Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

Αλήθεια ή ψέματα;

- Σήμερα Δευτέρα το σχολείο ανοίγει στις 7  ώρα το πρωί ... αλήθεια ή ψέματα;
"Πολλά ψέματα είπαμε ολά-ολά
ας πουμε και μια αλήθεια βατσιτσέλο-βατσιτσό
ο κόκκορας εγέννησε ολά-ολά
σαράντα κολοκύθια..."
1/04/2013 Δευτέρα
-Πρωταπριλιά! Αλήθεια ή ψέματα; Το πρωταπριλιάτικο ψέμα, έχει τις ρίζες του στον 15ο αιώνα και που τελικά επικράτησε τις μέρες μας και έχει γίνει πλέον έθιμο. Το πρωταπριλιάτικο ψέμα ξεκίνησε αρχικά από την Γαλλία, στην οποία για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η πρώτη του Απρίλη είχε καθιερωθεί ως πρωτοχρονιά. (Ψέματα και φάρσες με ιστορία και γνώση):
Το ψέμα (της πρωταπριλιάς) στην Ελλάδα:
Στην Ελλάδα διαφοροποιήθηκε το έθιμο και πήρε την γνωστή ελληνική χροιά . Η βασική ιδέα βέβαια παρέμεινε ίδια. Λέμε αθώα ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουμε το «θύμα» μας. Σε κάποιες περιοχές της πατρίδας μας, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Σε κάποιες άλλες πιστεύουν ότι ο «θύτης» θα έχει καλή σοδειά στις καλλιέργειες του.Όσο για το «θύμα», πιστεύεται ότι, σε αντίθεση με τον «θύτη», θα έχει γρουσουζιά τον υπόλοιπο χρόνο και πιθανότατα αν είναι παντρεμένος θα χηρέψει γρήγορα. Στη Θράκη το βρόχινο νερό της Πρωταπριλιάς θεωρείται θεραπευτικό και γι’ αυτό το μαζεύουν σε μπουκάλι και πίνει απ’ αυτό ο άρρωστος. Στην Κομοτηνή, την παλιά Γκιουμουλτζίνα, λέγανε πως την πρωταπριλιά το είχαν σε καλό να γελούν, «για να γίνουν τα κουκούλια τους»,όταν, βέβαια, είχαν σηροτροφία (εκτροφή μεταξοσκωλήκων). Στην Τζαντώ της Ανατολικής Θράκης, είχανε, λέει, σε καλό να γελάσουν τον άλλον, για να κάνουν τα δέντρα καρπό Μα κείνος που ξεγελιόταν το είχε σε κακό όλο το χρόνο θα ήτανε γελασμένος, κι αν ήταν παντρεμένος, θα χήρευε. Στην Άνδρο, πάλι, λένε ψέματα την 1η του Μάρτη κι όχι την Πρωταπριλιά. 
- Παροιμία: "Αλήθεια χωρίς ψέματα, φαί χωρίς αλάτι".
- Ξεκινάμε τη μέρα μας με μικρά ψέματα και ανακαλύπτουμε στις προτάσεις ποιο είναι το ψέμα και ποια η αλήθεια.
Παροιμίες και εικόνες:Τα νήπια διαβάζουν τις παροιμίες με τις ανάλογες εικόνες. Ποια παραμύθια γνωρίζουμε με ψέματα;(Ο Πινόκιο και ο ψεύτης βοσκός).
2/04/2013 Τρίτη
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου και αυτισμού: Στο ημερολόγιο του μήνα ο υπεύθυνος σημειώνει και ανακοινώνει στα νήπια ότι σήμερα είναι παγκόσμια μέρα. Διαβάζουμε ότι γιορτάζει το παιδικό βιβλίο. Μιλάμε στα νήπια για τον σπουδαίο Δανό συγγραφέα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν(λίγα λόγια για τη ζωή του) και αναφερόμαστε στα παιδικά βιβλία-παραμύθια. (Η τοσοδούλα, Το ασχημόπαπο, Οι αγριόκυκνοι, Τα ρούχα του αυτοκράτορα κ.ά. που έχουμε στη δανειστική Βιβλιοθήκη μας).
-Ποιήματα: Διαβάζουμε τα λόγια του ποιήματος της αφίσας "Βιβλιοχαρά"σε όλη τη γη. Τα νήπια ενδιαφέρονται να
ζωντανέψουν με εικόνες και να συνθέσουν το δικό τους βιβλίο. Ζωγραφίζουν τις εικόνες κάθε στίχου του ποιήματος και μένει να δώσουν τον τίτλο και να ζωγραφίσουν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο του βιβλίου τους.
Από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο (σελ.199 )διαβάζουμε τη μικρή ιστορία για το βιβλίο και την προσοχή που θέλει από εμάς.
-Ποιο είναι το αγαπημένο βιβλίο των νηπίων και πως θα το παρουσιάσουν στην ομάδα; Μπορούν να γράψουν τον τίτλο του παραμυθιού;
3/04/2013 Τετάρτη
-Γ ...όπως η γη: Ποιες λέξεις γνωρίζουμε που αρχίζουν από Γ,γ; Τι είναι η γη; Τι γνωρίζουμε για αυτήν; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και τι πρέπει να κάνουμε για να την προστατέψουμε; 
-Φύλλο εργασίας: Αν η γη μας μιλούσε τι θα μας έλεγε; Ποιοι είναι οι εχθροί της που την απειλούν συνεχώς;
-Τραγούδια: "Μπες στο κλίμα", "Κάνε ανακύκλωση κι εσύ".
-Χειροτεχνία: Μπορώ με απλά υλικά να στολίσω την τάξη μου με πεταλούδες; Υλικά:φίλτρο καφέ, νερομπογιά, μανταλάκι, σύρμα πίπας. 
4/04/2013 Πέμπτη
-Γ ...όπως η γη: Διαβάζουμε από το "αλφαβητάρι της
φύσης"της Μαρίας Φραγκιά, εκδ. Ελληνικά Γράμματα την όμορφη ιστορία "Γ...όπως γη" που αφυπνίζει τα παιδιά για τους κινδύνους και την προστασία του περιβάλλοντός μας, της γης.
Στον πίνακα παρουσίασης του θέματος παρουσιάζουμε συνοπτικά σε δυο μέρη τους κινδύνους από τη μια μεριά και τι πρέπει να προσέχουμε από την άλλη.
Κίνδυνοι:Μόλυνση (καράβια, εργοστάσια, αυτοκίνητα), Φωτιά στα δάση, κίνδυνος με ζώα υπό εξαφάνιση, Φυτοφάρμακα και χημικά απόβλητα, ανοικοδόμηση σε δασικές περιοχές, πόλεμοι, λιγότερες γεννήσεις παιδιών.
Προσέχουμε: Φυτεύουμε δέντρα, δεν σπαταλάμε νερό, κάνουμε ανακύκλωση, κάνουμε οικονομία στις ηλεκτρικές συσκευές, φως, δεν χρησιμοποιούμε σπρέι, κλιματιστικά (φαινόμενο του θερμοκηπίου), αγαπάμε τα ζώα.
5/04/2013 Παρασκευή
-Περιβάλλον-Ανακύκλωση: Διαβάζουμε θέματα για συζήτηση, από βιβλία για το περιβάλλον και την ανακύκλωση. 
Τι είναι περιβάλλον;(ο χώρος που μας περιβάλλει. Περιλαμβάνει τον αέρα, το έδαφος, το νερό, τα φυτά, τα ζώα κι εμάς τους ανθρώπους). Γνωρίζετε τι είναι η ανακύκλωση; Τα νήπια συζητούν και προτείνουν "Πράσινες ιδέες" για καθαρή γειτονιά.(περπάτημα και ποδηλασία, αναδάσωση καμένων περιοχών κ.ά.)

Ας γίνουμε μικροί οικολόγοι! Πως μπορούμε να φροντίζουμε όλοι σωστά τον όμορφο πλανήτη μας;
 - Φύλλο εργασίας: (στη γλώσσα), Τα παιδιά ζωγραφίζουν και γράφουν για το δάσος και την ανακύκλωση. Ανακαλύπτουν τα γράμματα των λέξεων ΔΑΣΟΣ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ και γράφουν τις λέξεις.



Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013

Πουλιά της φύσης μουσικάντες!

26/03/2013 Τρίτη
- Ημερολογιακά η Άνοιξη έφθασε...τα αποδημητικά πουλιά όμως δεν ήρθαν ακόμη. Οι βροχές συνεχίζονται και ο Μάρτης ακολουθεί τα λόγια του ποιήματος: Μάρτη Μάρτη βροχερέ και Απρίλη δροσερέ, τα πουλάκια αυγά γεννούν κι αρχινούν να τα κλωσούν...
- Τραγούδι: Ας χαιρετήσουμε τη μέρα μας με το τραγούδι της Άνοιξης: "Πως ήθελα να είμαι λουλουδάκι, την Άνοιξη να ανθίζω δροσερό..."
- Φιλία-Αλληλεγγύη: Παρατηρώντας το ελεύθερο παιχνίδι στις γωνιές διαπιστώνουμε ότι συνεχίζονται μικροί διαπληκτισμοί μεταξύ των νηπίων στις ομάδες και όλο και υπάρχει ο αρχηγός που θέλει να κατευθύνει τους άλλους. Συζητάμε με τα νήπια και μας εξηγούν τους κανόνες στο παιχνίδι, της τάξης που βέβαια τους γνωρίζουν πολύ 
καλά. Όμως διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει συνεργασία-αλληλοβοήθεια τόσο στο παιχνίδι όσο και στις δραστηριότητες στις ομάδες εργασίας.
Μπορούν τα νήπια να θυμηθούν παροιμίες για τη φιλία ή την εχθρότητα-αντιπαλότητα;
 - Παροιμίες: Τσακώνονται σαν το σκύλο
 με τη γάτα. (ακολουθεί το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου "ο σκύλος και η γάτα", Το ένα χέρι νίβει το άλλο και τα δύο το πρόσωπο", Κράτα με να σε κρατώ να ανεβούμε το βουνό","Δείξε μου το φίλο σου να σου πω ποιος είσαι","Ο καλός ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται". Συζητάμε με τα νήπια το κρυφό τους σοφό νόημα. Τα νήπια απολαμβάνουν την αφήγηση του παραμυθιού του Eric Puybaret
"Ο φεγγαροσκεπαστής" , εκδ. Αίσωπος, ένα ποιητικό παραμύθι για τη δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης. Πως ένιωσε ο Τιμολέων; Ποια επαγγέλματα γνωρίσαμε; Πως κατάφερε να γίνει φεγγαροσκεπαστής; Συνάντησε δυσκολίες;
- Φύλλο εργασίας: Θυμάμαι αν ο φίλος-η μου με βοήθησε και μαζί καταφέραμε σπουδαία πράγματα για μας;-----------------------------
- Οι αριθμοί 4-5: Παιχνίδια με τους αριθμούς και τις αντίστοιχες ποσότητες πραγμάτων στην παρεούλα μας. Πως μπορούμε με τις ποσότητες(τουβλάκια, μαρκαδόροι) να σχηματίσουμε το 4, το 5; (1+1+1=1+1=4 η 2+2=4 κ.ο.κ.). Προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης;
27/03/2013 Τετάρτη   
- ΧΕΛΙΔΟΝΙ-χελιδόνι: Βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από Χ,χ. Περιγραφή χελιδονιού:Είναι πουλί(Μάνος). Έχει ουρά σαν ψαλίδι(Αντιγόνη).Έρχεται κοντά μας την Άνοιξη(Δέσποινα). Τρώει σκουλήκια και έντομα(Γιώργος Π.). Αίνιγμα: Από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν βαμβάκι κι από πίσω σαν ψαλίδι. Τι είναι; Ποίημα: Χελιδόνι μου σπαθάτο χελιδόνι του Μαρτιού, έλα λίγο παρακάτω απ' τη στέγη του σπιτιού. Να μου πεις και να σου πω, πως πολύ σε αγαπώ!
- Φύλλο εργασίας: Ραντεβού με τα γράμματα.Τα νήπια ανακαλύπτουν τα γράμματα κα γράφουν τη λέξη ΧΕΛΙΔΟΝΙ ή χελιδόνι, επίσης το ζωγραφίζουν.
- Παιχνίδι: Έχουμε κόψει σε κάνσον χρωματιστά τα γράμματα της λέξης ΧΕΛΙΔΟΝΙ, χελιδόνι και τα νήπια κινούνται στο χώρο με τη μουσική. Μόλις σταματήσει η μουσική τρέχουν στις φωλιές τους (κεφαλαία-πεζά) και συνθέτουν στη σειρά τη λέξη.
28/03/2013 Πέμπτη
Ποια πουλιά γνωρίζω; :Τα νήπια λένε ονόματα πουλιών που ζουν στη δική μας χώρα: (περιστέρι, σπουργίτι, χελιδόνι,τσαλαπετεινός, μπούφος κ.ά.). Που ζουν τα πουλιά; Ποια είναι η τροφή τους; Ποιος είναι ο εχθρός-οι τους; Πως αμύνονται; Τα νήπια έχουν τη δυνατότητα στη βιβλιοθήκη του σχολείου να κοιτούν τις εικόνες των πουλιών. 
- Η μικρή μου ιστορία: Με τις εικόνες (4 σε αριθμό) μπορούμε να συνθέσουμε μικρή ιστορία; Συζητάμε με τα νήπια για τη σύνθεση ενός βιβλίου, συγγραφέα, εικονογράφο, μεταφραστή, εκδόσεις, χαρτί κ.ά. Μπορούμε να φανταστούμε ήρωες που συμμετέχουν και να έχει η ιστορία μας αρχή-μέση και τέλος; Ας το δοκιμάσουμε.
- Φύλλο εργασίας: Η δική μου ιστορία έχει τίτλο. Τα κατάφερα!
29/03/2013 Παρασκευή
- Τραγούδια: "Η Άνοιξη, πως ήθελα να ήμουν λουλουδάκι".
- Ζωγραφική στο μπλοκ: Έχοντας ως ερέθισμα το θέμα μας με τα πουλιά, τα νήπια ζωγραφίζουν τον εαυτό τους παρέα με τα πουλιά. Χρησιμοποιούν τα βιβλία της βιβλιοθήκης και το ενδιαφέρον και οι ερωτήσεις τους για γενικές γνώσεις πολλές.
- Ποιήματα: Για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου μαθαίνουμε το ποίημα για το χελιδόνι και το παιδί και κάθε δυο νήπια το απαγγέλλουν στην ομάδα των νηπίων.
Διαβάζουμε ποιήματα από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (σελ.190-191).
"Χελιδόνι μου σπαθάτο, χελιδόνι του Μαρτιού, έλα λίγο παρακάτω από τη στέγη του σπιτιού. Να μου πεις και να σου πω, πως πολύ σε αγαπώ!"
- Παιχνίδι: Τα νήπια έχουν σε γράμματα τις λέξεις ΧΕΛΙΔΟΝΙ και ΠΕΛΑΡΓΟΣ. Με τη μουσική κινούνται στο χώρο και με το σταμάτημα της πρέπει να πάνε στη σωστή φωλιά και στη σωστή σειρά, για να συνθέσουν τις λέξεις αντίστοιχα. Έχουμε στεφανάκια ανάλογα με τον αριθμό των γραμμάτων, των αντίστοιχων λέξεων.

Κυριακή, 17 Μαρτίου 2013

Διπλή γιορτή και περηφάνια!

19/03/2013 Τρίτη
- Γιατί την ονομάζουμε διπλή γιορτή; Τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου; Ποια είναι η γνώμη των παιδιών για την ελευθερία και τον πόλεμο; Καταγράφουμε τις απόψεις στον πίνακα. Ποια τα συναισθήματα μας για την 25η Μαρτίου; Η συζήτησή μας ξεκινά και επικεντρώνεται στα αγαθά της ειρήνης και στην ανάγκη συναδέλφωσης, συνεργασίας των ανθρώπων και των λαών.
Ερωτήσεις που βοηθούν τη συζήτηση: Γιατί αγαπάμε την ειρήνη; - Γιατί δεν θέλουμε να υπάρχει πουθενά στον κόσμο πόλεμος; - Τι προσφέρει στους ανθρώπους η ειρήνη και τι στερεί ο πόλεμος; - Γιατί όλοι οι άνθρωποι αξίζουν να ζουν σε ειρηνικό περιβάλλον; - Πως ονειρευόμαστε έναν κόσμο χωρίς πόλεμο;
-  Ποιήματα: "Οι αιώνιοι εχθροί", "όταν κάνουνε πόλεμο", "η ειρήνη". Να απολαύσουν την απαγγελία των ποιημάτων και να προβληματιστούν για το νόημά τους, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για την ειρήνη και τον πόλεμο.

Γιατί άραγε η γη έχει πονόλαιμο κάθε φορά που γίνεται ένας πόλεμος; Ποια είναι τα συναισθήματα που μας δημιουργούνται όταν βλέπουμε σκηνές πολέμου στην τηλεόραση; Γιατί γίνονται οι πόλεμοι; Πως ο ποιητής φαντάζεται την ειρήνη; Τι εικόνες δημιουργεί; με τι την παρομοιάζει;
-  Φύλλο εργασίας: ειρήνη-ΕΙΡΗΝΗ /πόλεμος-ΠΟΛΕΜΟΣ, ποια χρώματα θα χρησιμοποιούσαμε και ποιες εικόνες θα αντιπροσώπευαν τις λέξεις αυτές;

ΕΛΛΑΔΑ-ελλάδα: (ο γεωφυσικός και ο πολιτικός χάρτης)
Πως  περιγράφει ο ποιητής την πατρίδα του; Ποια είναι τα συναισθήματά του για αυτήν; Για ποιους λόγους είμαστε χαρούμενοι που ζούμε σ΄αυτήν την πατρίδα; Κάθε νήπιο παραθέτει ένα λόγο, μια εικόνα της πατρίδας μας που τη θεωρεί ξεχωριστή; Ζητάμε από τους αλλοδαπούς μαθητές να μας βρουν από τους γονείς τους ένα ποίημα για τη δική τους χώρα και να μας το μεταφέρουν στην τάξη. Ποιες είναι οι ομορφιές της δικής τους 
πατρίδας;     
20/03/2013 Τετάρτη
-  Ποιήματα: "Δεν χορταίνω να βλέπω τον ήλιο -η χώρα μας" Συζήτηση για τις ομορφιές της.
Συζητάμε με τα νήπια για τις περιοχές της Ελλάδας μας ( Ήπειρος-η περιοχή μας, Θεσσαλία-ο κάμπος, Πελοπόννησος- Μοριάς, Δυτική και Ανατολική Μακεδονία, Έβρος, Επτάνησα κ.ο.κ).
Στη συνέχεια και αφού καταγράψουμε στο χάρτη τις περιοχές εξιστορούμε τα γεγονότα του'21. 
Συζητάμε για τις δύσκολες συνθήκες ζωής των Ελλήνων και την καθημερινότητα στις εργασίες τους. (έλλειψη νερού, ρεύματος, τεχνολογίας συσκευών, δρόμων κ.ά.).
Συνεχίζουμε για τα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς και το ξεκίνημα της επανάστασης από την Πελοπόννησο δείχνοντας τους ήρωες, (Παπαφλέσσας,Κολοκοτρώνης, Παλαιών Πατρών Γερμανός) μιλώντας για το φλάμπουρο και τον όρκο τους ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ή ΘΑΝΑΤΟΣ, τις φορεσιές τους και τα άρματά τους-όπλα.
Παρουσιάζουμε στην παρεούλα τη στολή του τσολιά και της Ελληνοπούλας μιλώντας για τα χαρακτηριστικά τους(φέσι, ποδιά, μαντήλι, τσαρούχι).
Μιλάμε για την περιοχή μας, το ένδοξο Σούλι και τους ήρωες: Μπότσαρης, Τζαβέλας, Δέσπω και για τον Αλή Πασά στα Ιωάννινα, για το Ζάλογγο και το χορό των Σουλιωτισσών.
Συνεχίζουμε με τον Κανάρη, Μπουμπουλίνα, Μαντώ Μαυρογένους, Μιαούλη για τις ένδοξες ναυμαχίες στη θάλασσα.
-  Φύλλο εργασίας: Κρυπτόλεξο με τα ονόματα των ηρώων του '21. Τα νήπια ανακαλύπτουν τα ονόματα των ηρώων του '21 και τα κυκλώνουν με το μολύβι τους.
-  Ποιήματα: ένα θαυμάσιο ποίημα του τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ (στη σελ. 164 του ανθολογίου της Γ΄και Δ΄Δημοτικού σχολείου), μας μιλά για το πως θέλουν τα παιδιά τον κόσμο κλείνοντας το σημερινό θέμα μας με όμορφες εικόνες ειρήνης.
Κάθε νήπιο ζωγραφίζει και μιλά για το τι θα έκανε αν έπαιρνε στα χέρια τον κόσμο έστω για μια μέρα. Πως καταλαβαίνουν τις φράσεις πολύχρωμο μπαλόνι, ψίχα ολόζεστου ψωμιού;
21/03/2013 Πέμπτη
-  Ποιήματα: Παγκόσμια ημέρα ποίησης και κατά του ρατσισμού.
- Διαβάζουμε στα παιδιά ποιήματα με θέμα την Ειρήνη ή τον πόλεμο. Άλλα ποιήματα μας μας δίνουν πληροφορίες και άλλα μας διασκεδάζουν με ωραίο τρόπο. Γνωρίζουμε Έλληνες ποιητές ή ποιήτριες; (Ζαχαρίας Παπαντωνιόυ, Γιώργος Κρόκος κ.ά.). Τι γνωρίζουμε για το ρατσισμό; 
 - Πόσο δύσκολο είναι να είσαι πρόσφυγας σε άλλη χώρα και ποιοι λόγοι σε αναγκάζουν να φύγεις από τον τόπο σου;
- Εξιστόρηση γεγονότων και παρουσιάση εικόνων και φωτογραφιών από την ηρωική έξοδο του Μεσολογγίου (Μαυροκορδάτος, Μπότσαρης,  Λόρδος Βύρων-φιλέλληνας). Διαβάζουμε την ιστορία "Γεννήθηκα το 1821" με το μικρό Λάμπρο που έφυγε μια νύχτα από το χωριό του στην Ήπειρο και έζησε τα γεγονότα του Μεσολογγίου και την ηρωική έξοδο.  Τα νήπια ζωγράφισαν στο μπλοκ τους εικόνες από την ιστορία. Μεγάλη εντύπωση τους έκανε ο δύσκολος τρόπος ζωής του μικρού Λάμπρου και οι δύσκολες συνθήκες ζωής στο Μεσολόγγι με την πολιορκία.

 22/03/2013 Παρασκευή
- Η γιορτή μαςΤραγούδια και ποιήματα των νηπίων για την 25η Μαρτίου. Ακολουθεί παρέλαση και ο εθνικός μας ύμνος στη σημαία. Οι χοροί μας: Μήλο μου κόκκινο, έχε γεια καημένε κόσμε και στης Πάργας τον ανήφορο.



Τρίτη, 12 Μαρτίου 2013

Δικό μου είναι! Μοιράζομαι;

11-03-2013 Δευτέρα 
- " Δικό μου είναι" της Γεωργία Λάττα εκδ. Διάπλους.Μια παρέα παιδιών, αγόρια και κορίτσια συνειδητοποιούν πως διασκεδάζουν περισσότερο όταν μοιράζονται τα παιχνίδια τους. Σ΄αυτό τους βοηθά μια ζαβολιάρα μαγισσούλα η Κλω, με έναν απρόσμενο τρόπο. Ή ιστορία που αφηγούμαστε στα παιδιά  μας βοηθά να ανακαλύψουμε:όλα όσα μοιράζονται οι άνθρωποι.
- Μοιραζόμαστε τη χαρά.
- Μοιραζόμαστε τη λύπη.
- Μοιραζόμαστε το χρόνο μας.
- Μοιραζόμαστε τις γνώσεις μας.
- Μοιραζόμαστε τις ιδέες μας, τις σκέψεις μας.
- Μοιραζόμαστε τις επιθυμίες μας.
- Μοιραζόμαστε τα παιχνίδια μας.. Ας συζητήσουμε γι αυτά: Με ποιους μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μας; Με ποιους τρόπους συμμετέχουμε στη λύπη και στη χαρά των άλλων; Τι θα συμβεί αν οι άνθρωποι σταματήσουν να μοιράζονται τις γνώσεις τους;Τι μοιραζόμαστε στο σπίτι μας; Τι μοιραζόμαστε στο σχολείο;
- Φύλλο εργασίας: "Μοιράζομαι: Δικό μου είναι, δεν στο δίνω, αφησέ το δε θέλω να το πάρεις.1) Τι κάνουν τα παιδάκια της εικόνας; Πως είναι τα πρόσωπά τους; 2) Σου αρέσει να μοιράζεσαι δικά σου πράγματα;
Λέξεις που ξέρουν να μοιράζονται: Υπάρχουν λέξεις που ακούγονται διαφορετικά, σημαίνουν όμως ακριβώς το ίδιο. Μοιράζονται δηλαδή την ίδια έννοια. Αυτές λέγονται ταυτόσημες λέξεις. Μπορείτε να βρείτε λέξεις που έχουν την ίδια σημασία; π.χ. κόκορας-πετεινός, βοσκός-τσομπάνος, όρνιθα-κότα, πλοίο-καράβι κ.ά.
Παροιμίες: "Ότι λάμπει δεν είναι χρυσός, Ο καλός ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται, Ότι δίνεις παίρνεις, Λύπη που μοιράζεσαι είναι μισή λύπη, χαρά που τη μοιράζεσαι είναι διπλή χαρά!, Αν δεις ένα φίλο χωρίς χαμόγελο, δώσ' του ένα από τα δικά σου."
12-03-2013 Τρίτη
Καρναβάλι και μάσκες στον κόσμο: Υπάρχουν διαφορετικές μάσκες. Ποιες γνωρίζετε; τις καταγράφουμε στον πίνακα. Γνωρίζουμε άλλες πόλεις στον κόσμο που είναι διάσημες για το καρναβάλι τους; Στην χώρα μας ποιες πόλεις φημίζονται για τις απόκριες; Ποια είναι τα έθιμά τους;
Φύλλο εργασίας: Μάσκες σε όλο τον κόσμο, σε στρογγυλά σχήματα ζωγραφίζουν πρόσωπα, φορούν καπέλα και μάσκες και συνθέτουν αποκριάτικα κοστούμια.
13-03-2013 Τετάρτη
Οι αριθμοί 1-3: Υπάρχουν διαφορετικές μάσκες(3 σε αριθμό). Με ποιο τρόπο μπορούμε να βρούμε τον αριθμό 3: (1+1+1=3, 1+2=3,2+1=3,3+0=3) Γνωρίζουμε τη διαδικασία της πρόσθεσης, βάζω, προσθέτω. Το ίδιο επαναλαμβάνουμε για τον αριθμό 1 και για τον αριθμό 2. Ενώνουμε τους αριθμούς με την ποσότητα (μάσκες) και τα αντιστοιχίζουμε με καλαμάκια. Μπορούν τα νήπια να γνωρίσουν και να επιλύουν προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης (βγάζω, αφαιρώ).
Φύλλο εργασίας: Οι αριθμοί 1-3. Αναγνώριση αριθμών,η γραφή τους και η αντιστοιχία ποσότητας και αριθμού.
- Αποκριάτικα παιχνίδια:1) Με απλά χρωματιστά χαρτιά ( γκοφρέ) τα νήπια κόβουν και πετούν σερπαντίνες. Με το άκουσμα της μουσικής χορεύουν με τη σερπαντίνα, μόλις σταματήσει η μουσική τις πετούν ψηλά στον αέρα και την ξαναπιάνουν στα χέρια τους. Σε όποιον πέσει κάτω χάνει τη σειρά του, ποιος θα είναι ο νικητής;
2) Με το άκουσμα της μουσικής τα νήπια φορούν τις μάσκες και χορεύουν, μόλις σταματήσει η μουσική πρέπει αμέσως να βρουν το ταίρι της μάσκας διαφορετικά χάνουν τη σειρά τους, ποιο ζευγάρι θα νικήσει;
14-03-2013 Πέμπτη
Μεγάλες Απόκριες-Καθαρή Δευτέρα: Ποιες είναι οι εκδηλώσεις στην πόλη μας; Τι είναι η νηστεία των 40 ημερών ως το Πάσχα; Ποιες τροφές είναι οι νηστίσιμες και ποιες οι αρτύσιμες; Γιατί την λέμε Καθαρή αυτή τη Δευτέρα; Πόσο αναγκαία είναι η αποτοξίνωση του οργανισμού μας από το κρέας; Γνωρίσαμε τη Μεσογειακή διατροφή και την πυραμίδα των τροφών. Μπορούμε να φτιάξουμε το διαιτολόγιο της τάξης.
Κατασκευή κλόουν: Με απλά χρωματιστά χαρτιά (κάνσον,γλασσέ, γκοφρέ) τα νήπια κόβουν, κολλούν και συνθέτουν έναν κλόουν. Η κατασκευή απλή και η συμμετοχή τους ενεργή.Το νηπιαγωγείο μετατρέπεται σε ένα μικρό εργαστήρι τέχνης και δημιουργίας.

15-03-2013 Παρασκευή
Η κυρά Σαρακοστή: Αφηγούμαστε στα παιδιά τη λαϊκή παράδοση για την κυρά Σαρακοστή. (Με αυτόν τον τρόπο μετρούσαν τις μέρες από την καθαρή Δευτέρα ως τη μεγάλη Εβδομάδα- μέχρι το Πάσχα και τη νηστεία που τις χαρακτηρίζει).
Αποκριάτικο πάρτυ: Τραγούδια αποκριάτικα και χορός στο γαϊτανάκι. Αφού είπαμε τα τραγούδια, κατασκευάσαμε μάσκες και ξεκινήσαμε το χορό...Ακούμε και μαθαίνουμε παραδοσιακά τραγούδια για τις Απόκριες.Παρατηρούμε πως τα τραγούδια της Αποκριάς είναι διασκεδαστικά, πειραχτικά, αστεία και έχουν έντονο ρυθμό.
Τραγούδια: "Ο Χαραλάμπης, πως το τρίβουν το πιπέρι, στις μεγάλες Αποκριές".
ΜασκαράδεςΟι μάσκες που διάλεξαν και κατασκεύασαν τα νήπια.  Κλόουν, ζώα, πουλιά όλοι μαζί χορέψαμε στο γαϊτανάκι.
Τα παιδιά παρουσιάζονται στην ομάδα με τον τρόπο που τους υπαγορεύει η μάσκα τους. Παράξενες συναντήσεις ενός πουλιού και μιας αρκούδας, τι θα έλεγαν; (μικροί διάλογοι και απρόσμενες αστείες συναντήσεις ζευγαριών με μάσκες).
Μασκαράδες στο δρόμο: Μια βόλτα στη γειτονιά μας με τις μάσκες. Τα νήπια χάρηκαν τη βόλτα τους, δεν προλάβαμε όμως τη γιορτή στο 3ο Δημοτικό σχολείο.
Ένα παράξενο καιρικό φαινόμενο στην περιοχή μας...μεγάλη χαλαζόπτωση ... κι εμείς αμέσως το θαυμάσαμε!
                                        ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ!

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

"Η φύση ξυπνά": Άνοιξη

  •  Ανθίζουν τα λουλούδια
  • Έρχονται τα αποδημητικά πουλιά
  • Ξυπνούν τα ζώα από τη χειμερία νάρκη
  • Αναπτύσσονται τα έντομα
1-3-2013 Παρασκευή
- Η  νηπιαγωγός συζητά το θέμα με τα παιδιά εφαρμόζοντας την τεχνική "καταιγισμού ιδεών" τα παροτρύνει να σκεφτούν και να αφηγηθούν προηγούμενες εμπειρίες τους γύρω από το θέμα της άνοιξης, να καταθέσουν τις προσωπικές τους ιδέες αλλά και προβληματισμούς γύρω από το θέμα. Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών στον πίνακα ως αραχνόγραμμα.
-Τα νήπια λένε όλα μαζί το ημερολόγιο του μήνα Μάρτη και την νέα εποχή με τους μήνες της. -Τραγουδούν "12 μήνες αθλητές" και μιλούν για τα χαρακτηριστικά κάθε μήνα της άνοιξης. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά κάθε μήνα  και πως παρουσιάζεται η άνοιξη στον πίνακα παρατήρησης; Ποια παιδιά έχουν γενέθλια το Μάρτη; Πόσα παιδιά έχουν γενέθλια την άνοιξη; Διαβάζουμε τα ονόματά τους από τον πίνακα γενεθλίων.
- Φύλλο εργασίας: Στο μπλοκ ζωγραφικής ζωγραφίζουν ανοιξιάτικη εικόνα και μιλούν γι αυτή με προτάσεις.
4-3-2013 Δευτέρα
- "Αποκριές και ...στο δάσος"( σελ.2 από περιοδικό Παράθυρο τευχ. 73|) . Αυτό που αρέσει περισσότερο σε μεγάλους και μικρούς κατά την διάρκεια των Αποκριών είναι φυσικά το έθιμο να μασκαρευόμαστε και να αλλάζουμε μορφή. Τι γίνεται όταν τα ζώα του δάσους αποφασίσουν να κάνουν το ίδιο; Πως θα καταφέρουν να κάνουν το δικό τους αποκριάτικο πάρτυ; Διαβάζουμε στα νήπια την ιστορία και ζητάμε από τα παιδιά ιδέες για το δικό μας αποκριάτικο πάρτυ την Τσικνοπέμπτη...Μπορούμε να φτιάξουμε μάσκες από ζώα με πατρόν; Συζητάμε για τα έθιμα των αποκριών και τις τοπικές μας παραδόσεις, τον συμβολισμό τους(η γιορτή της αναγέννησης της φύσης) .
- "Φύλλο εργασίας"Ζωγραφίζουμε τη δική μας αποκριάτικη μεταμφίεση (στο μπλοκ ζωγραφικής μας).
- "Τραγούδια"Γύρω-γύρω γαϊτανάκι, Καλώς το καρναβάλι, Ήρθε ξανά το καρναβάλι.
5-3-2013 Τρίτη( Σεμινάριο Νηπιαγωγών)- 6-3-2013 Τετάρτη
- Απόκριες-Καρναβάλι: Μια ζεστή αγκαλιά είναι η Αποκριά! Με το τραγούδι συντροφιά τα νήπια σε κύκλο πετούν  ψηλά σερπαντίνες σε διάφορα χρώματα και μετά στολίζουμε την παρεούλα μας. Χορεύουν στο γαϊτανάκι με πολύχρωμες κορδέλες τα τραγούδια που μάθαμε.
"Τραγούδια"Είμ΄εγώ ο Αρλεκίνος, Μια ζεστή αγκαλιά είναι η Αποκριά. Αφηγούμαστε την "ιστορία του Αρλεκίνου" ( Σύχρονο Νηπιαγωγείο τευχ. 43, σελ.10)στη Βενετία. Συζητάμε με τα νήπια για έθιμα σε άλλες χώρες  και ποιες πόλεις είναι διάσημες για το καρναβάλι τους. Βλέπουμε εικόνες στο internet.
- Έργα μεγάλων ζωγράφων με θέμα "ο Αρλεκίνος": Παρατηρούμε και σχολιάζουμε το έργο Αρλεκίνος του Σεζάν και το έργο Ο Πάολο ως Αρλεκίνος του Πικάσο, όπου οι ζωγράφοι παρουσίασαν τα παιδιά τους ντυμένα ανάλογα. Μοιράζουμε στα παιδιά κόκκινους και μαύρους στην μια ομάδα ρόμβους και γαλάζιους με κίτρινους στην άλλη. όταν ακούγεται το τραγούδι "Χίλιοι ρόμβοι μαγικοί" χορεύουν τα παιδιά της πρώτης εικόνας και μετά της δεύτερης.
- Φύλλο εργασίας(Μαθηματικά): Σε φύλλο εργασίας μετράμε και γράφουμε τους αριθμούς από το 1-10. Μπορούμε να σχεδιάσουμε και να μετρήσουμε σωστά τις μάσκες;
7-3-2013 Πέμπτη
- Η μάσκα: Γιατί τη φοράμε; Γιατί κρύβουμε το πρόσωπό μας; Από τι είναι οι μάσκες; Ερωτήσεις των νηπίων όταν ένα νήπια μας φέρνει το πρόγραμμα των Αποκριάτικων εκδηλώσεων στην πόλη μας. Ένα κάλεσμα για να συμμετέχουμε όλοι μαζί! Τα νήπια σχεδίασαν και έκοψαν μάσκες "της γάτας τα κορίτσια " και "ένα ράμφος πουλιού τα αγόρια". Παίζουμε την ιστορία μεταξύ δυο νηπίων " Όταν η γάτα συνάντησε το πουλί..." τα νήπια συνομιλούν κρατώντας τη μάσκα αστείες ιστορίες.
- Η μάσκα: Έθιμα του τόπου μας, οι μπούλες, οι γενίτσαροι, οι κουδουνάδες...οι φωτιές και το κέρασμα πριν την σαρακοστή, το τσίκνισμα και η γιορτή της οικογένειας. Τα νήπια μεταφέρουν  δικές τους εμπειρίες από τα έθιμα του τόπου τους κα9ι της οικογένειάς τους.
8-3-2013 Παρασκευή
- Ο χορός της αποκριάτικης φαντασίας: 1|)'Τα νήπια χορεύουν πιασμένα στη σειρά, κρατώντας το ένα τη μέση του άλλου, σε στυλ του χορού 'γιάνκα". 2) Άλλο είδος χορού χωρίζονται σε ζευγάρια και με τη λογική του παιχνιδιού του "καθρέφτη", χορεύουν ρυθμικά με μίμηση τις κινήσεις του συντρόφου τους.
- Η γιορτή των αποκριάτικων στολών: Πλησιάζει η πρώτη Κυριακή της Αποκριάς... τι ακούγονται στους δρόμους; Τι φορούν τα παιδιά; Ποιες είναι οι αφίσες στην πόλη μας; Ποιες είναι οι εκδηλώσεις; Η Φαντασία είναι η καλύτερη φίλη της αποκριάς: μικρή ιστορία για τη χαρά και τον αυτοσχεδιασμό του μασκαρέματος (σελ. 42 από το Σύγχρονο Νηπιαγωγείο τευχ. 61).
- Ο ντέντεκτιβ της τέχνης: Μπορούν τα νήπια ακούγοντας τα λόγια να βρουν την κατάλληλη εικόνα -έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων με θέμα την αποκριά. Θέματα: σκηνή καρναβαλιού, τα λαϊκά παιχνίδια, καρναβαλιστές, (σε εικόνες).