Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει...

καλοκαίρι θα μυρίσει! (η παροιμία του Φλεβάρη και το νόημά της).
1/02/2013 Παρασκευή
- Ένας νέος μήνας έφθασε. Ο δεύτερος μήνας του νέου χρόνου.Ποια είναι τα ονόματα που του έδωσε η λαϊκή σοφία;Γιατί άραγε αυτός ο μήνας έχει λιγότερες ημέρες; Αφηγούμαστε στα παιδιά τη λαϊκή παράδοση για το Φεβρουάριο."Γιατί ο Φλεβάρης έχει 28 μέρες" Λαϊκός μύθος.
Λαϊκά ονόματα του Φλεβάρη: Κουτσοφλέβαρος, μεθυσμένος.
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφική ο Φλεβάρης ο Αποκριάτικος.
----------------------------------------
- Μαθηματικά: Με αφορμή τη μοιρασιά του κρασιού, θέτουμε τον προβληματισμό στα νήπια για το πως θα μοιράσουν υγρές ποσότητες. Π.χ. Μια κανάτα νερού και τέσερρα διαφανή ποτήρια πλαστικά.(Πως θα μοιράσουμε το νερό σε 4 ίσα μέρη, σε 4 παιδιά). Τα νήπια συμμετέχουν  στη δραστηριότητα και βγαίνουν τα τελικά συμπεράσματα (ανάλογα με το ύψος των ποτηριών θα συγκρίνουμε να έχουν την ίδια ποσότητα νερού, ρίχνουμε την ποσότητα νερού με ένα φλυτζανάκι ως μετρητή και ίση ποσότητα στα τρία ποτήρια, θα τα βάλουμε σε σειρά και θα συγκρίνουμε τις ποσότητες κ.ο.κ.).
4/02/2013 Δευτέρα
- Περιγραφή εικόνων: Παρατήρηση εικόνων, περιγραφή και άσκηση μνήμης. Ποιοι συμμετέχουν στην εικόνα;Πόσα  πρόσωπα, αντικείμενα συνθέτουν την εικόνα;
- Παραμύθι: "Τα παιχνίδια του Φλεβάρη" της Λότη Πέροβιτς σελ.174 από το ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το νηπιαγωγείο. Τραγούδι "Δώδεκα μήνες αθλητές" εντοπίζουμε χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Φλεβάρη. (Συζήτηση με τα νήπια) Το παραμύθι είναι πλημμυρισμένο από απίστευτες εικόνες, που  εναλλάσσονται με τρόπο μαγικό . Οι ήρωες του παραμυθιού, έχοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έρχονται πιο κοντά κι αγγίζουν το παιδικό μυαλό. Ο Φλεβάρης , παρά την αδυναμία του , τη διαφορετικότητά του, γίνεται αγαπητός στους μικρούς μαθητές , γιατί καταφέρνει με την ευστροφία του , όσα δε μπορεί με την κίνηση κι έτσι η αδυναμία του, δεν αποτελεί μειονέκτημα. Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν να προσεγγίσουμε διαθεματικά το παραμύθι.
 Παιδί και γλώσσα : 
Τα παιδιά μπορούν να αφηγηθούν το παραμύθι , 
να πουν τα ονόματα των κεντρικών ηρώων , 
να απαντήσουν σε ερωτήσεις εμπέδωσης ( όπως : Τι δώρο έκανε ο Γενάρης στον αδερφό του; Ποιος διαπίστωσε πρώτος τη διαφορετικότητά του; Τι είπε ο παππούς χρόνος γι' αυτό το θέμα; Τι παιχνίδια έπαιξαν τα δύο αδέρφια; Ποιος τους βοήθησε σ' αυτό; Πού βρήκαν τις στολές; κλπ).
να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού ή κάτι από την υπόθεσή του , καθώς το φετινό Φλεβάρη δε θα γιορτάσουμε τις απόκριες και να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι  . 
Να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : Τι παιχνίδια θα μπορούσε να παίξει ο Φλεβάρης , που να μην έχουν σχέση με τις απόκριες ; 
Να μας πουν ποιες ονομασίες του Φλεβάρη τους έρχονται στο μυαλό με βάση τα γνωρίσματα που δίνει η συγγραφέας - (Κουτσός , Κουτσοφλέβαρος , Μεθυσμένος).
Να μας πουν ποιες παροιμίες του Φλεβάρη τους έρχονται στο μυαλό βλέποντας τη μεταμφίεση του μήνα: ( Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει , καλοκαίρι θα μυρίσει κ.ά.).
Παιδί και μαθηματικά : 
Τα παιδιά μπορούν να μιλήσουν για τη χρονολογική σειρά των γεγονότων , όπως τι παιχνίδι έπαιξε στην αρχή ο Φλεβάρης , τι πρότεινε στη συνέχεια και ποιο ήταν το τελευταίο παιχνίδι; Επίσης, ποιος ήταν ο ρόλος του ανέμου σε όλη  τη διάρκεια του παραμυθιού;
- Φύλλο εργασίας: Τα νήπια ανακαλύπτουν τα φωνήματα - γράμματα που συνθέτουν τη λέξη ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ διαλέγοντας μέσα από πολλά γράμματα, τα κυκλώνουν και τα αντιγράφουν μέσα σε κουτάκια. Ζωγραφίζουν στο πλαίσιο εικόνα για το Φλεβάρη σύμφωνα με το μύθο.
5/02/2013 Tρίτη
Τραγούδια: "Μήνας μπαίνει, μήνας βγαίνει", "Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά..."
- Θέμα: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ επαγγέλματα
(Συνώνυμες λέξεις: επάγγελμα, εργασία, δουλειά κ.ά).   Γιατί εργάζονται οι άνθρωποι; Τι μας προσφέρει η εργασία;Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν κάποια επαγγέλματα;  Επαγγέλματα που μας ψυχαγωγούν, που φροντίζουν την υγεία, τη μόρφωση, την ασφάλειά μας, που σχετίζονται με την παραγωγή προϊόντων κ.ο.κ. Ποια επαγγέλματα γνωρίζουν τα νήπια; 
- Ώρα να γνωρίσουμε τον κόσμο των μεγάλων! 
Ποια είναι η εργασία των γονιών τους; Τι αντικείμενα , εργαλεία χρησιμοποιούν στο χώρο εργασίας τους; Δουλεύουν μόνοι τους ή μαζί με άλλους; Ποιο επάγγελμα τους αρέσει περισσότερο και θα ήθελαν να κάνουν όταν μεγαλώσουν;
Σύνθεση προτάσεων:  Δίνουμε στα νήπια καρτέλες που απεικονίζουν το επάγγελμα πρώτα και στη συνέχεια δίνοντάς τους 3 καρτέλες συνθέτουν πρόταση με επάγγελμα-τι κάνει-σε ποιο αντικείμενο (ουσιαστικό-ρήμα-αντικείμενο). Δίνουμε στα παιδιά δυο λέξεις όπως πυροσβέστης-φωτιά ή γεωργός-χωράφι ή γιατρός-ένεση κ.ο.κ. και τους ζητάμε να σχηματίσουν μια πρόταση που να περιέχει και τις δυο λέξεις.
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια συνδέουν το επάγγελμα με μια γραμμή με το μολύβι τους με το αντίστοιχο αντικείμενο. Στη συνέχεια γράφουν λέξεις από καρτέλες αναφοράς.
6/02/2013 Tετάρτη
Η ιστορία μας:  Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μας πουν ένα επάγγελμα που τους αρέσει και γιατί; Δίνουμε σε αυτά προφορικά τέσσερις λέξεις σχετικές με το επάγγελμα που διάλεξε, διαλέγει έναν ήρωα με το επάγγελμα αυτό και φτιάχνει μια ιστορία αντίστοιχα το κάθε παιδί.(Καλλιέργεια προφορικού λόγου).
Ποιήματα-Παροιμίες: " Ο καλός καραβοκύρης στη φουρτούνα φαίνεται", " Όποιος κοιμάται δε πιάνει ψάρια" ποιο το κρυφό τους νόημα;
Ποιήματα: "Η αλεπού γιατρός", "Η παντόφλα" ρωτάμε τα νήπια να ανακαλύψουν ποια επαγγέλματα συναντάμε στις παροιμίες και στα αστεία ποιήματα.
Φύλλο εργασίας: Τα νήπια μιλούν για το επάγγελμα των γονιών τους, γράφουν τη λέξη και ζωγραφίζουν σε εικόνα το επάγγελμα με τα κατάλληλα εργαλεία και ενδυμασία.
- H κοπή της βασιλόπιτας: Τα νήπια με ανυπομονησία περίμεναν τη Βασιλόπιτα και τυχερή είναι το νήπιο Β΄ η Αφροδίτη. Το δώρο της ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με τους αριθμούς από το 1-12.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου