- Σήμερα Δευτέρα το σχολείο ανοίγει στις 7 ώρα το πρωί ... αλήθεια ή ψέματα;
"Πολλά ψέματα είπαμε ολά-ολά
ας πουμε και μια αλήθεια βατσιτσέλο-βατσιτσό
ο κόκκορας εγέννησε ολά-ολά
σαράντα κολοκύθια..."
1/04/2013 Δευτέρα
-Πρωταπριλιά! Αλήθεια ή ψέματα; Το πρωταπριλιάτικο ψέμα,
έχει τις ρίζες του στον 15ο αιώνα και που τελικά επικράτησε τις μέρες μας και
έχει γίνει πλέον έθιμο. Το πρωταπριλιάτικο ψέμα
ξεκίνησε αρχικά από την Γαλλία, στην οποία για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η
πρώτη του Απρίλη είχε καθιερωθεί ως πρωτοχρονιά. (Ψέματα και φάρσες με ιστορία και γνώση):
Το ψέμα (της πρωταπριλιάς) στην Ελλάδα:
- Στην Ελλάδα διαφοροποιήθηκε το έθιμο και πήρε την γνωστή ελληνική χροιά . Η βασική ιδέα βέβαια παρέμεινε ίδια. Λέμε αθώα ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουμε το «θύμα» μας. Σε κάποιες περιοχές της πατρίδας μας, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Σε κάποιες άλλες πιστεύουν ότι ο «θύτης» θα έχει καλή σοδειά στις καλλιέργειες του.Όσο για το «θύμα», πιστεύεται ότι, σε αντίθεση με τον «θύτη», θα έχει γρουσουζιά τον υπόλοιπο χρόνο και πιθανότατα αν είναι παντρεμένος θα χηρέψει γρήγορα. Στη Θράκη το βρόχινο νερό της Πρωταπριλιάς θεωρείται θεραπευτικό και γι’ αυτό το μαζεύουν σε μπουκάλι και πίνει απ’ αυτό ο άρρωστος. Στην Κομοτηνή, την παλιά Γκιουμουλτζίνα, λέγανε πως την πρωταπριλιά το είχαν σε καλό να γελούν, «για να γίνουν τα κουκούλια τους»,όταν, βέβαια, είχαν σηροτροφία (εκτροφή μεταξοσκωλήκων). Στην Τζαντώ της Ανατολικής Θράκης, είχανε, λέει, σε καλό να γελάσουν τον άλλον, για να κάνουν τα δέντρα καρπό Μα κείνος που ξεγελιόταν το είχε σε κακό όλο το χρόνο θα ήτανε γελασμένος, κι αν ήταν παντρεμένος, θα χήρευε. Στην Άνδρο, πάλι, λένε ψέματα την 1η του Μάρτη κι όχι την Πρωταπριλιά.
- Παροιμία: "Αλήθεια χωρίς ψέματα, φαί χωρίς αλάτι".
- Ξεκινάμε τη μέρα μας με μικρά ψέματα και ανακαλύπτουμε στις προτάσεις ποιο είναι το ψέμα και ποια η αλήθεια.
Παροιμίες και εικόνες:Τα νήπια διαβάζουν τις παροιμίες με τις ανάλογες εικόνες. Ποια παραμύθια γνωρίζουμε με ψέματα;(Ο Πινόκιο και ο ψεύτης βοσκός).
2/04/2013 Τρίτη
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου και αυτισμού: Στο ημερολόγιο του μήνα ο υπεύθυνος σημειώνει και ανακοινώνει στα νήπια ότι σήμερα είναι παγκόσμια μέρα. Διαβάζουμε ότι γιορτάζει το παιδικό βιβλίο. Μιλάμε στα νήπια για τον σπουδαίο Δανό συγγραφέα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν(λίγα λόγια για τη ζωή του) και αναφερόμαστε στα παιδικά βιβλία-παραμύθια. (Η τοσοδούλα, Το ασχημόπαπο, Οι αγριόκυκνοι, Τα ρούχα του αυτοκράτορα κ.ά. που έχουμε στη δανειστική Βιβλιοθήκη μας).
-Ποιήματα: Διαβάζουμε τα λόγια του ποιήματος της αφίσας "Βιβλιοχαρά"σε όλη τη γη. Τα νήπια ενδιαφέρονται να
ζωντανέψουν με εικόνες και να συνθέσουν το δικό τους βιβλίο. Ζωγραφίζουν τις εικόνες κάθε στίχου του ποιήματος και μένει να δώσουν τον τίτλο και να ζωγραφίσουν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο του βιβλίου τους.
Από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο (σελ.199 )διαβάζουμε τη μικρή ιστορία για το βιβλίο και την προσοχή που θέλει από εμάς.
-Ποιο είναι το αγαπημένο βιβλίο των νηπίων και πως θα το παρουσιάσουν στην ομάδα; Μπορούν να γράψουν τον τίτλο του παραμυθιού;
3/04/2013 Τετάρτη
-Γ ...όπως η γη: Ποιες λέξεις γνωρίζουμε που αρχίζουν από Γ,γ; Τι είναι η γη; Τι γνωρίζουμε για αυτήν; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και τι πρέπει να κάνουμε για να την προστατέψουμε;
-Φύλλο εργασίας: Αν η γη μας μιλούσε τι θα μας έλεγε; Ποιοι είναι οι εχθροί της που την απειλούν συνεχώς;
-Τραγούδια: "Μπες στο κλίμα", "Κάνε ανακύκλωση κι εσύ".
-Χειροτεχνία: Μπορώ με απλά υλικά να στολίσω την τάξη μου με πεταλούδες; Υλικά:φίλτρο καφέ, νερομπογιά, μανταλάκι, σύρμα πίπας.
4/04/2013 Πέμπτη
-Γ ...όπως η γη: Διαβάζουμε από το "αλφαβητάρι της
φύσης"της Μαρίας Φραγκιά, εκδ. Ελληνικά Γράμματα την όμορφη ιστορία "Γ...όπως γη" που αφυπνίζει τα παιδιά για τους κινδύνους και την προστασία του περιβάλλοντός μας, της γης.
Στον πίνακα παρουσίασης του θέματος παρουσιάζουμε συνοπτικά σε δυο μέρη τους κινδύνους από τη μια μεριά και τι πρέπει να προσέχουμε από την άλλη.
Κίνδυνοι:Μόλυνση (καράβια, εργοστάσια, αυτοκίνητα), Φωτιά στα δάση, κίνδυνος με ζώα υπό εξαφάνιση, Φυτοφάρμακα και χημικά απόβλητα, ανοικοδόμηση σε δασικές περιοχές, πόλεμοι, λιγότερες γεννήσεις παιδιών.
Προσέχουμε: Φυτεύουμε δέντρα, δεν σπαταλάμε νερό, κάνουμε ανακύκλωση, κάνουμε οικονομία στις ηλεκτρικές συσκευές, φως, δεν χρησιμοποιούμε σπρέι, κλιματιστικά (φαινόμενο του θερμοκηπίου), αγαπάμε τα ζώα.
5/04/2013 Παρασκευή
-Περιβάλλον-Ανακύκλωση: Διαβάζουμε θέματα για συζήτηση, από βιβλία για το περιβάλλον και την ανακύκλωση.
Τι είναι περιβάλλον;(ο χώρος που μας περιβάλλει. Περιλαμβάνει τον αέρα, το έδαφος, το νερό, τα φυτά, τα ζώα κι εμάς τους ανθρώπους). Γνωρίζετε τι είναι η ανακύκλωση; Τα νήπια συζητούν και προτείνουν "Πράσινες ιδέες" για καθαρή γειτονιά.(περπάτημα και ποδηλασία, αναδάσωση καμένων περιοχών κ.ά.)
Ας γίνουμε μικροί οικολόγοι! Πως μπορούμε να φροντίζουμε όλοι σωστά τον όμορφο πλανήτη μας;
- Φύλλο εργασίας: (στη γλώσσα), Τα παιδιά ζωγραφίζουν και γράφουν για το δάσος και την ανακύκλωση. Ανακαλύπτουν τα γράμματα των λέξεων ΔΑΣΟΣ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ και γράφουν τις λέξεις.
- Ξεκινάμε τη μέρα μας με μικρά ψέματα και ανακαλύπτουμε στις προτάσεις ποιο είναι το ψέμα και ποια η αλήθεια.
Παροιμίες και εικόνες:Τα νήπια διαβάζουν τις παροιμίες με τις ανάλογες εικόνες. Ποια παραμύθια γνωρίζουμε με ψέματα;(Ο Πινόκιο και ο ψεύτης βοσκός).
2/04/2013 Τρίτη
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου και αυτισμού: Στο ημερολόγιο του μήνα ο υπεύθυνος σημειώνει και ανακοινώνει στα νήπια ότι σήμερα είναι παγκόσμια μέρα. Διαβάζουμε ότι γιορτάζει το παιδικό βιβλίο. Μιλάμε στα νήπια για τον σπουδαίο Δανό συγγραφέα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν(λίγα λόγια για τη ζωή του) και αναφερόμαστε στα παιδικά βιβλία-παραμύθια. (Η τοσοδούλα, Το ασχημόπαπο, Οι αγριόκυκνοι, Τα ρούχα του αυτοκράτορα κ.ά. που έχουμε στη δανειστική Βιβλιοθήκη μας).
-Ποιήματα: Διαβάζουμε τα λόγια του ποιήματος της αφίσας "Βιβλιοχαρά"σε όλη τη γη. Τα νήπια ενδιαφέρονται να
ζωντανέψουν με εικόνες και να συνθέσουν το δικό τους βιβλίο. Ζωγραφίζουν τις εικόνες κάθε στίχου του ποιήματος και μένει να δώσουν τον τίτλο και να ζωγραφίσουν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο του βιβλίου τους.
Από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο (σελ.199 )διαβάζουμε τη μικρή ιστορία για το βιβλίο και την προσοχή που θέλει από εμάς.
-Ποιο είναι το αγαπημένο βιβλίο των νηπίων και πως θα το παρουσιάσουν στην ομάδα; Μπορούν να γράψουν τον τίτλο του παραμυθιού;
3/04/2013 Τετάρτη
-Γ ...όπως η γη: Ποιες λέξεις γνωρίζουμε που αρχίζουν από Γ,γ; Τι είναι η γη; Τι γνωρίζουμε για αυτήν; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και τι πρέπει να κάνουμε για να την προστατέψουμε;
-Φύλλο εργασίας: Αν η γη μας μιλούσε τι θα μας έλεγε; Ποιοι είναι οι εχθροί της που την απειλούν συνεχώς;
-Τραγούδια: "Μπες στο κλίμα", "Κάνε ανακύκλωση κι εσύ".
-Χειροτεχνία: Μπορώ με απλά υλικά να στολίσω την τάξη μου με πεταλούδες; Υλικά:φίλτρο καφέ, νερομπογιά, μανταλάκι, σύρμα πίπας.
4/04/2013 Πέμπτη
-Γ ...όπως η γη: Διαβάζουμε από το "αλφαβητάρι της
φύσης"της Μαρίας Φραγκιά, εκδ. Ελληνικά Γράμματα την όμορφη ιστορία "Γ...όπως γη" που αφυπνίζει τα παιδιά για τους κινδύνους και την προστασία του περιβάλλοντός μας, της γης.
Στον πίνακα παρουσίασης του θέματος παρουσιάζουμε συνοπτικά σε δυο μέρη τους κινδύνους από τη μια μεριά και τι πρέπει να προσέχουμε από την άλλη.
Κίνδυνοι:Μόλυνση (καράβια, εργοστάσια, αυτοκίνητα), Φωτιά στα δάση, κίνδυνος με ζώα υπό εξαφάνιση, Φυτοφάρμακα και χημικά απόβλητα, ανοικοδόμηση σε δασικές περιοχές, πόλεμοι, λιγότερες γεννήσεις παιδιών.
Προσέχουμε: Φυτεύουμε δέντρα, δεν σπαταλάμε νερό, κάνουμε ανακύκλωση, κάνουμε οικονομία στις ηλεκτρικές συσκευές, φως, δεν χρησιμοποιούμε σπρέι, κλιματιστικά (φαινόμενο του θερμοκηπίου), αγαπάμε τα ζώα.
5/04/2013 Παρασκευή
-Περιβάλλον-Ανακύκλωση: Διαβάζουμε θέματα για συζήτηση, από βιβλία για το περιβάλλον και την ανακύκλωση.
Τι είναι περιβάλλον;(ο χώρος που μας περιβάλλει. Περιλαμβάνει τον αέρα, το έδαφος, το νερό, τα φυτά, τα ζώα κι εμάς τους ανθρώπους). Γνωρίζετε τι είναι η ανακύκλωση; Τα νήπια συζητούν και προτείνουν "Πράσινες ιδέες" για καθαρή γειτονιά.(περπάτημα και ποδηλασία, αναδάσωση καμένων περιοχών κ.ά.)
Ας γίνουμε μικροί οικολόγοι! Πως μπορούμε να φροντίζουμε όλοι σωστά τον όμορφο πλανήτη μας;
- Φύλλο εργασίας: (στη γλώσσα), Τα παιδιά ζωγραφίζουν και γράφουν για το δάσος και την ανακύκλωση. Ανακαλύπτουν τα γράμματα των λέξεων ΔΑΣΟΣ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ και γράφουν τις λέξεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου