1η) (22/09/2011) ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ-ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
"ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ"
- Ακούνε με προσοχή το ποίημα και αναγνωρίζουν την εικόνα του Φθινοπώρου, στις εποχές του χρόνου. Στη συνέχεια ζωγραφίζουν στα καδράκια φθινοπωρινή εικόνα και δεν ξεχνούν ότι τα φύλλα έχουν κόκκινο, κίτρινο , πορτοκαλί και καφέ χρώμα.
Ζωγραφίζουν στο καδράκι εικόνα του φθινοπώρου με λεπτούς μαρκαδόρους."ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ"
- Ακούνε με προσοχή το ποίημα και αναγνωρίζουν την εικόνα του Φθινοπώρου, στις εποχές του χρόνου. Στη συνέχεια ζωγραφίζουν στα καδράκια φθινοπωρινή εικόνα και δεν ξεχνούν ότι τα φύλλα έχουν κόκκινο, κίτρινο , πορτοκαλί και καφέ χρώμα.
- Έχει προηγηθεί συζήτηση με εικόνες και συνθέτουν προτάσεις για την εποχή. Εικόνες: σαλιγκάρια και βροχή, ομπρέλα και γαλότσες, σύννεφα και ουράνιο τόξο κ.ά.
(Εργασία προφορικού λόγου).- Μαθαίνουν το ποίημα παρακολουθώντας στη γωνιά της φύσης φύλλα φθινοπωρινά, τα διαχωρίζουν σε φυλλοβόλα και αιθαλή και σε ομάδες ανάλογα με το χρώμα, το είδος, το μέγεθος.
- Στη συνέχεια ζωγραφίζουν τα φύλλα με το ανάλογο χρώμα και το είδος του δέντρου.
-Δραστηριότητα σε χαρτί μαθαίνουν να αναγνωρίζουν από τα φύλλα στη γωνιά της φύσης τα είδη δένδρων, που υπάρχουν στην περιοχή μας.
2η) ΠΕΜΠΤΗ 13/11/2011 ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ-ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ:
Σε ερώτηση στα νήπια «Τι είναι το παραμύθι;» Απάντησαν: Ιωσήφ: (στην αρχή) Δεν ξέρω και στο τέλος απάντησε: ωραίες ιστορίες. Ραφαέλα: Χαίρομαι να το ακούω. Νικόλαος: μ΄αρέσουν σ΄αυτό τα ζώα. Μαριλένα: Μου αρέσει το παραμύθι, τα ζώα. Μιχαήλ: (στην αρχή) τίποτα και στο τέλος η κοτούλα. Ευδοκία: (στην αρχή) τίποτα και στο τέλος ο λαγός και η χελώνα. Μαγδαληνή: είναι οι ήρωες, οι ιστορίες. Στέφανος: ακούω μια ιστορία. Χριστιάννα: Ακούω και μαθαίνω για ήρωες που μιλάνε. Φατμίρα: (στην αρχή) τίποτα και στο τέλος ο κόκορας που μιλάει. Ραφαήλ: Ο σκύλος που γαυγίζει. Μαρία: Είναι τα ζώα. Παναγιώτης: είναι το βιβλίο που διαβάζουμε ιστορίες. Δέσποινα: είναι οι κότες, τα ζωάκια. Κατερίνα: είναι το διάβασμα ενός βιβλίου. Σταύρος: μ΄αρέσει να φαντάζομαι τις εικόνες. Χριστίνα: Μ΄αρέσουν τα παραμύθια. Μάριος: Μ΄αρέσει ο κόκορας. Για τα περισσότερα νήπια παρατηρούμε ότι απαντούν τους ήρωες του παραμυθιού, ταυτίζονται μαζί τους. Η ερώτηση θα επαναληφθεί κι αργότερα τους επόμενους μήνες, παρακολουθώντας την ανάπτυξη του προφορικού τους λόγου.
13/10/2011 Μετά την παρακολούθηση σεμιναρίου των Νηπιαγωγών Θεσπρωτίας με θέμα" Η αφήγηση και η γραφή παραμυθιών στην εκπαιδευτική διαδικασία" με εισηγητή τον κ. Δημήτρη Αβούρη, αφηγητή παραμυθιών και συγγραφέα, σκέφτηκα την αμέσως επόμενη μέρα να αφηγηθώ το λαϊκό μύθο "σκύλος , κόκκορας και αλεπού"και να προτρέψω τα νήπια σε ένα συμβολικό θεατρικό παιχνίδι, στο τέλος της αφήγησής μου. Τα νήπια παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον και προσοχή την αφήγηση του μύθου και απαντούσαν σε ερωτήσεις μου όπως: Ποιά άλλα ζώα ζούσαν στην αυλή μαζί τους; Ποιά ζώα ζούσαν στο δάσος; Πού νομίζετε ότι κοιμήθηκε ο κόκκορας και πού ο σκύλος; Και βέβαια συναισθηματικά, ποιός φοβήθηκε περισσότερο; Πού ένιωθαν μεγαλύτερη ασφάλεια οι δύο φίλοι; Πότε νομίζετε ότι ένιωσαν χαρά και ηρεμία; Αυτό που τα ευχαρίστησε περισσότερο ήταν η θεατρική τους παράσταση: συμμετείχαν με χαρά και προσπαθούσαν να λένε λίγα λόγια από το παραμύθι, με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού. Στο τέλος ζωγράφισαν στο μπλόκ ζωγραφικής τους, την εικόνα του παραμυθιού που τους άρεσε περισσότερο.
Ζωγραφιές νηπίων: (ελεύθερο σχέδιο στο μπλοκ ζωγραφικής).
Τα νήπια ζωγράφισαν στο μπλοκ ζωγραφικής εικόνες από το παραμύθι "Σκύλος, κόκκορας και αλεπού"
ΔΕΥΤΕΡΑ 17/10/2011
- Έχοντας ως ερέθισμα το φόβο που εξέφρασαν τα νήπια για το σεισμό, ξεκίνησα τη δραστηριότητα σχεδίου έκτακτης ανάγκης αντισεισμικής προστασίας στο Νηπιαγωγείο, για τη σχολική χρονιά 2011-2012.
ΔΕΥΤΕΡΑ 17/10/2011
- Έχοντας ως ερέθισμα το φόβο που εξέφρασαν τα νήπια για το σεισμό, ξεκίνησα τη δραστηριότητα σχεδίου έκτακτης ανάγκης αντισεισμικής προστασίας στο Νηπιαγωγείο, για τη σχολική χρονιά 2011-2012.
Ξεκινάμε τη δραστηριότητα με ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ: " ΤΟ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙ που φοβόταν τους ΣΕΙΣΜΟΥΣ"
- Αφού διαβάσαμε το παραμύθι, συζητήσαμε για το σχέδιο αντισεισμικής προστασίας που οφείλει κάθε οικογένεια να προγραμματίσει καθώς και τα απαραίτητα εφόδια : (ΦΑΚΟΣ-ΣΦΥΡΙΧΤΡΑ-ΚΟΥΤΙ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ-ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ ). Μάλιστα ονομάσαμε κι εμείς όπως στο παραμύθι Α.Α.Σ. (δηλ. Αρχηγός αντισεισμικού Σχεδίου) τη Νηπιαγωγό και συνεχίσαμε τη δραστηριότητα με την 1η δοκιμή του σχεδίου προστασίας.
ΤΕΤΑΡΤΗ - 17-10-2011- ΓΡΑΜΜΕΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΑ:ΓΡΑΜΜΕΣ:
- Διαβάσαμε την εστορία της Σ. Μαντούβαλου-(εκδ. Καστανιώτη, 1983) -"Μια τελίτσα μια φορά " και τη δραματοποιούμε.
- Τα παιδιά γίνονται τελείες και αναπαριστούν το ταξίδι της τελείας.
ΣΧΗΜΑΤΑ:
- Παρατηρώ και με τι μοιάζει θα το βρω… Διάφορα αντικείμενα μέσα στην τάξη: ενθαρρύνουμε τα παιδιά να τα παρατηρήσουν και να τα ομαδοποιήσουν με βάση τη μορφή τους, όπως στρογγυλά, μακρόστενα, τριγωνικά, ωοειδή.
- Συζητάμε με τα παιδιά για τα σχήματα κύκλος και ορθογώνιο γιατί θα γνωρίσουμε αργότερα την ελληνική σημαία.
- Συζητάμε με τα παιδιά για τα σχήματα κύκλος και ορθογώνιο γιατί θα γνωρίσουμε αργότερα την ελληνική σημαία.
ΑΣΠΡΟΓΑΛΑΝΟ ΠΑΝΙ... μιλούσαν δυο νεράιδες -Τι σημαία να δώσουμε σ΄αυτή τη χώρα; είπαν κι έδειξαν την Ελλάδα....., υπάρχει ωραιότερη αφήγηση για το ιερό σύμβολο της πατρίδας μας, από το παραμύθι της Γαλάτειας Σουρέλη, στο Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων του Νηπιαγωγείου; Προσωπική μου άποψη είναι πως ταξιδεύει τα παιδιά στην χώρα τους και στις ομορφιές της , και με την παρουσία των χαρτών της Ελλάδας και της Ευρώπης, γνωρίζουμε τις σημαίες των κρατών και την λέξη: ΣΗΜΑΙΑ-Σημαία:
- Σε τόμπολα ταύτισης γνωρίζουν τις λέξεις με αντίστοιχες εικόνες, συζητάμε για τις λέξεις αυτές, χτυπάμε τις φωνές-συλλαβές με παλαμάκια και αναγνωρίζουμε ποιά λέξη έχει τις περισσότερες συλλαβές.
- Γνωρίζουν τα κεφαλαία και πεζά γράμματα-φωνήματα και θέτουμε ως διάκριση αρχικά τον τόνο στα πεζά.
- Βρίσκουν αντίστοιχες λέξεις από το πρώτο φώνημα-γράμμα των λέξεων.
- Συνθέτουν προτάσεις με τις λέξεις.
5η) ΤΕΤΑΡΤΗ- 19/10/2011:- Συνθέτουν προτάσεις με τις λέξεις.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΣΑΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙ (Απόσπασμα): Ένα παραμύθι του παππού που αναφέρεται στο μικρό νάνο και το μεγάλο γίγαντα - τα νήπια αντιλαμβάνονται την έννοια της ειρήνης και της γειτονιάς των λαών και τον πόλεμο, την εχθρότητα για την λευτεριά των κρατών και βέβαια τη γενναιότητα και περηφάνεια του Ελληνικού λαού(από το παραμύθι της Γαλάτειας Σουρέλη, στο Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων του Νηπιαγωγείου).
"Τα νήπια εξέφρασαν τι κατάλαβαν από την αφήγηση της ιστορίας, για το μεγάλο γίγαντα και το μικρό νάνο"
"Τα νήπια ζωγράφισαν την ιστορία των 2 φίλων κρατών Ελλάδας-Ιταλίας και τη θάλασσα που τους χωρίζει στο μπλοκ ζωγραφικής τους"
6η) ΠΕΜΠΤΗ -20/10/2011
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: (ΣΤΟΛΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΩΝ-Ξηράς, Θάλασσας και Αέρα).
- Γνωρίζουμε τη λέξη: ΕΙΡΗΝΗ-Ειρήνη.Τα νήπια γνώρισαν τις στολές των στρατιωτών, το σύμβολο της ειρήνης.Μίλησαν για ανάλογες εμπειρίες τους και εικόνες με στολές.
- Γνώρισαν τις σημαίες και τις λέξεις των χωρών που έπαιξαν ρόλο στον πόλεμο του 1940.
- Ταίριαξαν τις καρτέλες των χωρών και των σημαιών, σε τόμπολα ταύτισης.
7η) ΔΕΥΤΕΡΑ - 24/10/2011 :
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 40 - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΝΗΠΙΩΝ:
Εξέλιξη προφορικού λόγου:
-Γιατί τα παιδιά κρατούσαν στα πόδια τους τα βιβλία;
- Γιατί τα πρόσωπά τους είναι στενοχωρημένα και θυμωμένα;
- Γιατί κάποια παιδιά είναι ξυπόλητα;
-Ήταν δύσκολο να διαβάζουν έτσι και να γράφουν ή να ζωγραφίζουν;
Αφήγηση γεγονότων
- Η οικογένεια το '40
Πώς ήταν τα πρόσωπα των μεγαλυτέρων ανθρώπων;
Ποιά ήταν η εργασία τους;
Πως ήταν τα ρούχα που φορούσαν;
8η) ΔΕΥΤΕΡΑ-7/11/2011
Από το βιβλίο για τη Νηπιαγωγό "Διαθεματικές προσεγγίσεις για όλο το χρόνο"- "Φθινόπωρο".
Προηγήθηκε παιχνίδι παρατήρησης και ετοιμότητας " -Κάνε ότι κάνω -με ρυθμικά χτυπήματα ως τον αριθμό 5.
Προφορικός λόγος-Γραφή: Η Νηπιαγωγός αφηγείται την ιστορία δυο φωνών (συλλαβών), του Δά και σος που συνθέτουν τη λέξη δάσος.
Τα νήπια χτυπούν με παλαμάκια τις φωνές της λέξης και μετρούν τα φωνήματα (γράμματα) επίσης.
Στον πίνακα παρατήρησης δείχνουμε με εικόνες την ιστορία και τα παιδιά προσπαθούν να την αφηγηθούν, προσέχοντας την χρονική διαδοχή(ύστερα, μετά, έπειτα, στο τέλος)
Φωνές-συλλαβές:
- Η ιστορία των δυο φίλων μας δίνει την ευκαιρία να παίξουμε με τα ονόματα των νηπίων και τις φωνές (συλλαβές) αλλά και να βρούμε λέξεις που ν' αρχίζουν από 2 φωνήματα (γράμματα). Όπως για παράδειγμα από Δά -Δάπεδο, Δάσκαλος, κ.ά.
Άσκηση γραφής λέξεων - Φωνές και λέξη (λεπτή κινητικότητα - συντονισμός χεριού και ματιού, γραφή από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω).
9η) ΤΕΤΑΡΤΗ -9/11/2011
Με αφορμή το θέμα των γραμμών που προέκυψε στη γωνιά πρωινής συζήτησης τα παιδιά ερμηνεύουν την εικόνα:
- Συζητάμε για την αφηρημένη τέχνη, με το χορό των γραμμών (Ιδέα για ζωγραφική στο μπλοκ) και παρουσιάζουμε αντιπροσωπευτικά έργα γνωστών ζωγράφων-αφηρημένης τεχνικής.
- Τα νήπια καλούνται να ερμηνεύσουν και να περιγράψουν τις εικόνες.
10η) ΠΕΜΠΤΗ -10/11/2011
Η γειτονιά μας:
Στόχος μας: με την έξοδό μας από το νηπιαγωγείο, θέλουμε να
παρατηρήσουν τα παιδιά όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα ή και να εστιάσουν σε κάτι
συγκεκριμένο (κτίρια, καταστήματα, σχολεία, υπηρεσίες, εκκλησία) - οικοδομικά τετράγωνα.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξέρουμε γιατί βγήκαμε από το σχολείο μας, τι θα προσέξουμε, πως θα θυμηθούμε αυτές
τις πληροφορίες-καταγραφή σε ομάδες, φωτογραφίες της γειτονιάς μας.
- Κύριος στόχος είναι η εξέλιξη του προφορικού τους λόγου, η καταγραφή πληροφοριών και η άσκηση παρατήρησης-μνήμης.
- Στόχος: να καταγράψουν με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού τις επιγραφές των καταστημάτων από φωτογραφίες και τη σχεδίαση της γειτονιάς μας σε χαρτί του μέτρου με τα οικοδομικά τετράγωνα και τους δρόμους-οδούς.
11η) ΔΕΥΤΕΡΑ -14/11/2011 Εδώ Πολυτεχνείο!
Α) Σχολείο- Εκλογές (Ελευθερία - Δημοκρατία): Τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ την αντικαθιστούμε με (φωνήματα -γράμματα) Ε-Λ-Ε-Υ-Θ-Ε-Ρ-Ι-Α που κρατούν τα παιδιά από ένα και σχηματίζουν τη λέξη όπως και στην εικόνα.
- Εντοπίζουμε τα αιτήματα-συνθήματα των φοιτητών που βλέπουμε γραμμένα σε φωτογραφίες ή ακούμε σε ηχητικό υλικό.
- Τι σημαίνει χάνω την ελευθερία μου;
- Πως θα αισθανόμασταν αν κάποιος μας έβαζε περιορισμούς στο τι θα κάνουμε στο νηπιαγωγείο;
Στόχος: να απολαύσουν τη διήγηση της ιστορίας "Ντενεκεδούπολη". Η ιστορία μας περιγράφει τον αγώνα των ηρώων της για δικαιοσύνη και ελευθερία. Περιγράφουμε τους χαρακτήρες των ηρώων και αναφέρουμε με ποιόν ταυτιζόμαστε και γιατί.
Πως μπορούμε να σχεδιάσουμε το Μελένιο και τη Μηλίτσα, τον Λαδένιο και τα υπόλοιπα ντενεκεδάκια;
Μιλάμε για τα χαρακτηριστικά τους και τα συναισθήματα που μας προκαλούν.
Από πού προέρχονται τα ντενεκεδάκια και που πρέπει να καταλήγουν;(ανακύκλωση)
Νέες λέξεις-προφορικός λόγος
12η) ΤΡΙΤΗ -15/11/2011
Στόχος: Να συζητήσουν και να μοιραστούν τις γνώσεις τους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αποφασίζουν για τον αρχηγό-υπεύθυνο της ομάδας.
Με τη αφήγηση της ιστορίας "Η κυρά Δημοκρατία", συζητάμε με τα παιδιά τι θα πει κάνω εκλογές, τι θα πει ψηφίζω;
- Πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε εκλογές στην τάξη; (υποψήφιοι, ψηφοδέλτια, κάλπη, παραβάν, εκλογή)
- Δημοκρατία-Δικτατορία: έννοιες που μπορούν να γνωρίσουν τα νήπια μέσα από τις εκλογές και την ελευθερία της γνώμης μου.
Αντιγραφή λέξεων και σύνθεση μηνυμάτων-συνθημάτων:
Γνωρίζουν σε καρτέλες και ταυτίζουν τις λέξεις των συνθημάτων: ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ και ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
13η) ΤΕΤΑΡΤΗ -16/11/2011
Πρόβα της σχολικής γιορτής για το Πολυτεχνείο και τος αγώνες των φοιτητών για Παιδεία - Δημοκρατία.
14η) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ -18/11/2011
Νοέμβρης: ο μήνας και οι αλλαγές στον καιρό, στην ημέρα-νύχτα, στις ασχολίες στη φύση, συλλογή υλικού με φωτογραφίες από περίπατο στο ποδηλατόδρομο της πόλης μας.
- Αφήγηση ιστορίας και ερωτήσεις για γνώσεις, εμπειρίες των νηπίων για τη διαδοχή μέρας - νύχτας.
- Στο μπλοκ ζωγραφικής τους ελεύθερο σχέδιο με κατεύθυνση για βελτίωση ζωγραφίζουν τη μέρα και νύχτα με τα κατάλληλα χρώματα(περίγραμμα-ζωγραφική με κέρινα και μαρκαδόρους-φόντο)
15η) ΔΕΥΤΕΡΑ -21/11/2011
Ημέρα της τηλεόρασης:
H παγκόσμια ημέρα της τηλεόρασης γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ που
ελήφθη το 1996.
Στόχος της είναι να ενθαρύννει τις ανταλαγές τηλεοπτικών προγραμμάτων μεταξύ των χωρών και ιδιαίτερα εκείνων που σχετίζονται με την ειρήνη, την ασφάλεια, τον πολιτισμό, την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα και την προετοιμασία για το δελτίο καιρού που είχαμε προαναφέρει στα παιδιά, συζητάμε πως μπορούμε να φτιάξουμε μια τηλεόραση και να λέμε με τον Τοποτίπ τα νέα-ειδήσεις στο σχολείο μας, (μικροί δημοσιογράφοι, μετεωρολόγοι, διαφημιστές).
- Τα νήπια μίλησαν και ζωγράφισαν την αγαπημένη τους εκπομπή στην τηλεόραση. Συζητήσαμε για την τηλεόραση, το σήμα, την κεραία και τα κανάλια-εκπομπές.
17η) 24-11-2011 - Πέμπτη:
στις λέξεις με τα φρούτα;"
ΦΩΣ-ΣΚΙΑ
Όταν ανάμεσα σε μια πηγή φωτός και στον τοίχο (ή άσπρο ύφασμα, λαδόκολλα) παρεμβάλουμε ένα αδιαφανές σώμα, τότε κάποιες από τις ακτίνες φωτός που ξεκινούν από την πηγή διακόπτονται από το σώμα
και δεν φτάνουν στον τοίχο.
ΗΛΙΑΚΑ ΡΟΛΟΓΙΑ:
Η αλλαγή της θέσης του ήλιου κατά την διάρκεια της ημέρας, αφού η γη γυρίζει γύρω από τον άξονά της, έδωσε την αφορμή να παρατηρήσουν οι άνθρωποι την αλλαγή της θέσης της σκιάς των διαφόρων αντικειμένων και να κατασκευάσουν τα ηλιακά ρολόγια.
- Διαβάζοντας "το ζηλιάρικο φεγγάρι" από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, συσχετίσαμε το θέμα μας ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ με τα συναισθήματα και προέκυψε το συναίσθημα "ΖΗΛΙΑ".
Η παροιμία που λέει ο λαός μας, ο διαχωρισμός σε καλή και κακή ζήλεια και η έκφραση του προσώπου μας, έγιναν θέμα συζήτησης και τα νήπια μίλησαν για δικές τους στιγμές ζήλειας και πως την αντιμετώπισαν.
- Βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από τα φωνήματα Ζ,ζ
- "Μιλήσαμε στα νήπια ότι όταν ζηλεύουμε το στόμα μας
στραβώνει και σφίγγουν τα χείλη μας, τα μάτια μας στενεύουν και κοιτούν με πονηριά, επίσης κοκκινίζουν τα μάγουλά μας,
τρίβουμε αμήχανα τα χέρια μας".
- Τα νήπια καλούνται να ερμηνεύσουν και να περιγράψουν τις εικόνες.
10η) ΠΕΜΠΤΗ -10/11/2011
Η γειτονιά μας:
Στόχος μας: με την έξοδό μας από το νηπιαγωγείο, θέλουμε να
παρατηρήσουν τα παιδιά όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα ή και να εστιάσουν σε κάτι
συγκεκριμένο (κτίρια, καταστήματα, σχολεία, υπηρεσίες, εκκλησία) - οικοδομικά τετράγωνα.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξέρουμε γιατί βγήκαμε από το σχολείο μας, τι θα προσέξουμε, πως θα θυμηθούμε αυτές
τις πληροφορίες-καταγραφή σε ομάδες, φωτογραφίες της γειτονιάς μας.
- Κύριος στόχος είναι η εξέλιξη του προφορικού τους λόγου, η καταγραφή πληροφοριών και η άσκηση παρατήρησης-μνήμης.
- Στόχος: να καταγράψουν με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού τις επιγραφές των καταστημάτων από φωτογραφίες και τη σχεδίαση της γειτονιάς μας σε χαρτί του μέτρου με τα οικοδομικά τετράγωνα και τους δρόμους-οδούς.
11η) ΔΕΥΤΕΡΑ -14/11/2011 Εδώ Πολυτεχνείο!
Α) Σχολείο- Εκλογές (Ελευθερία - Δημοκρατία): Τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ την αντικαθιστούμε με (φωνήματα -γράμματα) Ε-Λ-Ε-Υ-Θ-Ε-Ρ-Ι-Α που κρατούν τα παιδιά από ένα και σχηματίζουν τη λέξη όπως και στην εικόνα.
- Εντοπίζουμε τα αιτήματα-συνθήματα των φοιτητών που βλέπουμε γραμμένα σε φωτογραφίες ή ακούμε σε ηχητικό υλικό.
- Τι σημαίνει χάνω την ελευθερία μου;
- Πως θα αισθανόμασταν αν κάποιος μας έβαζε περιορισμούς στο τι θα κάνουμε στο νηπιαγωγείο;
Στόχος: να απολαύσουν τη διήγηση της ιστορίας "Ντενεκεδούπολη". Η ιστορία μας περιγράφει τον αγώνα των ηρώων της για δικαιοσύνη και ελευθερία. Περιγράφουμε τους χαρακτήρες των ηρώων και αναφέρουμε με ποιόν ταυτιζόμαστε και γιατί.
Πως μπορούμε να σχεδιάσουμε το Μελένιο και τη Μηλίτσα, τον Λαδένιο και τα υπόλοιπα ντενεκεδάκια;
Μιλάμε για τα χαρακτηριστικά τους και τα συναισθήματα που μας προκαλούν.
Από πού προέρχονται τα ντενεκεδάκια και που πρέπει να καταλήγουν;(ανακύκλωση)
Νέες λέξεις-προφορικός λόγος
12η) ΤΡΙΤΗ -15/11/2011
Στόχος: Να συζητήσουν και να μοιραστούν τις γνώσεις τους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αποφασίζουν για τον αρχηγό-υπεύθυνο της ομάδας.
Με τη αφήγηση της ιστορίας "Η κυρά Δημοκρατία", συζητάμε με τα παιδιά τι θα πει κάνω εκλογές, τι θα πει ψηφίζω;
- Πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε εκλογές στην τάξη; (υποψήφιοι, ψηφοδέλτια, κάλπη, παραβάν, εκλογή)
- Δημοκρατία-Δικτατορία: έννοιες που μπορούν να γνωρίσουν τα νήπια μέσα από τις εκλογές και την ελευθερία της γνώμης μου.
Αντιγραφή λέξεων και σύνθεση μηνυμάτων-συνθημάτων:
Γνωρίζουν σε καρτέλες και ταυτίζουν τις λέξεις των συνθημάτων: ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ και ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Πρόβα της σχολικής γιορτής για το Πολυτεχνείο και τος αγώνες των φοιτητών για Παιδεία - Δημοκρατία.
Συμμετοχή και τραγούδια-συνθήματα για το Πολυτεχνείο: τι ρυθμό έχουν αυτά τα τραγούδια;(έντονο, επαναστατικό παλμό). Με ποιά οργανάκια μπορούμε να τα συνοδέψουμε;
14η) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ -18/11/2011
Νοέμβρης: ο μήνας και οι αλλαγές στον καιρό, στην ημέρα-νύχτα, στις ασχολίες στη φύση, συλλογή υλικού με φωτογραφίες από περίπατο στο ποδηλατόδρομο της πόλης μας.
- Αφήγηση ιστορίας και ερωτήσεις για γνώσεις, εμπειρίες των νηπίων για τη διαδοχή μέρας - νύχτας.
- Στο μπλοκ ζωγραφικής τους ελεύθερο σχέδιο με κατεύθυνση για βελτίωση ζωγραφίζουν τη μέρα και νύχτα με τα κατάλληλα χρώματα(περίγραμμα-ζωγραφική με κέρινα και μαρκαδόρους-φόντο)
Ημέρα της τηλεόρασης:
H παγκόσμια ημέρα της τηλεόρασης γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ που
ελήφθη το 1996.
Στόχος της είναι να ενθαρύννει τις ανταλαγές τηλεοπτικών προγραμμάτων μεταξύ των χωρών και ιδιαίτερα εκείνων που σχετίζονται με την ειρήνη, την ασφάλεια, τον πολιτισμό, την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα και την προετοιμασία για το δελτίο καιρού που είχαμε προαναφέρει στα παιδιά, συζητάμε πως μπορούμε να φτιάξουμε μια τηλεόραση και να λέμε με τον Τοποτίπ τα νέα-ειδήσεις στο σχολείο μας, (μικροί δημοσιογράφοι, μετεωρολόγοι, διαφημιστές).
- Τα νήπια μίλησαν και ζωγράφισαν την αγαπημένη τους εκπομπή στην τηλεόραση. Συζητήσαμε για την τηλεόραση, το σήμα, την κεραία και τα κανάλια-εκπομπές.
16η) 23-11-2011 - Τετάρτη
Πρωί ο ήλιος βγαίνει απ΄την Ανατολή......
αυτό το τραγούδι έδωσε την αφόρμηση να γνωρίσουν τα νήπια τα σημεία του ορίζοντα: Ανατολή-Δύση, Βορράς-Νότος.
Στη συνέχεια διαβάσαμε το μύθο: Ο ήλιος το φεγγάρι και ο κόκκορας.
Δώσαμε οδηγίες στα νήπια να προσέξουν τους ήρωες και τα λόγια τους, γιατί στη συνέχεια θα δραματοποιούσαμε το μύθο.
- Τα νήπια μίλησαν για τους ήρωες και χάρηκαν με τους ρόλους των ηρώων του μύθου.
Στόχος μας ήταν η καλλιέργεια του προφορικού λόγου, της μνήμης και της χαράς στη δημιουργία.
- Σε κύκλους στεφανιών μπλε για τη νύχτα και κίτρινο για την ημέρα, έδειξαν με το σώμα τους δραστηριότητα που κάνουμε μόλις βραδιάζει και μόλις ξυπνάμε, την ημέρα. Τα άλλα νήπια έπρεπε να ανακαλύψουν την δραστηριότητα και να πουν ολοκληρωμένη την πρόταση:π.χ. Μόλις βραδιάζει νυστάζω και θέλω να κοιμηθώ κ.ά.
Η εργασία μας: Τα νήπια θυμούνται τα λόγια του ήρωα του παραμυθιού που τους άρεσε περισσότερο και τον παρουσιάζουν με εικόνα, αντιγράφουν το όνομά του.
ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ:
Τα νήπια μετά την δραματοποίηση του μύθου θυμούνται πολύ εύκολα τα λόγια των ηρώων και συντάσσουν προτάσεις στη ζωγραφική τους:
Η Ραφαέλα είπε:
"Εγώ θα έχη την ημέρα και εσύ τη νύχτα-είπε ο ήλιος στο Φεγγάρι"
Η εργασία μας: Τα νήπια θυμούνται τα λόγια του ήρωα του παραμυθιού που τους άρεσε περισσότερο και τον παρουσιάζουν με εικόνα, αντιγράφουν το όνομά του.
Η Ραφαέλα είπε:
"Εγώ θα έχη την ημέρα και εσύ τη νύχτα-είπε ο ήλιος στο Φεγγάρι"
Η εργασία μας: Τα νήπια θυμούνται τα λόγια του ήρωα του παραμυθιού που τους άρεσε περισσότερο και τον παρουσιάζουν με εικόνα, αντιγράφουν το όνομά του.
Η Μαγδαληνή είπε:
"Το φεγγάρι διέταξε τον ήλιο και του είπε: πήγαινε να μαζέψεις το κοπάδι από τον κάμπο"
- Επίσης τα νήπια μιλούν και συζητούν για δραστηριότητες της ημέρας και της νύχτας.(Πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ).
Στο μπλοκ σχεδίου και ζωγραφικής (με κατευθυνόμενες δραστηριότητες) τα νήπια ζωγραφίζουν τη μέρα και τη νύχτα.
- Επίσης τα νήπια μιλούν και συζητούν για δραστηριότητες της ημέρας και της νύχτας.(Πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ).
Στο μπλοκ σχεδίου και ζωγραφικής (με κατευθυνόμενες δραστηριότητες) τα νήπια ζωγραφίζουν τη μέρα και τη νύχτα.
"Εγώ και ο ξάδερφός μου ο Παντελής παίζουμε στην αυλή"για τη μέρα.
"Έρχονται Χριστούγεννα κι εγώ κοιμάμαι" για τη νύχτα.
- Μιλάμε για τους πλανήτες (τον ήλιο, το φεγγάρι, τη γη) και τη θέση τους στο διάστημα.
- Παρουσιάζουμε στα νήπια την υδρόγειο σφαίρα και με απλό παράδειγμα ένα πορτοκάλι με ένα μολύβι δείχνουμε πως περιστρέφεται η γη στον άξονά της και γύρω από τον ήλιο. Για τη σελήνη που είναι ο δορυφόρος της γης και τον ήλιο ( ένας πλανήτης φωτιά) γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η γη.
- Επίσης τα νήπια παρουσιάζουν με το σώμα τους τη θέση των πλανητών και τις περιστροφές της γης και της σελήνης.
- Τα νήπια ταυτίζουν τις λέξεις της μέρας και της νύχτας
αναγνωρίζοντας τα πρώτα φωνήματα-γράμματα των λέξεων
από το παρουσιολόγιο, τα ονόματα των συμμαθητών τους.
- Ταυτίζουν τις λέξεις στις εικόνες της μέρας και της νύκτας.
- Αναγνωρίζουν τα κεφαλαία και πεζά φωνήματα-γράμματα και τις φωνές-συλλαβές των λέξεων.
18η) 25-11-2011 - Παρασκευή:"Έρχονται Χριστούγεννα κι εγώ κοιμάμαι" για τη νύχτα.
- Μιλάμε για τους πλανήτες (τον ήλιο, το φεγγάρι, τη γη) και τη θέση τους στο διάστημα.
- Παρουσιάζουμε στα νήπια την υδρόγειο σφαίρα και με απλό παράδειγμα ένα πορτοκάλι με ένα μολύβι δείχνουμε πως περιστρέφεται η γη στον άξονά της και γύρω από τον ήλιο. Για τη σελήνη που είναι ο δορυφόρος της γης και τον ήλιο ( ένας πλανήτης φωτιά) γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η γη.
- Επίσης τα νήπια παρουσιάζουν με το σώμα τους τη θέση των πλανητών και τις περιστροφές της γης και της σελήνης.
- Τα νήπια ταυτίζουν τις λέξεις της μέρας και της νύχτας
αναγνωρίζοντας τα πρώτα φωνήματα-γράμματα των λέξεων
από το παρουσιολόγιο, τα ονόματα των συμμαθητών τους.
- Ταυτίζουν τις λέξεις στις εικόνες της μέρας και της νύκτας.
- Αναγνωρίζουν τα κεφαλαία και πεζά φωνήματα-γράμματα και τις φωνές-συλλαβές των λέξεων.
