ΓΛΩΣΣΑ-ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Γ΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

01/03/2012 Πέμπτη

Παροιμίες του μήνα Μάρτη:
"Μάρτης είναι χάδια κάνει, πότε κλαίει και πότε γελάει"
- Η γωνιά της φύσης και ο πίνακας παρατήρησης ανανεώνεται συνεχώς και δίνει ερεθίσματα για πολλές ενασχολήσεις. Κάθε αρχή του μήνα τα παιδιά έχουν μάθει να ρωτούν τους παππούδες τους για παροιμίες, έθιμα, παραδόσεις του τόπου μας και να τα γνωρίζουμε.          
- Τι θέλουν να μας πουν οι παροιμίες;

"Αν ρίξει ο Μάρτης δυό νερά κι ο Απρίλης άλλο ένα, χαρά σε εκείνον τον ζευγά που 'χει στη γη σπαρμένα"
Τι μπορούμε να μάθουμε για το Μάρτιο, τον πρώτο μήνα της Άνοιξης;
Ποιές προσδοκίες είχαν οι άνθρωποι παλιότερα και σήμερα;
Εντοπίζουμε σημαντικές μέρες στο ημερολόγιο και γιορτές, χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε μήνα της εποχής Άνοιξης.
Επεξεργαζόμαστε μία μία την παροιμία, άλλοτε με εικόνες να τη διαβάσουμε και να την εξηγήσουμε με λόγια "το κρυφό της μήνυμα" κι άλλοτε με δραματοποίηση για να τις δούμε "ζωντανές" μπροστά μας.         -  "Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκάφτης"

Ως φύλλο εργασίας τα παιδιά αναγνώρισαν τη λέξη ΜΑΡΤΙΟΣ και ζωγράφισαν την παροιμία " Μάρτης είναι χάδια κάνει, πότε κλαίει και πότε γελάει"
         - Παραδόσεις: Το βραχιολάκι του Μάρτη-μαρτίτσι, μαρτάκι κ.ά., την ιστορία με τη γυναίκα του Μάρτη, το λαϊκό τρόπο υπολογισμού των 30 ή 31 ημερών του μήνα με κλειστή την παλάμη του χεριού(σφιχτή γροθιά).


02/03/2012   Παρασκευή:
- Καλώς μας ήρθες ΑΝΟΙΞΗ: με πολλά τραγούδια για τη νέα εποχή, ξεκίνησε σήμερα ο κύκλος της παρεούλας. Άλλωστε ο καιρός ήταν θαυμάσιος και την πρώτη μέρα του μήνα ξεκινήσαμε τα παιχνίδια στα γηπεδάκια.
Τραγούδι: Ήρθε η άνοιξη παιδιά, άνθισε η αμυγδαλιά.
Λάμπει ο ήλιος πιο ψηλά, γιορτάζει η φύση τι χαρά!
Άνθισαν και τα λουλούδια, τα παιδιά λένε τραγούδια,
τα ζουζούνια ζουζουνίζουν, μέλισσες παντού γυρίζουν.

Φύσηξε απαλό αεράκι, κούνησε το χορταράκι,
ανθισμένες πασχαλιές, μυρωμένες οι αυλές.
Τα πουλάκια τιτιβίζουν, όλα άνοιξη μυρίζουν
σε βουναλάκια και πλαγιές, χελιδονάκια έχουν φωλιές.
- Τα παιδιά διασκέδασαν το παιχνίδι.
- Η συζήτησή μας είχε ως ερέθισμα ένα ποίημα της Μάρω Λοϊζου με θέμα "Δε με ακούς;" είμαι η ΑΝΟΙΞΗ από το ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, σελ.183 και σελ.188 με θέμα "Έρχεται η Άνοιξη"της 'Ολγα Μπούμη-Βγόντζα. 
- Τα παιδιά συσχέτισαν σε καρτέλες τις εποχές και αντίστοιχες εικόνες που τις περιέγραψαν. Επίσης αναγνώρισαν τους μήνες κάθε εποχής και τους τοποθέτησαν ανά τρεις στην αντίστοιχη εποχή. Ως φύλλο εργασίας αναγνώρισαν την εποχή ΑΝΟΙΞΗ και ζωγράφισαν κάτι σχετικό για αυτήν.
05/03/2012 Δευτέρα- (Μάρτιος-Μάρτης):
- Η εβδομάδα ξεκίνησε με δυσκολίες, αφού σήμερα έλειπαν οκτώ νήπια και η παρεούλα μας ελαχιστοποιήθηκε  αρκετά.
Οπότε έγινε επανάληψη γνώσεων για την Άνοιξη και επικεντρωθήκαμε στο μήνα Μάρτη. Τα παιδιά είπαν μικρές προτάσεις και ανακάλυψαν το μυστικό των παιδιών του ουρανού.





- Τα παιδιά ανά δύο μαθαίνουν το ποίημα και δραματοποιούν παίρνοντας τους ρόλους παιδί και ήλιος.






- Τα παιδιά μαθαίνουν το τραγούδι "ήρθε η άνοιξη παιδιά" μέσα από εικόνες που έχουν αριθμούς για τον κάθε στίχο του τραγουδιού. Επίσης μαθαίνουν την στροφή ενός ποιήματος, την πρώτη σειρά εικόνων. Στη συνέχεια δυο νήπια προσπαθούν να διαβάσουν από τις εικόνες τους στίχους του τραγουδιού. 








- Επίσης ζωγραφίζουν στο μπλοκ ζωγραφικής ελεύθερα τον στίχο και την εικόνα που τα ενθουσίασε περισσότερο. 



06/03/2012 Tρίτη
"Γεννημένη από σακούλι
μαθημένη από μικρούλι,
να κουνάει με χαρά
τα πολύχρωμα φτερά!   Τι είναι;"
Με ερέθισμα το αίνιγμα ξεκινάμε τη δραστηριότητα για την πεταλούδα και τον κύκλο ζωής της, που είναι συνδεδεμένη με την ελληνική μυθολογία και το θεό Ερμή. Συζητάμε με τα νήπια που ακούν με ενδιαφέρον "την υπέροχη ιστορία της πεταλούδας". Κάνουν ερωτήσεις για τυχόν απορίες που έχουν, επίσης επισημαίνουν ότι είναι πραγματικά ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τη φύση και να μην επεμβαίνουμε σε αυτή, φυλακίζοντας έντομα... Μιλάμε για τη χρησιμότητα των εντόμων και την ομορφιά της πεταλούδας που είναι στενά
 συνδεδεμένη με την άνοιξη, όπως επίσης και για το μικρό κύκλο της ζωής της.


Σε φύλλο εργασίας τα νήπια αφού πρώτα παίξουν με τις εικόνες και τις λέξεις, ανακαλύπτουν το πρώτο γράμμα (κεφαλαίο και πεζό), με τη βοήθεια του αλφαβητάριου, όπου αρχίζουν οι λέξεις: πεταλούδα, χελιδόνι,μέλισσα, ήλιος, κάμπια.




Τα νήπια δημιουργικά ασχολήθηκαν με τη χειροτεχνία:
 Τα νήπια κόβουν με το ψαλίδι τις εικόνες.








Σε φύλλο εργασίας τα νήπια αφού πρώτα κόψουν με το ψαλίδι την ιστορία της πεταλούδας, συνθέτουν την εικόνα κολλώντας τα κομμάτια με τη σωστή σειρά.






 Τα νήπια αφού πρώτα ζωγραφίζουν το παζλ, κόβουν τα κομμάτια του και το παίρνουν στο σπίτι τους να διασκεδάσουν συνθέτωντας το παζλ με τους γονείς τους.

            Παραμύθι: Η μοίρα της ομορφιάς
Ένα μικρό αμάραντο φύτρωσε πλάι σε μια ολάνθιστη τριανταφυλλιά. Μαγεμένο από τη μοσχοβολιά και την ομορφιά ενός τριαντάφυλλου κοντά του ψιθύρισε. - Τι υπέροχο που είσαι ρόδο μου! Πόσο δίκιο έχουν οι θεοί και οι άνθρωποι που σε λατρεύουν! Σε μακαρίζω που 'χεις τέτοια ομορφιά και τέτοιο άρωμα!

Το ρόδο όμως απάντησε: 
- Αχ, αμάραντο, η ζωή μου κρατάει τόσο λίγο... Πριν προλάβω να χαρώ ή κάποιος με κόβει ή ξεραίνομαι πάνω στο κλαδί μου... Και οι τόσες χάρες μου γρήγορα χάνονται. Ενώ εσύ αμάραντο, αδιάκοπα ανθίζεις και η νιότη σου διαρκεί αιώνια!
08/03/2012 Πέμπτη
Λουλούδια - λουλούδια: 
Τι γνωρίζετε για τα λουλούδια; (γνώσεις παιδιών)
- Χρειάζονται νερό για να μεγαλώσουν. (είπε ο Ηλίας)
- Χρειάζονται χώμα και ήλιο. (είπε η Κατερίνα)
- Τα λουλούδια υπάρχουν στους κήπους και τις χωραφιές. (είπε η Μαγδαληνή)
 Τα λουλούδια είναι φυτά. (είπε η Μαγδαληνή)
Τα λουλούδια είναι όμορφα και πολύχρωμα. (είπε η Χριστιάνα) 
- Τα λουλούδια μυρίζουν ωραία. (είπε η Μαριλένα)
- Από τα λουλούδια φτιάχνουμε αρώματα. (είπε η Κατερίνα)
Από τα λουλούδια παίρνουν οι μέλισσες το φαγητό τους, το νέκταρ. (είπε η Ραφαέλα)
- Τα χαρίζουμε σε αγαπημένα πρόσωπα. (είπε ο Ραφαήλ)
(Φύλλο εργασίας στη γλώσσα)
Τα παιδιά άκουσαν το παραμύθι της αγριοτριανταφυλλιάς που έχει πολλα αγκάθια, για να αμύνεται στο κόψιμο των λουλουδιών της.
- Ποιά είδη γνωρίζουμε και από που τα αγοράζουμε;
-  Πως τα καλλιεργούμε και τι χρειάζονται για να μεγαλώσουν; - Ποιό  είναι το αγαπημένο μας λουλούδι;
-  Γνωρίζουμε το σχέδιό τους;
 09/03/2012 Παρασκευή
- Τα παιδιά περιέγραψαν την εικόνα και ζωγράφισαν ελεύθερα στο μπλκ ζωγραφικής τους τη δική τους παρέα φίλων. Επίσης απάντησαν γιατί τα παιδιά της εικόνας είναι χαρούμενα.
Α΄Νήπιο:
(Περιγραφή εικόνας-καλλιέργεια προφορικού λόγου)
Β΄Νήπιο:
 (Περιγραφή εικόνας-καλλιέργεια προφορικού λόγου)
- Τα παιδιά κατασκεύασαν με απλά υλικά: μανταλάκι, κορδέλα φιόγκος, μαργαρίτα ένα όμορφο κλιπς που θα στολίζει  το δωμάτιό τους, το δικό τους χώρο.



12/03/2012 Δευτέρα                           
   "ΕΙΡΗΝΗ-ειρήνη"
- Ξεκινάμε με ένα project με θέμα " Δικαιώματα των παιδιών και  Ειρήνη". Μέσα από αυτό θα αναδειχθεί η αντίθετη όψη ο πόλεμος και θα γίνει αναφορά στην ελληνική Επανάσταση του 1821. Θα δοθεί έμφαση στην ειρηνική συνύπαρξη των λαών και την πολιτισμικότητα στην ελληνική κοινωνία.
Επίσης θα συζητήσουμε με τα παιδιά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις για ειρηνική συνύπαρξη: αποδοχή της διαφορετικότητας (γλώσσα, θρησκεία, χώρα κ.ά.), επικοινωνία, αλληλοβοήθεια κ.ά.
Μια άλλη σημαντική έννοια  θα είναι η ελευθερία των λαών και η υπεράσπιση της πατρίδας, όπως επίσης ο φιλλεληνισμός μέσα από "το όραμα του  Θούριου του Ρήγα Φεραίου". Ποιοί ήταν οι φιλλέληνες στην Ελληνική Επανάσταση του 1821, τι ήταν το Φλάμπουρο;

12/03/2012 Δευτέρα
- Ξεκινήσαμε τη συζήτηση όταν κάποιο νήπιο μας είπε ότι διάβαζε εφημερίδα με τον πατέρα του βλέποντας και συζητώντας μαζί του τις εικόνες. Γνωρίσαμε ότι η εφημερίδα περιέχει άρθρα και αυτός που τα γράφει λέγεται δημοσιογράφος. 
Εντύπωση έκανε στο νήπιο μία εικόνα όπου είδε παιδάκια να δουλεύουν. Αυτό αποτέλεσε ερέθισμα για μας να συζητήσουμε με τα παιδιά τα δικαιώματά τους. Πότε είναι η παγκόσμια μέρα τους; (11Δεκεμβρίου) και πανελλήνια μέρα κατά της βίας (6 Μαρτίου).
Τα παιδιά απάντησαν στην πρόταση: Είναι δικαίωμά μου...
Να λέω αυτό που αισθάνομαι και σκέφτομαι (είπε η Χριστιάνα).
Να πηγαίνω σχολείο και να μαθαίνω (είπε ο Ιωσήφ)
Να παίζω ελεύθερα. (είπε ο Ηλίας)
Να ζωγραφίζω.(είπε ο Νικόλας)
Να έχουμε φίλους. (είπε η Χριστιάνα)
Να γυμναζόμαστε. (είπε η Μαγδαληνή)
Να έχουμε φαγητό και νερό.(είπε ο Ραφαήλ)
Να διαβάζουμε βιβλία.(είπε η Ευδοκία)
Να λέμε τραγούδια. (είπε η Κατερίνα)
Μιλήσαμε για οργανισμούς που βοηθούν τα παιδιά σ' όλο τον κόσμο αφιλοκερδώς όπως: ο ΟΗΕ, η UNESCO, οι ΓΙΑΤΡΟΙ ΔΙΧΩΣ ΣΥΝΟΡΑ, η UNISEF, κ.ά. Εντύπωση έκανε στα παιδιά η βοήθεια της unesco μέσα από εικόνες, όπου διαπιστώσανε τη μεγάλη βοήθεια σε βασικά αγαθά για παιδιά που έχουν ανάγκη να ζήσουν.
- Όταν τα παιδιά έχουν δικαιώματα (με κανόνες βέβαια και τονίστηκε αυτό), έχουν ελευθερία και είναι χαρούμενα, ζούνε σε ένα περιβάλλον ειρηνικό και αποδέχονται, επικοινωνούν, αλληλοβοηθούν παιδιά με διαφορετικό χρώμα, γλώσσα, θρησκεία. 
Μιλήσαμε για το διαφορετικό συμβολισμό της λέξης ΕΙΡΗΝΗ και τα παιδιά περιέγραψαν τη λέξη αυτή με: γέλιο, χαρά, χρώματα, φιλία, ταξίδια, αγάπη, ανοιχτά σχολεία, τραγούδια. Ζωγράφισαν τις προτάσεις τους και έγραψαν τις λέξεις:ΕΙΡΗΝΗ και ειρήνη.
13/03/2012 Tρίτη


- Ξεκινάμε με το τραγούδι της ειρήνης "Ελάτε παιδιά να κάνουμε σημαία μας την ειρήνη..." και μιλάμε για λέξεις που συνδέονται με την ειρήνη, όπως χαρά, τραγούδια, σχολείο κ.ά. Τα παιδιά βρίσκουν την αντίθετη λέξη της ειρήνης -πόλεμος-και ανακαλύπτουν λέξεις όπως:φόβος, λύπη, φτώχεια, καταστροφή κ.ά.
-  Τα παιδιά μέσα από εικόνες που παρατηρούν περιγράφουν τη φρίκη του πολέμου και αναφέρονται στην ερώτηση:εάν γνωρίζουν σε ποιό μέρος του πλανήτη υπάρχει πόλεμος...
-   Αναφερόμαστε στην ελληνική επανάσταση του 1821 και ότι συμμετείχαν σ΄αυτόν τον πόλεμο η Ελλάδα και η Τουρκία, αφού περιγράφουμε την ειρηνική συνύπαρξη των λαών αυτών και των γειτονικών χωρών. Στην παρεούλα παρουσιάζονται οι επίσημες φορεσιές, παραδοσιακές σήμερα, των ελλήνων εκείνης της περιόδου.

-  Τα παιδιά αφού παρακολουθήσουν το θεατρικό "Το κανόνι της ειρήνης" ζωγραφίζουν πως ήταν το κανόνι πριν που αγαπούσε τον πόλεμο και πως μετά με την ειρήνη.
-  Τα παιδιά ανακαλύπτουν τα χρώματα του πολέμου και της ειρήνης, τα χαρακτηριστικά των προσώπων μέσα από εικόνες.

Απαντούν σε ερώτημα: Εαν γράφαμε ένα γράμμα στους αρχηγούς των χωρών, τι θα ζητούσαμε από αυτούς; Τα παιδιά απάντησαν: Να σταματήσουν τον πόλεμο, να μη φτιάχνουν όπλα,να γκρεμίσουν τα εργοστάσια όπλων και να φτιάξουν εργοστάσια παιχνιδιών, να βοηθήσουν τα παιδιά που πεινούν κ.ά.
-  Τα παιδιά μέσα από την ποίηση ταυτίζουν τα λόγια με την κατάλληλη φορεσιά.

-  Επίσης γνωρίζουν το φλάμπουρο της επανάστασης και φορούν τις παραδοσιακές στολές.







-  Τα παιδιά ακούν δημοτικά τραγούδια της περιοχής μας και χορεύουν.









-  Τα παιδιά ανακαλύπτουν σε φύλλο εργασίας τι λείπει από την αρχική εικόνα  στις άλλες, και ζωγραφίζουν τα τσολιαδάκια.













14/03/2012 Tετάρτη



                          ΧΑΡΑ ή ΛΥΠΗ:


- Η χαρά είναι ένα δυνατό συναίσθημα που προέρχεται από έντονη προσδοκία, πράγματα που μας ευχαριστούν. Πώς όμως αντιλαμβανόμαστε το συναίσθημα; Με την έκφραση του προσώπου,   του σώματος ( βλέποντας), τον ήχο, γέλιο, χαμόγελο (ακούοντας) και ρωτώντας το φίλο μας πώς αισθάνεται (επικοινωνία).
- Η λύπη είναι ένα βαρύ συναίσθημα, είναι σαν μαύρο σύννεφο που πλακώνει την καρδιά. Τίποτα δεν μας φαίνεται καλό όταν νιώθουμε λύπη.  Θέλουμε να διώξουμε από μέσα μας τη στενοχώρια. (Συνδέσαμε το θέμα μας και με την ειρήνη και τον πόλεμο όπου είχαμε αναφερθεί τις προηγούμενες μέρες).



15/03/2012 Πέμπτη

-  Τα παιδιά  γνωρίζουν τον καθημερινό τρόπο ζωής, ασχολιών των Ελλήνων την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

Μιλάμε για την αναγκαιότητα διατήρησης της ελληνικής γλώσσας στον τούρκικο ζυγό και τις προσπάθειες και βοήθεια της εκκλησίας και της πίστης.


-  Επίσης μιλάμε για τις παραδόσεις κεντήματα, αργαλειός άντληση νερού από πηγάδια και πηγές και πλύσιμο των ρούχων στα ποτάμια.

-Συνήθειες των ανδρών και γυναικών, όπως επίσης και τη θέση της γυναίκας τότε και σήμερα.
- Παιχνίδια των παιδιών στην ύπαιθρο. Παραδοσιακούς χορούς και ελληνικές φορεσιές σε κάθε περιοχή της Ελλάδας, διατήρηση και αγάπη των παραδόσεών μας.

16/03/2012 Παρασκευή
-  Τα παιδιά μετά από λάχνισμα επιλέγονται και φορούν μια φορεσιά τούρκου και μια έλληνα το 1821. Προσπαθούν να δουν ομοιότητες και διαφορές στις φορεσιές.
- Επίσης διακρίνουμε με τη βοήθεια του χάρτη διαφορές στις δύο χώρες ΕΛΛΑΔΑ-ΤΟΥΡΚΙΑ: ως προς τη σημαία, τα εδάφη των χωρών, τη θρησκεία, τον τρόπο ζωής-ντυσίματος (μαντήλα), γάμου, γλώσσας, κουζίνας, παραδοσιακών χορών κ.ά. 
-  Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία "Γεννήθηκα το 1821" του μικρού Λάμπρου που είναι κοντά στην ηλικία τους, όπου άφησε το χωριό του, αφού το έκαψαν οι Τούρκοι και συμμετείχε στην έξοδο του Μεσολογγίου. Συζητάμε τα δύσκολα χρόνια του Τούρκικου ζυγού στην Ελλάδα, τη φτώχεια, τη δύσκολη μετακίνηση των ανθρώπων, την καθημερινή τους ζωή, τον τρόπο ντυσίματός τους, κ.ά. αλλά κυριότερα επισημαίνουμε την ηρωική έξοδο του Μεσολογγίου όπου οι Σουλιώτες μαζί με τους Μεσσολογγίτες αψηφούν, δεν λογαριάζουν το θάνατο για την ελευθερία της πατρίδας.

- Τα νήπια ζωγραφίζουν σκηνές από την ιστορία που μπορώ να πω τους έκανε μεγάλη εντύπωση και συμμετείχαν με ενδιαφέρον στη συζήτηση και στη σύγκριση περιόδων το 1821 (κακουχίες των Ελλήνων, δυσκολίες) και σήμερα (οικονομική κρίση, ανεργία).

18/03/2012    Δευτέρα 
Πατρίδα Ελλάδα- ΕΛΛΑΔΑ
- "Σ' αυτήν την όμορφη τη χώρα, είδα το φως πρώτη φορά, την πρώτη ανάσανα πνοή μου, την πρώτη μου ένιωσα χαρά" Με το ποίημα του Στέλιου Σπεράντζα ξεκινά η εβδομάδα στην παρεούλα και η συζήτηση. Με τη βοήθεια του γεωφυσικού χάρτη τα νήπια ενημερώνονται για τα εδάφη (περισσότερο ορεινά), για τη θάλασσα και τα νησιά της πατρίδας μας. Επίσης γνωρίζουν τις γειτονικές χώρες, τα σύνορά μας.
-Με αφορμή την παρέλαση, να μετρήσουν πόσα ζευγάρια παιδιών μπορούν να δημιουργηθούν στην τάξη, κρατώντας και μια τριάδα παιδιών για τη σημαία. Κάνουμε τη δική μας παρέλαση.

(Σε φύλλο εργασίας απαντούν σε ερωτήσεις και προκύπτει η ακροστιχίδα της λέξης ΣΗΜΑΙΑ, όπως επίσης ζωγραφίζουν την Ελληνική σημαία).
Στον χάρτη εντοπίζουμε τις περιοχές όπου έγιναν σημαντικές μάχες στην περιοχή μας (την Ήπειρο) Σούλι, Ιωάννινα, Ζάλογγο και μιλάμε για τους Ήρωες και την ζωή των Τούρκων πασάδων (Αλή πασάς).
Γνωρίζουμε ήρωες στην Πελοπόννησο, (Μωριάς) στα νησιά (Μπουμπουλίνα, Κανάρης, Μαυρογένους).


26/03/2012 Δευτέρα
Χελιδονάκι μου γοργό, που 'ρθες απ' την έρημο
Τι καλά μας έφερες; 
- Την υγεία , τη χαρά και τα κόκκινα τ' αυγά!
Με αφορμή το μικρό ποίημα που μαθαίνουν τα νήπια και παίρνουν  ρόλους, συζητάμε με τα παιδιά για το χελιδόνι και τι εννοεί ότι μας φέρνει τα κόκκινα αυγά...
-Τα παιδιά παίζουν με τις λέξεις "ΧΕΛΙΔΟΝΙ-χελιδόνι", μαθαίνουν πληροφοριές γι' αυτό, βρίσκουν λέξεις από το γράμμα Χ, χ όπως επίσης ανακαλύπτουν λέξεις που έχουν την ίδια κατάληξη όπως π.χ. βαγόνι, μπαλκόνι κ.ά.
-Τα νήπια μαθαίνουν το αίνιγμα για το χελιδόνι και ζωγραφίζουν εικόνα από το ποίημα. Απαντούν στην ερώτηση "Τι εννοεί ο ποιητής, όταν μας λέει ότι το χελιδόνι μας φέρνει την υγεία, τη χαρά και τα κόκκινα τ' αυγά;"

-Τα παιδιά παίζουν παιχνίδια με τα ζάρια και τους αριθμούς από το 1-10. Τα παιχνίδια που παίζουν έχουν συμμετοχή αντικειμένων στο χώρο, συμμετοχή παιδιών και συμπλήρωση αριθμών με αντιστοίχιση(σύμβολα και αριθμοί). Χαίρονται να συμμετέχουν σ' αυτά και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας με μεγάλη ευκολία.
27/03/2012 Τρίτη
Λέξεις που γνωρίζουν τα νήπια και μας θυμίζουν τη μεγάλη γιορτή της Χριατιανοσύνης το Πάσχα  (π.χ Λαμπάδα, Κουλούρι κ.ά.)
Συζητάμε με τα νήπια και παρουσιάζουμε εικόνες που σχετίζονται με το Πάσχα.
-Σε φύλλο εργασίας γνωρίζουμε το κρυπτόλεξο και ανακαλύπτουν λέξεις που γνωρίσαμε και παίξαμε μ' αυτές προηγουμένως στην παρεούλα.







29/03/2012 Πέμπτη 
"Με αυγό και με αρνί, 
χαίρονται οι χριστιανοί!
Τα νήπια αφηγούνται στιγμές γιορτινές και μιλούν για το που θα περάσουν τις Άγιες μέρες του Πάσχα.
Επίσης ακούν με προσοχή και με τη βοήθεια των εικόνων και ανάλογων ιστοριών τα Άγια Πάθη.
Εύχονται στη γιορτή της χαράς ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ και συνθέτουν σε φύλλο εργασίας την ευχή τους αυτή.
02/04/2012 Δευτέρα


- Στην οργάνωση του ημερολογίου του μήνα Απρίλη, εντοπίσαμε τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας το Πάσχα. Τα νήπια μίλησαν για αναμνήσεις- εμπειρίες από τον εορτασμό του Πάσχα παλαιότερων χρόνων. Τι γιορτάζουμε αυτές τις ημέρες και με ποιόν τρόπο; Ποιά έθιμα από τη λαϊκή μας παράδοση αναβιώνουν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας;





-Να απολαύσουν Πασχαλινές ιστορίες:"Το σοκολατένιο κοκοράκι".

"Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου"
Με ένα αίνιγμα που μαθαίνουν τα νήπια ανακαλύπτουν το βιβλίο. Γιατί υπάρχουν τα βιβλία; (Με ένα βιβλίο ταξιδεύεις σε κόσμους μαγικούς είπε η Μάγδα. Με ένα βιβλίο μπορείς και ονειρεύεσαι είπε η Ευδοκία. Με ένα βιβλίο μαθαίνεις νέα πράγματα και σκέφτεσαι, είπε ο Στέφανος...)
Τα νήπια μάς ταξίδεψαν με το δικό τους παιδικό βιβλίο μέσα από τις εικόνες της ζωγραφιάς τους.







03/04/2012 Tρίτη
Τα νήπια μας αφηγήθηκαν στιγμές από αναμνήσεις δικές τους στο χωριό και το ελληνικό Πάσχα. Επίσης θυμήθηκαν ήθη και έθιμα του τόπου μας τις γιορτινές μέρες. (κόκκινα αυγά και τι συμβολίζουν, λαμπάδες δώρα της νονάς, αρνί στη σούβλα, τσουρέκια, κουλούρια κ.ά.)
Τα νήπιαζωγράφισαν με διαφορετικό τρόπο Πασχαλινά αυγά.
04/04/2012 Τετάρτη -   "Έθιμα στο Ελληνικό Πάσχα"

- Γνωρίσαμε και θυμηθήκαμε τους αριθμούς από το 1-10 (αναγνώριση συμβόλων και αριθμών-μέτρηση). Στη συνέχεια σε φύλλο εργασίας ένωσαν και σχημάτισαν με τους αριθμούς στην πρώτη δεκάδα το πασχαλινό κοτοπουλάκι.
- Απο ποιόν μπορούμε να συλλέξουμε πληροφορίες για τα έθιμα στο Ελληνικό Πάσχα; Τα νήπια έχουν ρωτήσει τους γονείς τους και συλλέγουμε πληροφορίες: ( Πάσχα στην Κέρκυρα, στο Βροντάδο Χίου, μπορούμε να δούμε εικόνες στο utube και να ταξιδέψουμε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και να δούμε εικόνες ).
Τα αλλόθρησκα παιδιά μας μιλούν για τα έθιμα μιας μεγάλης θρησκευτικής τους γιορτής.
05/04/2012 Πέμπτη
"Τα Θαύματα του Ιησού"
- Μιλάμε με τα παιδιά για τα θαύματα του Χριστού και εντοπίζουμε μηνύματα όπως η αγάπη, η αλληλοβοήθεια, η ταπαινότητα, η πίστη, η ελπίδα η εσωτερική δύναμη του ανθρώπου με τη βοήθεια του Θεού να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες στη ζωή του.






- Μαθαίνουμε παραλλαγές του τραγουδιού " Ο Λάζαρος", το οποίο τραγουδούν ακόμη και σήμερα κορίτσια σε κάποια μέρη της Ελλάδας, από πόρτα σε πόρτα, κρατώντας στολισμένα καλαθάκια.



06/04/2012 Παρασκευή

"Τα Άγια πάθη του Χριστού και η Ανάστασή Του"


- Συγκεντρώνουμε μια σειρά από εικόνες που απεικονίζουν τα θρησκευτικά γεγονότα των ημερών: την Ανάσταση του Λαζάρου, την είσοδο του Χριστού στη Γαλιλαία, πάνω στο γαϊδουράκι, το Μυστικό Δείπνο, το Χριστό να κουβαλά το σταυρό του μαρτυρίου, την Σταύρωση, την Ανάσταση Του.
Παραστάσεις των γεγονότων αυτών μπορούμε να δούμε σε αγιογραφίες σε ναούς, όσο και σε ψηφιδωτά, ακόμη και σε έργα γλυπτικής (π.χ. η Πιετά του Μιχαήλ Άγγελου. Πως αποδίδουν οι διάφοροι καλλιτέχνες τα θέματά τους; Ποιά συναισθήματα μας δημιουργούν με τα έργα τους; Ποιοί είναι οι πρωταγωνιστές των έργων και ποιά τα συναισθήματά τους; (π.χ. χαρά στην είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, έκπληξη και ανησυχία στο Μυστικό Δείπνο, πόνος και θλίψη της Παναγίας...) Ποιά τα ενδιαφέροντά μας για την τέχνη της αγιογραφίας, της γλυπτικής του ψηφιδωτού;
- Ανταλάσσουμε και το Πάσχα κάρτες όπως και τα Χριστούγεννα; Τι ευχές δίνουμε το Πάσχα; Διαβάζουμε ευχές που κυκλοφορούν στο εμπόριο και εντοπίζουμε τις βασικές ευχές: Καλό Πάσχα, Καλή Ανάσταση, Χριστός Ανάστη, Αληθώς Ανέστη κ.τ.λ. Μπορούμε τώρα κι εμείς να γράψουμε τις Πασχαλινές μας ευχές και να τις αναγνωρίσουμε σε καρτέλες;




Τα παιδιά δημιουργούν τις δικές τους κάρτες με ευχές. Γράφουν Καλό Πάσχα και ζωγραφίζουν Πασχαλινή ζωγραφιά. Εξωτερικά η κάρτα παρουσιάζει την όψη εαπό ένα κοτοπουλάκι στο πράσινο χορτάρι. Τα νήπια δημιουργούν ευχάριστα τη δική τους  γιορτινή κάρτα.
 

23-04-2012 Δευτέρα: 
Ο Απρίλιος είναι ο μήνας του Πάσχα, όπου αναβιώνουν πολλά έθιμα, τα οποία μας έρχονται από τα παλιά τα χρόνια
- Μα τι είναι τέλος πάντων αυτά τα παλιά χρόνια; Πόσο κοντά είναι σε μας; Πως περνούσαν οι άνθρωποι τότε και τι εργασίες έκαναν; Πως διασκέδαζαν; Πώς ήταν τα ρούχα τους, τα σπίτια τους; Τι άλλο θέλουμε να μάθουμε για αυτά τα χρόνια;  Ποιά από τα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας δεν υπήρχαν τα παλιά χρόνια; Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις και δικαιολογούν τις απόψεις τους.
 Τα νήπια αφηγούνται τις διακοπές του Πάσχα και ρωτούν τους γονείς τους και τους παππούδες τους για να συλλέξουμε πληροφορίες για τα παλιά χρόνια.
- Δείχνουμε φωτογραφίες που τα παιδιά περιγράφουν και παρατηρούν ανθρώπους, χώρο, αντικείμενα στις εικόνες.
- Ζητάμε από τα νήπια να φέρουν παλιές φωτογραφίες αν έχουν από τη γιαγιά και το παππού ή τους γονείς τους και τις εκθέτουμε στην παρεούλα συζήτησης.
- Διαβάζουμε λαϊκά παραμύθια και εστιάζουμε στους ήρωες-πρωταγωνιστές ή ανταγωνιστές στην πλοκή του παραμυθιού, στον τόπο, στους μαγικούς βοηθούς, μαγικά αντικείμενα.

24-04-2012 Τρίτη: 
Η ζωή και οι άνθρωποι παλιότερα:
-  Τα νήπια μας δίνουν πληροφορίες για τα χρόνια των γονιών τους ή για των παππούδων τους, αφού τους ρώτησαν για τα παιχνίδια τους, για το φαγητό που έτρωγαν, έφεραν παλιές φωτογραφίες.
- Τα περισσότερα σπίτια ήταν από πέτρα (είπε η Χριστιάννα).
- Τα ρούχα τους ήταν πιο απλά (είπε ο Ραφαήλ).
- Δουλεύανε περισσότερο με τα χέρια (είπε η Μάγδα).
-  Ζούσανε πολλοί μέσα σε ένα σπίτι. (είπε η Φατμίρα)
- Ασχολούνταν πολύ με την αγροτική ζωή. (είπε ο Στέφανος)
- Η ζωή ήταν πιο δύσκολη και πιο φτωχή. (είπε ο Ηλίας)
- Δεν υπήρχαν ηλεκτρικές συσκευές.(είπε ο Παναγιώτης)
- Οι τροφές ήταν πιο υγιεινές (είπε η Κατερίνα).
- Χρησιμοποιούσαν τα άλογα ως μεταφορικό μέσο (είπε ο Ιωσήφ).
- Τα παιδιά βοηθούσαν τους γονείς στις δουλειές.(είπε ο Στέφανος).

25-04-2012 Τετάρτη:
Η ζωή μας παλιά -  Η ζωή μας σήμερα
-  Τα νήπια συζητούν για τα επαγγέλματα παλιά και σήμερα και ανακαλύπτουν ότι "η τεχνολογία άλλαξε πολύ τη ζωή μας σήμερα" (είπε ο Στέφανος). Όλα τα επαγγέλματα έγιναν πιο εύκολα.
- Ποιες ήταν οι συσκευές που άλλαξαν και κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη, την καθημερινότητά μας;  (ψυγείο, κουζίνα, πλυντήριο, σιδέρωμα, θέρμανση ).
-Πως διασκέδαζαν οι άνθρωποι παλιότερα και πως σήμερα; ( τραγούδια δημοτικά, πανηγύρια και γιορτές, παιχνίδια, ιστορίες και λαϊκοί μύθοι, παροιμίες και αινίγματα).
Λαϊκός μύθος: Η σουσουράδα
- Τα νήπια ακούν την ιστορία και ζωγραφίζουν αυτό που τους εντυπωσίασε περισσότερο στη λαϊκή ιστορία.
-"Η γιαγιά τράβηξε την ουρά της σουσουράδας, γιατί της έπαιρνε τους σπόρους που είχε φυτέψει" είπε η Κατερίνα.
Τα νήπια ζωγραφίζουν εικόνες από το λαϊκό μύθο της "σουσουράδας"
- Το νήπιο Χριστιάννα  χρησιμοποίησε λέξεις της ιστορίας "βάβω", "στάμνα' .
-Ακούν με προσοχή την μικρή ιστορία για τον "δυνατό"- ζαβολιάρη της τάξης και καλούνται να μιλήσουν και να ζωγραφίσουν ποιος ή ποια κατά τη γνώμη τους είναι ο ζαβολιάρης της δικής τους τάξης.
26-04-2012 Πέμπτη
Η φύση -  
                               Επαγγέλματα στη φύση (παλιά και σήμερα)
-  Τα νήπια δίνουν πληροφορίες για το τι είναι η φύση και ποια τα επαγγέλματα στη φύση:(Ψαράς, μελισσοκόμος, δασοφύλακας, εξερευνητής της φύσης, κηπουρός, γεωργός, κτηνοτρόφος κ. ά. )
-  Η  Νηπιαγωγός γράφει στον πίνακα τις λέξεις ΜέλισσαΜέλιΜελισσοκόμος και τα νήπια λένε τι γνωρίζουν για αυτές τις λέξεις.   π. χ. Το σπιτάκι λέγεται κυψέλη (είπε ο Στέφανος). Μέσα στο σπιτάκι ζούνε η βασίλισσα, οι κηφήνες και οι εργάτριες είπε ο Ραφαήλ, η βασίλισσα φτιάχνει το βασιλικό πολτό είπε ο Ηλίας κ. ά. 
Φύλλο εργασίας: λέξεις και εικόνες.
-  Τα νήπια καλούνται να γράψουν το όνομά τους χωρίς την καρτέλα, να κυκλώσουν το αρχικό γράμμα και να κυνηγήσουν λέξεις από εφημερίδες που ξεκινουύν από αυτό.

2-05-2012 Τετάρτη: 
Η μέλισσα:Τα νήπια παρατηρούν το σώμα μιας μέλισσας και μιλούν για τα έντομα της Άνοιξης.
Συζητούν για το σπιτάκι της, τον μελισσοκόμο και τα σύνεργά του, τον τρόπο ζωής των μελισσών. Επίσης γνωρίζουν τη χρησιμότητα στη διατροφή του μελιού και της κυρήθρας, του κεριού.

Τι ξέρουμε για τα έντομα:
Τα νήπια είπαν: έχουν φτερά, έχουν κεραίες, τους αρέσουν τα λαουλούδια, περπατούν στη γη και πετούν στον ουρανό, έχουν πολλά χρώματα και σχήματα, μας τσιμπούν όταν αμύνονται, είναι μεγάλα ή μικρά, κάνουν θόρυβο, ένια πεταλούδες-κουνούπια-μύγες-ακρίδες-μυρμήγκια-πασχαλίτσες κ.ά.
Τα έντομα - Φύλλο εργασίας:
-Αναγνωρίζουν λέξεις σε καρτέλες και τις ταυτίζουν με ανάλογες εικόνες που σχετίζονται με τη μέλισσα.


3-05-2012 Πέμπτη: 
Οι επικείμενες εκλογές ήταν το θέμα μας:  Τι είναι; Με ποιά διαδικασία πραγματοποιούνται; Ποιοί τις κάνουν και γιατί; Τι είναι ψήφος-ψηφίζω; Ποιοί έχουν δικαίωμα και ψηφίζουν; Ποιος είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο Πρωθυπουργός, οι βουλευτές, η βουλή των Ελλήνων;
Δεν ψηφίζω γιατί είμαι ακόμη μικρός-η, τι θα ήθελα όμως από έναν "μεγάλο" άνθρωπο(Βουλευτή- Πρωθυπουργό) που παίρνει αποφάσεις στην πόλη μου και στη χώρα μου; Τα νήπια απαντούν στον προβληματισμό που τέθηκε.
- Σήμερα στο σχολείο μας θα κάνουμε τις δικές μας εκλογές, ψηφίζουμε το αγαπημένο μας χρώμα και ζωγραφίζουμε με αυτό.
Εκλέξαμε το αγαπημένο μας χρώμα που ήταν το ροζ-φούξια, καθώς είναι Μάιος. Τα νήπια ψήφισαν και γνώρισαν τι σημαίνει η λέξη εκλογές. Επίσης ζωγράφισαν με το εκλεγμένο χρώμα μια ζωγραφιά.

8-05-2012 Τρίτη: 
Τα έντομα:
Τι θέλουμε να μάθουμε για τα έντομα: Τα νήπια είπαν
Ποιά είναι, ποιό είναι το σπίτι τους;
Τι τρώνε; Τι γεννούν;
Σε τι χρησιμεύουν; Ποιοί είναι οι εχθροί τους;
Πως είναι φτιαγμένο το σώμα τους; Πόσο καιρό ζουν;
Ποιά εποχή έρχονται και πότε πεθαίνουν; Τι μας προκαλούν όταν αμύνονται και μας τσιμπούν;
Εξερευνήσαμε την μικρή αυλή του σχολείου μας και ανακαλύψαμε μυρμήγκια,μέλισσες, μύγες να πετούν, πεταλούδες. Τις επόμενες ημέρες θα προσθέσουμε στόχους σε αυτό το σχέδιο εργασίας, που προκύπτει από το ενδιαφέρον των νηπίων και βασίζονται στο ΔΕΠΠΣ.
9-05-2012 Τετάρτη:
- Τα νήπια εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο και απομνημονεύουν αινίγματα , μικρά ποιήματα που σχετίζονται με τα έντομα.
- Τα νήπια εντοπίζουν και ταυτίζουν σε καρτέλες λέξεις εντόμων με κεφαλαία και πεζά γράμματα. 

9-05-2012 Τετάρτη
Mια αναφορά στο γεγονός ότι η 9η Μαϊου είναι "Ημέρα Ευρώπης" και πιθανόν να αναρωτηθήκατε για τη σημασία της. Ασφαλώς πολύ λίγοι άνθρωποι στην Ευρώπη γνωρίζουν ότι στις 9 Μαίου 1950 έγινε το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία της οντότητας που είναι σήμερα γνωστή ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκείνη την ημέρα, στο Παρίσι, ενώ πλανιόταν η απειλή ενός τρίτου παγκοσμίου πολέμου στον οποίο θα βυθιζόταν όλη η Ευρώπη, ο γάλλος υπουργός εξωτερικών, Robert Schuman, διάβασε στο διεθνή τύπο μια δήλωση με την οποία καλούσε την Γαλλία, τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες να ενώσουν την παραγωγή τους άνθρακα και χάλυβα ως "το πρώτο συγκεκριμένο θεμέλιο μιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας". Αυτό που πρότεινε ο Robert Schuman ήταν η δημιουργία ενός υπερεθνικού ευρωπαϊκού οργάνου, επιφορτισμένου με τη διαχείριση της βιομηχανίας άνθρακα και χάλυβα, δηλαδή, του τομέα ο οποίος, την εποχή εκείνη, ήταν η βάση όλης της στρατιωτικής δύναμης. Οι χώρες στις οποίες απευθύνθηκε είχαν καταστρέψει σχεδόν η μία την άλλη σε μια τρομακτική σύγκρουση που άφησε πίσω της μια αίσθηση υλικής και ηθικής ερήμωσης.Τα πάντα, λοιπόν, άρχισαν εκείνη την ημέρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, στη συνάντηση κορυφής των ηγετών της ΕΕ στο Μιλάνο, το 1985, αποφασίστηκε να εορτάζεται η 9η Μαίου ως "Ημέρα της Ευρώπης". Κάθε χώρα που επιλέγει δημοκρατικά να προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση προσυπογράφει τις θεμελιώδεις αξίες της, της ειρήνης και της αλληλεγγύης.



Ποίημα που έχει γράψει ένα παιδί από την Αφρική και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο του 2006.
Όταν γεννιέμαι, είμαι μάυρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και λες εμένα έγχρωμο;
Απάντηση και λύση των παραπάνω ζητημάτων:
Στην αρχή αφού διαβάσαμε και κατανοήσαμε το ποίημα, βρήκαμε τα στοιχεία που θα επεξεργαστούμε στη γλώσσα.

10-05-2012 Πέμπτη
 3ο και 7ο Νηπιαγωγείο μαζί: Πολλές μέρες πριν επιδιώκαμε αυτή την συνάντηση με άλλο Νηπιαγωγείο της πόλης μας.
Οι φίλοι μας ήρθαν λοιπόν και τους φιλοξενήσαμε στα γηπεδάκια. Στην αρχή γνωρίσαμε τα ονόματά τους και στη συνέχεια παίξαμε μαζί τους πολλά ομαδικά παιχνίδια.
11-05-2012 Παρασκευή
Μαμά σ' αγαπάω!!!
- "Λέω της μαμάς μου με καμάρι
πόσο εγώ πολύ την αγαπάω και για δώρο έναν όρκο δίνω
να τη σκέφτομαι όπου κι αν πάω!"
Χρόνια Πολλά μαμά, μανούλα, μαμάκα, μητέρα, μάνα!!!
-  Η μάνα που γιορτάζει τη δεύτερη Κυριακή του Μαϊου, (13 Μαϊου) σε όποια χώρα ζει, σε όποια κατοικία βιώνει την ίδια αγωνία για το παιδί της. Ο αγώνας για το παιδί της δεν σταματά ποτέ, δεν γνωρίζει σύνορα. Πονάει για το παιδί που μεγαλώνει και τη θυσία μόνο γι' αυτό λογαριάζει. Μπορεί οι ισχυροί του κόσμου να μετρούν την αξία με αριθμούς στο χαρτί και με γραμμές στον χάρτη, η μάνα όμως ζυγιάζει της ψυχής το πλάτεμα με την αγάπη, την ελπίδα. Γι αυτό μπροστά στη μάνα να μην ντρεπόμαστε να λέμε << αισθάνομαι - πονάω - αγαπάω >

- Τι θα ετοιμάσουμε σήμερα γι' αυτό το γλυκό πρόσωπο στη ζωή μας που γιορτάζει; Ρωτάμε τα νήπια και δεχόμαστε τις απαντήσεις τους-ιδέες. Tα νήπια κατασκεύασαν τη δική τους κάρτα έκπληξη για τη μαμά.






- Μανούλα μου
                  σου εύχομαι
                               Χρόνια Πολλά!
έγραψαν τα νήπια στην κάρτα που ζωγράφισαν με το δικό τους τρόπο...


Σάββατο 12-05-2012
Οι προετοιμασίες για την άφιξη της Ολυμπιακής Φλόγας στην πόλη μας ξεκίνησαν από τις 5 ώρα το απόγευμα.
- Το κανό της Ολυμπιονίκη μας  στην Κωπηλασία Αλεξάνδρας Τσιάβου τοποθετήθηκε κοντά στο βωμό της φλόγας.












14-05-2012 Δευτέρα: 

Τα έντομα: Επανάληψη προηγούμενων γνώσεων και κλείσιμο του θέματος. Γιατί λέγονται έντομα; Ποιά έντομα γνωρίζετε; Περιγραφή ωφέλιμων και βλαβερών. Ποιά από αυτά ζουν ομαδικά και ποιά μοναχικά;
Φύλλο εργασίας στη γλώσσα: ανακαλύπτουν τις λέξεις εντόμων με κεφαλαία σε οριζόντια θέση στο κρυπτόλεξο.






























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου