Σάββατο, 26 Μαρτίου 2016

"Ήχοι αρχαίων", εκπαιδευτικό πρόγραμμα...

του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας.
28/03/2016 Δευτέρα
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Ειρήνη και η Ασπασία) για την εβδομάδα και ο βοηθός (ο Λευτέρης)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
Περιγράφουν εμπειρίες-εικόνες από το τριήμερο που πέρασε. Ο βοηθός ζωγραφίζει στον πίνακα κιμωλίας και γράφει λέξεις με τη βοήθεια καρτελών.  Επίσης οι υπεύθυνοι και ο βοηθός συνθέτουν πρόταση με το θέμα μας:"Η μουσική  ευφραίνει καρδίας" και τη λέξη "Μουσική". 
-Το Θέμα μας:"Ήχοι αρχαίων" τα νήπια περιγράφουν δικές τους εμπειρίες -ακούσματα μουσικής. Ποια είναι η μουσική που ακούτε στην οικογένειά σας και πότε; Γνωρίζετε μουσικά όργανα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της μουσικής; (Ρυθμός, μέτρο, μελωδία, νότες, πεντάγραμμο, κλειδί Σολ, μαέστρος, χορωδία, μουσικά όργανα).

Η 25η Μαρτίου 1821-Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Διπλή γιορτή, διπλή χαρά, γιορτάζει η πατρίδα...
18/03/2016 Παρασκευή
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (ο Παντελής και ο Κων/νος Β.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (ο Βασίλης)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός).
-Το Θέμα μας:"Η εθνική γιορτή" τα νήπια παρατηρούν και περιγράφουν σχετικές εικόνες για την 25η Μαρτίου 1821 (Παρέλαση παιδιών, η ελληνική σημαία, στρατιωτική παρέλαση). Παρουσιάζουμε το γεωφυσικό χάρτη της χώρας μας, ποιες χώρες είναι οι γειτονικές; (Τι είναι τα σύνορα-όρια μιας χώρας;) Ποια είναι η σημαία τους; Πως συμβολίζουμε την ειρήνη; Αντίθετη λέξη: πόλεμος. Με ποια χώρα πολέμησε η Ελλάδα το 1821; (Η αρχή της επανάστασης). Ο ρόλος της Φιλικής εταιρείας και ο Ρήγας Φερραίος. Ποιος έγραψε τον εθνικό μας ύμνο και ποιος τον μελοποίησε; Ποιοι ήταν οι κλέφτες και οι αρματωλοί;
-Τα τραγούδια μας:"Ο θούριος του Ρήγα Φερραίου", " Μάνα μου τα κλεφτόπουλα", τα νήπια μαθαίνουν τα τραγούδια της σχολικής μας γιορτής. Πρόβα της γιορτής.
-Φύλλο εργασίας:"Η 25η Μαρτίου 1821", τα νήπια λύνουν το σταυρόλεξο με τη βοήθεια σχετικών εικόνων.
21/03/2016 Δευτέρα
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (ο Χάρης και ο Παναγιώτης Δ.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (η Άννα)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός).
-Τα τραγούδια μας:"Ο θούριος του Ρήγα Φερραίου", " Μάνα μου τα κλεφτόπουλα", "Η ειρήνη είναι σημαντική", τα νήπια μαθαίνουν τα τραγούδια της σχολικής μας γιορτής. Πρόβα της γιορτής.
-Το Θέμα μας:"Διπλή γιορτή: ο Ευαγγελισμός και η 25η Μαρτίου 1821 " τα νήπια παρατηρούν και περιγράφουν σχετικές εικόνες για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την 25η Μαρτίου 1821. Αφήγηση γεγονότων της ιστορίας της Ελληνικής επανάστασης στην περιοχή μας , το ένδοξο Σούλι. Ποιοι ήταν οι ήρωες-πολέμιστές; Ποιος ήταν ο Αγάς της περιοχής και ποια η έδρα του; (Ιωάννινα). Μέσα από την αφήγηση του μικρού Λάμπρου "Γεννήθηκα το 1821", ξεκινάμε από την Ήπειρο ως το ένδοξο Μεσσολόγγι και την πολιορκία του;
Πως ζούσαν οι έλληνες-ραγιάδες στα χρόνια της σκλαβιάς; Τι ήταν οι γενίτσαροι; (παιδομάζεμα και συμπεριφορά των Τούρκων στους Έλληνες). Που άρχισε η επανάσταση; (Αγία Λαύρα). Ποιοι ήταν οι ήρωες του Μοριά; Ποιες μάχες έδωσαν; (Η μάχη του Δράμαλη και η μάχη στο Μανιάκι-Κολοκοτρώνης και Παπαφλέσσας) 22/03/2016 Τρίτη
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (ο Χάρης και ο Παναγιώτης Δ.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (ο Μιχάλης)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός).
-Τα τραγούδια μας:"Ο θούριος του Ρήγα Φερραίου", " Μάνα μου τα κλεφτόπουλα", "Η ειρήνη είναι σημαντική", τα νήπια μαθαίνουν τα τραγούδια της σχολικής μας γιορτής. Πρόβα της γιορτής.
-Το Θέμα μας:"Διπλή γιορτή: ο Ευαγγελισμός και η 25η Μαρτίου 1821 " τα νήπια παρατηρούν και περιγράφουν σχετικές εικόνες για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την 25η Μαρτίου 1821.
Συζήτηση με τα νήπια  για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου με ανάλογες εικόνες. Διαβάζουμε το τροπάριο-ύμνο της εκκλησίας. Τα νήπια παρατηρούν το Φλάμπουρο-σημαία των Ελλήνων και διαβάζουμε το λόγο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην Πνίκα.
Συζήτηση για τον προβληματισμό των δραστηριοτήτων των νέων παιδιών παλιότερα και σήμερα. Ήθη και έθιμα -παραδόσεις της χώρας μας. Συζήτηση για τις παραδοσιακές φορεσιές:τσολιάς και ελληνοπούλα. Ποιοι είναι οι παραδοσιακοί χοροί μας; Οι ήρωες στην Αιτωλοακαρνανία-Λειβαδιά και Αλαμάνα, ο Καραϊσκάκης και ο Αθανάσιος Διάκος.

