ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

09-03-2012 Παρασκευή                  
Οι αριθμοί από το 1-5
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: α) Ψαρεύω μήλα:
Υλικά: 20 κάρτες που έχουν πάνω έναν αριθμό από το 1 ως το 5, ένα ζάρι με αριθμούς ( από το 1-5 και μια λευκή πλευρά).
Απλώνουμε τα μήλα στο πάτωμα. Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι διαδοχικά και παίρνου το μήλο που έχει τον ίδιο αριθμό με αυτόν που έφεραν στο ζάρι. Αν "ψαρέψουν" το σωστό μήλο το κρατούν, αν όχι το αφήνουν. Κερδίζει όποιος μαζέψει τα περισσότερα μήλα. Οι παίκτες είναι  τέσσερις (4).
β) Πράγματα και αριθμοί: Μαθησιακή επιδίωξη-Να βρίσκουν μια ποσότητα ίση με έναν αριθμό
 Βάζουμε στο πάτωμα πέντε στεφάνια και μέσα τοποθετούμε  αντικείμενα, που αντιστοιχούν στους αριθμούς από το 1 ως το 5. Δίνουμε στα παιδιά κάρτες με τους αριθμούς από υο 1-5 και ζητάμε να βάλουν την κάθε κάρτα μέσα στο σωστό στεφάνι.
γ) Μανταλάκια και αριθμοί: Υλικά:ένα κουτι με μανταλάκια, κάρτες με αριθμούς από το 1-5.
Απλώνουμε στο πάτωνα τις κάρτες με τους αριθμούς από το 1-5. Αρχικά ζητάμε από τα παιδιά με τη σειρά να πιάσουν στην κάθε κάρτα τόσα μανταλάκια όσα λέει ο αριθμός. Στη συνέχεια αναζητούν με κλειστά μάτια έναν αριθμό μέσα στη σακκούλα, τον αναγνωρίζουν και παίρνουν τόσα μανταλάκια όσα λέει ο αριθμός.
 Μετά έκπληξη βγάζουν τον αριθμό και διαπιστώνουν αν τον αναγνώρισαν ή όχι.
(Φύλλο εργασίας που ακολούθησε μετά τα παιχνίδια με τους αριθμούς).

21-03-2012 Τετάρτη                  
Οι αριθμοί από το 6-10
Στην προσέγγιση των αριθμών από το 6-10 κάνουμε αρκετές δραστηριότητες όπως: 
αναγνώριση αριθμών(λέξη και σύμβολο), σύνδεση του αριθμού με την αντίστοιχη ποσότητα και εύρεση μιας ποσότητας ίσης με έναν δισμένο αριθμό(τόσα...όσα λέει ο αριθμός). Σημαντικό για τους αριθμούς πάνω από το 5 είναι η καταμέτρηση, αφού το πλήθος των στοιχείων είναι μεγαλύτερο.
Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τα νήπια να κατανοήσουν τη διαδοχή των αριθμώς από το 1 ως το 10 μέσα από την αριθμογραμμή και με την βοήθεια των παιχνιδιών να προσεγγίσουν και τα τακτικά αριθμητικά και την καθοδική αρίθμηση(αντίστροφη).
Σημαντικό είναι να συνδέουμε τους αριθμούς με πραγματικά αντικείμενα και καταστάσεις και τα παιδιά να τους ανακαλύπτουν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και διάφορους σχηματισμούς ποσοτήτων.
- Ως  φύλλο εργασίας αναγνωρίζουν την ποσότητα και μετρούν τα αντικείμενα γράφοντας τους αριθμούς (από το 6-10).
- Τα νήπια γνωρίζουν τους αριθμούς (ποσότητα-σύμβολο) από το 6-10, με οδηγό την αριθμογραμμή. Με βάση την παρέλαση της 25ης Μαρτίου σχηματίζουν δυάδες, τριάδες. Με πολλά παιχνίδια και κάρτες  με τους αριθμούς,  αναγνωρίζουν με την παρατήρηση την ποσότητα άμεσα. 

24-04-2012 Τρίτη 
Οι πράξεις: Πρόσθεση, αφαίρεση
Οι πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρεσης προσεγγίζονται εύκολα από τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μέσα από πρακτικές διαδικασίες που τους δίνουν την ευκαιρία να προσθέτουν ή να αφαιρούν αντικείμενα από μια συλλογή και να υπολογίζουν το αποτέλεσμα.
Χρησιμοποιούν για την πράξη της πρόσθεσης τις εκφράσεις όπως: ενώνω, προσθέτω, βάζω ακόμη και βρίσκω το αποτέλεσμα, υπολογίζω, όλα μαζί, συνολικά.
Στόχοι: Να εκτελούν απλές αριθμητικές πράξεις.
Να χειρίζονται ποσότητες  να τις ενώνουν και να δημιουργούν άλλες.
Να εμπλουτίζουν τη γλώσσα με τις εκφράσεις που συνδέονται με τα μαθηματικά.

8-05-2012 Τρίτη: 
Τα έντομα:
Τι θέλουμε να μάθουμε για τα έντομα: Τα νήπια είπαν
Ποιά είναι, ποιό είναι το σπίτι τους;
Τι τρώνε; Τι γεννούν;
Σε τι χρησιμεύουν; Ποιοί είναι οι εχθροί τους;
Πως είναι φτιαγμένο το σώμα τους; Πόσο καιρό ζουν;
Ποιά εποχή έρχονται και πότε πεθαίνουν; Τι μας προκαλούν όταν αμύνονται και μας τσιμπούν;
Εξερευνήσαμε την μικρή αυλή του σχολείου μας και ανακαλύψαμε μυρμήγκια,μέλισσες, μύγες να πετούν, πεταλούδες. Τις επόμενες ημέρες θα προσθέσουμε στόχους σε αυτό το σχέδιο εργασίας, που προκύπτει από το ενδιαφέρον των νηπίων και βασίζονται στο ΔΕΠΠΣ.
- Τα νήπια παίζουν με τα λουλούδια και τις μέλισσες: είναι τόσα τα λουλούδια όσες και οι μέλισσες, σειροθέτηση μελισσών και λουλουδιών, αντιστοίχιση ένα προς ένα. Μέτρηση λουλουδιών και μελισσών, διαπίστωση ότι λείπουν δύο μέλισσες, εξαγωγή συμπερασμάτων. Πράξη πρόσθεσης μετά από κατανόηση του προβλήματος.

09-05-2012 Τετάρτη
Μαθηματικές έννοιες:  ανάλυση δεδομένων και άλγεβρα στο Νηπιαγωγείο: (Ζωή Νικηφορίδου)
Ένα πολύ αξιόλογο σεμινάριο παρακολουθήσαμε οι Νηπιαγωγοί της Θεσπρωτίας που οργάνωσε η σύμβουλός μας κα Μαρίνα Μπέση και αφορά τα μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο. Το σεμινάριο θα υλοποιηθεί σε τρεις ενότητες. Θα ήθελα να παραθέσω το βιωματικό μέρος της δικής μου ομάδας (7 ατόμων) με τη λήξη του πρώτου μέρους.
2η Ομάδα
Με αφορμή το παρακάτω ποίημα:  Να σχεδιάσετε από 1 δραστηριότητα σχετικά με τις έννοιες:
  • πιθανότητα, κανονικότητα
  • Να κατασκευάσετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
  • Να κατασκευάσετε ένα γράφημα με χρήσιμες πληροφορίες από το ποίημα
Ποίημα που έχει γράψει ένα παιδί από την Αφρική και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο του 2006.
Όταν γεννιέμαι, είμαι μάυρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και λες εμένα έγχρωμο;
Απάντηση και λύση των παραπάνω ζητημάτων:
Στην αρχή αφού διαβάσαμε και κατανοήσαμε το ποίημα, βρήκαμε τα στοιχεία που θα δουλέψουμε στα μαθηματικά: τα χρώματα (που είναι οκτώ) και τις καταστάσεις (που είναι έξι).
1ο Βήμα:  Διαβάζουμε στα νήπια το ποίημα και συζητάμε τα λόγια, ποιοί συμμετέχουν, σε τι καταστάσεις βρίσκονται και περιγράφει το ποίημα καθώς και τα χρώματα ανάλογα την κατάσταση τόσο στον λευκό, όσο και στον μαύρο άνθρωπο.
2ο Βήμα:  Φτιάχνουμε καρτέλες ή ζωγραφίζουμε σε πίνακα τα χρώματα (8) που συμμετέχουν και τις καταστάσεις (6). Στη συνέχεια ρωτάμε τα νήπια ποιά είναι περισσότερα τα χρώματα ή οι καταστάσεις; Γίνεται αρίθμηση των καρτελών και σημειώνουμε τους αριθμούς. Πόσα είναι περισσότερα τα χρώματα;
3ο Βήμα:  Ρωτάμε τα νήπια: Είναι πιθανό να αλλάξει χρώμα ο μαύρος άνθρωπος ή ο λευκός στις διάφορες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα και γιατί ; Δεχόμαστε τις απαντήσεις των νηπίων που συμβολίζουμε στον πίνακα με ανάλογο σημάδι, σύμβολο: +, Ι, ν
4ο Βήμα:  Το ποίημα είναι μια κανονικότητα γιατί στα στοιχεία που περιγράφει δεν εντοπίζουμε λάθη ή δεν λείπουν στοιχεία. Συνθέτουν στη συνέχεια ένα μοτίβο: πρώτα τις καρτέλες στις διάφορες καταστάσεις μαύρος, λευκός άνθρωπος και μετά αντιστοιχούν το ανάλογο χρώμα. Μπορούν επίσης να περιγράψουν με λόγια το μοτίβο που ειναι κατασκευασμένη η κανονικότητα (σύμφωνα με τα λόγια του ποιήματος).
5ο Βήμα:  Το επιτραπέζιο παιχνίδι που σκεφτήκαμε είναι: Φτιάχνουμε ένα ζάρι που έχει 6 χρώματα σε κάθε πλευρά. Υπάρχουν καρτέλες με τις ανάλογες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα.Το νήπιο θα πρέπει να περάσει από όλες τις καταστάσεις για να βγει νικητής. Εαν φέρει ρίχνοντας το ζάρι το ίδιο χρώμα χάνει τη σειρά του.
6ο Βήμα:  Το γράφημα είναι μια πίτα μαύρη που ανταποκρίνεται στο μαύρο άνθρωπο και αφορά την 1η στροφή του ποιήματος και μια πίτα χωρισμένη σε 7 ίσα μέρη που ανταποκρίνεται στον λευκό άνθρωπο και στη 2η στοφή του ποιήματος.
16-05-2012 Τετάρτη
 Οι πράξεις: Πρόσθεση, αφαίρεση
Οι πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρεσης προσεγγίζονται εύκολα από τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μέσα από πρακτικές διαδικασίες που τους δίνουν την ευκαιρία να προσθέτουν ή να αφαιρούν αντικείμενα από μια συλλογή και να υπολογίζουν το αποτέλεσμα.

 Τα νήπια αφαιρούν αντικείμενα από μια συλλογή και χρησιμοποιούν τις εκφράσεις:αφαιρώ, βγάζω, μικραίνω. Η αφαίρεση λειτουργεί ως επαλήθευση της πρόσθεσης και οι δραστηριότητες συνδυάζουν και τις δυο πράξεις.(π.χ. παιχνίδι με τουβλάκια και μπάλα, λουλούδι με πέταλα, λουλούδι χωρίς πέταλα).


- Τα νήπια αφού κατανοήσουν την πρόσθεση και την αφαίρεση με αντικείμενα, περνάμε στις πράξεις με τους ίδιους τους αριθμούς.
- Τα νήπια βρίσκουν όλους τους συνδυασμούς για την πρόσθεση του αριθμού 5 κι αυτό γίνεται με αβίαστο τρόπο μέσα από τη χαρά του παιχνιδιού.



ΣΤΟΧΟΙ: Να χειρίζονται ποσότητες, να αφαιρούν στοιχεία τους και να υπολογίζουν το αποτέλεσμα.

Να εμπλουτίζουν τη γλώσσα μέσα από εκφράσεις που συνδέονται με τα μαθηματικά.
Να χρησιμοποιούν τις αριθμητικές πράξεις για να επιλύουν προβλήματα από την καθημερινή ζωή.

22-05-2012 Τρίτη

- Τα νήπια αφού ρίξουν τρεις φορές την μπάλα, ρίχνουν από τον πύργο τα τουβλάκια και λένε το πρόβλημα και τη λύση του: Είχαμε έναν πύργο με 5 τουβλάκια, έριξα τα 2 έμειναν 3.

- Στη συνέχεια γράφουν αντίστοιχα την πράξη, πρόσθεση ή αφαίρεση και το αποτέλεσμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου