ΓΛΩΣΣΑ-ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Β΄ΤΡΙΜΗΝΟΥ


1/12/2011 - Πέμπτη: "Μες του χειμώνα την παγωμένη αγκαλιά..."

- Πόσο άλλαξε ο καιρός και τι παρατηρούμε γύρω μας, στη μικρή μας αυλή; Τι άλλαξε στα ρούχα μας,στις ασχολίες των ανθρώπων; Η παρατήρηση με μετρήσεις καθημερινά την εβδομάδα του θερμομέτρου της τάξης και η παρατήρηση στον εβδομαδιαίο πίνακα του καιρού, είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε το Χειμώνα.
Στόχος: Να απολαύσουμε τραγούδια,ποιήματα, παροιμίες για το χειμώνα και τον πρώτο μήνα το Δεκέμβρη.
- Δείχνουμε το εξώφυλλο των παραμυθιών με τους μήνες του χειμώνα και τα παιδιά πρέπει να φανταστούν γιατί μιλάει το παραμύθι. Στη συνέχεια τους διαβάζουμε τον τίτλο.
 Αλλάζουμε τα παραμύθια στη βιβλιοθήκη με χειμωνιάτικες και γιορτινές ιστορίες.
Διαβάζουμε την ιστορία για  το μικρό σπουργιτάκι cipi (από απόδοαση του Mario Lodi, Torino).

-Τα νήπια περιγράφουν χειμωνιάτικες εικόνες και μαθαίνουν τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα για το χειμώνα. 

- Τα νήπια μαθαίνουν πως μπορούν (ξεκινάμε την περιγραφή από αυτά που έχουν ζωή και συνεχίζουμε στα άλλα αντικείμενα της εικόνας) να περιγράφουν εικόνες  (του χειμώνα) με μικρές προτάσεις. (Άσκηση παρατήρησης και προφορικού λόγου). 

Cipi
Ποιό είναι το κύριο πρόσωπο;
Σε ποιά εποχή εκτυλίσσεται η ιστορία;
Τι χρειαζόταν ο cipi;
Πού το αναζητούσε;
Ποια δέντρα του αρνήθηκαν το καταφύγιο;
Ποιο δέντο του το έδωσε;
Τι έκανε ο βασιλιάς των ανέμων;
Με ποιό τρόπο πήρε βραβείο το παραθαλάσσιο πεύκο;
Τι θα κάνει ο cipi σχετικά με το φαγητό;
Πως γίνεται να βοηθήσουμε τον cipi και πουλάκια σαν κι αυτόν;
 Ο Χιονούλης μας λέει:ΚΑΛΗΜΕΡΑ
- Προκύπτει συζήτηση με τα παιδιά για τις λέξεις καταφύγιο πουλιών, ανθρώπων, πουλιά του χειμώνα, πως προστατεύονται από το κρύο οι άνθρωποι και τι ρούχα φορούν (παλτό,πουλόβερ κ.ά.).
- Τα χρώματα του χειμώνα: γκρί, μαύρο,άσπρο και γιατί; και κόκκινο για τις γιορτές.....
Τα νήπια ταξιδεύουν με τη φαντασία τους και λένε τι τους θυμίζουν τα χρώματα του χειμώνα: (π.χ.  μαύρο: νύχτα μεγαλύτερη,μαύρη σοκολάτα, άλογο, γκρι: καπνός, ομίχλη, άσπρο: χιόνι, χιονάνθρωπος, τα γένια του Αι Βασίλη).
-Τα νήπια ζωγραφίζουν χειμωνιάτικες εικόνες και εκφράζονται μέσα από  τη ζωγραφιά τους.           
2/12/2011 - Παρασκευή:
 - Τα νήπια ζωγράφισαν εικόνες του χειμώνα:
Χθες ήρθε κοντά μας ο Χειμώνας: Ποιές εικόνες σκέφτεσαι;
"Τα παιδάκια είναι πολύ χαρούμενα γιατί παίζουν με το χιόνι και τον χιονάνθρωπο¨είπε η Ραφαέλα.
"Ζωγράφισα τον εαυτό μου και το Θεοφάνη να παίζουμε χιονοπόλεμο" είπε η Κατερίνα
Παραμύθι:  "Ο μικρός Θωμάς και το σπίτι στο δάσος", από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο.
Με αφορμή τη συζήτηση με τα νήπια, πώς μπορούμε να δείξουμε την αγάπη μας στην τρίτη ηλικία, προέκυψε η επίσκεψή  στο γηροκομείο της πόλης μας. Βέβαια εξηγήσαμε στα παιδιά ότι η ιδέα μας αυτή θέλει οργάνωση για να πραγματοποιηθεί και την άδεια από τη Διεύθυνση Π.Ε., οπότε η επόμενη εβδομάδα θα έχει πολύ τρέξιμο για να υλοποιηθεί με επιτυχία (το εύχομαι), η συνάντηση αυτή των νηπίων και των ηλικιωμένων στο γηροκομείο της πόλης μας.

 5-12-2011 - Δευτέρα
Η Βουλή των Ελλήνων εξέδωσε το νόμο 2436  που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ  156 / 10-08-1996  (Τόμος Α)  με τον οποίο ορίζεται η  3 Δεκέμβρη ως ημέρα ατόμων με ειδικές ανάγκες και θεσπίζεται ο θεσμός της κάρτας αναπηρίας. Ηδη ξεκινήσαμε τη συζήτηση στο Νηπιαγωγείο με ερώτηση στα νήπια εαν γνωρίζουν ποιά είναι τα άτομα με ειδικές ανάγκες;
Τα περισσότερα παιδιά θεώρησαν ότι έιναι άνθρωποι που έχουν ιδιαίτερα αγαθά ή προσόντα, ικανότητες. Σκεφτήκατε ποτέ πως είναι να νιώθεις τον κόσμο γύρω σου με κλειστά μάτια; ήταν η επόμενη ερώτησή μας. Τα νήπια μίλησαν για ανθρώπους που δεν βλέπουν, που δεν ακούν, για ανθρώπους που έχουν σωματικές αναπηρίες,  κ.ά. 
- Σκεφτήκαμε να ψάξουμε στο διαδίκτυο και να γνωρίσουμε μέσα από εικόνες πως μαθαίνουν με τη γραφή Μπράιλ (από το όνομα του εφευρέτη της Luis Braille), έντυπα που χρησιμοποιούν οι τυφλοί.
- Να δείξουμε το αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας και να μάθουν κάποιες απλές λέξεις σ' αυτή.
Όπως για παράδειγμα: ευχαριστώ, καλημέρα
Να δείξουμε στα νήπια έργα τέχνης που έχουν δημιουργήσει άνθρωποι με αναπηρία όπως ο Τριαντάφυλλος Ηλιάδης που παρά τη μεγάλη αναπηρία στα χέρια και στα πόδια, ζωγραφίζει έργα τέχνης με το στόμα.
6-12-2011 - Τρίτη
Χριστούγεννα...
- Ξεκινούμε τη σηζήτηση με τα νήπια για τη μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας , τη γιορτή της αγάπης, τα Χριστούγεννα. Χριστούγεννα και έθιμα στη χώρα μας και στην Ευρώπη. Χριστουγεννιάτικα δέντρα, στολίδια, Άγιοι Βασίληδες, φωτάκια, σπίτια στολισμένα και μυρωδιές από γλυκά. Τι γιορτάζουμε όμως τα Χριστούγεννα; Τι συνέβη πριν από πολλά χρόνια και ποιό είναι το νόημα των Χριστουγέννων στις μέρες μας.....οικονομική κρίση στις γιορτές "αλληλοβοήθεια-αγάπη".

- Απολαμβάνουμε ιστορίες Χριστουγεννιάτικες με τους καλλικαντζάρους.
Μπορούμε να ζωγραφίσουμε με την περιγραφή από το ποίημα τα καλλικαντζαράκια όπως τα φανταζόμαστε.
7-12-2011 -Τετάρτη
- "Ένα αστέρι στο όνειρό μου"
- Τα νήπια μαθαίνουν το ποίημα και προσπαθούν δυο-δυο να κάνουν το διάλογο με το παιδάκι-αστεράκι. 
- Επίσης ταυτίζουν κάρτες με εικόνες Χριστουγέννων και τη λέξη Χριστούγεννα (με κεφαλαία και πεζά γράμματα), ένα παιχνίδι στην παρεούλα που ευχαριστεί τα νήπια.
- Πως γράφουμε μια κάρτα με τις Χριστουγεννιάτικες ευχές μας; Τι θέλουμε να ευχηθούμε στα αγαπημένα μας πρόσωπα; 
Παροτρύνουμε επίσης τα παιδιά να συνθέσουν τη λέξη Χριστούγεννα με τα γράμματα της αλφαβήτα στην παρεούλα μας.
8-12-2011 -Πέμπτη
Με ερέθισμα τις εικόνες μιλούμε για τα έθιμα στην Ελλάδα και τις ετοιμασιες στο σπίτι κάθε νηπίου για τις γιορτές.

Με τις λέξεις σε καρτέλες και τις ευχές των γιορτών τα νήπια προσπαθούν στο ελεύθερο παιχνίδι στη γωνιά της γραφής και συνθέτουν λέξεις με τα γράμματα του αλφάβητου. 





9-12-2011 -Παρασκευή
- Με το παιχνίδι  των γραμμάτων στην παρεούλα και τη σύνθεση λέξεων τα νήπια εξασκούν τη παρατήρηση και τη μνήμη. Στην εργασία που ακολουθεί ως δραστηριότητα γραφής και ανάγνωσης στη γλώσσα.
12-12-2011 - Δευτέρα
 - Παγκόσμια ημέρα παιδιού η 11/12. Συζήτηση για παιδιά που έχουν ανάγκη τη βοηθειά μας: (unisef, χαμόγελο του παιδιού, η φλόγα, η κιβωτός, εμβόλιο νεογνικού τετάνου στην Αφρική-συναυλίες φιλανθρωπικές, bazaar κ.ά. εκδηλώσεις.
- Πολλοί άνθρωποι τώρα τις γιορτές ανταλάσσουν κάρτες. Εμείς που θα δίναμε την κάρτα μας; άλλωστε οφείλουμε να ετοιμάσουμε δώρα για την επίσκεψή μας στο Γηροκομείο της πόλης μας στις 20/12, ημέρα Τρίτη.

ΕΛΛΑΔΑ:
- Ξεκινάμε με τις παραδόσεις της χώρας μας: Καράβι στολισμένο με φωτάκια, χριστόψωμοκαλλικάντζαροικάλαντα, φαγητά, γλυκά... 
Πριν τα Χριστούγεννα στην ορθόδοξη εκκλησία προηγείται νηστεία 40 ημερών, η Σαρακοστή των Χριστουγέννων ή Μικρή Σαρακοστή
η οποία είναι λιγότερο αυστηρή από αυτήν του Πάσχα. Η ημέρα της  εορτής του Αποστόλου Φιλίππου, στις 14 Νοεμβρίου, 
τελευταία μέρα πριν τη Σαρακοστή, στο λαϊκό καλαντάρι χαρακτηρίζεται ως Μικρή Αποκριά.Αυτή η ημερομηνία σε πολλές χώρες της Ευρώπης και Αμερικής θεωρείται ως έναρξη των εορτών των Χριστουγέννων.Τα φαγητά που τρώμε τα Χριστούγεννα είναι το γουρουνάκι, το Χριστόψωμο και από γλυκά: κουραμπιέδες, 
 μελομακάρονα, δίπλες και τη βασιλόπιτα την πρωτοχρονιά.
"Ένα χρόνο νύχτα μέρα κάτω από τη γη περνάμε 
με πριόνια και μπαλτάδες ένα δέντρο πριονάμε...
Είναι της ζωής το δέντρο που κρατάει της γης το κέντρο.
Μα όταν έρθουν οι γιορτές το αφήνουμε όπως να ναι
κι ανεβαίνουμε στη γη, τους ανθρώπους να γελάμε.
Είμαστε καλικάντζάροι κι όπως θέλουμε γλεντάμε".
Το πρωί της παραμονής των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων, τα παιδιά μαζεύονται σε ομάδες και λένε τα κάλαντα. Είναι γεμάτα με παινέματα για το σπιτικό που επισκέπτονται και οι νοικοκυραίοι οφείλουν να δώσουν φιλοδώρημα και γλύκισμα.

12-12-2011 Δευτέρα

- Τα νήπια μετά την αφήγηση της ιστορίας "το παράπονο του σκίουρου", συζητούν για την αγάπη και τη φιλία. Παράλληλα τίθεται και το θέμα της μοναξιάς.  
- Παράλληλα περιγράφουν τις εικόνες και ανακαλύπτουν ότι οι ηλικιωμένοι έχουν περισσότερο την ανάγκη της συντροφιάς μετά το αγώνα της ζωής που έχουν διανύσει.

 Είναι ένα παιχνίδι στη γλώσσα που μαθαίνουν τα γράμματα-
το φώνημα και διαβάζουν τη λέξη (ανάγνωση και γραφή).

Μετά την αφήγηση της ιστορίας"το παράπονο του σκίουρου" 
τα ζώα του δάσους αποκρυπτογράφησαν μυστικές ευχές 
που τα νήπια ανακαλύπτουν και διαβάζουν.





13-12-2011 - Τρίτη

Πρωτοχρονιά:
- Ο αγαπημένος Άγιος μικρών και μεγάλων,
 ο Άγιος Βασίλης που εμφανίζεται μια φορά τον χρόνο, 
αν είμαστε καλοί μικροί και μεγάλοι και μας γεμίζει δώρα
(συναισθήματα χαράς, αγάπης, αλληλοβοήθεια-συμπαράσταση).

ΑΓΑΠΗ: Μια λέξη που κρύβει μέσα της αληθινό θησαυρό:
Όταν νιώθω πως με αγαπάνε: βγάζω φτερά και πετάω ψηλά στον ουρανό, αισθάνομαι ζεστασιά και ασφάλεια, νιώθω ξεχωριστός, είμαι δυνατός και όταν υπαρχει ένα πρόβλημα μπορώ να προσπαθήσω να το λύσω και μόνος μου...Αισθάνομαι ελεύθερος και χαρούμενος. Όταν με αγαπάνε μαθαίνω κι εγώ να αγαπάω τους άλλους και τον εαυτό μου. Μοιράζομαι την αγάπη...
Με διαφορετικό τρόπο αγαπάμε τους γονείς μας, τους φίλους μας, ένα ζωάκι, ακόμα και ένα λουλούδι.

13-12-2011 Τρίτη
 Κάρτα με ευχές:
Τα νήπια έκοψαν γιαλιστερά χαρτόνια σχέδια χριστουγεννιάτικα. Δίπλωσαν  ένα λευκό χαρτί και κόλλησαν τα σχέδια σ' αυτό
  Ζωγράφισαν και έγραψαν ευχές για ένα αγαπημένο τους πρόσωπο.
Η δραστηριότητα δίνεται στα νήπια βήμα βήμα ώστε να καταλάβουν πως κατασκευάζουμε κάρτα με ευχές.

14-12-2011 Τετάρτη
Ευχές Χριστουγέννων-Δώρα-Γιορτινές ετοιμασίες:
- Τα νήπια συνθέτουν τις λέξεις: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Χρόνια Πολλά κ.ά. από τα γράμματα στο αλφαβητάριο.


Τα νήπια ζωγραφίζουν αφού εκφραστούν πότε νιώθουν την αγάπη. Μικρές καθημερινές στιγμές που νιώθουν ασφάλεια, χαρά, ευτυχία και αγάπη.
Κάρτα με ευχές:
Με απλά υλικά συνθέτουν καλλιτεχνικά την κάρτα των Χριστουγέννων. Με βελουτέ χαρτί κόβουν καρδιά και σε γυαλιστερό χαρτόνι μικρά αστέρια. Σε οντουλέ χρυσό χαρτόνι κόβουν τον κορμό και συνθέτουν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο της αγάπης. Στο τέλος βάζουν πάνω στην κάρτα τους χρυσόσκονη.



15-12-2011 Πέμπτη

Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά:
- Τα νήπια ακούν με προσοχή το ποίημα για τα Χριστούγεννα και εκφράζονται στη γλώσσα με μικρές προτάσεις.(άσκηση προφορικού λόγου).
- Ζωγραφίζουν εικόνα, αφού συζητηθεί στην παρεούλα η γιορτή των Χριστουγέννων, έθιμα, παραδόσεις στον τόπο μας.





- Τα νήπια ακούν με προσοχή το ποίημα για την Πρωτοχρονιά και εκφράζονται στη γλώσσα με μικρές προτάσεις.(άσκηση προφορικού λόγου).



- Ζωγραφίζουν εικόνα, αφού συζητηθεί στην παρεούλα
η γιορτή της Πρωτοχρονιάς, έθιμα, παραδόσεις στον τόπο μας.




20-12-2011 Τρίτη
Επίσκεψη στο Γηροκομείο:
- Η μέρα που περιμένανε τα νήπια με μεγάλη ανυπομονησία έφθασε! Ενώ ο καιρός μας τα χάλασε, (ήταν πολύ βροχερός) τίποτα δεν  στάθηκε εμπόδιο στην αγάπη και χαρά που χάρισαν απλόχερα τα νήπια στους ηλικιωμένους του Θεραπευτηρίου Χρονίων Παθήσεων- Γηροκομείου Ηγουμενίτσας.





- Για σας θα τραγουδήσουμε ευχές από καρδιάς, σε όλους θα θυμίσουμε το θαύμα μια νυχτιάς, το μήνυμα ελπίδας, το μήνυμα χαράς. Οι φωνές μας ας φθάσουνε ψηλά στον ουρανό, οι φωνές μας ως στον ουρανό!. 
τα νήπια
 έφεραν το χαμόγελο στους γέροντες και με τα τρίγωνα κάλαντα
έδωσαν τον παιδικό τους ρυθμό στο χώρο.



Επίσης χάρισαν με αγάπη και λέγοντας ευχές και χρόνια πολλά κάρτες και γλυκά στους υπαλλήλους του ιδρύματος, όπως και καδράκια στους γέροντες για να τους συντροφεύουν οι παιδικές ζωγραφιές  τις γιορτές.












Ήταν μοναδική εμπειρία για τα νήπια η επίσκεψη στους ηλικιωμένους, όπως προέκυψε από την ανατροφοδότηση του θέματος, όταν επιστρέψαμε στο χώρο του σχολείου.

22-12-2011 Πέμπτη

Παιχνίδι με τις εικόνες που σχηματίζουν με το πρώτο γράμμα  της λέξης  την  ΑΓΑΠΗ.

- Τα νήπια  ονοματίζουν τις εικόνες και βρίσκουν από το αλφαβητάριο το πρώτο γράμμα, τη φωνή που αρχίζει π.χ. η λέξη ΑΣΤΕΡΙ, ΓΙΡΛΑΝΤΑ

- Τα νήπια αναγνωρίζουν τις λέξεις με κεφαλαία και πεζά γράμματα. 
- Το νήπιο αναγνωρίζει και διαβάζει τη λέξη ΑΓΑΠΗ.




 23-12-2011 Παρασκευή
- Τα νήπια παρουσίασαν τη γιορτή των Χριστουγέννων στην Ευρώπη. Παράλληλα τραγούδησαν τα κάλαντα και πήραν τα ζαχαρωτά από το δέντρο των Χριστουγέννων.
 Σας εχόμαστε:
Χαρούμενες γιορτές και Ευτυχισμένος ο νέος χρόνος 2012!

09-01-2012 Δευτέρα
Ο χρόνος (θέμα):

Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου δεν αντιλαμβάνονται και δεν μετράνε το χρόνο όπως οι μεγάλοι. Δεν μπορούν να κατανοήσουν έννοιες όπως το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, το χθες, το αύριο κ.λ.π.Οι πρώτες έννοιες που πρέπει να κατανοήσει το παιδί σε σχέση με το χρόνο είναι η αλλαγήη διαδοχήη σειρά και η διάρκεια.

Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αντιληφθούν τον χρόνο μέσα από επαναλαμβανόμενες βιωματικές δραστηριότητες, μέσα από την παρατήρηση και το παιχνίδι.
- Το ημερολόγιο καιρού βοηθά στην αντίληψη εννοιών όπως το χθες, το σήμερα και το αύριο.
Δραστηριότητες στη γωνιά της συζήτησης: -  στον πίνακα του ημερολογίου ζητάμε από τα νήπια να μας περιγράψουν την ημέρα, την εποχή, τον καιρό, τις δραστηριότητες της ημέρας.
Τι μέρα έχουμε σήμερα, χθες, αύριο; Συνθέτουν μικρές προτάσεις με δραστηριότητες στο παρελθόν (χθες), στο παρόν (σήμερα) στο μέλλον (αύριο).
- "Του γενάρη το φεγγάρι, ήλιος της ημέρας μοιάζει" τα νήπια διαβάζουν  την πρόταση με τις εικόνες του φεγγαριού και του ήλιου σε εικόνες. 
- Συνθέτουν και αντιγράφουν τις λέξεις αυτές με τη βοήθεια  του πίνακα και του αλφαβηταρίου.

10-01-2012 Τρίτη

- Επίσης λέμε στα παιδιά λέξεις και ζητάμε να βρουν τις αντίθετες τους: π.χ. Μέρα-Νύχτα, Πρωί-Βράδυ, Φεγγάρι-Ήλιος, Πριν-Μετά,, Νωρίς-Αργά, Σήμερα-Χθες κ.ά που έχουν σχέση με το χρόνο.
-Στον πίνακα κιμωλίας που προστέθηκε στην παρεούλα μας, για να συνηθίζουν τα νήπια τη γραφή με κιμωλία, το νήπιο που λέει καθημερινά το ημερολόγιο γράφει την ημέρα και ημερομηνία από τον πίνακα και γνωρίσαμε τη διαδοχή της ημέρας-νύχτας και των ωρών πρωί-μεσημέρι-απόγευμα-βράδυ.

-Να αναγνωρίζουν τις λέξεις που κρύβουν οι εικόνες φεγγάρι, ήλιος με πεζά και κεφαλαία γράμματα.



-Ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν δραστηριότητες που γίνονται στη διάρκεια της ημέρας και της νύκτας, καθώς και τι έκαναν και πως πέρασαν την προηγούμενη μέρα.
π.χ Την ημέρα πάμε σχολείο (Χριστιάνα), Το πρωί ξυπνάμε νωρίς (Μαγδαληνή), Σήμερα παίξαμε πολλά παιχνίδια (Στέφανος) κ.ά


11-01-2012 Τετάρτη

Οι εποχές:
-Πόσες εποχές έχει ο χρόνος;
-Σε ποιά είμαστε τώρα;

Τι συμβαίνει το χειμώνα που δε συμβαίνει σε άλλη εποχή;
Ποιές αλλαγές στη φύση παρατηρήσαμε το φθινόπωρο και ποιές το χειμώνα; Δείχνουμε στα νήπια εικόνες από το βιβλίο "Μαθαίνω τις εποχές:άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας...και πάλι άνοιξη", εκδ. Σαββάλας.


- Καταγράψαμε στον πίνακα κιμωλίας τα ρούχα του χειμώνα, που χρησιμοποιούμε για να κρατούν ζεστό το σώμα μας και να το προστατεύουν από το χιόνι. τον αέρα και τη βροχή.
- Αναφερθήκαμε στα μέσα και στους τρόπους που ανακάλυψε ο άνθρωπος από την αρχαιότητα ως σήμερα για να ζεσταθεί. (Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε τα παραμύθια από τη βιβλιοθήκη μας που αλλάξαμε και έχουν ως θέμα την Ελληνική Μυθολογία)
- Ο Προμηθέας με αφορμή τη φωτιά ήταν το πρώτο μας παραμύθι.  



13-01-2012 Παρασκευή
- Η αρπαγή της Περσεφόνης  είναι ένας ωραίος μύθος για να προσεγγίσουμε την αλλαγή των εποχών μέσα από το παραμύθι και την αλήθεια ( με την περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο (εποχές) και  γύρω από τον εαυτό της (μέρα-νύχτα). 
Μάλιστα τόσο πολύ τους άρεσε η αφήγηση του παραμυθιού που ζήτησαν να ζωντανέψουμε την ιστορία την  επόμενη εβδομάδα με το θέατρο μας.


16-01-2012 Δευτέρα
- Εποχές-Μήνες του χρόνου και αντιστοιχία με εικόνες:
Τα νήπια τοποθετούν τις καρτέλες με τις λέξεις των εποχών και σε αντιστοιχία τις εικόνες, διαβάζουν τη διαδοχή των εποχών.
Επίσης μιλούν για χαρακτηριστικά στοιχεία κάθε εποχής


- Σε κάθε εποχή ταυτίζουν εικόνες ζωγράφου από το περσινό μας ημερολόγιο.






17-01-2012 Τρίτη
- Το θέμα μας σήμερα ήταν το ρολόι. Πως μετρούσαν τις ώρες οι άνθρωποι στο παρελθόν και σήμερα.
Τα νήπια μίλησαν για τον τρόπο που υπολόγιζαν τις ώρες οι άνθρωποι παλιότερα και πως σήμερα με την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

-Τα νήπια κατασκεύασαν το δικό τους ρολόι και παρατηρώντας το μεγάλο ρολόι της κυρίας έμαθαν για τους δείκτες του ρολογιού, τους αριθμούς, πότε η ώρα είναι ακριβώς, πότε είναι και μισή, και τέταρτο ή παρα τέταρτο.

18-01-2012 Τετάρτη

- Διαδοχή μηνών και τραγούδι: Δώδεκα μήνες αθλητές.

 Μαθαίνουν το τραγούδι "Δώδεκα μήνες αθλητές στο γήπεδο του χρόνου..." από το cd  Λιλιπούπολη
Τα νήπια γνωρίζουν τη διαδοχή των μηνών του χρόνου.
Επίσης ταυτίζουν και περιγράφουν χαρακτηριστικά γνωρίσματα των εικόνων που αντιστοιχούν στις εποχές και στους μήνες του χρόνου.
Ξεκινάμε με τη διαδοχή της ώρας και γνωρίζουν ότι η μέρα έχει 24 ώρες και η νύχτα άλλες 24, τη διαδοχή ημέρας-νύχτας, τη διαδοχή των εβδομάδων με τις ημέρες συντροφιά, τη διαδοχή των μηνών και τέλος του χρόνου που δεν σταματά.
                                    

                     19-01-2012 Πέμπτη
- Διαδοχή μηνών-εποχών και τραγούδι: "Στου καινούριου χρόνου την αυλή,στρώνουνε τραπέζια και γιορτή..." ένα πολύ ωραίο τραγούδι για τον χρόνο και τη διαδοχή του χρόνου από το σπουδαίο συνθέτη και τραγουδιστή Διονύσιο Σαββόπουλο.

 Με αφορμή το τραγούδι και την αφήγηση της ιστορίας " Η κυρά καλή και οι 12 μήνες" τα νήπια καλούνται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για τους μήνες του χρόνου και τις εποχές.



20-01-2012 Παρασκευή
- Τα νήπια μαθαίνουν παροιμίες για το μήνα Γενάρη και ονομασίες του μήνα σύμφωνα με τις εργασίες του γεωργού, του ανθρώπου στη φύση.

Τα νήπια καλούνται στη συνέχεια να διαβάσουν τις παροιμίες με τη βοήθεια εικόνων.

Με τρεις εικόνες που τους δίνονται με ήρωα έναν γάϊδαρο, συνθέτουν μια ιστορία και την αφηγούνται στην ομάδα των φίλων τους στην παρεούλα.
Στην προσπάθειά τους αυτή ενισχύονται και από τη δική μας βοήθεια για να αφηγηθούν την ιστορία χρησιμωποιώντας λέξεις με χρονική διαδοχή των γεγονότων(Πρώτα, μετά, ύστερα, στη συνέχεια, στο τέλος, τελευταία κ.ά.

23-01-2012 Δευτέρα
Στον πίνακα παρουσίασης είναι αναρτημένοι οι μήνες του χρόνου που παρουσιάζουν έλληνες ζωγράφους στο ημερολόγιο του προηγούμενου έτους.
- Τα νήπια καλούνται (4 σε αριθμό, ανά εποχή ), να περιγράψουν τις εικόνες και να μας πουν ποιούς άλλους ζωγράφους γνωρίζουν.
Θυμούνται τον Τριαντάφυλλο Ηλιάδη και τον Αλέκο Φασιανό, από προηγούμενη δραστηριότητα. 
Περιγράφουν τις εικόνες και συζητάμε με τα νήπια συναισθήματα που μας προκαλούν τα χρώματα στη ζωγραφική, τι να ένιωθε άραγε ο ζωγράφος την ώρα της δημιουργίας;
Δημιουργούν το δικό τους έργο και δίνουν την ονομασία σ' αυτό.
-Παρουσιάζουμε έργα του Matisse και γνωρίζουν την τεχνική πουαντιγιέ στη ζωγραφική.

24-01-2012 Τρίτη

Σε έναν φάκελο κρύβεται η έκπληξη...  Γνωρίζω έναν σπουδαίο ζωγράφο... (Συζητάμε για τον αποστολέα και παραλήπτη του γράμματος, τη διεύθυνση, το γραμματόσημο, κ.ά.)
"Με λένε Πάμπλο Πικάσο και είμαι ζωγράφος. Γεννήθηκα στην Ισπανία και από μικρό παιδί μου άρεσε να σχεδιάζω και να ζωγραφίζω. Σπούδασα ζωγραφική και έγινα ένας από τους πιο διάσημους ζωγράφους του κόσμου.
Εκτός από τη ζωγραφική μου άρεσε το κολλάζ, αλλά και να δημιουργώ γλυπτά και κατασκευές από παράξενα υλικά. Έφτιαξα χιλιάδες διαφορετικά έργα και θα ήθελα να γνωρίσετε κάποια που είμαι σίγουρος ότι θα σας αρέσουν.Μαζί με το γράμμα μου θα βρείτε και ένα πολύχρωμο κουρελάκι, που θα σας βοηθήσει να τα ανακαλύψετε.
Ξέρω καλά ότι και εσείς μπορείτε να κάνετε καταπληκτικές ζωγραφιές και είμαι σίγουρος πολύ καλύτερες από τις δικές μου. Μάλιστα μπορώ να πω ότι σας ζηλεύω λιγάκι και πάντα προσπαθούσα να ζωγραφίζω σαν και εσάς, δηλαδή σαν παιδί"
  
                  Με πολλούς χαιρετισμούς
                       Πάμπλο Πικάσο  
Λίγα λόγια: Ο Πάμπλο Πικάσο γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας και θεωρείται ο μεγαλύτερος ζωγράφος του 20ου αιώνα.
 Τα πρώτα του μαθήματα τα πήρε από τον πατέρα του-ζωγράφο και θεωρούνταν παιδί-θαύμα. Έζησε στη Βαρκελώνη και στο Παρίσι και επηρεάστηκε από πολλούς καλλιτέχνες και ιδιαίτερα από την αφρικανική τέχνη.Πληροφορίες: (Παράθυρο τεύχος 73).
Περιγράφουν τις εικόνες-έργα του Πικάσο και ανακαλύπτουν τα πρόσωπα, τους μουσικούς.
Καλούνται σε δραστηριότητα στη γλώσσα να ανακαλύψουν και να κυκλώσουν λέξεις, όπως και το όνομα του ζωγράφου. (Μια δραστηριότητα στη γλώσσα που αφορά την παρατήρηση και τον συντονισμό χεριού-ματιού, λεπτή κινητικότητα γραφής. Ποιά λέξη μπορεί να διαβαστεί;)
25-01-2012 Τετάρτη
ΘΕΜΑ: "Ζώα σε χειμερία νάρκη"project
 - Σε ερώτηση νηπίου "Γιατί βε βλέπουμε σαλιγκάρια μετά τη βροχή το χειμώνα;" δόθηκε το έναυσμα για προβληματισμό των νηπίων και συζήτηση για το που βρίσκονται και άλλα ζώα τώρα το χειμώνα. Ξεκίνησε το project "Ζώα σε χειμερία νάρκη".



  - Τα παιδιά όπως γνωρίζουμε χαίρονται να μαθαίνουν πληροφορίες για ζώα, να βλέπουν εικόνες με αυτά και περισσότερο να παίζουν παιχνίδια με θέμα τις μάσκες ζώων, να ακούν και να αναγνωρίζουν ήχους και φωνές ζώων.
 - Τα παιδιά καλούνται σε άσκηση γλώσσας να αναγνωρίσουν το πρώτο φώνημα-γράμμα που αρχίζουν οι λέξεις των ζώων (ελάφι, κάστωρας, σκίουρος, χελώνα,αλεπού) με κεφαλαία και να ενώσουν το πρώτο γράμμα με τις εικόνες των ζώων.

26-01-2012 Πέμπτη
ΘΕΜΑ: "Ένα παραμύθι με εικόνες για οικογενειακές στιγμές του μεγάλου ζωγράφου-Πικάσο" .
-  Τα νήπια ακούν με ενδιαφέρον την ιστορία για το μικρό γιο του Πικάσο που λεγόταν Πωλ και τις σκανταλιές του στο ατελιέ-εργαστήριο του μεγάλου δημιουργού και καλούνται να αναγνωρίσουν διαδοχικά τις εικόνες, όπως επίσης να αφηγηθούν στη συνέχεια την ιστορία μέσα από τις εικόνες. Η δραστηριότητα αυτή είχε ως στόχο την άσκηση των νηπίων στη γλώσσα, στον προφορικό λόγο και στη χρονική διαδοχή της αφήγησης μιας ιστορίας, με ευχάριστο τρόπο με τη χρήση των εικόνων.
01-02-2012 Τετάρτη:  Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει...

Καλοκαίρι θα μυρίσει, μα αν τύχει και  θυμώσει μες στο χιόνι θα μας χώσει".

"Ο Φλεβάρης με νερό, κουτσός μπαίνει στο χορό"παροιμίες του μήνα Φλεβάρη και υπενθύμιση των τριών μηνών του Χειμώνα. Πληροφορίες: για τις μέρες του Φλεβάρη και την ιστορία για το κουτσό του πόδι και τις μέρες που παίρνει από τον αδερφό του Μάρτη για το δίσεκτο έτος.

Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση:
Ο Φεβρουάριος μαζί με τα άλλα αδέρφια του , τον Ιανουάριο και το Μάρτιο αποφάσισαν να ενώσουν το κρασί τους σε ένα βαρέλι καθώς η παραγωγή ήταν λιγοστή . Ο Φεβρουάριος όμως τρύπησε το βαρέλι από κάτω  χωρίς να ρωτήσει τα αδέρφια του με αποτέλεσμα να πιει όλο το κρασί και να μεθύσει !Γι' αυτό πολλές φορές δεν ξέρει τι κάνει κι έχει άστατο καιρό ... κι όπως λέει χαρακτηριστικά και η παροιμία : "Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει , καλοκαίρι θα μυρίσει, μα αν τύχει και θυμώσει μες στο χιόνι θα μας χώσει ! "  Τα αδέρφια του για να τον τιμωρήσουν για αυτή τη συμπεριφορά , του πήραν ο καθένας από  μια μέρα . Έτσι ο Φλεβάρης έγινε Κουτσοφλέβαρος κι έχει μονάχα 28 μέρες . Μόνο κάθε τέσσερα χρόνια παίρνει μαι μέρα ακόμη και τότε η χρονιά είναι δίσεκτη . Πολλοί πιστεύουν ότι το δίσεκτο έτος φέρνει κακοτυχία κι έτσι αποφεύγουν να θεμελιώσουν σπίτια ή να παντρευτούν ! 


- Σήμερα στο Νηπιαγωγείο μας πραγματοποιήθηκε η κοπή της βασιλόπιτας. Όλες οι δασκάλες και τα νήπια διάλεξαν έναν αριθμό ( για τα δυο νήπια που απουσίαζαν και έναν αριθμό για το σχολείο μας), σύνολο 25 αριθμοί.Το φλουρί βρήκε η τυχερή φίλη μας Χριστιάνα, με τον αριθμό 11 και  πήρε  το δώρο της ένα βιβλίο για τα συναισθήματα με τίτλο:"Πόσο μ' αρέσει...η φιλία".
-   Όλοι  χειροκροτήσαμε τη φίλη μας και της ζητήσαμε να διαβάσουμε το βιβλίο, αφού το διαβάσει αυτή πρώτη και το κρατήσει ως ενθύμιο στη βιβλιοθήκη της. Οι δασκάλες της έγραψαν μια αφιέρωση, στο εξώφυλλο του βιβλίου για να θυμάται τις στιγμές όταν μεγαλώσει.


1/02/2012 Τετάρτη: 

Γιατί  χρειάζεται να τρώμε;  
Με αφορμή την κοπή της βασιλόπιτας και την ολοκλήρωση του πρωινού γεύματος κάναμε στα παιδιά αυτή την απλή ερώτηση και οι απαντήσεις τους ήταν:  Για να μεγαλώσουμε (είπε η Δέσποινα), για να ζήσουμε (είπε η Μάγδα), για να μη γουργουρίζει η κοιλιά μας (είπε ο Παναγιώτης) κ.ά.
-  Πόσα είναι τα γεύματά μας στη διάρκεια της ημέρας; ήταν η επόμενη ερώτηση
 και τέθηκε η πρόταση "Είμαστε ότι τρώμε" για να την ερμηνεύσουν τα νήπια στη συνέχεια. 
Έτσι λοιπόν ξεκίνησε ένα project σχετικά με τη διατροφή μας 
με θέμα: "Είμαστε ότι τρώμε..."
Η διατροφή μας: Οι άνθρωποι όπως όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί έχουν ανάγκη από τροφή και νερό, για να μεγαλώσουν σωστά. Οι τροφές χωρίζονται σε πέντε ομάδες: Τα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά, το κρέας και τα ψάρια, το λάδι, τα όσπρια και τα δημητριακά.
Τα νήπια καλούνται σε φύλλο εργασίας να αναγνωρίσουν τις λέξεις που λείπουν από τις εικόνες των τροφίμων, στις ακόλουθες παροιμίες: 
1) "Όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι"
2) "Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα".


02/02/2012 Πέμπτη       Όνειρα και καμώματα από πλαστελίνη...
Θέμα: Η πλαστελίνη ως υλικό δημιουργίας. " Ησυχία. Μέσα στο παιδικό δωμάτιο δεν ακουγόταν τίποτα. Όταν ξαφνικά μέσα από ένα μικρό χάρτινο κουτί στο πιο ψηλό ράφι της βιβλιοθήκης ακούστηκε: - Ωχ τι στρίγμωμα κι αυτό εδώ μέσα! Ροζαλία κάνε στην άκρη. Λιλά, σταμάτα να γκρινιάζεις και κάνε εσύ στην άκρη! Α... ως εδώ! Δεν αντέχω άλλο την γκρίνια σας, κορίτσια, ανοίγω το κουτί και φεύγω! φώναξε η καφέ πλαστελίνη του κουτιού, που με ένα σάλτο βρέθηκε ψηλά στον αέρα φωνάζοντας"Α-Ε-ΡΑ!"  μέσα από μια ιστορία δημιουργίας μιας όμορφης εικόνας με πλαστελίνη, τα νήπια καλούνται το πρωί να παίξουν με τις πλαστελίνες και να δημιουργήσουν ανάλογες εικόνες. 
- Τα νήπια αφηγούνται την ιστορία μέσα από ανάλογες εικόνες.
- Τα νήπια δημιουργούν με την πλαστελίνη διάφορες μορφές, βάση, ζώο-σκουλήκι, κάμπια, κ.ά.
- Να αξιοποιηθεί διαθεματικά το αυθόρμητο παιχνίδι στη γωνιά της πλαστελίνης προς όφελος της μάθησης, καθώς η δραστηριότητα εμπεριέχει τη δυνατότητα τα  νήπια να διερευνούν μαθηματικές ιδέες, να κάνουν συγκρίσεις-εκτιμήσεις μεγεθών και ποσοτήτων, να εξερευνούν χωρικές έννοιες και σχέσεις (Μαθηματικά) ή να γράφουν με την πλαστελίνη το ονοματεπώνυμό τους στην σύνθεση εικόνας ή να εστιάσουν στη δύναμη που ασκείται στην πλαστελίνη προκειμένου να προκληθεί αλλαγή στο σχήμα (Φυσικές Επιστήμες).
Λίγα λόγια:
Η πλαστελίνη στις τάξεις των μικρών παιδιών: Πλαστελίνη είναι ο εμπορικός όρος-πατέντα του υλικού που ανακάλυψε ο William Harbutt , καθηγητής τεχνών στην Αγγλία το 1897. Η πλαστελίνη πλάθεται όπως ο πηλός, με τη διαφορά ότι διατηρείται εύπλαστη. Μπορεί να διαμορφώνεται και να αναδιαμορφώνεται συνεχώς με το χέρι ή με τα εργαλεία, έτσι ώστε να παίρνει το επιθυμητό σχήμα και υφή: να φορμάρεται, να σκάβεται, να τρυπιέται, να ξύνεται να κόβεται. Η πλαστελίνη χρησιμοποιείται με φαντασία σχετικά σε όλα τα πεδία τέχνης, στην τυπογραφία, σε τηλεοπτικά σόου, σε διαφημίσεις,  σε εικονογραφήσεις βιβλίων, σε εξώφυλλα cd/dvd, σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, στον σχεδιασμό ιστοσελίδων. (Από το περιοδικό Παράθυρο-Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2012).

                   02/02/2012 Πέμπτη: 
Σε επανάληψη γνώσεων της προηγούμενης μέρας σχετικά με τις τροφές, ξεκίνησε η συζήτηση μας στην παρεούλα. Επικεντρωθήκαμε στη συζήτηση για ωφέλιμες και βλαβερές για τον οργανισμό μας τροφές, όπου τα νήπια χρειάστηκε να διαλέξουν για ορισμένες τροφές το χαμογελαστό και το λυπημένο προσωπάκι και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
- Στη συνέχεια τα νήπια με αφορμή τις εικόνες έμαθαν τα σοφά λόγια της γιαγιάς (παροιμίες) σχετικά με τις τροφές.
- Επίσης ταύτισαν τις λέξεις με τις εικόνες αναγνωρίζοντας το πρώτο γράμμα από τα ονόματά τους. Τοποθέτησαν μέσα στις παροιμίες-προτάσεις τις λέξεις που λείπουν.
- Σε φύλλο εργασίας συνέχισαν την δραστηριότητα και την ολοκλήρωσαν με επιτυχία.
- Τα νήπια υποσχέθηκαν να ψάξουν εικόνες τροφίμων από περιοδικά, να τις κόψουν, για να συνθέσουμε ομαδικό κολλαζ με την πυραμίδα της διατροφής την επόμενη μέρα.



03/02/2012 Παρασκευή: 
Λίγα νήπια θυμήθηκαν και έφεραν εικόνες τροφίμων από περιοδικά (μόνο 4),  σταθήκαμε τυχεροί όμως, όταν είδαμε έξω στην αυλή μας διαφημιστικά φυλλάδια από Σούπερ Μάρκετ της περιοχής μας. 

Τους εξηγούμε ότι ο παραδοσιακός τρόπος διατροφής των Ελλήνων που λέγεται Μεσογειακή Διατροφή αποτελεί σήμερα το πρότυπο υγιεινής διατροφής για πολλές χώρες. Τους εξηγούμε τον όρο "παραδοσιακός" και τους ζητάμε να φέρουν στο σχολείο για δεκατιανό: ψωμί και αυγό, όπως έτρωγαν οι γιαγιάδες στην ηλικία τους και να τις ρωτήσουν για τη διατροφή τους παλιότερα.
Τα νήπια έκοψαν τις εικόνες τροφίμων και αφού μιλήσαμε για την πυραμίδα τροφίμων τις κόλλησαν σε ομαδικό κολλάζ για να γνωρίσουμε τον καλύτερο οδηγό υγιεινής διατροφής.

Ρωτάμε τα παιδιά από πού παίρνουμε τα τρόφιμα; Στη συνέχεια τους εξηγούμε ότι τα τρόφιμα που τρώμε προέρχονται είτε από τη φύση, που είναι και τα πιο υγιεινά, είτε από τα ζώα είτε παρασκευάζονται από τη βιομηχανία. Τα βιομηχανικά τρόφιμα θεωρούνται ανθυγιεινά, γιατί τους προστίθενται χημικά συντηρητικά για να διατηρούνται. Γι αυτό πρέπει να μην τα καταναλώνουμε συχνά, αλλά να προτιμάμε τρόφιμα από τις δυο προηγούμενες κατηγορίες.
Να συνειδητοποιήσουν ότι κάποια από τα τρόφιμα της πυραμίδας πρέπει να τα τρώμε καθημερινά ή πολύ συχνά.
06/02/2012 Δευτέρα:
 Ρωτάμε τα παιδιά πόσα είναι τα γεύματα την ημέρα; Το πρωινό, το δεκατιανό, το μεσημεριανό , το απογευματινό, το βραδινό. Είναι μεγάλη ανάγκη για τον οργανισμό του ανθρώπου να καλύπτεται με ενέργεια το πρωί και το μεσημέρι ιδιαίτερα, χωρίς να παραλείπονται τα άλλα γεύματα.
 Στη συνέχεια καλούνται τα νήπια να ζωγραφίσουν τις τροφές που μαγειρεύουν στην οικογένειά τους και γίνεται ανατροφοδότηση και αξιολόγηση των προηγούμενων γνώσεων για τη διατροφή-τροφές υγιεινές.
07/02/2012 Τρίτη:
                                         - Ένα μπουκέτο κλαδιά αμυγδαλιάς έδωσαν το ερέθισμα (και σε σχέση με τους ξηρούς καρπούς αναγκαίουςστη διατροφή μας), να μιλήσουμε στα παιδιά για την αμυγδαλιά, το τολμηρό και θαραλλέο δέντρο, τη νυφούλα του χειμώνα.
Στη συνέχεια καλούνται τα νήπια αφού ακούσουν το ποίημα για την αμυγδαλιά να ζωγραφίσουν ελεύθερα στο μπλοκ.
 Το απόγευμα θελήσαμε να διασκεδάσουν τα νήπια, (αφού αρκετό διάστημα δεν έχουμε βγει στην μικρή μας αυλή λόγω του παγετού), με ένα παιχνίδι μέσα από τούνελ και δυο ομάδες νηπίων που  αγωνίστηκαν για το ποιά ομάδα θα συγκεντρώσει τα περισσότερα τρόφιμα.

08/02/2012 Τετάρτη:
- Το θάρρος της αμυγδαλιάς που αψηφά το χιονιά ήταν η αφορμή για να εκφράσουν τα νήπια τα συναισθήματά τους για το θάρρος ή τη δειλία σε διάφορα γεγονότα στη ζωή τους και όταν βρίσκονται στο Νηπιαγωγείο.

09/02/2012 Πέμπτη:
Στόχος: Να υιοθετούν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης.
                  Εικονο-ιστοριούλα για ανάγνωση
   "Δύσκολοι καιροί για ταχυδρόμους"

(με ερέθισμα το διατροφολόγο-διαιτολόγο και παιδίατρο που συζητούσαμε στη διατροφή-τρόφιμα), ξεκινάμε συζήτηση με τα νήπια για τα επαγγέλματα


Ποιό επάγγελμα ή δουλειά μου αρέσει να κάνω όταν μεγαλώσω; μια απλή ερώτηση που προβληματίζει τα νήπια και χαίρονται να μιλούν για αυτό και να  αιτιολογούν την προτίμησή τους. 
-Γιατί εργάζονται οι γονείς; Πώς επιλέγουμε τη δουλειά μας; Είναι η δουλειά που κάνουμε αυτή που επιλέξαμε ή σπουδάσαμε; Ποιοί είναι οι παράγοντες που επηρέασαν την αλλαγή εργασίας;
Τα νήπια καλούνται να συνθέσουν τα κομμάτια του παζλ με τα επαγγέλματα και να αιτιολογήσουν την επιλογή της κάρτας και το όνομα με τα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος.
Τα νήπια καλούνται να συνθέσουν προτάσεις με τα χαρακτηριστικά αντικείμενα κάθε επαγγέλματος, με τις ανάλογες εικόνες.


Τα νήπια ζωγραφίζουν και μιλούν για το επάγγελμά τους όταν μεγαλώσουν.

10/02/2012 Παρασκευή:
- Ένα γράμμα θα σου στείλω: Όλα τα παιδιά καλούνται να πάρουν ένα φάκελο, να γράψουν το όνομά τους στη θέση του αποστολέα και το όνομα αγαπημένου τους προσώπου στη θέση του παραλήπτη. Κολλούν το γραμματόσημο, βάζουν μέσα το μήνυμά τους με τη ζωγραφιά και το γράμμα ξεκινά την πορεία του...
- Γνωρίζουμε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο πληκτρολογώντας με τη βοήθεια της κυρίας ένα μήνυμα σε γειτονικό Νηπιαγωγείο και περιμένουμε την απάντηση. Ανακαλύπτουμε την ταχύτητα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Στόχος: να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών, μεταφοράς πληροφοριών και ως πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης. 10/02/2012 Παρασκευή:

Αφόρμηση:  Μια αναφορά παιδιού στην πρωινή συζήτηση ότι το σαββατοκύριακο ταξίδεψε με λεωφορείο στην Αθήνα, είναι η καλύτερη ευκαιρία για να προβληματιστούν τα παιδιά γύρω από το θέμα της μετακίνησης. 
- Με τι μπορούμε να μετακινηθούμε; Με ποιούς τρόπους μετακινούνται οι άνθρωποι και γιατί; Γνωρίζετε τι είναι το εισητήριο και πως μπορούμε να το προμηθευτούμε; Έχετε ανάλογες εμπειρίες από ταξίδια με μέσα μεταφοράς; 
Θέλετε να τις ακούσουμε και να τις μοιραστούμε μεταξύ μας; Ποιά είναι τα μέσα μεταφοράς σήμερα;  Πώς μετακινούνταν οι άνθρωποι στο παρελθόν;



13/02/2012 Δευτέρα:
- Ο Τοποτίπ έκανε την εμφάνισή του μετά από καιρό για να μας ανακοινώσει τον ερχομό νέου νηπίου στην παρεούλα μας  και για να μας αλλάξει ... τη σειρά.
-Αλήθεια πόσο πλήρης είναι το περιβάλλον του Νηπιαγωγείου στα συναισθήματα των νηπίων, όταν έχουν σταθερές σχέσεις φιλίας και συντροφικότητας στο παιχνίδι, στις ελεύθερες δραστηριότητές τους, αλλά και στις καθοδηγούμενες;
-Σήμερα λοιπόν με την κλήρωση στην παρεούλα των διαφορετικών σχημάτων (3) και των διαφορετικών σχεδίων (5) στα τραπέζια, οι παρεούλες άλλαξαν. 
Η αλλαγή αυτή ενθουσίασε τα νήπια και συμφωνήσαμε να την εφαρμόσουμε στο υπόλοιπο της σχολικής χρονιάς.
-Καλούμαστε λοιπόν να διευθετούμε τις μεταξύ τους εντάσεις με διαφορετικές κάθε φορά σταθερές φιλίας και να ενδυναμώσουμε το συναίσθημα στα νήπια, την αυτοεκτίμηση. Όσο για το ελεύθερο παιχνίδι  στις γωνιές και στο διάλλειμα,  θα ορίζουν τα νήπια μόνα τους την επικοινωνία στην ομάδα της γωνιάς ή του παιχνιδιού στο διάλλειμα.
 -Επίσης κάθε Τρίτη θα επεξεργαζόμαστε ένα συναίσθημα στην ομάδα με διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης (συνάντηση ομάδας, ανακοίνωση,παραμύθι, αναγνώριση συναισθημάτων,συμβολικό παιχνίδι, τραγούδι για τη λήξη των δραστηριοτήτων),στη διάρκεια των ημερησίων δραστηριοτήτων, για το μήνα Φεβρουάριο.

-Επίσης τα βιβλία που μας βοηθούν στο έργο μας είναι: 1)"Βήματα για τη ζωή"  (του Βασίλη Κούτρα & Νάντια Κουρμούση εκδ. Παπαζήση), καθώς και 2)  "Μουσικοκινητικά  παιχνίδια με άξονα τα συναισθήματα (της Μάρω Θεοδωράκη, εκδ. Διάπλαση)
14/02/2012 Tρίτη:
 -Η 2η μέρα με την αλλαγή σειράς φίλων στην παρεούλα ξεκινά.... Είναι κάτι νέο για τα νήπια και ωσότου γίνει συνήθεια δημιουργεί μια μικρή αναστάτωση. Όμως έχουν δεχθεί ότι αλλάζει η παρέα τους συνεχώς, τόσο στην παρεούλα συζήτησης, όσο και στα τραπεζάκια για το φαγητό τους και γνωρίζονται καλύτερα μεταξύ τους. Βέβαια μπορούμε να πούμε ότι και στο ελεύθερο παιχνίδι στις γωνιές διαπιστώσαμε από τη 2η μέρα ότι διευθετούν τις εντάσεις μόνα τους, πριν έρθουν στην κυρία για τη βοήθειά της, αν κάτι στη συμπεριφορά των άλλων τα δυσκολεύει αρκετά.
-Τα νήπια τραγούδησαν αρκετά τραγούδια του χειμώνα και το τελευταίο είχε ως θέμα το σπουργιτάκι που πεινά στο κρύο του χειμώνα, μόλις τελείωσε το τραγούδι η κυρία σχεδίασε στον πίνακα το παιδάκι και το σπουργιτάκι που του δίνει σπόρους και έγραψε: "Σ' αγαπώ πολύ". Τα νήπια καλέστηκαν να αναγνωρίσουν και να βάλουν σε κύκλο τη λέξη αγαπώ. Αναγνώρισαν επίσης τις λέξεις αγάπη-ΑΓΑΠΗ.
15/02/2012 Tετάρτη:
-Τα νήπια αφού άκουσαν στην παρεούλα το παραμύθι" Τα καινούρια ρούχα του Βασιλιά", δραματοποίησαν το παραμύθι με τους ανάλογους διαλόγους. Η προετοιμασία και η επιλογή του θέματος  ευχαρίστησε τα νήπια (γιατί η συμμετοχή του σχολείου μας στην παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης ΑΥΛΑΙΑ ματαιώθηκε.
-Τα νήπια με την παρουσία εικόνων και λέξεων που αντιστοίχισαν, συνέθεσαν μικρή ιστορία με τη φαντασία τους. Στη συνέχεια ζωγράφισαν στο μπλόκ της ζωγραφικής εικόνα από την ιστορία τους.
16/02/2012 Πέμπτη:
Απόκριες-Καρναβάλι:
-Τα νήπια περιγράφουν τη στολή του κλόουν και μιλούν για τις δικές τους στολές-μασκαράδες, καθώς και τα χαρακτηριστικά αντικείμενα κάθε στολής.

 -Τα νήπια αντιστοιχούν σε καρτέλες τις λέξεις των στολών-μασκαράδων(ΚΛΟΟΥΝ-ΜΑΓΙΣΣΑ-ΠΕΙΡΑΤΗΣ-ΑΡΛΕΚΙΝΟΣ), με τις ανάλογες εικόνες. Ανακαλύπτουν λέξεις που αρχίζουν από το πρώτο γράμμα των λέξεων. Επίσης συνθέτουν προτάσεις με τα ονόματα των στολών.

 -Τα νήπια γνωρίζουν τα έθιμα της πατρίδας μας και χορεύουν το γαϊτανάκι. Επίσης τραγουδούν τα τραγούδια της αποκριάς που έμαθαν.
-Τα νήπια γνώρισαν τα φωνήεντα που φωνάζουν δυνατά και χορεύουν γαϊτανάκι με ένα σύμφωνο. Διαλέγουμε το Κ από τη λέξη Καρναβάλι και τα νήπια σε φύλλο εργασίας γράφουν το δικό τους γαϊτανάκι με τις συλαββές (ΚΑ-ΚΗ-ΚΟ κ.ά).



17/02/2012 Παρασκευή:
- Διαβάζουμε την "Ιστορία του Αρλεκίνου" από το περιοδικό Σύγχρονο Νηπιαγωγείο τεύχος. Τι ωραία είναι τα πολύχρωμα ρούχα του! Μήπως μπορούμε κι εμείς μπορούμε   να φτιάξουμε έναν όμορφο Αρλεκίνο; Με ποιόν τρόπο; Ένα παιδί ξαπλώνει στο πάτωμα πάνω σε χαρτί του μέτρου. Ένα παιδί σχεδιάζει το περίγραμμα (ίχνος) με μαρκαδόρο. Το πατρόν του Αρλεκίνου μας είναι έτοιμο. Δυό παιδιά αναλαμβάνουν να σχεδιάσουν τη μάσκα του και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Ένα άλλο παιδί ζωγραφίζει το καπέλο του με πατρόν. Τα υπόλοιπα παιδιά κολλούν τα χρωματιστά χαρτάκια για να ετοιμάσουν τη στολή του.  Τα νήπια φορούν τις μάσκες που κατασκεύασαν την Τσικνοπέμτη στο γαϊτανάκι.

Μαζί με τα παιδιά γνωρίζουμε το γαϊτανάκι και άλλα έθιμα της πατρίδας μας για τις Απόκριες. Μαθαίνουμε τραγούδια  με τίτλους "Καλώς το καρναβάλι" και "γύρω, γύρω γαϊτανάκι, ας χορέψουμε λιγάκι..."και "Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..."
Γνωρίζουμε στα παιδιά αποκριάτικες στολές  και τους ζητάμε να μας παρουσιάσουν, να υποδυθούν το ρόλο της στολής τους.
Αν η νεράιδα συναντούσε έναν πειρατή τι θα έλεγαν μεταξύ τους;

20/02/2012 Δευτέρα:
ΑΣΤΕΡΙΞ & ΟΒΕΛΙΞ: Μια μαγική παρέα των κόμικς, προετοιμασία για την επίσκεψή μας αύριο στο Μουσείο Ηγουμενίτσας, όπου παρουσιάζει  την έκθεση  των ηρώων αυτών, με τις φανταχτερές τους στολές και τον αγαπημένο τους σκύλο.



21/02/2012 Τρίτη: 50 ΧΡΟΝΙΑ   Asterix
- Ο Αστερίξ στη Θεσπρωτία: Έχουμε ξεκινήσει παράλληλα με το θέμα της Αποκριάς να μιλάμε στα νήπια για τους Γαλάτες ήρωες Αστερίξ και Οβελίξ. Κι αυτό γιατί στην πόλη μας,το Αρχαιολογικό μουσείο παρουσιάζει τη γιορτή των 50 χρόνων του κόμιξ αυτού. 
- Τα παιδιά γνώρισαν τις φιγούρες των ηρώων και σε ποια 
περιοχή διαδραματίζεται η ιστορία του κόμιξ (περιοδικού), όπως επίσης και τους δημιουργούς του.
-  Πριν την επίσκεψή μας στο μουσείο τα παιδιά δημιούργησαν ένα τραγούδι για τους ήρωες και τις ιστορίες τους με τους ρωμαίους στρατιώτες. Επίσης ζωγράφισαν σε ελεύθερο σχέδιο τους ήρωες και τις περιπέτειές τους.


- "Ο Οβελίξ δίνει μια γερή μπουνιά στο Ρωμαίο στρατιώτη και ο Αστερίξ έχει νικήσει πολλούς" είπε η Κατερίνα
- "Οι Ρωμαίοι στρατιώτες προσπαθούν να νικήσουν τον Αστερίξ και τον Οβελίξ" είπε ο Ηλίας.
- Η επίσκεψή μας ξεκίνησε λοιπόν, αν και σήμερα έλειπαν αρκετά νήπια (9 σε αριθμό), λόγω γρίππης που ταλαιπωρεί το σχολείο μας αυτές τις μέρες. Τα νήπια ήταν ενθουσιασμένα για την έξοδό μας από το σχολείο και μπορώ να πω πολύ προσεκτικά, στην διαδρομή που ακολουθήσαμε για να φθάσουμε στο μουσείο.

- Σημαντική βοήθεια για τη συνοδεία των νηπίων είχαμε και από μελλοντική συνάδελφο και φίλη, την Έλενα προπτυχιακή φοιτήτρια παιδαγωγικού τμήματος.  

- Μεγάλη έκπληξη στάθηκε για μας η άσκηση των πυροσβεστών που συναντήσαμε στη διαδρομή για το Μουσείο και στάθηκαν κοντά μας για την αναμνηστική φωτογραφία.




Πενήντα ολόκληρα χρόνια γιορτάζει ο Αστερίξ στη Γαλλία και ένας ευρηματικός τρόπος προσέγγισής του, μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης μας.
- Τα νήπια ήταν ενθουσιασμένα και χαρούμενα μα και πολύ προσεκτικά στις νέες πληροφορίες που μας έδωσε η αρχαιολόγος.
- Ένα παιχνίδι άρχισε αναγνώρισης των ηρώων  και τα νήπια μπορώ να πω αναγνώρισαν αρκετους ήρωεες και θυμήθηκαν περιπέτειές τους. (Μπορώ να επισημάνω ότι η ανακοίνωση για την επίσκεψή μας στους γονείς με θέμα τον Αστερίξ, και στο blog του σχολείου, τους είχε βάλει σε εγρήγορση να ψάξουν για πληροφορίες μαζί με τα παιδιά).


- Ανά τετράδες τα νήπια ενθουσιασμένα συνέθεσαν τα παζλ και μίλησαν (περιέγραψαν) για τις εικόνες αυτές.
- Τα άλλα νήπια παρακολουθούσαν σε ημικύκλιο και χειροκροτούσαν την ομάδα των φίλων τους.


- Προηγήθηκε μια περιγραφή της εξωτερικής σελίδας των κόμικς και έπρεπε τα νήπια να την ανακαλύψουν.
- Συμμετείχαν όλα τα νήπια στο κυνήγι αναγνώρισης των ηρώων με μεγάλο ενδιαφέρον.

- Και βέβαια είδαμε και το γενέθλιο τεύχος (50 χρόνων-για την ακρίβεια 52) με την αστεία τούρτα.




- Μάθαμε τα ονόματα των δημιουργών και είδαμε σε οθόνες προβολής πως γιόρτασαν στη Γαλλία τα πενήντα χρόνια του κόμικς, σχηματίζοντας στον αέρα οι δεξιοτέχνες αεροπόροι τον ήρωα Αστερίξ.










- Ευρηματικός τρόπος προσέγγισης των αρχαίων ευρημάτων των Θεσπρωτών με παραλληλισμό των ηρώων του κόμικς.
Τα νήπια παρατηρούσαν στις προθήκες και συζητούσαν με τις αρχαιολόγους τι κοινά είχαν οι ήρωες όταν πολεμούσαν τους Ρωμαίους με τον Θεσπρωτό πολεμιστή, αλλά και τι διαφορετικό.




- Στο τέλος τα νήπια τυχαία επέλεξαν έναν σελιδοδείκτη και βρήκαν το ταίρι τους με τους ήρωες που καλούσε η αρχαιολόγος. Επίσης τα προέτρεψε να διαβάζουν με τους γονείς τους βιβλία ή παραμύθια και να χρησιμοποιούν το σελιδοδείκτη ως ανάμνηση της επίσκεψής τους.


- Σημαντική προσέγγιση πληροφοριών κατά την επιστροφή μας στο σχολείο (ο αριθμός που καλούμε σε περίπτωση  πυρκαγιάς ).
                         - Οι ζωγραφίες των νηπίων στο χώρο του Μουσείου.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου