Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2011

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ



1η)  ΠΡΟΒΟΛΗ-(ΣΚΙΕΣ):
 2/12/2011- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Υλικά: φακός και ένα μεγάλο πανί
Πάνω σε ένα πανί ρίχνουμε δέσμη φωτός. Τα νήπια πλησιάζουν και ανακαλύπτουν τη σκιά του σώματός τους και κάνουν διάφορες κινήσεις. Προσπαθούν να μαντέψουν ποιό παιδί είναι από τη σκιά του.
Μαθησιακή επιδίωξη: Να ανακαλύπτουν την προβολή.
- Στη συνέχεια παρουσιάζουμε πέντε διαφορετικά αντικείμενα και αφήνουμε τα παιδιά να τα παρατηρήσουν και μετά πρέπει να τα βρούν από την σκιά τους, ενώ τα κουνάμε πίσω από το 

πανί.
Δίνουμε στα νήπια φύλλο εργασίας όπου θα πρέπει να ενώσουν το κάθε αντικείμενο με τη σκιά του.
5/12/2011- ΔΕΥΤΕΡΑ
ΠΡΟΒΟΛΗ-ΣΚΙΕΣ:
Τα νήπια χρωματίζουν τη φιγούρα που είναι ίδια με τη σκιά της. Το παιχνίδι με τις σκιές ενθουσίασε τα νήπια και επιθυμούν να το επαναλάβουμε μετά από τις γιορτές με τον Καραγκιόζη στο κουκλοθέατρο.
2η) ΜΕΤΡΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ: (Προτρέπουν το παιδί να συγκρίνει αντικείμενα μεταξύ τους και να μετρήσει μεγέθη: μήκος-απόσταση-πλάτος κ.ά.)
6/12/2011- Τρίτη
ΜΑΚΡΙΑ-ΚΟΝΤΑ:
Με τη βαρκούλα μου   μακριά
στη θάλασσα αρμενίζω.
Κοντά μου οι γλάροι συντροφιά, 
παντού τους αντικρύζω.
Ρίχνω τα δίχτυα μου μακριά
και βγάζω καλαμάρια.
Ρίχνω τα δίχτυα μου κοντά
και πιανω δύο ψάρια.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
Το βήμα του γίγαντα:
- Χαράζουμε μια  οριζόντια γραμμή με  χάρτινη ταινία στο χώρο του παιχνιδιού, όπου θα σταθούν τα νήπια διαδοχικά, το ένα δίπλα στο άλλο. Κάθε παιδί προσπαθεί να κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά, το βήμα του γίγαντα. Σημειώνουμε το μεγαλύτερο βήμα με χάρτινη ταινία και γράφουμε το όνομά του παιδιού. Στη συνέχεια περπατάμε μια διαδρομή με μεγάλα βήματα. (μακρινές αποστάσεις-κοντινές αποστάσεις, πόσα βήματα έχουμε κάνει;).
-Τα νήπια κινούνται ελεύθερα στο χώρο με το ρυθμό   ταμπουρίνου ή με τη μουσική.Μόλις σταματήσει η μουσική στέκονται ακίνητα. Περνάμε και τα ακουμπάμε στον ώμο και ρωτάμε: "Μακριά σου; Κοντά σου;" Κάθε παιδί κοιτά γύρω του και απαντά ανάλογα π.χ Μακριά μου είναι ο Ιωσήφ και κοντά μου η Μάγδα. Θα ερωτηθούν όλα τα νήπια. 
Μαθησιακή επιδίωξη: να συγκρίνουν αποστάσεις ως προς το μήκος (μακριά-κοντά).
9/12/2011- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Μαθηματικά και Χριστούγεννα:
Στόχοι: 
- ( Έχουμε δώσει στα νήπια πατρόν χριστουγεννιάτικων 
σχεδίων και συνθέτουν εικόνα με το περίγραμμα αυτών).

- Να αντιστοιχίζουν εικόνες με τις λέξεις Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά.












12/12/2011- ΔΕΥΤΕΡΑ


Τα νήπια στην εργασία αντιστοιχίζουν το  
σχέδιο της πρώτης στήλης με το αντίστοιχο-ίδιο 
σε κάθε σειρά από τα χριστουγεννιάτικα
 σχέδια που ακολουθούν.








13/12/2011-ΤΡΙΤΗ
Να ταιριάξουν τα στολίδια με το περίγραμμά τους.
- Να ομαδοποιούν τα στολίδια του χριστουγεννιάτικου
 δέντρου ανάλογα με το χρώμα, το μέγεθος, και το είδος.


16/12/2011-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Αριθμογραμμή-Διαδοχή αριθμών: 
Τα νήπια αναγνωρίζουν και ταυτίζουν ίδιους αριθμούς από το 1-10. Πολλές φορές μετρούν στην αριθμογραμμή και ανακαλύπτουν τον αριθμό, κυρίως μετά το 5.
 Τα νήπια αναγνωρίζουν μετρώντας τις βούλες και αντιστοιχίζουν την καρτέλα με τους αριθμούς.
Τα νήπια αναγνωρίζουν στην εργασία τούς αριθμούς από το 1-10 και ενώνουν τα κλαδιά του δέντρου με τις γραμμές, ακολουθώντας τη σωστή διαδρομή με την αριθμογραμμή 1-10.




11/01/2012-Τετάρτη
Συμμετρία:
- Με τις τέμπερες απλώνουμε σε διπλωμένο χαρτί κάνσον, χρώματα  και εξηγούμε τον άξονα συμμετρίας- (όλα τα σημεία έχουν την ίδια απόσταση από τον άξονα στο χαρτί)- ανακαλύπτουμε το      σχέδιο που εμφανίζεται και το ονοματίζουμε με τη φαντασία μας.
Τα παιδιά ανακαλύπτουν τη συμμετρία σε διάφορα αντικείμενα ή μορφές που υπάρχουν στο χώρο. π.χ. ανοίγουμε ένα καρύδι στη μέση, πάνω στη γραμμή του και βλέπουμε ότι έχει δυο ίσα μέρη ή παρατηρούμε διάφορα φύλλα δέντρων και δείχνουμε τη γραμμή που τα χωρίζει στη μέση.
- Επίσης κόβουμε στη μέση σχήματα από χαρτί: τρίγωνο, κύκλος,τετράγωνο,ορθογώνιο κ.ά. και συγκρίνουμε τα σχήματα 
που προκύπτουν.
Μαθησιακή επιδίωξη: Να αναγνωρίζουν τη συμμετρία στο περιβάλλον.
-Τα νήπια καλούνται να συμπληρώσουν το μισό συμμετρικό σχήμα για να ολοκληρώσουν τις ζωγραφιές. Τα σχέδια που δώσαμε στο φύλλο εργασίας ήταν κατά το ήμισυ ζωγραφισμένα και τους ζητήσαμε να ζωγραφίσουν το άλλο μισό που λείπει-(με βάση τον άξονα συμμετρίας)- Η εργασία ήταν η ολοκλήρωση πολλών παιχνιδιών ανακάλυψης συμμετρικών εικόνων.
13/01/2012-Παρασκευή

Δεξί-Αριστερό: (Επανάληψη δραστηριότητας)
-Τα νήπια παρατηρούν τα χέρια στον πίνακα και δένουμε αντίστοιχα ένα ροζ σύρμα πιπας στο δεξί τους χερι και ένα πράσινο στο αριστερό.
Μαθησιακή επιδίωξη: Να αντιληφθούν τη διαφορά σε δύναμη και χρήση των δυο πλευρών, να ονομάσουν δεξί αριστερό.
Υπενθυμίζουμε τη δυνατή πλευρά του σώματος μας και ότι έχει να κάνει με τα νεύρα του εγκεφάλου μας αριστερού και δεξιού ημισφαιρίου. Τα νήπια αντιλαμβάνονται ότι ορισμένα χρησιμοποιούν καλύτερα το αριστερό τους χέρι στη γραφή και άλλα το δεξί.
Τα νήπια καλούνται μέσα από παιχνίδια να ακουμπήσουν με το δεξί τους χέρι το δεξί αυτί, το δεξί μάτι, το δεξί πόδι ή ακόμη το αριστερό τους γόνατο κ.ά.
Επίσης σε κύκλο παιχνιδιού λένε τη θέση τους λέγοντας: δεξιά μου έχω την ....  και αριστερά μου έχω τον....
Εξηγούμε ότι όταν ο άλλος στέκεται απέναντί μας αλλάζει η θέση δεξί, αριστερό χέρι....και παίζουμε παιχνίδια καθρέφτη για να ανακαλύπτουν το δεξί και αριστερό μέρος του σωματός τους.(Δίνουμε φύλλο εργασίας).
Μαθησιακή επιδίωξη: Να ανακαλύπτουν μια συγκεκριμένη διαδρομή για να φτάσουν κάπου.
Λαβύρινθος: Ένα παιδί έχει τα μάτια του κλειστά και με την καθοδήγηση της κυρίας πρώτα και μετά ενός άλλου παιδιού, εκτελεί μια διαδρομή. Π.χ. Περπάτα ευθεία, σταμάτα και κάνε ένα μικρό άλμα μπροστά, στρίψε δεξιά, συνέχισε ευθεία με βήματα χελώνας κλπ.
16/01/2012-Δευτέρα
Μαθησιακή επιδίωξη: Να συγκρίνουν  αντικείμενα ως προς το πλάτος(πλατύ-στενό)
-Χρησιμοποιούμε και γνωρίζουμε το μέτρο και την μεζούρα ως εργαλεία μέτρησης του πλάτους ενός αντικειμένου.
-Τα νήπια πρώτα παρατηρούν αντικείμενα που χωρούν σε ένα στενο και φαρδύ διάδρομο. Μετρούν το πλάτος του διαδρόμου με κορδέλα ως αρχικό μέτρο και τοποθετούν τις μπάλες, τις κούκλες, τις κορδέλες στο αντίστοιχο πλάτος.
Τα παιδιά πειραματίζονται και ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν για τις παρατηρήσεις τούς όρους πλατύ και στενό. 
Τα νήπια ακούν με προσοχή την μικρή ιστορία του ιπποπόταμου που δεν χωρούσε στη στενή πόρτα και του ποντικιού που έκανε τούμπες στη φαρδιά πόρτα... στη συνέχεια καλούνται να ξεχωρίσουν με οδηγίες που τους δίνονται ανάλογα κάθε φορά σε εργασία, ποιό αντικείμενο είναι φαρδύ και ποιό στενό.

17/01/2012-Τρίτη
Μαθησιακή επιδίωξη: Να μάθουν την ώρα με το ρολόι οδηγό.  Γνωρίζουν τους αριθμούς του ρολογιού, τους δείκτες και μετρούν την ώρα  ακριβώς , και μισή, και τέταρτο, παρά τέταρτο.
Τα νήπια καλούνται να ξεχωρίσουν με οδηγίες που τους δίνονται, στο πρώτο ρολόι τι ώρα είναι και στο δεύτερο να γράψουν τους αριθμούς και να δώσουν τη δική τους ώρα καθώς και να μας την πουν για να τη γράψουμε στο φύλλο εργασίας.


20/01/2012-Παρασκευή





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου