Δευτέρα, 28 Οκτωβρίου 2013

Μαθαίνω για την οικονομία...

29/10/2013 Τρίτη

- Μαθαίνω για την οικονομία: α) Τι είναι τα χρήματα; β) Η αξία του χρήματος. γ) Η αποταμίευση. 
Τα παιδιά θα ανακαλύψουν τη σχέση του ανθρώπου με το χρήμα (εργασία), τη σημασία των οικονομικών συναλλαγών, (αγωγή του καταναλωτή), καθώς και την αξία της αποταμίευσης.
Κριτήρια επιλογής του θέματος:  η κοινωνική επικαιρότητα, τα ενδιαφέροντα των νηπίων. Επίσης οι εμπειρίες και τα βιώματά των παιδιών.
Εισάγουμε τον προβληματισμό στα παιδιά μέσα από το βιβλίο "Ο μέρμηγκας και ο τζίτζικας" εκδ. Κέδρος και θέτουμε ερωτήματα για να ανιχνεύσουμε προηγούμενες γνώσεις, εμπειρίες των παιδιών γύρω από το θέμα.
Διερευνητικές ερωτήσεις: Τι είναι τα χρήματα;
Που τα βρίσκουμε; Γιατί τα χρειαζόμαστε; Πως λέγεται αυτός που δεν κοπιάζει και τα περιμένει όλα έτοιμα;(τεμπέλης), Πως λέγεται αυτός που δουλεύει και προετοιμάζει με πρόγραμμα τη ζωή του; (εργατικός, εργάτης), Ποιος νομίζετε ότι θα τα καταφέρει καλύτερα στη ζωή του και γιατί;
Τα παιδιά καταθέτουν γνώσεις και εμπειρίες, διατυπώνουν ερωτήσεις, απορίες, που τις καταγράφουμε δημιουργώντας ιστόγραμμα. Επιλέγουμε βιβλία που θα διαβάσουμε σχετικά με το θέμα μας.
Μισθός: τα χρήματα που παίρνει ο άνθρωπος μετά από εργασία. Πως ξοδεύουμε τα χρήματα; (έξοδα του μήνα-βασικές ανάγκες της οικογένειας).Τα θέλω των μικρών παιδιών είναι πολλά... τα μπορώ όμως των γονιών τους λίγα!  Συζητάμε για την ανεργία στην Ελλάδα σήμερα και την ανάγκη βοήθειας και προσφοράς σε συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη τα βασικά αγαθά (τρόφιμα, φάρμακα). Πρώτα καλύπτουμε τις βασικές ανάγκες της οικογένειας και μετά αφού αποταμιεύσουμε ένα μικρό
ποσό(για έκτακτες ανάγκες), μπορούμε να ξοδέψουμε  λίγα χρήματα για ευχαρίστηση όλων των μελών μιας οικογένειας.
Τραγούδι: Η αποταμίευση (Βάλε κι εσύ, βάζω κι εγώ, στον κουμπαρά μας το μικρό, βάλε κι εσύ βάζω κι εγώ, έστω και λιγοστά ευρώ.Αποταμίευση το λένε, κι από τα χρήματα όλα αυτά, θε να πάρουμε βιβλία και παιχνίδια διαλεχτά...).
Φύλλο εργασίας: Η αποταμίευση Μπορείς να ζωγραφίσεις τις εικόνες και να βρεις τις λέξεις;- κρυπτόλεξο.
30/10/2013 Τετάρτη
-  Αίνιγμα: Έχω μαγικό κουτί κι όλο ρίχνω κατιτί. Όσο τρώει και χορταίνει, τόσο πιο πολύ βαραίνει. Τι είναι;
-  Παροιμίες: Τα νήπια ανακαλύπτουν το σοφό νόημα που κρύβουν τα σοφά λόγια του λαού μας, της γιαγιάς, οι παροιμίες με εικόνες και λόγια. Προσπαθούν με τη βοήθεια των εικόνων να επαναλάβουν τις παροιμίες.

- Συζητάμε για την κατάθεση- ανάληψη χρημάτων στην τράπεζα, τα λογότυπα των τραπεζών σε εικόνες,  τους υπαλλήλους της, τις επιταγές και τον κύκλο των χρημάτων (τσιγκούνης-σπάταλος). Τι έχουμε δωρεάν και τι αγοράζουμε;
-  Με μεγεθυντικό φακό τα νήπια παρατηρούν τα νομίσματα-κέρματα ευρώ και τα σύμβολα και πρόσωπα που έχουν πάνω τους.(Διαφορετικά για κάθε χώρα της Ευρώπης-χάρτης). 
Μπορούμε να φτιάξουμε μόνοι μας χρήματα; Που τυπώνονται τα χρήματα; (Συλλογή νομισμάτων-Νομισματοκοπείο-Μουσείο νομισμάτων).
 Παρατηρούμε το 2ευρω και σχετικά με τον ταύρο και την όμορφη κοπέλα που έχει πάνω του, διαβάζουμε το μύθο της Ευρώπης.
-  Παραμύθι: "Η αρπαγή της Ευρώπης"
 Παιχνίδι: Τα νήπια ανακαλύπτουν στην αυλή με το παιχνίδι της Μαργαρίτας τις χωροχρονικές έννοιες πάνω-κάτω, μπρος-πίσω. Χρησιμοποιούμε τα πλαστικά τούβλα που αναπαριστούν το νησάκι και η αυλή είναι η θάλασσα. Τα νήπια κολυμπούν με το ένα σφύριγμα και ανεβαίνουν πάνω με τη λέξη "Καρχαρίας". 
31/10/2013 Πέμπτη

 -  Αποταμίευση: Η 31 Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ως ημέρα της αποταμίευσης. Στις 31 Οκτωβρίου του 1924 ιδρύθηκε στο Μιλάνο το Διεθνές Ινστιτούτο Ταχυδρομικών Ταμιευτηρίων. Συζήτηση με τα νήπια για το τι είναι η αποταμίευση(η συγκέντρωση χρημάτων για ώρα ανάγκης), πως γίνεται και πως μας βοηθάει;
Τι θα έκανες αν έβρισκες 5 ευρώ και γιατί; Θα αγόραζες ένα παιχνίδι; Θα αγόραζες μια λιχουδιά; Θα τα έβαζες στον κουμπαρά σου; Θα τα έδινες στην αστυνομία; Αφού καταγράψουμε τις απόψεις τους καταλήγουμε σε συμπεράσματα-γράφημα.
-  Παραμύθι: Η τσεπούλα και ο κουμπαράκος.
Φύλλο εργασίας: Λαβύρινθος-διαδρομή. Τα νήπια ανακαλύπτουν τη διαδρομή όπου η τσεπούλα που έχει λίγα χρήματα θα συναντήσει τον κουμπαράκο που έχει περισσότερα για τις ανάγκες μας.(Μαθηματική έννοια-λαβύρινθος-διαδρομή).
1/11/2013 Παρασκευή
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: 
Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι, εχθές ήταν, αύριο θα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 1 Νοεμβρίου Καλό μήνα! και ο καιρός μας είναι....(ο αρχηγός της τάξης λέει το ημερολόγιο).
Τραγούδια: Η αποταμίευση, οι μήνες του Φθινοπώρου.
Παραμύθι: " Τα παιδιά του Φθινοπώρου" "Η υπόσχεση του Νοέμβρη". Τα νήπια μετά την ανάγνωση του παραμυθιού λένε τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι ως προετοιμασία για το Χειμώνα και βέβαια την υπόσχεσή του να φέρει στη μάνα του τη βροχή, τα δυο παιδιά της από την ξενιτειά, όταν θα είμαστε ξανά στο δημοτικό σχολείο!
Φύλλο εργασίας: Ο μήνας Νοέμβρης ο κρασομήνας, ο μεθυστής, ο βροχερός! Τα νήπια ζωγραφίζουν με χρώματα της εποχής τα χαρακτηριστικά του Νοέμβρη.

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Τι είναι πατρίδα-σημαία-ειρήνη; Μαθαίνω...."Η 28η Οκτωβρίου 1940"- Η γιορτή μας!

21/10/2013 Δευτέρα
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: 
Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι, εχθές ήταν, αύριο θα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 14 Οκτωβρίου.... και ο καιρός μας είναι....(ο αρχηγός της τάξης λέει το ημερολόγιο) και αλλαγή υπευθύνων τάξης.
- Τι είναι πατρίδα; Είναι ο τόπος μου, εκεί που ζούνε πολλοί άνθρωποι και μιλούν την ίδια γλώσσα, εκεί που έχω το σπίτι μου και τη δουλειά οι γονείς μου, κ.ά. (οι απαντήσεις των νηπίων). 
Οι λέξεις (Χώρα-Πατρίδα-Κράτος), έχουν την ίδια σημασία και πατρίδα μας είναι η ΕΛΛΑΔΑ ελλάδα  (με κεφαλαία και πεζά γράμματα). Στη χώρα μας έρχονται άνθρωποι για τουρισμό, για δουλειά, μετανάστες από άλλες χώρες, πρόσφυγες πολέμου.
- Γιατί είναι όμορφη η χώρα μας; 
Παρουσιάζουμε το χάρτη (πολιτικό και γεωφυσικό της χώρας μας). Έχει ήλιο, γαλανό ουρανό, γελαστούς ανθρώπους, φιλόξενους, μουσεία, νησιά, πολλά βουνά, λίμνες, ποτάμια, όμορφες πόλεις, πολλά χωριά, πολλά νησιά με όμορφες παραλίες (είπαν τα νήπια).
-Οι γειτονικές μας χώρες είναι: Αλβανία, Σκόπια,Βουλγαρία και η Τουρκία. 
Τα νήπια αναγνωρίζουν την χώρα μας και στον χάρτη της Ευρώπης. Παίζουμε παιχνίδια με κάρτες-εικόνες και λέξεις: τα νήπια ταυτίζουν τις σημαίες των χωρών που συμμετείχαν στον πόλεμο του '40 με τις αντίστοιχες λέξεις των κρατών.
- Τι είναι η σημαία; Παρουσιάζουμε την ελληνική σημαία σε χαρτόνι. (Ένα κομμάτι ύφασμα σε ορθογώνιο σχήμα, είπε η Ραφαέλα), είναι σύμβολο ειρήνης, ελευθερίας σε κάθε χώρα. Σε ποια κτίρια είναι πάντα υψωμένη στο κοντάρι της. (Δημόσια κτίρια και Βουλή των Ελλήνων, σώματα ένοπλων δυνάμεων-στρατός). Μιλάμε για τον εθνικό ύμνο και το Διονύσιο Σολωμό.
Ποια χρώματα έχει η σημαία μας;
Διαβάζουμε το παραμύθι:
   "Ασπρογάλανο πανί"  από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο σελ.43, εξηγούμε στα νήπια πως πήρε τα χρώματα η σημαία μας: γαλάζιο και λευκό. Μιλάμε για τα παιδιά της στεριάς και τα παιδιά της θάλασσας.
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια μπορούν να γράψουν λέξεις με τη βοήθεια καρτέλας (ΣΗΜΑΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ), και να ζωγραφίσουν αντίστοιχα εικόνες.
- Τα τραγούδια μας; "Δε χορταίνω να βλέπω τον ήλιο", "Η ελληνική σημαία", μαθαίνουμε τραγούδια για τη γιορτή μας στο σχολείο.
22/10/2013 Τρίτη
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο. 
ΕΙΡΗΝΗ- ειρήνη: Διαβάζουμε μικρές προτάσεις με όμορφες εικόνες, τι είναι Ειρήνη; Τα νήπια γνωρίζουν τα σύμβολα της ειρήνης (λευκό περιστέρι με κλαδί ελιάς) και ταυτίζουν τη λέξη με τις εικόνες.
Τι συμβαίνει σε μια χώρα που έχει ειρήνη;
 Τα νήπια είπαν: (τα παιδιά χαίρονται, παίζουν, πηγαίνουν σχολείο, οι άνθρωποι δουλεύουν, οι οικογένειες ζουν όμορφες στιγμές κ.ά. 
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια ζωγραφίζουν  την εικόνα  και εκφράζουν με πρόταση τι είναι για αυτά η ειρήνη.

- Τα τραγούδια μας; "Η Ειρήνη".
23/10/2013 Τετάρτη
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: 
Το έπος του '40: Παρουσιάζουμε στα νήπια μια οικογενειακή φωτογραφία του 1940. Μετά από την περιγραφή των προσώπων, παρουσιάζουμε μέσα από εικόνες τη δύσκολη ζωή που περνούσαν οι έλληνες το '40. (συσσίτια, πόλεμος, φτώχεια, σκληρή εργασία όλων των ατόμων της οικογένειας, έλλειψη φαγητού και αγαθών, παλιά πέτρινα γκρεμισμένα σπίτια και ανύπαρκτοι δρόμοι, δυσκολία μεταφορικών μέσων και περίθαλψη υγείας).
Οι χώρες που συμμετείχαν: Παρουσιάζουμε τις χώρες και τους πρωθυπουργούς της κάθε χώρας,  την αφορμή του πολέμου (τη βύθιση της ΕΛΛΗΣ) και μέσα από εικόνες τους Έλληνες φαντάρους που πολέμησαν γενναία για ελεύθερη πατρίδα. Αφηγούμαστε τα γεγονότα σαν να μας έλεγε την ιστορία η γιαγιά μας, τις σειρήνες του πολέμου, την αγωνιά των πολιτών, τους στρατιώτες που έτρεξαν με κάθε μέσο στο μέτωπο(πεζικό, ναυτικό, αεροπορία), τον εφημεριδοπώλη με τα νέα, τις γυναίκες που κουβαλούσαν πυρομαχικά, τις νοσοκόμες που βοηθούσαν τους τραυματίες, την ειρήνη που σκόρπισε τη φρίκη του πολέμου. Βέβαια δεν ξεχνάμε την τραγουδίστρια-ηρωίδα της εποχής Σοφία Βέμπο.
- Διαβάζουμε το παραμύθι: "Ο γίγαντας και ο νάνος" σχετικά με τον πόλεμο της Ελλάδας και της Ιταλίας το '40. 
- Τα τραγούδια μας; "Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του".
2η Συνάντηση γονέων: Συνεργασία σχολείου και οικογένειας.
Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η συνάντηση με την ψυχολόγο κ. Άννα Παπαγιάννη με θέμα συζήτησης "Μεγαλώνοντας  παιδιά σ' έναν κόσμο που αλλάζει". Οι γονείς αποδέχτηκαν την πρόσκληση και ο διάλογος με ερωτήσεις και προβληματισμούς για όλους μας είχε μεγάλο ενδιαφέρον.
24/10/2013 Πέμπτη
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο:
 Πρόβα γιορτής και τραγούδια του '40. Δίνουμε έμφαση με ποιήματα για τη σημαία και την ειρήνη. 


25/10/2013 Παρασκευή
Η γιορτή μας και ηπειρώτικοι χοροί: "Στης Πάργας τον ανήφορο", "Το φεγγάρι κάνει βόλτα".

Σάββατο, 19 Οκτωβρίου 2013

Είμαστε ότι τρώμε!

14/10/2013 Δευτέρα
-Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: 
Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 14 Οκτωβρίου.... και αλλαγή υπευθύνων τάξης.
Παιχνίδι γνωριμίας: Η γνωριμία των νηπίων με την κ. Χρυσούλα μέσα από το παιχνίδι με τα ονόματα.
Τραγούδια(Φθινοπωρινά): Ποια τραγούδια έχουμε μάθει για το Φθινόπωρο; παιχνίδι μνήμης.

- Στόχοι: Ο/Η εκπαιδευτικός ανιχνεύει τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών. 
Ποιες είναι οι τροφές τους στο πρωινό, στο δεκατιανό, στο μεσημεριανό τους φαγητό, το απόγευμα, το βράδυ;
Μέσα από το βιβλίο " οι θησαυροτροφές", τα νήπια γνωρίζουν τις ομάδες τροφίμων. (Από το γαλατένιο ως και το ντοματένιο). Εστιάζουμε στις βιταμίνες και το ασβέστιο.
Παιχνίδι με τον Billy: Κάθε νήπιο μιλά για το αγαπημένο του φαγητό και το αιτιολογεί. Ακολουθεί φύλλο εργασίας.
15/10/2013 Τρίτη
Τραγούδια (Φθινοπωρινά): Προσθέτουμε τα τρία τραγούδια της ιστορίας του πρίγκιπα Λεμόνη.
 Μιλάμε για την αξία των φρούτων στη διατροφή μας και ποιο είναι το αγαπημένο μας φρούτο. Θυμόμαστε αινίγματα και παροιμίες που μάθαμε με φρούτα. Τα νήπια μας μιλούν για την ετοιμασία του τραπεζιού στο σπίτι τους, πως τρώει η οικογένειά τους, συνήθειές τους. 
Γνωρίζουμε τα λαχανικά της ιστορίας μας: Πιπεριές, βλίτα και σπανάκι, κρεμμύδι,σκόρδο, καρότα, πατάτες, μαϊδανός κ.ά 
- Παραμύθι: "Ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη  Κρεμμύδω" Γνωρίζουμε την ιστορία του γάμου με την όμορφη κρεμμύδω, που τόσο αρέσει στα παιδιά. Στη συνέχεια συζητάμε για τα λαχανικά, τι προσθέτουν στο φαγητό μας, για το μαγείρεμά τους, για τη συχνότητα στα γεύματα μας ( πράσινη σαλάτα).
Δραστηριότητες: Τραγούδια και χορευτικό με τους ήρωες του παραμυθιού. Ακολουθεί φύλλο εργασίας.
16/10/2013 Τετάρτη
Στόχοι: Να γνωρίσουν τη μεσογειακή διατροφή και τα οφέλη της. Να εμπλουτίσουν τις διατροφικές τους συνήθειες και να αλλάξουν εκείνες που είναι βλαβερές για την υγεία. Να μεταφέρουν τις γνώσεις του σχολείου στο σπίτι.
Πυραμίδα διατροφής: Παγκόσμια ημέρα διατροφής, τα παιδιά γνωρίζουν τη λογική της πυραμίδας;  δηλαδή αυτά που βρίσκονται στη βάση της πρέπει να τα τρώμε συχνότερα και αυτά που βρίσκονται στην κορυφή σπανιότερα. Πως όμως γίνεται αυτή η κατανομή τροφίμων; Ποιοι είναι οι ειδικοί; (Διαιτολόγος, Διατροφολόγος, εξέταση αίματος για σίδηρο και βιταμίνες). Ρωτάμε τα νήπια αν όντως εφαρμόζουν στη διατροφή τους τη μεσογειακή πυραμίδα. Καθημερινά πρέπει να καταναλώνονται φυτικά τρόφιμα: φρούτα, λαχανικά, χόρτα, σιτάρι, δημητριακά, λάδι και γαλακτοκομικά. Εβδομαδιαίως πρέπει να καταναλώνονται: ψάρι ή πουλερικά, 4 αυγά, ελιές, ξηροί καρποί, όσπρια, πατάτες και φρούτα για επιδόρπιο αντί για γλυκά. Μηνιαίως πρέπει να καταναλώνεται το κόκκινο κρέας σε μικρές ποσότητες. Επίσης η καθημερινή άσκηση μας δίνει το σωστό βάρος.
- Παιχνίδι (με τις αισθήσεις μου)τα παιδιά γνωρίζουν να περιγράφουν με κλειστά μάτια τα φρούτα και τα λαχανικά. Π.χ. Σκληρό, γλυκό....είναι το μήλο.
- Μαθηματικά:  "Μαθαίνω το τρίγωνο" Αφού περιγράψουν την πυραμίδα τα νήπια μαθαίνουν να σχηματίζουν τρίγωνο, με τα χέρια τους , με τα δάχτυλά τους, με το σώμα τριών νηπίων. Ακολουθεί φύλλο εργασίας. Στο φύλλο εργασίας σχεδιάζουν με μολύβι το τρίγωνο και ανακαλύπτουν με ξύλινα χρώματα τα τρίγωνα στο περιβάλλον γύρω τους, σε σχέδια-εικόνες.
17/10/2013 Πέμπτη
Γενέθλια νηπίου: Τα παιδιά γιορτάζουν τα γενέθλια του φίλου τους με τα αγαπημένα του τραγούδια. Επίσης μιλούν για στιγμές που μοιράζονται μαζί του στο σχολείο. Τελικά συνθέτουμε ένα βιβλίο που του χαρίζουμε με τις ευχές μας : Να τα εκατοστίσει!
Συζήτηση: Η μέρα των γενεθλίων μας. Τραγούδια που γνωρίζουμε, συνήθειες των παιδικών πάρτυ, ευχές για θετικά στοιχεία του χαρακτήρα του φίλου μας και όχι εξωτερικά χαρίσματα.
-Ζωγραφική: Η μέρα του φίλου μου: Μπορώ να ζωγραφίσω το ίδιο θέμα με το/την φίλο-η μου; Τα νήπια χαίρονται και βοηθούν το ένα το άλλο (συνεργασία-αλληλοβοήθεια) στην πραγματοποίηση κοινής ζωγραφιάς με θέμα που θα αποφασίσει ο αρχηγός με τυχαία κλήρωση κάθε ζευγαριού. Καταφέρνουν πολύ όμορφες ζωγραφιές με θέματα που έχουμε συζητήσει στο σχολείο.
- Παραμύθι: "Η τούρτα από τον ουρανό" από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, σελ. 62-63. Μια αστεία ιστορία για την τούρτα του φίλου μας που γιορτάζει.
18/10/2013 Παρασκευή
Παρουσιολόγιο - Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: 
Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 18 Οκτωβρίου...., ο καιρός μας είναι... και Παρασκευούλα ημέρα σοκολάτας ως επιβράβευση τήρησης των κανόνων τάξης.
- Παραμύθι: "Αχ! Γιατί να είμαι γάτα!"από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, σελ. 69. Μια αστεία ιστορία για την μοναδικότητα του εαυτού μας. 
Συζήτηση: Τι μου αρέσει περισσότερο στον εαυτό μου; (όχι εξωτερικά χαρακτηριστικά). Ποιο θα ήταν αυτό το στοιχείο του χαρακτήρα μου που θυμώνει ή  νευριάζει τους άλλους γύρω μου, στην οικογένειά μου ή στους φίλους μου; (θυμάμαι περιστατικό).
Φύλλο εργασίας: Μπορώ να κυκλώσω τα κεφαλαία γράμματα που συνθέτουν το όνομα μου;
Ομαδική κατασκευή: Όλη την εβδομάδα που πέρασε, τα νήπια στο απογευματινό τους συνεργάστηκαν σε ομαδική εργασία για την κατασκευή κολλάζ με θέμα "ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ" Το σχολείο μας συμμετέχει στην "Περιβαλλοντική εβδομάδα δράσης" με εκδήλωση, σε δημοτικό χώρο έκθεσης όλων των έργων. από την υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων του νομού μας.

Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2013

Η φαντασία του Οκτώβρη...

1/10/2013 Τρίτη
- "Άκου ταξίδι με άλογο φτερωτό! Ολόκληρος μήνας πια ο Οκτώβρης κι ακόμα στα σύννεφα βρίσκεται!..."
Νέος μήνας του Φθινοπώρου: αλλαγή μήνα και χαρακτηριστικά του γνωρίσματα,(ομπρέλα, χρυσάνθεμα, στρώσιμο χαλιών, υγρασία, ομίχλη κ.ά.)
Παρουσιολόγιο- Προσευχή και τραγούδια: Καλημέρα, πέφτουν τα φύλλα, από τα δενδράκια κ.ά.
Παγκόσμια ημέρα τρίτης ηλικίας: Γιατί λέγεται τρίτη, ποια είναι η πρώτη, ποια η δεύτερη; Εικόνες με ηλικιωμένους και περιγραφή τους. Τι μπορούμε να κάνουμε για να τους δώσουμε χαρά; Ποια βοήθεια χρειάζονται; Ποιες είναι οι ανάγκες τους; Πως ζούσαν παλιότερα στην χώρα μας και πως είναι σήμερα; Μοιραζόμαστε στιγμές κοντά τους;
- Το θέμα μας: Φρούτα του φθινοπώρου (χρώμα, σχήμα, δέντρο, κόψιμο-καθάρισμα φρούτων και παρατήρηση με μεγεθυντικό φακό).
- Παιχνίδι : η Φρουτοσαλάτα. Τα νήπια χωρίζονται σε 8 ομάδες από 4 παιδιά η κάθε ομάδα και επιλέγουν με τυχαία κλήρωση το φρούτο του. Η Νηπιαγωγός φωνάζει μήλα και πρέπει αμέσως τα νήπια  του αντίστοιχου φρούτου, να τρέξουν  στο κέντρο του κύκλου. όταν η Νηπιαγωγός φωνάξει φρουτοσαλάτα τρέχουν όλα και ανακατεύονται μεταξύ τους.
- Παραμύθι: "Η φαντασία του Οκτώβρη" Ταξιδεύουμε μαζί με τον Οκτώβρη στις συνήθειές του, στην οικογένεια του. Αφού διώχνει την υγρασία και τον πόνο από τον παππού του το γέρο χρόνο, ταξιδεύει με το θείο του το Καλοκαιράκι στη γιορτή του Αγίου Δημητρίου και μας χαρίζει λίγες ζεστές μέρες. Ευκαιρία λοιπόν να στρώσουμε τα χαλιά στα σπίτια μας και στο σχολείο φυσικά!
2/10/2013 Τετάρτη
- Το θέμα μας: " Το σώμα μου" Τα παιδιά αναγνωρίζουν τα μέρη του σώματός τους. Γιατί χρειαζόμαστε το καθένα; Χρώματα σε μαλλιά και μάτια, ο καθένας μας είναι μοναδικός. Εξωτερική εμφάνιση και συνήθειες αγοριών και κοριτσιών. Εσωτερικά χαρίσματα στον καθένα και θετική προσέγγιση-φιλία-ομάδα.
- Παιχνίδια :α)  Ο Πέτρος λέει: Σηκώστε ψηλά τα χέρια, ο Πέτρος λέει να έχετε τεντωμένα πόδια, ξύστε τη μύτη (χωρίς το:ο Πέτρος λέει, χάνει όποιος ξύνει τη μύτη του και κάθεται κάτω).

α) Μουσικοκινητικό παιχνίδι με το σώμα: Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια...
- Ομαδική εργασία: Το σώμα μου"Ζωγραφική σε χαρτί του μέτρου όλης της ομάδας, τα νήπια ζωγραφίζουν το σώμα τους.
3/10/2013 Πέμπτη

- Το θέμα μας: "Τα φρούτα και τα θρεπτικά τους συστατικά-βιταμίνες". Μετά την ιστορία "τα φρούτα φιλονικούν"από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο, τα νήπια συζητούν για το αγαπημένο τους φρούτο και κατασκευάζουν σελιδοδείκτη που σαν διαχωριστικό έχει ένα φρούτο του φθινοπώρου.
- Παιχνίδι : η Φρουτοσαλάτα. Τα νήπια χωρίζονται σε 8 ομάδες από 4 παιδιά η κάθε ομάδα και επιλέγουν με τυχαία κλήρωση το φρούτο του. Η Νηπιαγωγός φωνάζει μήλα και πρέπει αμέσως τα νήπια  του αντίστοιχου φρούτου, να τρέξουν  στο κέντρο του κύκλου. όταν η Νηπιαγωγός φωνάξει φρουτοσαλάτα τρέχουν όλα και ανακατεύονται μεταξύ τους.
4/10/2013 Παρασκευή
- Το θέμα μας: "Ο εαυτός μου" Πως πήρα το όνομά μου; Από που είμαι; Ποιος είναι ο καλύτερος φίλος-η μου;
- Παραμύθι: "Οι φίλοι μου" Γνωρίζουμε συνήθειες, χαρίσματα των φίλων μας;
- Ατομική εργασία: "Ο εαυτός μου " Το όνομά μου - η ταυτότητά μου (δακτυλικό αποτύπωμα με τέμπερα - του δείκτη).
- Παιχνίδι : α) Παντομίμα-Τα νήπια μαντεύουν τη λέξη με τα χείλη.
β) Το χαλασμένο τηλέφωνο: Λέξεις από το σώμα μας.
7/10/2013 Δευτέρα
- Παρουσιολόγιο -Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 7 Οκτωβρίου.... και αλλαγή υπευθύνων τάξης.
- Τα τραγούδια μας: "Καλημέρα, τα χαμόγελα-η ομάδα μας, τα χρώματα και η εβδομάδα με τα χρώματα (από την Λιλιπούπολη)", με εικόνες.
- Παραμύθι: "Τα χρώματα" Γνωρίζουμε ζώα στη φύση και το αντίστοιχο χρώμα. Γιατί βλέπουμε τα χρώματα; Πως λέγονται το άσπρο και το μαύρο; (ουδέτερα) 
- Παιχνίδι : Βρες το χρώμα και το αντικείμενο έξω από το σχολείο στη φύση γύρω μας, αλλιώς χάνεις τη σειρά σου.
- Το θέμα μας:  Τα χρώματα (φρούτα, σχήματα τρία βασικά χρώματα και οι αναμείξεις τους). Ποιος χρησιμοποιεί τα χρώματα στη δουλειά του; Πως λέγονται τα εργαλεία του; Τα χρώματα στη ζωή μας: προτρέπουμε τα νήπια να παρατηρήσουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη και αν αναγνωρίσουν τα χρώματα πάνω τους (χρώμα δέρματος, ματιών, μαλλιών).
 Τα ρωτάμε αν είναι ευχαριστημένα με την εικόνα του εαυτού τους, αν ήθελαν να αλλάξουν κάτι επάνω τους και γιατί; Οι διαφορές είναι μόνο στα χρώματα και όχι στις αξίες της ζωής: κανόνες-σεβασμός στην διαφορετικότητα.Υλικό:  Εικόνες-παζλ προσώπων.
 - Ατομική εργασία: "Ο μήνας Οκτώβρης " Ποια είναι τα χρώματα που χρησιμοποιεί  στην παλέτα του;
8/10/2013 Τρίτη
- Παρουσιολόγιο -Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 8 Οκτωβρίου.... 
- Το θέμα μας:  "Εγώ και οι άλλοι" Με αφορμή την κατασκευή που έφερε ένα νήπιο στο σχολείο που είχε ως θέμα το πρόσωπο ενός παιδιού ξεκίνησε η σημερινή μας συζήτηση:
 1) Περιγραφή χαρακτηριστικών του προσώπου μας- Διάφοροι μορφασμοί που εκφράζουμε την εσωτερική διάθεσή μας.
"Το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής". Ανάλυση της φράσης: χαρούμενο πρόσωπο, λυπημένο, κατσούφικο,
 κουρασμένο, αγχωμένο, φοβισμένο κ.ά.

Τα νήπια με τη σειρά στέκονται μπροστά στον καθρέφτη και μιλούν για τον εαυτό τους, πως βλέπουν το πρόσωπό τους, το σώμα τους .
 2) Με αφορμή τα χρώματα στα μαλλιά , στο δέρμα , στα ρούχα μας, μιλήσαμε για τα χρώματα-φυλές των ανθρώπων. Ερώτηση: α) Ένα παιδάκι στο σχολείο έχει διαφορετικό χρώμα στο δέρμα του από εμάς:Τι θα θέλαμε να μάθουμε από αυτό; Απαντήσεις νηπίων: Για τη χώρα του, για τη γλώσσα που μιλά, το σπίτι του, τα παιχνίδια , τα φαγητά, τις συνήθειες στο σχολείο του κ.ά. β) Είμαι ίδιος με τους άλλους αλλά και διαφορετικός, γιατί; 
3) Τα νήπια βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ παιδιών ίδιας ηλικίας όπως αυτά. Έχουμε όλοι ομοιότητες:μάτια, μύτη -χαρακτηριστικά, πηγαίνουμε σχολείο, έχουμε οικογένεια κ.ά και διαφορές: χρώμμα, γλώσσα, ρούχα, σπίτια κ.ά. 
- Μαθηματικά:  "Όμοιο και διαφορετικό" Αφού περιγράψουν τα φρούτα και τα χαρακτηριστικά τους (Φθινοπωρινά), προσθέτουμε τα ξύλινα τουβλάκια που είναι διαφορετικά από τα φρούτα. Τα νήπια το ανακαλύπτουν αμέσως και τα διαγράφουν από την ομάδα. 
- Ατομική εργασία: "Όμοιο και διαφορετικό " 
Ζωγραφίζουν με ξύλινα χρώματα τα όμοια φρούτα και διαγράφουν το διαφορετικό αντικείμενο.
9/10/2013 Τετάρτη
- Το θέμα μας:  "Οικογένεια" 
Με αφορμή τις ζωγραφιές των νηπίων στο ελεύθερο σχέδιο η συζήτησή μας ξεκινά περιγράφοντας όμορφες στιγμές στην οικογένειά μας. Τα νήπια παρουσιάζουν με χαρά την οικογενειακή φωτογραφία τους και τα μέλη της οικογένειάς τους.  Λένε τα ονόματα των μελών και τη δουλειά των γονιών τους.
- Γράφουμε τη λέξη ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ στον πίνακα με κεφαλαία και πεζά γράμματα. Χτυπάμε τις συλλαβές-φωνές και τα νήπια ανακαλύπτουν ότι είναι μεγάλη λέξη και αρχίζει από οι ποιο οι; Γράφουμε στον πίνακα τα ι της γλώσσας μας: όπως το Ι του Ιπποπόταμου, το Η του Ηλιου, το Υ του Υποβρύχιου, το ΟΙ της ΟΙκογένειας και το ΕΙ της ΕΙκόνας.
- Τι μας δίνει-προσφέρει η οικογένεια μας; μας ταίζει είπε η Μελίνα, μια αγκαλιά, φαγητό, μας προστατεύει μας δίνει ρούχα, ζεστασιά, μας φροντίζει όταν αρρωσταίνουμε κ.ά. Χωριζόμαστε σε ομάδες με ένα, δύο, τρία ή περισσότερα παιδιά.(Μονογονεϊκή οικογένεια, τρίτεκνη, πολύτεκνη).
- Παρουσιάζουμε τις κάρτες που μας έφερε νήπιο με διάφορα μοντέλα οικογένειας και σταματάμε στην τελευταία που παρουσιάζει ένα δέντρο, τι διαφορετικό έχει; Βλέπουμε οικογένεια, πρόσωπα, όλοι αυτοί λέγονται συγγενείς. Το δέντρο ονομάζεται γενεαλογικό δέντρο και δείχνει τη γενιά μας. Μπορούμε κι εμείς να φτιάξουμε το δικό μας δέντρο;
- Παιχνίδι με τα δάκτυλα:  "Η οικογένεια ΠΟΚ-ΠΟΚ" Αυτή είναι η μητέρα η κυρία Ποκ-Ποκ. Αυτός είναι ο πατέρας, με το κόκκινο παλτό. Αυτή είναι η αδερφή πω πω τι λεπτή! Αυτός είναι ο αδερφός πω πω είναι χοντρός. Αυτό είναι το μωρό, είναι ακόμη πολύ μικρό. Σας παρουσιάσαμε λοιπόν την οικογένεια Ποκ-Ποκ.
10/10/2013 Πέμπτη
- Τα τραγούδια μας: "Τσιριτρό"
- Παιχνίδι με το ζάρι: Ας παίξουμε λοιπόν! Τα νήπια χωρίζονται σε δύο ομάδες των πέντε ατόμων, του μοβ και του κίτρινου σταφυλιού. Ποια ομάδα θα κερδίσει; Ποια ομάδα θα συμπληρώσει όλες τις ρόγες του τσαμπιού πρώτη; Είναι ωραίο να κερδίζουμε, αλλά μεγαλύτερη χαρά προσφέρει η συμμετοχή μας στο παιχνίδι; τι λέτε, συμφωνείτε μαζί μου; 
Όποιος χάνει δε στενοχωριέται, του αρκεί που συμμετέχει με φίλους στο παιχνίδι. Κέρδισε η μοβ ομάδα!
- Μαθηματικά:  "Σχεδιάζω κύκλους" Αφού παίξαμε ας σχεδιάσουμε κύκλους κι ας ζωγραφίσουμε το τσαμπί σταφύλι ως ατομική εργασία.
11/10/2013 Παρασκευή
- Παρουσιολόγιο -Πρωινή προσευχή και ημερολόγιο: Δίνουμε βάση στις προτάσεις για το ημερολόγιο: Σήμερα είναι... Έχουμε εποχή Φθινόπωρο ...  Το Φθινόπωρο έχει 3 μήνες.... Τώρα έχουμε... Είναι 11 Οκτωβρίου...Μέρα βροχερή η σημερινή και τα τραγούδια μας έχουν ως θέμα τον ήλιο και τα σύννεφα βέβαια.
- Τα τραγούδια μας: "Καλημέρα, πρωί ο ήλιος βγαίνει, χαμόγελα και καλό μου συννεφάκι" Εμπλουτίζουμε τη γωνιά της φύσης με διάφορα φύλλα και κουκουνάρια που έφεραν νήπια και την ονομάσαμε"Οι θησαυροί της φύσης".


- Το θέμα μας:  "Παροιμία και αινίγματα" Με θέμα μας τα φρούτα ας μάθουμε τα σοφά λόγια του λαού μας(παροιμίες).  Γιατί πέφτει κάτω το μήλο; (έχει βάρος) Τι θέλει να μας πει η παροιμία; (Ότι μοιάζουμε εξωτερικά και εσωτερικά στη γενιά μας).  Σε τι νομίζετε ότι μοιάζετε με συγγενείς σας  μαμά ή μπαμπά, παππού ή γιαγιά;(Ένα νήπιο είπε ότι μοιάζει στη θεία του, κάνει πολλά αστεία όπως κι αυτή, ένα άλλο ότι του αρέσει ο αθλητισμός όπως και του πατέρα του).
- Αινίγματα: Μπορούμε να σκεφτούμε και να μαντέψουμε τα αινίγματα; Στο τέλος αποκαλύπτουμε την εικόνα. Τα νήπια διαβάζουν τα αινίγματα με τη βοήθεια των εικόνων.
- "Περιγραφή εικόνων " Μπορούμε να περιγράψουμε τι παρατηρούμε σε εικόνες -πίνακες ζωγραφικής με φρούτα;
(Καλλιέργεια προφορικού λόγου, με μικρές προτάσεις).
-Ατομική εργασία: "Περιγραφή εικόνας " Τα νήπια μας περιγράφουν την εικόνα και στη συνέχεια γράφουν τις λέξεις των φρούτων που απεικονίζονται σε αυτήν (με κεφαλαία). Επίσης ζωγραφίζουν τα φρούτα.