Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012

Είμαι ότι τρώω - Η Διατροφή μας

26/11/2012 Δευτέρα
- Τα θέματά μας: αυτή την εβδομάδα παράλληλα αναπτύσσουμε και συνδέουμε τα θέματά μας , που είναι:
 Μέρα και Νύχτα  (φως-σκιά) και  Η διατροφή μας.
Οι 5 ομάδες των τροφών και η πυραμίδα της διατροφής.
Οι Βιταμίνες και ο ρόλος τους στην υγεία μας.

Φύλλο εργασίας στη γλώσσα: μικρά αινίγματα και τα νήπια καλούνται να ανακαλύψουν και να γράψουν με καρτέλα αναφοράς το σωστό φρούτο, λαχανικό κάθε φορά. 
-----------------------------------------
- Ελληνική Μυθολογία: Ο Λαβύρινθος και ο Μινώταυρος. Παρακολουθούν στον χάρτη τα σημεία της διαδρομής των ηρώων της ιστορίας.
Μετά την αφήγηση της ιστορίας και την παρουσίαση των ηρώων συζητάμε με τα νήπια για τον προσανατολισμό στο χώρο και τις σωστές οδηγίες. Ποιος έδωσε τη λύση στον Θησέα;
Διαδρομή με σχοινιά: Ένα παιδί έχει κλειστά τα μάτια και με την καθοδήγηση ενός άλλου εκτελεί μια διαδρομή. Π.χ. περπάτα ευθεία, στοπ, κάνε ένα μικρό πηδηματάκι μπροστά, στοπ, στρίψε στο δεξί σου χέρι κ. ά.
- Αναφέρονται σε παραμύθια που γνωρίζουν για αφετηρία και τέρμα μιας διαδρομής των ηρώων.
- Μαθηματικά - Στόχος: Να αναπαραστήσουν γραφικά μια διαδρομή περνώντας από διάφορα σημεία.
Φύλλο εργασίας: Ο Λαβύρινθος, τα νήπια ανακαλύπτουν τη σωστή διαδρομή με το μολύβι, αφού δοκιμάσουν με το χέρι τους αρκετές φορές πριν, για να βρουν τη σωστή τελικά. Επίσης διαπιστώνουν ποια είναι η αφετηρία και το τέρμα της διαδρομής που ακολούθησαν.
27/11/2012 Τρίτη
Τρώω σωστά - τρέφομαι υγιεινά (συζήτηση στην παρεούλα). Διαβάζουμε βιβλίο με μικρές καθημερινές ιστορίες παιδιών που ξεκινούν τη μέρα τους και τρώνε πέντε γεύματα το ένα σωστά και το άλλο τρώει συχνά βλαβερές τροφές.
Προβληματισμός: τι να συμβαίνει άραγε  στην υγεία των δυο παιδιών; Ποια προβλήματα θα δημιουργηθούν μεγαλώνοντας τα παιδιά;
-----------------------------------------------------------------------------
Ζωγραφική και τροφές: Ιταλοί ζωγράφοι και τα έργα τους με φρούτα και λαχανικά. Ποιοι είναι οι ζωγράφοι που εμπνεύστηκαν από τη φύση και δημιούργησαν έργα ζωγραφικής; 
Περιγραφή εικόνων.
28/11/2012 Τετάρτη
Α΄ Θέμα:Ποιες είναι οι θησαυρο-τροφές και ποιες οι τροφές που χρειάζεται να αποφεύγουμε καθημερινά; 
Γνωρίζουν τα νήπια την ποικιλία τροφίμων και λαχανικών που χρειάζονται σε πέντε καθημερινά γεύματα;
Φύλλο εργασίας: στα μαθηματικά ξεχωρίζουν τις ομάδες τροφών και δημιουργούν τη δική τους ομάδα που τους αρέσει περισσότερο στη διατροφή τους. Επίσης γράφουν τη λέξη της ομάδας με καρτέλα αναφοράς.
-----------------------------------------------------------------------------
Β΄- Τι είναι οι Βιταμίνες και σε ποιες τροφές κρύβονται; Σε τι βοηθούν τον οργανισμό μας;
29/11/2012 Πέμπτη
Α΄-Μπλοκ ζωγραφικής: Θέμα: "Ζωγραφίζω εικόνα ενός παιδιού που αποχαιρετά το Φθινόπωρο από το μπαλκόνι του". Δείχνουμε στα παιδιά στον πίνακα μαρκαδόρου τρόπους για να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους, να αναπαράγουν τις γνώσεις τους, το πρώτο τρίμηνο της εποχής του Φθινοπώρου.
Β΄- Τι είναι οι παροιμίες, τα αινίγματα, τα λαχνίσματα;
Τι γνωρίζουν τα νήπια για τα λαϊκά-παραδοσιακά λόγια που σχετίζονται με τις τροφές;
Τα νήπια μαθαίνουν γλωσσοδέτες που έχουν σχέση με τις τροφές π.χ Ανέβηκα στην πιπεριά να κόψω ένα πιπέρι κι η πιπεριά τσακίστηκε και μου 'κοψε το χέρι...
-----------------------------------------------------------------------------
Φυσικές επιστήμες:Αισθάνομαι τη φύση με τις αισθήσεις μου και ακούω γύρω μου ήχους. Άλλοι είναι φυσικοί και άλλους τους δημιουργεί ο άνθρωπος και λέγονται τεχνητοί. Μπορώ να ξεχωρίσω τους ήχους με αυτή τη διάκριση; π.χ το κλάμα ενός παιδιού: Φυσικός ήχος, η κόρνα: Τεχνητός ήχος
                          30/11/2012 Παρασκευή
Α΄- Θέμα: Φθινοπωρινά τραγούδια: τα νήπια θυμούνται τραγούδια που πρωτομάθαμε στο Νηπιαγωγείο  και τραγούδια σχετικά με τις τροφές και τα φρούτα (π.χ. Στη μηλιά τη φορτωμένη..., μήλο μου κόκκινο..., καστανάκια... κ,ά.)
- Διαβάζουμε την ιστορία του κυρίου Ροδαλού που ζούσε στη χώρα της υγείας, ποιες τροφές είχε στη μαγική του συνταγή (τα νήπια θυμούνται και απαντούν τις ομάδες τροφών: φρούτα, λαχανικά, καρποί, γαλακτοκομικά, δημητριακά), τι έγινε όμως όταν ήρθε στη χώρα ο κύριος Ωχρός(έφερε βλαβερές τροφές: γλυκά, λίπη).
Β΄-  Παιχνίδι εικόνων και λέξεων: με εικόνες φρούτων (ΜΗΛΟ, ΑΧΛΑΔΙ, ΜΑΝΤΑΡΙΝΙ, ΚΑΣΤΑΝΟ, ΡΟΔΙ) ταυτίζουν τις αντίστοιχες λέξεις με κεφαλαία και πεζά γράμματα-φωνήματα. Μπορούμε να ανακαλύψουμε το αρχικό φώνημα της λέξης στο όνομά μας; 
Φύλλο εργασίας: Γράφουν το όνομά τους με κεφαλαία και πεζά και βρίσκουν τα γράμματα που λείπουν σε αυτά. Επίσης στην ίδια εργασία πάντα με καρτέλες αναφοράς ζωγραφίζουν φρούτα και γράφουν τη λέξη.
-----------------------------------------------------------------------------
Γ΄- Το σώμα μας όλο μαζί εσωτερικά και εξωτερικά είναι ένας οργανισμός. Από τι αποτελείται το σώμα μας εξωτερικά και εσωτερικά;
Παίρνουμε τις απαντήσεις των νηπίων και γράφουμε στον πίνακα τα μέρη του σώματός μας.
Τα υλικά για να γίνει Μεγάλο, Δυνατό και Όμορφο το σώμα μας, τα παίρνουμε από τις τροφές που τρώμε κάθε μέρα.
-Για να δούμε τι γνωρίζουμε για το που πάνε οι τροφές και τι γίνεται μέσα στον οργανισμό μας; (η πέψη των τροφών).

Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2012

Ημέρα του παιδιού και των δικαιωμάτων του...


20/11/2012 Τρίτη
- Ποια είναι τα δικαιώματα ενός παιδιού; Τα νήπια απαντούν και στη συνέχεια διαβάζουμε την κάρτα των δικαιωμάτων που ισχύουν σε όλες τις χώρες.
- Τι συμβαίνει όμως σε διάφορες χώρες, ακόμη και στη δική μας, σέβονται οι μεγάλοι τα δικαιώματα ενός παιδιού;
Όλα τα παιδιά έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ορίζονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, τo Σύνταγμα και τους νόμους. Το σημαντικότερο κείμενο για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι η  ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΟΗΕ.

Η Σύμβαση αυτή, που υπογράφτηκε το 1989 από τα κράτη-μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Το 1992 έγινε νόμος και στην χώρα μας (νόμος 2101/92).
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού περιλαμβάνει τρεις μεγάλες κατηγορίες δικαιωμάτων:
  1.    Προστασία (από κάθε μορφής κακοποίηση, εκμετάλλευση, διάκριση, ρατσισμό, κ.λπ.).
  2.    Παροχές (δικαίωμα στην εκπαίδευση, την υγεία, την πρόνοια, την ψυχαγωγία, κ.λπ.). 
  3.    Συμμετοχή (δικαίωμα στην έκφραση γνώμης, την πληροφόρηση, τον ελεύθερο χρόνο, κ.λπ.)
- ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ- συμμετρία:
-  Τα νήπια ανακαλύπτουν τη συμμετρία σε διάφορα αντικείμενα ή μορφές που υπάρχουν στο χώρο. Παρατηρούμε διάφορα φύλλα δέντρων και δείχνουμε τη γραμμή που τα χωρίζει στη μέση.
Κόβουμε στη μέση διάφορα φρούτα και συγκρίνουμε τα δυο μέρη.
Παίρνουμε κόλλες χαρτιού, τις διπλώνουμε στη μέση και ρίχνουμε μπογιά στα αγαπημένα χρώματα των νηπίων, ονομάζουμε τα συμμετρικά σχέδια. (Άξονας συμμετρίας).
Μαθησιακή Επιδίωξη: Να αναγνωρίζουν τη συμμετρία στο περιβάλλον.
21/11/2012 Τετάρτη
Χαρτοκοπτική: Δίνουμε στα παιδιά χαρτιά διπλωμένα στη μέση, όπου έχουμε σχεδιάσει μισά μοτίβα. Το κόβουν με προσοχή γύρω, γύρω χωρίς να πειράξουν το δίπλωμα στη συνέχεια το ανοίγουν και ανακαλύπτουν μια εικόνα: καρδιά, λουλούδι, ομπρέλα, μήλο,παιδί, πεταλούδα, καπέλα κ.ά. Εξηγούμε ότι η γραμμή στη μέση του μοτίβου που δημιουργήθηκε από το δίπλωμα είναι άξονας συμμετρίας.
-   Θέμα συζήτησης:  Τι είναι Διατροφή;
Εκπαιδευτικοί στόχοι:    Ερώτηση: Γιατί χρειάζεται να τρώμε;
α) Να γνωρίσουν τα παιδιά πόσο σημαντικό είναι να τρώμε.
β) Το φαγητό μας βοηθά να ζούμε, να μεγαλώνουμε,να έχουμε ενέργεια κ.ά.
γ) Να μάθουν ότι πρέπει να τρώμε ποικιλία τροφίμων.
Ερώτηση:Που πάει το φαγητό που τρώμε;
α) Να μάθουν τι συμβαίνει στο σώμα μας, όταν τρώμε.
β) Να μάθουν το ταξίδι της τροφής μέσα στο σώμα.
γ) Να γνωρίσουν τα όργανα του σώματος που είναι αρμόδια για την πέψη.
 22/11/2012 Πέμπτη
-    Ημέρα - Νύχτα (Φως και σκιά): Μεγάλο ενδιαφέρον έδειξαν τα νήπια για τη θέση της γης και του ήλιου και της σελήνης στο σχηματισμό της μέρας και της νύχτας αλλά και των εποχών.(Με τη βοήθεια της υδρόγειου σφαίρας). Τα νήπια παίρνουν τη θέση  των πλανητών  και κινούνται στην ελλειπτική τους τροχιά. Γνωρίσαμε δραστηριότητες στην διάρκεια της ημέρας και τον ανάλογο χαιρετισμό (Καλημέρα, χαίρετε, καλησπέρα κ.ά).
-  Παιχνίδι με τις σκιές: Με ένα αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο με άσπρο πανί και με τη βοήθεια ενός φακού τα νήπια ανακαλύπτουν τις σκιές των αντικειμένων. Στο τέλος ανακαλύπτουν ότι αν το αντικείμενο είναι κοντά στο φως μεγαλώνει η σκιά του κι αν απομακρυνθεί από το φως μικραίνει η σκιά του. Επίσης διαλέγουμε  δυο νήπια, ένα από αυτά κάνει διάφορες φιγούρες και τα άλλα ανακαλύπτουν από τη σκιά του ποιο είναι και τι φιγούρα κάνει. Γνώρισαν τον ήρωα Καραγκιόζη και τους φίλους του (στο θέατρο σκιών), όπως επίσης και τον Πιπίνο με την κυρία Σοφή κούκλες του κουκλοθεάτρου μας.
-  Διατροφή: τα νήπια έδειξαν ενδιαφέρον να συζητήσουν για το πρωινό τους, το μεσημεριανό και το βραδινό γεύμα. Καταγράψαμε στον πίνακα τις τροφές τους. Στη συνέχεια  μέσα από μια ιστορία ¨Είμαι ότι τρώω" τα νήπια γνωρίζουν την αξία των λαχανικών και φρούτων- Βιταμινών στον ανθρώπινο οργανισμό.
23/11/2012 Παρασκευή
-  Ελληνική Mυθολογία: Διαβάσαμε το μύθο "Δαίδαλος και Ίκαρος", γνωρίζοντας την Κρήτη, την Αθήνα και την Ικαρία στον χάρτη της Ελλάδας. Ποιες ήταν οι επιπτώσεις όταν βρέθηκε κοντά στον ήλιο ο Ίκαρος;
Πως ήταν κατασκευασμένος ένας Λαβύρινθος; Τα νήπια περπάτησαν σε διαδρόμους με κλειστές εξόδους που κατασκευάσαμε με τα πλαστικά τούβλα.  Πως ανακαλύπτουμε την έξοδο σε ένα λαβύρινθο;
Μαθηματική επιδίωξη:Να ανακαλύπτουν μια συγκεκριμένη διαδρομή για να φτάσουν κάπου με οδηγίες που τους δίνονται. Ανάλογο φύλλο εργασίας.
-  Άμεση Βοήθεια: Προβληματισμός: Ποιες είναι οι υπηρεσίες που μας βοηθούν αν χρειαστούμε άμεση ανάγκη; Μιλάμε για την Πυροσβεστική, την Αστυνομία και το ΕΚΑΒ. Ποιος είναι ο αριθμός τηλεφώνου που θα τους καλέσουμε και πως θα μιλήσουμε; Παιχνίδι: Με ένα τηλέφωνο το νήπιο καλεί ανάλογα την άμεση Βοήθεια και τα υπόλοιπα παιδιά απαντούν ποιον κάλεσε από τα λεγόμενα. Τους δίνεται ανάλογο φύλλο εργασίας.

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2012

Η περιπέτειά μας ξεκινά! Τα αφτιά μας ανοιχτά!

19-11-2012 Δευτέρα 
Γεια σας είμαι η ηχώ! Η περιπέτειά μας ξεκινά... Τα αφτιά μας ανοιχτά! Με ένα μεγάλο κοχύλι ακούμε τον ήχο του και φωνάζουμε με αυτό για να ακούσουμε τη φωνή μας δυνατά(αντίλαλος- ηχώ).
Τι είναι ηχητικές πηγές και σε τι διακρίνονται;(αφτιά, ακοή,φωνή,μουσική, ησυχία, θόρυβος)

Με διάφορα υλικά προκαλούμε ευχάριστους και δυσάρεστους-ενοχλητικούς θορύβους, το ίδιο συμβαίνει φυσικά γύρω μας π.χ. κελάηδισμα, κορνάρισμα, νιαούρισμα, γκάρισμα κ.ά.
 Ήχοι της φύσης και ήχοι που κατασκευάζει ο άνθρωπος.
Η ηχώ και πού χρησιμοποιείται; (υπερηχόγραμμα, σόναρ-υποβρύχιο).
Μεσημέρι: Τετράγωνο: Τα νήπια ανακαλύπτουν λέξεις που αρχίζουν από (Τ,τ). 
Επίσης σχηματίζουν το τετράγωνο στον πίνακα όλα τα νήπια και διαπιστώνουμε τα λάθη μας στις γραμμές-πλευρές.

 -Επίσης ψηφίζουν το αγαπημένο τους σχήμα και τι τους θυμίζει.
-Κάνουν εκλογές, ψηφίζουν και νικητής είναι ο κύκλος.

-Ανακαλύπτουν το σχήμα με την περιγραφή των χαρακτηριστικών τους.
Ποια αντικείμενα γύρω μας στο σχολείο και έξω μας θυμίζουν τετράγωνο;
Μπορούμε με τα σώματά μας να φτιάξουμε τα σχήματα και πόσα παιδιά θα χρειασθούν για το καθένα; Θα έχουν το ίδιο ύψος; (Προβληματισμός και παίρνουμε τη σωστή απάντηση)
Φύλλο εργασίας: Σχηματίζουν, βρίσκουν, γράφουν τη λέξη τετράγωνο.

Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2012

H Eκπαίδευση και το Πολυτεχνείο...

12/11/2012 Δευτέρα
ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ.
- Τι είναι σχολείο; Ποιες είναι οι βαθμίδες της εκπαίδευσης;
Τα νήπια απαντούν... 
Τι κάνουμε στο Νηπιαγωγείο και ποια είναι η ονομασία μας;

Τι είναι το Πολυτεχνείο;






Απαντήσεις νηπίων: -  Ένα μεγάλο σχολείο.(Γιώργος Π.)
- Πηγαίνουν μεγάλα παιδιά που τους λέμε φοιτητές.(Ραφαέλα)
- Στο Πολυτεχνείο σπουδάζουν άριστοι μαθητές.(Γιώργος Σ.)
- Σπουδάζουν μηχανικοί-αρχιτέκτονες που φτιάχνουν δρόμους, οικοδομές, τηλέφωνα, συσκευές.(Μάνος)








Μαθαίνουμε τα τραγούδια " Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο..." όπως επίσης μέσα από εικόνες " Όταν σφίγγουν το χέρι", "Ο δρόμος", Ένα το χελιδόνι".
-  Φύλλο εργασίας:
Τα νήπια ζωγραφίζουν τα λόγια του τραγουδιού με εικόνες.
Τι είναι η γειτονιά μας; Απαντήσεις νηπίων: Ένα τετράγωνο με κτίρια, μια ομάδα ανθρώπων (Γιώργος Σ.)
- Στη γειτονιά μας γνωρίζουμε ανθρώπους (Καίτη)
- Παίζω με τους φίλους μου (Μιχάλης)
Στη γειτονιά μας περνάμε καλά (Γιώργος Π.)





Ένας περίπατος στη γειτονιά μας:
Η χαρά των νηπίων μεγάλη όπως και η υπευθυνότητά τους στο δρόμο, περπατούσαν σε ζευγάρια και σχολιάζαμε καθώς περπατούσαμε τα κτίρια, την καθαριότητα της γειτονιάς, την εκκλησία μας, το δάσος
και στο τέλος χαρήκανε το παιχνίδι στα γηπεδάκια.

13/11/2012 Τρίτη
ΨΩΜΙ- ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ:
Μαθαίνουμε την ιστορία του Πολυτεχνείου μέσα από εικόνες.
Ποια ήταν τα συνθήματα των φοιτητών;
Διαβάζουμε το παραμύθι της Σοφίας Ζαραμπούκα " Στο δάσος" με ήρωες τη σοφή κουκουβάγια που ψήφισαν με εκλογές τα ζώα και τον αυταρχικό ελέφαντα που έκλεψε την εξουσία , καθώς και το πάθημά του.
14/11/2012 Τετάρτη
Μαθαίνουμε τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και παρατηρούμε εικόνες από τις μέρες αυτές της ιστορίας μας...
Τα νήπια έδειξαν ενδιαφέρον να συνθέσουμε τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ και φώναξαν ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. 
Τα θέματά μας αυτο τον μήνα είχαν αλληλουχία: η ελιά το σύμβολο της ειρήνης, γνωρίζω τη γειτονιά μας, το σχολείο  και η εκπαίδευση μας και το Πολυτεχνείο και τα γεγονότα της ιστορίας μας. (Δημοκρατία-Δικτατορία οι αντιθέσεις τους)
Ετοιμάζουμε το Νηπιαγωγείο μας για τη σχολική μας γιορτή και κάνουμε πρόβα τα τραγούδια και τα ποιήματα.
Ζωγραφίζουμε στο μπλοκ ζωγραφικής εικόνες από το Πολυτεχνείο το 1973...μεγάλη εντύπωση απ΄όλες τις εικόνες που είδαμε ήταν το σύνθημα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ που σχημάτισαν οι φοιτητές στη στέγη της σχολής τους.
15/11/2012 Πέμπτη
Με τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που παραθέτουμε τα γεγονότα του Πολυτεχνείου συζητάμε:- Ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές των γεγονότων;
- Γιατί άραγε βρισκόταν στον συγκεκριμένο χώρο;

- Καταλαβαίνουμε από τις φωτογραφίες τα συναισθήματά τους;
- Μας θυμίζουν οι φωτογραφίες που βλέπουμε αντίστοιχες τωρινές μας εμπειρίες;( Μιλάνε για τα πανό, τη συγκέντρωση του κόσμου σε μια διαδήλωση, πορεία που έχουν δει στο δρόμο ή στην τηλεόραση(απεργία). 
- Στις διαδηλώσεις οι άνθρωποι κάτι ζητούν. Εμείς τι πιστεύουμε ότι θα μπορούσαν να ζητούν τα παιδιά του Πολυτεχνείου;
- Τι σημαίνει "Χάνω την Ελευθερία μου"; Τι είναι για μας η Ελευθερία και τι θα αισθανόμασταν αν κάποιος χωρίς λόγο μας την στερούσε;
- Πως θα αισθανόμασταν αν κάποιοι μας έβαζαν περιορισμούς στο τι θα κάνουμε στο Νηπιαγωγείο;
Εικόνες σήμερα στο Πολυτεχνείο ως ένδειξη τιμής.
- Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου "Η κυρά Δημοκρατία".

- Περιγράφουμε τους χαρακτήρες των ηρώων και αναφέρουμε με ποιον ταυτιζόμαστε, είμαστε ίδιοι και γιατί; 
16/11/2012 Παρασκευή
Η γιορτή μας:










Πέμπτη, 1 Νοεμβρίου 2012

Νοέμβρης ο ελαιουργός....Καλό σας μήνα!

01/11/2012 Πέμπτη
-  Ο Νοέμβρης φέρνει το κρύο και ...το Πολυτεχνείο.
Ένας καινούριος μήνας του Φθινοπώρου έφτασε. Ποια να είναι άραγε τα λαϊκά του ονόματα; μερικά από αυτά είναι: ελαιουργός, Σκιγιάτης, Μεσοσπορίτης , Κρασομηνάς... γιατί άραγε;
Ποιες ήταν οι ασχολίες των ανθρώπων της υπαίθρου, των πόλεων αυτό τον μήνα; (μάζευαν ξύλα για το χειμώνα, μάζευαν κάστανα, μάζευαν τις πρώτες ελιές και τα φρούτα του φθινοπώρου)
- Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία του Νοέμβρη.
Δραματική τέχνη: Παίζουμε με φωτογραφικά στιγμιότυπα, ζωντανούς πίνακες. Τα παιδιά χωρίζονται σε 4 ομάδες και αναπαριστούν αφού τους δίνουμε λίγο χρόνο να σκεφτούν το θέμα και με το χτύπημα ενός ντεφιού αρχίζει η παράσταση. Τα άλλα νήπια πρέπει να βρουν το θέμα. Γίνονται:  Μια οικογένεια που γιορτάζει και τρώει σε ένα τραπέζι.
 Μαθητές που κάνουν παρέλαση.
 Παιδιά σε παιδική χαρά.
 Αγρότες που μαζεύουν ελιές.
02/11/2012 Παρασκευή
 To θέμα μας: Η γειτονιά μας (τι γνωρίζουν τα νήπια;)
Ετοιμαζόμαστε εδώ και καιρό να βγούμε τον πρώτο μας περίπατο για να γνωρίσουμε τη γειτονιά μας, τι το καλύτερο ερέθισμα παρατήρησης και μνήμης για τα νήπια. Προσπαθήσαμε πολύ για να γίνουν οι κανόνες καθημερινή ρουτίνα και ευχάριστη συνήθεια της συνεργασίας των ομάδων και της τάξης μας.
 Γιατί όμως θα βγούμε από το Νηπιαγωγείο και που θα εστιάσουμε την προσοχή μας; Ποιες πληροφορίες θα συλλέξουμε; Τι μας έκανε εντύπωση, ποιους επαγγελματίες θα συναντήσουμε, ποια κτίρια ή υπηρεσίες; Πως είναι δομημένη η γειτονιά μας; (σε μεγάλα τετράγωνα-χάρτης google). Επίσης θα διαβάσουμε τις ταμπέλες των καταστημάτων, θα βγάλουμε φωτογραφίες.
 Γλώσσα και προφορικός λόγος: Περιγραφή εικόνας-και συνέχιση της πρότασης(ερέθισμα για φαντασία-λόγο).
- Δανειστική Βιβλιοθήκη: Ξεκινήσαμε κάθε δεύτερη Παρασκευή τη δανειστική βιβλιοθήκη με κατάλληλο φύλλο εργασίας για τα νήπια.
05/11/2012 Δευτέρα 
Εκλογές για Εκπαιδευτικά Συμβούλια.
06/11/2012 Τρίτη
 Ελιά και Ελαιώνας: τα νήπια περιγράφουν εικόνες.
Τι καλά μας δίνει το δέντρο της ελιάς;
Αινίγματα και παροιμίες (σοφά λόγια).



 Σχήματα- Τρίγωνο
-Με το σώμα τους τα νήπια σχηματίζουν στο έδαφος το τρίγωνο.
-Τα νήπια ανακαλύπτουν αντικείμενα - πράγματα που έχουν τριγωνικό σχήμα. Διαχωρίζουν το τρίγωνο από τον κώνο (στερεό).
-Φύλλο εργασίας: Τα νήπια εντοπίζουν το τρίγωνο, το σχηματίζουν με μολύβι, γράφουν τη λέξη τρίγωνο και εντοπίζουν στα σχέδια τα τρίγωνα.

07/11/2012 Τετάρτη
"Η διαμάχη της θεάς Αθηνάς και του Ποσειδώνα για το όνομα της Αθήνας".
 Tα νήπια άκουσαν με μεγάλο ενδιαφέρον το μύθο της διαμάχης αυτής και την αλλαγή του ονόματος από Κεκροπία σε Αθήνα. Δεν παραλείψαμε να αναφερθούμε στο σπουδαίο δώρο την ελιά. Το σχέδιο των νηπίων σημείωσε εξέλιξη, γνωρίζοντας τους χιτώνες των αρχαίων Ελλήνων, τα χαρακτηριστικά των Θεών της Μυθολογίας μας.

 Tα νήπια πειραματίστηκαν εαν διαλύεται το υγρό χρυσάφι-το λάδι σε νερό, σε γάλα, σε ξύδι, σε μπογιά, σε λεμονάδα κ.ά.
Μεγάλη προσοχή και ευχαρίστηση για τα νήπια ήταν να επαναλαμβάνουν το γνωστό σε όλους μας παραδοσιακό "Ντίλι Ντίλι το καντήλι" (άσκηση μνήμης και προφορικού λόγου θαυμάσια για τα νήπια).



 Tα νήπια ανακάλυψαν λέξεις που αρχίζουν από Ε, ε και σημείωσαν στον πίνακα το ίδιο φώνημα-γράμμα.
 Φύλλο εργασίας: Ανάλογο με την δραστηριότητα στον κύκλο συζήτησης.
08/11/2012 Πέμπτη
 Ο ΕΛΑΙΩΝΑΣ
     Η ΕΛΙΑ
    ΤΟ ΛΑΔΙ
Με αφορμή τις εικόνες και το θέμα μας που κεντρίζει το ενδιαφέρον των νηπίων θα εστιάσουμε στο άρθρο και την λέξη.
Με ένα παιχνίδι εικόνων και λέξεων με κεφαλαία και πεζά γράμματα, τα νήπια θα ταυτίσουν την εικόνα με την κατάλληλη λέξη.
09/11/2012 Παρασκευή
Η γειτονιά μου:  Μιλάμε για τη γειτονιά στη πόλη και στο χωριό, για τα σπίτια (μονοκατοικία, πολυκατοικία, διώροφο ,  τριώροφο...)
Tο Nηπιαγωγείο μας: Tα νήπια θα φέρουν μετά το Σαββατοκύριακο σε ένα φύλλο ζωγραφισμένο το σπίτι τους και τη διεύθυνσή τους.