηχανήματα. Δουλεύανε με τα χέρια(είπε η Λυδία). Κουβαλούσαν πράγματα βαριά με τα χέρια (είπε ο Μάνος). Κουραζόταν πολύ γιατί δουλεύανε σκληρά και πολλές ώρες(είπε η Δέσποινα). Δουλεύανε από μικρά παιδιά(είπε ο Μιχάλης). Ο ένας βοηθούσε τον άλλον στη δουλειά και ήταν αγαπημένοι.(είπε η Ραφαέλα).
- Ποια ήταν τα επαγγέλματα; Ξυλοκόπος, Τσαγκάρης, Ράφτης, Τυροκόμος, Νερουλάς, Γιαουρτζής, Χαλβατζής, Καλαθάς, Τεχνίτης πέτρας κ.ά. 
Αναζητάμε στο internet εικόνες επαγγελμάτων του παρελθόντος. Επίσης ένα νήπιο μας φέρνει ημερολόγιο με επαγγέλματα παλιά στην περιοχή μας. Τα νήπια διαπιστώνουν την έλλειψη εργαλείων ,ρεύματος, καταστημάτων, σκληρής δουλειάς τα παλιότερα χρόνια.
15/02/2013 Παρασκευή
- Γνωρίζω και συζητώ για το βοηθό: ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε παιδιού, τα ενδιαφέροντά του;Τα νήπια καλούνται καθημερινά να μιλήσουν θετικά για ένα παιδί της ομάδας μας.
- Το σχέδιο που μου αρέσει περισσότερο να ζωγραφίζω: σε φύλλο εργασίας τα νήπια καλούνται να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους σχέδιο και να μιλήσουν γι αυτό.
--------------------------------------------
- Παιχνίδια: ποια είναι τα αγαπημένα μας ομαδικά παιχνίδια; "αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό", "Το μαντιλάκι" ," ένα αυτοκίνητο που όλο όλο τρέχει" και βέβαια για τη δουλειά " Βασιλιά ,βασιλιά με τα κόκκινα σπαθιά, τι δουλειά;" Γνωρίζουμε τους κανόνες των παιχνιδιών και ξεκινάμε !

Παρασκευή, 1 Φεβρουαρίου 2013

Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει...

καλοκαίρι θα μυρίσει! (η παροιμία του Φλεβάρη και το νόημά της).
1/02/2013 Παρασκευή
- Ένας νέος μήνας έφθασε. Ο δεύτερος μήνας του νέου χρόνου.Ποια είναι τα ονόματα που του έδωσε η λαϊκή σοφία;Γιατί άραγε αυτός ο μήνας έχει λιγότερες ημέρες; Αφηγούμαστε στα παιδιά τη λαϊκή παράδοση για το Φεβρουάριο."Γιατί ο Φλεβάρης έχει 28 μέρες" Λαϊκός μύθος.
Λαϊκά ονόματα του Φλεβάρη: Κουτσοφλέβαρος, μεθυσμένος.
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφική ο Φλεβάρης ο Αποκριάτικος.
----------------------------------------
- Μαθηματικά: Με αφορμή τη μοιρασιά του κρασιού, θέτουμε τον προβληματισμό στα νήπια για το πως θα μοιράσουν υγρές ποσότητες. Π.χ. Μια κανάτα νερού και τέσερρα διαφανή ποτήρια πλαστικά.(Πως θα μοιράσουμε το νερό σε 4 ίσα μέρη, σε 4 παιδιά). Τα νήπια συμμετέχουν  στη δραστηριότητα και βγαίνουν τα τελικά συμπεράσματα (ανάλογα με το ύψος των ποτηριών θα συγκρίνουμε να έχουν την ίδια ποσότητα νερού, ρίχνουμε την ποσότητα νερού με ένα φλυτζανάκι ως μετρητή και ίση ποσότητα στα τρία ποτήρια, θα τα βάλουμε σε σειρά και θα συγκρίνουμε τις ποσότητες κ.ο.κ.).
4/02/2013 Δευτέρα
- Περιγραφή εικόνων: Παρατήρηση εικόνων, περιγραφή και άσκηση μνήμης. Ποιοι συμμετέχουν στην εικόνα;Πόσα  πρόσωπα, αντικείμενα συνθέτουν την εικόνα;
- Παραμύθι: "Τα παιχνίδια του Φλεβάρη" της Λότη Πέροβιτς σελ.174 από το ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το νηπιαγωγείο. Τραγούδι "Δώδεκα μήνες αθλητές" εντοπίζουμε χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Φλεβάρη. (Συζήτηση με τα νήπια) Το παραμύθι είναι πλημμυρισμένο από απίστευτες εικόνες, που  εναλλάσσονται με τρόπο μαγικό . Οι ήρωες του παραμυθιού, έχοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έρχονται πιο κοντά κι αγγίζουν το παιδικό μυαλό. Ο Φλεβάρης , παρά την αδυναμία του , τη διαφορετικότητά του, γίνεται αγαπητός στους μικρούς μαθητές , γιατί καταφέρνει με την ευστροφία του , όσα δε μπορεί με την κίνηση κι έτσι η αδυναμία του, δεν αποτελεί μειονέκτημα. Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν να προσεγγίσουμε διαθεματικά το παραμύθι.
 Παιδί και γλώσσα : 
Τα παιδιά μπορούν να αφηγηθούν το παραμύθι , 
να πουν τα ονόματα των κεντρικών ηρώων , 
να απαντήσουν σε ερωτήσεις εμπέδωσης ( όπως : Τι δώρο έκανε ο Γενάρης στον αδερφό του; Ποιος διαπίστωσε πρώτος τη διαφορετικότητά του; Τι είπε ο παππούς χρόνος γι' αυτό το θέμα; Τι παιχνίδια έπαιξαν τα δύο αδέρφια; Ποιος τους βοήθησε σ' αυτό; Πού βρήκαν τις στολές; κλπ).
να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού ή κάτι από την υπόθεσή του , καθώς το φετινό Φλεβάρη δε θα γιορτάσουμε τις απόκριες και να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι  . 
Να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : Τι παιχνίδια θα μπορούσε να παίξει ο Φλεβάρης , που να μην έχουν σχέση με τις απόκριες ; 
Να μας πουν ποιες ονομασίες του Φλεβάρη τους έρχονται στο μυαλό με βάση τα γνωρίσματα που δίνει η συγγραφέας - (Κουτσός , Κουτσοφλέβαρος , Μεθυσμένος).
Να μας πουν ποιες παροιμίες του Φλεβάρη τους έρχονται στο μυαλό βλέποντας τη μεταμφίεση του μήνα: ( Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει , καλοκαίρι θα μυρίσει κ.ά.).
Παιδί και μαθηματικά : 
Τα παιδιά μπορούν να μιλήσουν για τη χρονολογική σειρά των γεγονότων , όπως τι παιχνίδι έπαιξε στην αρχή ο Φλεβάρης , τι πρότεινε στη συνέχεια και ποιο ήταν το τελευταίο παιχνίδι; Επίσης, ποιος ήταν ο ρόλος του ανέμου σε όλη  τη διάρκεια του παραμυθιού;
- Φύλλο εργασίας: Τα νήπια ανακαλύπτουν τα φωνήματα - γράμματα που συνθέτουν τη λέξη ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ διαλέγοντας μέσα από πολλά γράμματα, τα κυκλώνουν και τα αντιγράφουν μέσα σε κουτάκια. Ζωγραφίζουν στο πλαίσιο εικόνα για το Φλεβάρη σύμφωνα με το μύθο.
5/02/2013 Tρίτη
Τραγούδια: "Μήνας μπαίνει, μήνας βγαίνει", "Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά..."
- Θέμα: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ επαγγέλματα
(Συνώνυμες λέξεις: επάγγελμα, εργασία, δουλειά κ.ά).   Γιατί εργάζονται οι άνθρωποι; Τι μας προσφέρει η εργασία;Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν κάποια επαγγέλματα;  Επαγγέλματα που μας ψυχαγωγούν, που φροντίζουν την υγεία, τη μόρφωση, την ασφάλειά μας, που σχετίζονται με την παραγωγή προϊόντων κ.ο.κ. Ποια επαγγέλματα γνωρίζουν τα νήπια; 
- Ώρα να γνωρίσουμε τον κόσμο των μεγάλων! 
Ποια είναι η εργασία των γονιών τους; Τι αντικείμενα , εργαλεία χρησιμοποιούν στο χώρο εργασίας τους; Δουλεύουν μόνοι τους ή μαζί με άλλους; Ποιο επάγγελμα τους αρέσει περισσότερο και θα ήθελαν να κάνουν όταν μεγαλώσουν;
Σύνθεση προτάσεων:  Δίνουμε στα νήπια καρτέλες που απεικονίζουν το επάγγελμα πρώτα και στη συνέχεια δίνοντάς τους 3 καρτέλες συνθέτουν πρόταση με επάγγελμα-τι κάνει-σε ποιο αντικείμενο (ουσιαστικό-ρήμα-αντικείμενο). Δίνουμε στα παιδιά δυο λέξεις όπως πυροσβέστης-φωτιά ή γεωργός-χωράφι ή γιατρός-ένεση κ.ο.κ. και τους ζητάμε να σχηματίσουν μια πρόταση που να περιέχει και τις δυο λέξεις.
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια συνδέουν το επάγγελμα με μια γραμμή με το μολύβι τους με το αντίστοιχο αντικείμενο. Στη συνέχεια γράφουν λέξεις από καρτέλες αναφοράς.
6/02/2013 Tετάρτη
Η ιστορία μας:  Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μας πουν ένα επάγγελμα που τους αρέσει και γιατί; Δίνουμε σε αυτά προφορικά τέσσερις λέξεις σχετικές με το επάγγελμα που διάλεξε, διαλέγει έναν ήρωα με το επάγγελμα αυτό και φτιάχνει μια ιστορία αντίστοιχα το κάθε παιδί.(Καλλιέργεια προφορικού λόγου).
Ποιήματα-Παροιμίες: " Ο καλός καραβοκύρης στη φουρτούνα φαίνεται", " Όποιος κοιμάται δε πιάνει ψάρια" ποιο το κρυφό τους νόημα;
Ποιήματα: "Η αλεπού γιατρός", "Η παντόφλα" ρωτάμε τα νήπια να ανακαλύψουν ποια επαγγέλματα συναντάμε στις παροιμίες και στα αστεία ποιήματα.
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια μιλούν για το επάγγελμα των γονιών τους, γράφουν τη λέξη και ζωγραφίζουν σε εικόνα το επάγγελμα με τα κατάλληλα εργαλεία και ενδυμασία.
- H κοπή της βασιλόπιτας: Τα νήπια με ανυπομονησία περίμεναν τη Βασιλόπιτα και τυχερή είναι το νήπιο Β΄ η Αφροδίτη. Το δώρο της ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με τους αριθμούς από το 1-12.