ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Α' ΤΡΙΜΗΝΟΥ


(Α) - ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ-ΤΑΥΤΙΣΗ: (29/9/2011)


1η ΕΡΓΑΣΙΑ:
  • Μέσα απο αυτήν την εργασία αυτή τα νήπια μαθαίνουν τα χρώματα και ταυτίζουν λέξεις σε καρτέλες ταύτισης. 
  • Επίσης μπορούν να δημιουργήσουν μικρές ιστορίες διαλέγοντας εικόνες από την αρχική καρτέλα αντικειμένων ή χρωμάτων. 


    2η ΕΡΓΑΣΙΑ:
    • Συνδυάζουν στην εργασία τους που προηγείται χρώματα-αντικείμενα (έννοια μαθηματική) και με ένωση γραμμής των αντικειμένων με το σωστό χρώμα.
    • ΙΔΕΕΣ:
    • Υπάρχουν κομμένα καρτελάκια λέξεων και τα νήπια ως παιχνίδι διαλέγουν μια καρτέλα και την τοποθετούν στον πίνακα, στο αντίστοιχο χρώμα. 
    • Επίσης μπορούν να πουν κι ένα αντικείμενο που έχει αυτό το χρώμα.
    • Όπως και οι λέξεις από την πρώτη φωνή του χρώματος ή και να χτυπήσουν με τα χέρια τις φωνούλες-συλλαβές του χρώματος. (Έχω χρησιμοποιήσει κεφαλαία γράμματα τον πρώτο μήνα στις καρτέλες,γιατί τα νήπια μπορούν να αναγνωρίσουν ευκολότερα τις λέξεις με την παρατήρηση).
    •  Δίνεται στα νήπια μια εργασία όταν μέσα από το παιχνίδι, την παρατήρηση, τη συμμετοχή τους στην παρεούλα, έχουν φτάσει σε σημείο να γνωρίζουν καλά τι πρέπει να κάνουν σ' αυτήν και να την καταφέρνουν σε ικανοποιητικό επίπεδο.
    • Β) -ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ: Οι δραστηριότητες που έχουν στόχο την κατάκτηση των χωρικών εννοιών, έχουν πάντα ως αφετηρία το σώμα του παιδιού. Στη συνέχεια περνούν στις σχέσεις των αντικειμένων μεταξύ τους και στο τέλος αφορούν τις σχέσεις του παιδιού με τα αντικείμενα. Απλές χωρικές σχέσεις: πάνω-κάτω, μέσα-έξω.
    • ΣΤΟΧΟΙ: - Να επισημαίνουν απλές σχέσεις στο χώρο και να τις περιγράφουν (π.χ. πάνω από-κάτω από...). - Να τοποθετούν και να μετακινούν αντικείμενα σε σχέση με σταθερά σημεία αναφοράς.
    • ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: α) Το μαγικό χαρτί: δίνουμε στα παιδιά από ένα φύλλο χαρτί. Αυτό είναι μαγικό και γίνεται ομπρέλα, καπέλο, χαλί κ.ο.κ. Βέβαια ρωτάμε τα νήπια που θα βάλουν το χαρτί ανάλογα με τη μορφή που πήρε, π.χ. έγινε χαλί ποτο βάζουμε; και περιμένουμε την απάντηση, δηλ. κάτω από τα πόδια μας.β) Τοποθετούμε ως 8 αντικείμενα κάτω και πάνω στην καρέκλα. Τα παιδιά τα παρατηρούν και απαντουν σε ερωτήσεις: Τι βρίσκεται πάνω στην καρέκλα; Τ ι βρίσκεται κάτω από την καρέκλα; Πού είναι το ψαλίδι; Ένα παιδί κλείνει τα μάτια του και αλλάζουμε τα αντικείμενα, πρέπει να βρει τη σωστή θέση, εξηγ΄ώντας που βρισκόταν πριν και που είναι τώρα.
    • ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ: Λέμε αινίγματα, ποιήματα που έχουν σχέση με το πάνω-κάτω και μέσα-έξω. Αίνιγμα: Από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν βαμβάκι, τι είναι;(Το χελιδόνι). 
    ΕΡΓΑΣΙΕΣ:
    1η)  Μέσα - έξω και  Ψηλά-χαμηλά:
    Χρωματίζω το ζωάκι που είναι Μέσα και Έξω
     (Ψηλά-χαμηλά) είναι διπλή η εργασία





    2η) Χρωματίζω το ζωάκι που είναι Πάνω και Κάτω. 
    Μπροστά - Πίσω)Παρατηρούν τις εικόνες  και ανακαλύπτουν αντικείμενα μπροστά και πίσω.

    Γ) ΤΕΤΑΡΤΗ 17-10-2011- ΓΡΑΜΜΕΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΑ:
    ΓΡΑΜΜΕΣ:
    Διαβάζουμε την ιστορία της Σ. Μαντούβαλου (εκδ. Καστανιώτη,1983) - "Μια τελίτσα μια φορά" και τη δραματοποιούμε.
    - Τα παιδιά γίνονται τελείες και αναπαριστούν το ταξίδι της τελείας.
    Μπαίνουν στη σειρά ενώνονται για να σχηματίσουν ευθείες, οριζόντιες, κάθετες, τεθλασμένες, καμπύλες γραμμές κ.ά.
    - Στο τέλος κόβουμε χρωματιστά κάνσον σε κύκλους, για να συμβολίσουμε τις τελείες, τις απλώνουμε στο χώρο και κάνουμε διαδρομές περπατώντας πάνω τους.Μια ομάδα παιδιών περπατάει τις διαδρομές ενώ μια άλλη παρατηρεί και αποτυπώνει τις διαδρομές αυτές στο χαρτί, σχεδιάζοντας γραμμές. ( από το βιβλίο: ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ, εκδ. Κέδρος).
    ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Γνωριμία με τα είδη γραμμών και τη γραφική τους αποτύπωση.
    ΕΙΚΟΝΑ:
    - Δραστηριότητα μετά από Παιχνίδι με κορδέλες:

    Τα παιδιά κρατούν στο χέρι τους μια κορδέλα από γκοφρέ χαρτί. Σχηματίζουν στο πάτωμα γραμμές ευθείες και καμπύλες - ανοικτές και κλειστές.
    Ενώνουν η μια ομάδα τις κορδέλες της σε ευθεία, κάθετη ή οριζόντια γραμμή και η άλλη ομάδα σε καμπύλη γραμμή και περπατούν πάνω τους, στις μύτες των ποδιών.
    Περπατούν πάνω στο δρόμο με διαφορετικούς τρόπους: με πηδηματάκια, στις μύτες, με κουτσό,τρέχοντας κ.ά.
      ΣΧΗΜΑΤΑ:
      - Παρατηρώ και με τι μοιάζει θα το βρω… Διάφορα αντικείμενα μέσα στην τάξη: ενθαρρύνουμε τα παιδιά να τα παρατηρήσουν και να τα ομαδοποιήσουν με βάση τη μορφή τους, όπως στρογγυλά, μακρόστενα, τριγωνικά, ωοειδή. 
      - Αναπαριστούν με τα χέρια τους τις μορφές αυτές.
       - Σε κάνσον χαρτόνι ανάλογα με το χρώμα της ομάδας τους (5 ομάδες) σχηματίζουν τις μορφές και τις ονομάζουν.
      ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: να ανακαλύπτουν τα σχήματα στο χώρο και να τα ονομάζουν. Πιάνουν τα σχήματα, τα παρατηρούν, τα ονομάζουν και αντιστοιχίζουν κάθε σχήμα με την ονομασία του. Στην συνέχεια αναγνωρίζουν τα σχήματα στο χώρο και δημιουργούν προτάσεις, όπως: "Το ρολόι στον τοίχο έχει σχήμα κύκλου", ή "Η πόρτα έχει σχήμα ορθογώνιου" . 
           
       -  Τα παιδιά ανακαλύπτουν τα σχήματα σε αντικείμενα γύρω στο χώρο τους και τα ονοματίζουν παρατηρώντας κάρτες.
      π.χ. Το δώρο έιναι τετράγωνο
      - Τα νήπια αφού σχεδίασαν σχήματα με διάφορα αντικείμενα στο χώρο του Νηπιαγωγείου σε κάνσον χαρτόνι τα έκοψαν, έκαναν την παρουσίαση των σχημάτων στην παρεούλα και συνθέσαμε ομαδικά την εργασία ΣΧΗΜΑΤΑ-σχήματα.
      Δημιουργούν το κολλάζ των σχημάτων
       - Κολούν τα σχήματα σε ομάδες ανα χρώμα (5)   όπως ήταν χωρισμένα από την αρχή της δραστηριότητας.
      Δ)  ΔΕΥΤΕΡΑ 24-10-2011- ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ:
      ΤΟ ΣΑΚΟΥΛΙ ΜΕ ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ:
      Τα παιδιά παίρνουν σχήματα από τη γωνιά του οικοδομικού υλικού,τα πιάνουν, τα ψηλαφούν και τα περιγράφουν. Στη συνέχεια βάζουμε τα σχήματα σε ένα σακούλι και με κλειστά μάτια παίρνουν ένα σχήμα από το σακκούλι και ψηλαφώντας το πρέπει να το αναγνωρίσουν και να το ονομάσουν.

      ΦΤΙΑΧΝΩ ΣΧΗΜΑΤΑ:
      - Με διάφορα υλικά όπως πλαστελίνη, καλαμάκια,ξυλάκια, σύρμα πίπας, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με το υλικό που χρησιμοποιούν και το σχήμα που θα φτιάξουν.Π.χ. μια ομάδα φτιάχνει μόνο τρίγωνα με διάφορα υλικά, μία άλλη μόνο κύκλους, κ.ο.             



      Ε) ΠΕΜΠΤΗ 3-11-2011 -  ΜΟΤΙΒΑ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ:


      - Επίσης στην παρεούλα μπορούν να αναπαράγουν το ίδιο μοτίβο-τρίγωνο, κύκλος, ορθογώνιο-τετράγωνο.



      -  Φτιάχνουμε σε χαρτί διάφορα σχήματα, τα κόβουμε και δημιουργούμε ένα μοτίβο-τρίγωνο, κύκλος, ορθογώνιο. Τα παιδιά θα πρέπει να αναπαράγουν το μοτίβο με τον ίδιο τρόπο. Επίσης μπορούν να αναπαράγουν το μοτίβο γύρω γύρω σε χαρτί, σαν κορνίζα.
      - Επίσης στην παρεούλα μπορούν να αναπαράγουν το ίδιο μοτίβο-τρίγωνο, κύκλος, ορθογώνιο-τετράγωνο παρατηρώντας εικόνες, με τα ξύλινα τουβλάκια από το οικοδομικό υλικό.



        Δευτέρα 7/11/2011
        Παιχνίδι: Κυνήγι των σχημάτων
        Υλικά:σχήματα από χαρτί και ταμπουρίνο
        ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: να ξεχωρίζουν όμοια σχήματα.

        - Σκορπίζουμε στο χώρο πολλά σχήματα. Με το σύνθημα και σε περιορισμένο χρόνο (10 χτυπήματα του ταμπουρίνου), τα παιδιά μαζεύουν όσα περισσότερα σχήματα μπορούν. Στη συνέχεια μετρούν τα σχήματα για να βρούμε ποιός θα είναι ο νικητής και στέκονται στη γραμμή ή σε κύκλο.
        Στη συνέχεια επιλέγουμε ένα σχήμα και με το άκουσμα μουσικής τα παιδιά θα πρέπει να μαζέψουν μόνο κύκλους ή τρίγωνα κ.ο.κ ανάλογα με την οδηγία. Όποιος μαζέψει τα περισσότερα και δεν κάνει λάθος είναι ο νικητής.
        ΣΤ΄) ΤΕΤΑΡΤΗ- 9-11-2011 -  ΚΟΛΛΑΖ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ:
        Κολλάζ με σχήματα - Υλικά:χαρτιά γλασσέ σε διάφορα χρώματα, ψαλίδι, κόλλα. Τα παιδιά σε ομάδες κόβουν σχήματα σε διάφορα μεγέθη και χρώματα. Στη συνέχεια όλα μαζί φτιάχνουν μια πόλη ή ένα χωριό με τα σχήματα αυτά (Σχηματούπολη). (εργασία 20/11/2011)

        Ζ΄) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ- 11-11-2011 -  ΔΙΠΛΑ-ΑΝΑΜΕΣΑ:
        - Φτιάχνουμε με τις καρέκλες ένα λεωφορείο (οι καρέκλες δύο,δύο στη σειρά). Βάζουμε τα παιδιά να καθίσουν ένα ένα στην κάθε σειρά  και στη συνέχεια φωνάζουμε τα υπόλοιπα παιδιά, να καθίσουν δίπλα σε συγκεκριμένο παιδί. Παράδειγμα: να έρθει ο Παναγιώτης να καθίσει δίπλα στη Χριστιάνα....και μετά ρωτάμε τα νήπια (να μας πουν ολόκληρη την πρόταση) - ποιος κάθεται δίπλα του;  (εργασία 28/11/2011)
        Φτιάχνουμε αεροπλάνο ανα τρεις οι καρέκλες. Βάζουμε τις δύο σειρές παιδιών και φωνάζουμε τα παιδιά να καθήσουν ανάμεσα στους άλλους. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε επίσης και τα τακτικά αριθμητικά: πρώτη θέση, δεύτερη θέση κ.ο.κ.
        Η΄) ΔΕΥΤΕΡΑ- 14-11-2011 -  ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΧΩΡΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ:
        Ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν με τα τουβλάκια του οικοδομικού υλικού μια μεγάλη γειτονιά. Κάθε παιδί περιγράφει τη θέση του σπιτιού του.
        Ενθαρύννουμε τα παιδιά με ερωτήματα: Ποιός είναι ο γείτονάς σου; Ποιοί μένουν δίπλα σου; Ποιός μένει μπροστά σου; Ανάμεσα σε ποιούς γείτονες μένεις; Μένει μακριά ή κοντά η γιαγιά σου;
        ΕΡΓΑΣΙΕΣ:
        Θ΄) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ- 18-11-2011 -  ΣΥΜΜΕΤΡΙΕΣ:
        ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Να αναγνωρίζουν τη συμμετρία στο περιβάλλον γύρω τους.
        Μισά-μισά.....συμμετρικά! Τα παιδιά ανακαλύπτουν τη συμμετρία  σε διάφορα αντικείμενα που υπάρχουν στο χώρο γύρω μας. 
        - Ανοίγουμε για παράδειγμα ένα φρούτο στη μέση και βλέπουμε ότι έχει δυο ίσα ίδια μέρη (π.χ. ένα φύλλο δέντρου, ένα καρύδι, ένα μήλο, ένα βιβλίο) και υλικό παιδαγωγικό με φρούτα. (Ολόκληρο-Μισό).
        - Βάζουμε σε ένα παιδί μια κορδέλα που το χωρίζει νοητά στη μέση. Διαπιστώνουμε ότι και το σώμα μας έχει δυο συμμετρικά μέρη.
        - Κόβουμε στη μέση μορφές που σχεδιάσαμε σε χαρτί: καρδιά., πεταλούδα, ήλιο κ.ά.
        - Κόβουμε στη μέση σχήματα από χαρτί κάνσον: κύκλο, τρίγωνο,κ.ά. και συγκρίνουμε τα σχήματα που προκύπτουν. 
        Παίρνουμε κόλλες χαρτιού, τις διπλώνουμε στη μέση και σχηματίζουμε με τέμπερες συμμετρικά σχέδια.

        Δεν υπάρχουν σχόλια:

        Δημοσίευση σχολίου