23/03/2016 Τετάρτη
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (ο Χάρης και ο Παναγιώτης Δ.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (η Σοφία Μπ.)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός).
-Τα τραγούδια μας:"Ο θούριος του Ρήγα Φερραίου", " Μάνα μου τα κλεφτόπουλα", "Η ειρήνη είναι σημαντική", τα νήπια μαθαίνουν τα τραγούδια της σχολικής μας γιορτής. Πρόβα της γιορτής.
-Το Θέμα μας:"Η 25η Μαρτίου 1821 " τα νήπια ακούν με προσοχή την ιστορία " Τα Ελληνάκια" της Ευγενίας Φακίνου. Μιλάμε για τα γεγονότα του '21 στα νησιά και τους ήρωες Μπουμπουλίνα-Μαντώ Μαυρογένους και Κανάρη. Μέσα από τα κεντήματα-μοτίβα παραδοσιακά που επαναλαμβάνονται διαγράφονται εικόνες και γεγονότα και αληθινές καθημερινές ιστορίες εκείνης της χρονικής περιόδου-της επανάστασης των Ελλήνων.
Ποιοι ήταν οι ήρωες στη Μακεδονία; Αναγνώριση με ερωτήσεις των γεγονότων και των ηρώων με σχετικές εικόνες και μικρές ιστορίες-αφηγήσεις.
-Φύλλο εργασίας:"Η 25η Μαρτίου 1821 " τα νήπια παρατηρούν και γράφουν τις φωνές-συλλαβές της φράσης ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ και τους αριθμούς από το 1-9 στις γραμμές της ελληνικής σημαίας.
24/03/2016 Πέμπτη
Η γιορτή μας:
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!




Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016

Καλώς το καρναβάλι...

με τους τρελλούς χορούς που ντύνει μασκαράδες μεγάλους και μικρούς! 
Καλές Απόκριες!
07/03/2016 Δευτέρα
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Πηνελόπη και ο Χρήστος Α.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (η Πηνελόπη)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός). Επίσης διατυπώνει πρόταση σχετική με το θέμα της ημέρας ή με εικόνες σχετικές με το θέμα δημιουργεί μικρή ιστορία. (Καλλιέργεια προφορικού λόγου).
- Αλλαγή και δημιουργία γωνιάς γλώσσας: η παρεούλα άλλαξε γωνιά και επειδή βρίσκεται κοντά στη βιβλιοθήκε έγινε γωνιά γλώσσας και δημιουργίας.
- Κατασκευή στόματος με δόντια: Τα νήπια επιλέγουν να ζωγραφίσουν σε διαφορετικά χρώματα χαρτονιού κάνσον, σχεδιασμένα στόματα με δόντια (σε κόκκινο, κίτρινο και
γαλάζιο χρώμα). Μια ωραία κατασκευή που αλλάζει εύκολα το πρόσωπό μας στο κλίμα της Αποκριάς και του καρναβαλιού.
- Τραγούδια:" Γύρω γύρω γαϊτανάκι ας χορέψουμε λιγάκι στην τρελλή αποκριά..."," Καλώς το καρναβάλι με τους τρελλούς χορούς...", " Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..." .
-Το Θέμα μας:"Οι Απόκριες, ήθη και έθιμα του τόπου μας" τα νήπια περιγράφουν δικές τους εμπειρίες για τις Απόκριες. Πως θα μάθουμε περισσότερα για αυτή την όμορφη και χαρούμενη γιορτή. Τι γνωρίζουν τα παιδιά, τι θέλουν να μάθουν; (Ιδεόγραμμα Αποκριάς). Πως γιόρταζαν τις Απόκριες και την Καθαρή Δευτέρα τα παλιά τα χρόνια; Τι
έτρωγαν, τι τραγουδούσαν, πως διασκέδαζαν,τι έφτιαχναν; Κάθε περιοχή της Ελλάδας μας, έχει πολύ ωραία αποκριάτικα έθιμα, που αξίζει να τα γνωρίσουμε. Όπως π.χ. "τα μουτζουρώματα" στο Γαλαξίδι, "τα αυτοσχέδια αερόστατα" στην Αργολίδα, "τις Μπούλες και τους Γενίτσαρους" στη Νάουσα, "τους κουδουνοφόρους" στο Σοχό Μακεδονίας, "τις τζαμάλες" στα Ιωάννινα. Χρησιμοποιούμε το google για να αναζητήσουμε πληροφορίες και σχετικές εικόνες. Παρακολουθούμε μικρά video αποκριάτικης γιορτής.
08/03/2016 Τρίτη
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Πηνελόπη και ο Χρήστος Α.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (ο Παντελής)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός). 
- Τραγούδια:" Γύρω γύρω γαϊτανάκι ας χορέψουμε λιγάκι στην τρελλή αποκριά..."," Καλώς το καρναβάλι με τους τρελλούς χορούς...", " Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..." .
-Το Θέμα μας:"Οι Απόκριες, ήθη και έθιμα του τόπου μας"  Παρακολουθούμε μικρά video αποκριάτικης γιορτής.Τα νήπια περιγράφουν ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα μιας αποκριάτικης γιορτής. ( Μασκαράδες, δημοτικά τραγούδια, έντονοι ρυθμοί μουσικής, χαρτοπόλεμο, σερπατίνες κ.ά). 
Επίσης μιλάμε για τους αριθμούς 3-5. Ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν κάτι με βιωματικό τρόπο (δηλ. να χτυπήσουν 3 φορές παλαμάκια, να χοροπηδήσουν 4 φορές, να στείλουν 5 φιλάκια). Στη συνέχεια ζητάμε να φέρουν από την αίθουσα τόσα πράγματα όσα δείχνει η καρτέλα του αριθμού αντίστοιχα 3,4,5. Με ζωγραφισμένες καρτέλες αριθμών 3,4,5, αντιστοιχούν άλλες καρτέλες με βούλες και αντικείμενα κάτω από τον αριθμό. (Με τη βοήθεια της αριθμογραμμής που υπάρχει στην παρεούλα). Επίσης μέσα σε στεφάνια (5) ζητάμε να βάλουν τόσα αντικείμενα όσα λέει ο αριθμός. Γράφουν στον πίνακα κιμωλίας τους αριθμούς 0-5 σε αριθμογραμμή.
- Φύλλο εργασίας:"Οι Κλόουν και τα μπαλόνια"Τα νήπια καλούνται να δώσουν στους κλόουν τόσα μπαλόνια όσα λέει ο αριθμός. Γράφουν τους αριθμούς.
09/03/2016 Τετάρτη
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Πηνελόπη και ο Χρήστος Α.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (ο Χρήστος Α.)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-
ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός). 
- Τραγούδια:" Γύρω γύρω γαϊτανάκι ας χορέψουμε λιγάκι στην τρελλή αποκριά..."," Καλώς το καρναβάλι με τους τρελλούς χορούς...", " Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..." .
- Το Θέμα μας:"Οι Απόκριες, οι στολές μας"Τα νήπια περιγράφουν εικόνες με αποκριάτικες στολές (μάγισσα, κλόουν, πειρατής κ.ά) Με την αποκριάτικη στολή υποδύομαι το ρόλο, το χαρακτήρα της στολής μου, ως μικρός ηθοποιοός. Παίζουμε παιχνίδια παντομίμας αποκριάτικου ρόλου. Τι σημαίνει η σύνθετη λέξη ΑΠΟΚΡΙΕΣ=ΑΠΟΧΗ ΑΠΟ +  ΚΡΕΑΣ. Τι είναι η νηστεία για σαράντα μέρες; Ποια είναι τα νηστίσιμα φαγητά και ποια τα αρτίσιμα; Ποια είναι τα μεγαλύτερα και πιο γνωστά καρναβάλια; (Βενετίας, Ρίο Βραζιλία και στην Ελλάδα: Πατρινό καρναβάλι, Ξάνθης κ.ά.).
- Φύλλο εργασίας:"Οι αποκριάτικες στολές ποια είναι η αγαπημένη μου;"Τα νήπια καλούνται να ζωγραφίσουν την αγαπημένη τους στολή και να γράψουν λέξεις από καρτέλες αναφοράς, σχετικές με τις Απόκριες.
10/03/2016 Πέμπτη
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Πηνελόπη και ο Χρήστος Α.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (η Ειρήνη)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός). 
- Τραγούδια:" Γύρω γύρω γαϊτανάκι ας χορέψουμε λιγάκι στην τρελλή αποκριά..."," Καλώς το καρναβάλι με τους τρελλούς χορούς...", " Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..." , " Πολύχρωμο χαρτάκι, μόνο ταξιδεύει... - ο χαρταετός".
- Το Θέμα μας:"Ο χαρταετός- τα έθιμα της καθαράς
Δευτέρας"Τα νήπια περιγράφουν εικόνες με το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας και το χαρταετό. Μιλούν για δικές τους εμπειρίες με τον χαρταετό. 
Πως θα ανέβει ο χαρταετός μας ψηλά; Ποια δύναμη είναι αυτή που τον σηκώνει στον ουρανό; Τι είναι ο αέρας και απο που έρχεται;
 Που παρατηρούμε και αντιλαμβανόμαστε αυτή τη δύναμη; (Στο λίκνισμα των δέντρων, στη μπουγάδα που "χορεύει" στον αέρα, στη θάλασσα που κυματίζει, στη σημαία του Νηπιαγωγείου μας...) Πόσο χρήσιμος είναι ο αέρας για τη ζωή μας;
- Το παραμύθι μας:"Στη χώρα των χαρταετών"Τα νήπια παρακολουθούν με ενδιαφέρον την αφήγηση του παραμυθιού και καλούνται να διαλέξουν ποιο τέλος στο παραμύθι προτιμούν; Να πετάξει ψηλά ο χαρταετός στη χώρα των χαρταετών ή να μείνει στην αγκαλιά της Άλκηστις; Ζωγραφίζουν και εκφράζονται σε φύλλο εργασίας.
11/03/2016 Παρασκευή
- Τα νέα μας: Τα νήπια που είναι υπεύθυνοι (η Πηνελόπη και ο Χρήστος Α.) για την εβδομάδα και ο βοηθός (η Ασπασία)  που αλλάζει κάθε μέρα, λένε τα νέα τους-ανακοινώσεις.
 Ο βοηθός ζωγραφίζει στο καβαλέτο με κιμωλία και γράφει το όνομά του. Την ώρα της παρεούλας λέει το ημερολόγιο (Ημερομηνία-μήνας-εποχή και καιρός). 
- Τραγούδια:" Γύρω γύρω γαϊτανάκι ας χορέψουμε λιγάκι στην τρελλή αποκριά..."," Καλώς το καρναβάλι με τους τρελλούς χορούς...", " Έλα βρε Χαραλάμπη να σε παντρέψουμε..." , " Πολύχρωμο χαρτάκι, μόνο ταξιδεύει... - ο χαρταετός".
- Το Θέμα μας:"Οι Απόκριες, οι στολές μας"Τα νήπια περιγράφουν εικόνες με αποκριάτικες στολές και αντιστοιχίζουν καρτέλες λέξεων με κεφαλαία και πεζά γράμματα. (Παιχνίδι: το κυνήγι των εικόνων και λέξεων). Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του κλόουν, της μάγισσας, του πειρατή και ποια είναι η αγαπημένη τους στολή; Μέσα από εικόνες διαβάζουν λέξεις σε σειρές. Διαλέγουν τρεις εικόνες και σε διαφορετική θέση συνθέτουν τρεις αστείες ιστορίες.

- Τα παιχνίδια μας:"Οι Απόκριες, τα παιχνίδια"Τα νήπια αφού ακούσουν με προσοχή τις οδηγίες παίζουν αποκριάτικα παιχνίδια: χορεύουμε το γαϊτανάκι με το τραγούδι του Χαραλάμπη, επίσης χορεύουμε το αστείο τραγούδι: πως το τρίβουν το πιπέρι; και παίζουμε το παιχνίδι της καραμέλας πάνω σε ζάχαρη άχνη. Ποια θα είναι η πιο αστεία φατσούλα; 
- Η μάσκα μας:"Το στρομφοχωριό"Τα νήπια κατασκευάζουν μάσκα με ήρωα Στρουμφ και Στρουμφίτα κια ένα στρουμφοχωριό διασκεδάζει στους ρυθμούς του καρναβαλιού.
    Καλή Σαρακοστή σε όλους!