Φρούτα του Φθινοπώρου:
- Τα νήπια είπαν και γνώρισαν τα φρούτα του φθινοπώρου σε καρτέλες με τις λέξεις και έπαιξαν ένα παιχνίδι ταύτισης λέξης
και εικόνας.
- Συνηθίζουμε στο Νηπιαγωγείο μας να παίζουμε τέτοια παιχνίδια, για κάθε θέμα που διαπραγματευόμαστε γιατί βοηθά τα νήπια στη φωνολογική επίγνωση των λέξεων. Μετά από παιγνίδια στην παρεούλα με τις καρτέλες τα νήπια κατάφεραν με την παρατήρηση και τη μνήμη να συμπληρώσουν την εργασία που ακολουθεί:
19η) 28-11-2011 - ΔΕΥΤΕΡΑ
" Μπορείς να βρεις ποια φωνήματα λείπουν στις λέξεις με τα φρούτα;"
ΦΩΣ-ΣΚΙΑ
Όταν ανάμεσα σε μια πηγή φωτός και στον τοίχο (ή άσπρο ύφασμα, λαδόκολλα) παρεμβάλουμε ένα αδιαφανές σώμα, τότε κάποιες από τις ακτίνες φωτός που ξεκινούν από την πηγή διακόπτονται από το σώμα
και δεν φτάνουν στον τοίχο.
Αυτό δημιουργεί πάνω στον τοίχο μια σκοτεινή περιοχή που ονομάζεται σκιά του σώματος.
- Βάζουμε διάφορα αντικείμενα μπροστά στο φως και τα παιδιά τα ανακαλύπτουν από την σκιά τους επίσης τα πλησιάζουμε ή τα απομακρύνουμε από το φως, τι συμβαίνει;
- Παιχνίδι με την σκιά μου:
Τα νήπια αναγνωρίζουν τους φίλους τους από την σκιά τους
- Παιχνίδι με την σκιά μου:
Τα νήπια αναγνωρίζουν τους φίλους τους από την σκιά τους
Απαντώ σε ερωτήσεις αφού σκεφτώ πρώτα:
1) Γιατί σε νυχτερινό αγώνα ποδοσφαίρου δημιουργούνται παραπάνω από μια σκιά των παικτών στο γρασίδι;
2) Γιατί δεν έχει συνήθως σκιά ένα ποτήρι από διαφανές γυαλί;
3) Γιατί όταν το μεσημέρι του καλοκαιριού καθόμαστε στην παραλία δεν έχουμε σκιά; ΗΛΙΑΚΑ ΡΟΛΟΓΙΑ:
Η αλλαγή της θέσης του ήλιου κατά την διάρκεια της ημέρας, αφού η γη γυρίζει γύρω από τον άξονά της, έδωσε την αφορμή να παρατηρήσουν οι άνθρωποι την αλλαγή της θέσης της σκιάς των διαφόρων αντικειμένων και να κατασκευάσουν τα ηλιακά ρολόγια.
- Διαβάζοντας "το ζηλιάρικο φεγγάρι" από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, συσχετίσαμε το θέμα μας ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ με τα συναισθήματα και προέκυψε το συναίσθημα "ΖΗΛΙΑ".
Η παροιμία που λέει ο λαός μας, ο διαχωρισμός σε καλή και κακή ζήλεια και η έκφραση του προσώπου μας, έγιναν θέμα συζήτησης και τα νήπια μίλησαν για δικές τους στιγμές ζήλειας και πως την αντιμετώπισαν.
- Βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από τα φωνήματα Ζ,ζ
- "Μιλήσαμε στα νήπια ότι όταν ζηλεύουμε το στόμα μας
στραβώνει και σφίγγουν τα χείλη μας, τα μάτια μας στενεύουν και κοιτούν με πονηριά, επίσης κοκκινίζουν τα μάγουλά μας,
τρίβουμε αμήχανα τα χέρια μας".
"Ζήλια φθονερή, μαρτύριο κάνει την κάθε στιγμή,
στ' αλήθεια είναι τρομερή, να απολαύσεις δε σ' αφήνει τη ζωή.
Χτένισε τα μαλλιά σου ένα πρωί, κάθισε γερά στη γη.
Και απ' το παραθύρι πέτα τη μ' ορμή".
στ' αλήθεια είναι τρομερή, να απολαύσεις δε σ' αφήνει τη ζωή.
Χτένισε τα μαλλιά σου ένα πρωί, κάθισε γερά στη γη.
Και απ' το παραθύρι πέτα τη μ' ορμή".
20η) 30-11-2011 - Τετάρτη
Τα νήπια έκαναν μια εργασία ανιχνεύοντας τα γράμματα για να σχηματίσουν τη λέξη που σχηματίστηκε όπως νιώθει το κοριτσάκι στην εικόνα.
Τα νήπια έκαναν μια εργασία ανιχνεύοντας τα γράμματα για να σχηματίσουν τη λέξη που σχηματίστηκε όπως νιώθει το κοριτσάκι στην εικόνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου